BB PRO Marko Savolainen

Ongelma on juuri siinä, että ikääntyessä lääkkeiden aiheuttamien sivarien sitetokyky laskee yleensä kaikilla joka taupauksessa. Sillä ei ole sen suhteen merkitystä, milloin kuurittelun aloittaa. Toki on huonompi tilanne silloin, jos on aloittanut jo nuorena ja vetää "hautaan" saakka. On tietysti poikeuksiakin, ne joilla sisuskaulut kestävät kovempaakin rasitusta.
Toki ikääntyminen heikentää kehon kykyä selvitä, mutta itse uskon että suurin ongelma on aika ja määrä yhdistelmänä. Ei vain jompi kumpi. 4g rojua vuoden ajan kestää kyllä. Tai milli testoa 20 vuotta. Mutta 4g ja 20 vuotta, niin ollaan heikoilla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen puhunut voiman ja lihaksen hankkimisesta. Ei kait kukaan oleta että silloin tiputetaan painoa. Aika huolestuttavaa jos on massakaudella + kuurilla niin paino tippuu. Kyllä se painon nousu kertoo että roina toimii. Ainakin itsellä selkein merkki ettei tuote ole tyhjä arpa. Ja luonnollisesti myös voimataso kasvaa painon noustessa. Enkä väittänyt tai luule että painonnousu on pelkkää lihasta. Nestettä iso osa. Älä tuijota tuohon 15% voiman nousuun. Se on vain sivutuote. Nousee vaikka en hakisi voimaa. Vaikka se nollaantuisi offilla, se ei tarkoita että kaikki muukin kehitys nollaantuu. Esimerkiksi painoni on vakiintunut pysyvästi alimmillaan 90kg pintaan. Ei tipu offilla tuon alle enää. Olen ollut keskimäärin pari kg painavampi joka kuurin jälkeen. Sopisi kokeilla monen muunkin jäädä kokonaan offille vaikkapa vuodeksi ja keulia sitten "ettei mulla tipu offilla voima ja paino yhtään". Moni väittää noin mutta todellisuudessa eivät ole edes olleet kunnon offilla koskaan. 2-3 kk tauko ei ole offi. Siinä mennään vielä kuurin höyryillä.
On myös huolestuttavaa olla ikuisesti "massakaudella". Dieetti on kai se kun pitää sitä "offia" ja kusee ne pöhönesteet pönttöön?

Moni muukin harrastelija käyttää samanlailla on/off aineita kuin sinäkin, jopa kilpavoimailija. Mutta et sinä sitä usko, kun luulet että kaikki muut (= sinua vahvemmat tai isommat) ihmiset on koukussa olevia roina-addikteja ja kaikki urheilutulokset perustuu aineisiin. Kuten treenikaveripiirissäsi juttujen perusteella. Olet näitä samoja kaikki käyttää huippu-urheilussa mantroja kommentoinut mm. iltapäivälehtien kommenttikenttiin. Sinulla on hirvittävä tarve painottaa ja puolustella roinan käyttöä ja merkitystä kilpaurheilussa. Käytännössä ilman edes pitkäaikaista piirikunnallisen tason omakohtaista kilpaurheilutaustaa.

100-kiloisen voimamiestreenaajan 20v treenitaustalla pitäisi perusvoimatasoina pystyä tekemään 200-150-250. Ja joo ihan ilman spesifistä kyykky-penkki-mave treeniä jota hoet koko ajan. Vahvamiehet kuitenkin kyykkää, vetää ja punnertaa jotain. Nuo tasot ei pitkäjänteisellä työllä vaadi lahjakkuutta todellakaan, jos asioihin panostaa kunnolla ja tekee niitä oikein. Niin, ilman että KOSKAAN koskee aineisiin. On toki marginaalijoukko joka ei genetiikan tai vammojen takia voi niitä saavuttaa, mutta onko lajivalinta sitten oikea?Jos kansallisella tasolla haluaa olla kovanluokan kilpailija niin tuohon kaikkiin +50kg. Se kyllä jo lahjojakin vaatii keskivertoa enempi. Kyllä se rekanvetokin perusvoimaa vaatii pohjalle. Ainakin jos kuormat on samat kuin SVM-kisoissa.

Silti puhut täällä kuin kaikista tietävin asiantuntija. Toki roinaakin voi käyttää tasosta riippumatta ihan kuten treenata, mutta jotenkin näitä siihen ja treenaamiseen liittyviä teesejä ja väitteitä on minun ainakaan vaikea ottaa vakavasti. Mutta on ymmärretty että sinulla tuo roina ja roinaaminen on selkeästi suuressa roolissa kun puhut voimailulajien harrastamisesta tai tuloksista. Ja sekin on yks addiktion merkki.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja tuosta nyt jäi vielä mainitsematta, että ei ole sellaista lähellä keskipituutta olevaa tervettä miestä, joka ei syömällä saa painoaan tuohon 90-100 kiloon, jos se on se suurin tavoite/haave. Siinä ei genetiikalla ole enää osaa eikä arpaa. Ei ihminen ole kuitenkaan mikään lämpöreaktori. Kyllä se metabolinen adaptaatio loppuu jossakin vaiheessa kun riittävän paljon syö. Ja silloin sitä painoa alkaa kertyä. Siinä on vaan kyse siitä, ettei ole valmis menemään riittävästi epämukavuusalueelle tai totuttamaan kehoaan mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Säilyykö🤔
Jos kerran säilyy niin miksi porukalla yleisesti isoimmat lääkemäärä on juuri dieetin lopussa, jos ne lihat kerran pienemmälläkin määrällä säilyisi?
Eiköhän se ole juuri se syy, että niiden merkitys korostuu silloin. Eli samoilla linjoilla kanssasi. Toki tuohon voi osittain myös liittyä se, että pyritään myös hieman kehittymään prepin aikana. Ja sitä myös selkeesti näkee joidenkin kohdalla. Se ei ihan helposti tapahdu.
 
Siis tottakai natuna ja lääkkeillä oli annos mikä tahansa tulee katto vastaan. Ja sinnehän sitä pitää pyrkiä oli kumpi tapaus tahansa. Tehdä siitä joko siitä genetiikasta tai siitä lääkemäärästä se heikoin kohta ja silloin se on maksimi kehitys mitä siitä voi ulos mitata. 👍🏼

Kun dieetataan niin yllättävän vähällä määrällä se lihas siellä säilyy, mutta mikäli vielä dieetillä pyritään saamaan lihas massaan kehitystä se vaatii kemialta enemmän.

Hirveän iso ero kisalavat vs kireä kunto.

Ei tarvita montaa kiloa lisää lihasta ja se dieetti kulkee ihan eri tavalla eli ensin pyritään säilyttämään massa lihas + rasva ja sitten hyvän ajan päästä pyritään pääsemään siitä ylimääräisestä rasvasta eroon. Eli kiire pilaa monen lihaksen säilymisen kuurin jälkeen. Toki se on ymmärrettävää jos tavoite on kisata paljon mutta jos lihasta meinaa tehdä ja yllä pitää niin kunnon tauko kisoista että käteen jää muutakin kun pitkät kynnet.
Mitäs kun CBB miehet kehittyy myös dieetillä? Itse tein tuolloin ennätyksiä 4vk ennen kisoja ja lihasmassakin lisääntyi. Ja vastaavasti olen nähnyt aika paljon näitä, jotka kehittyvät dieetillä enemmän kun pysymällä liian pitkään ns. "massakaudella". Masentavaa olisi dieetata, jos tavoitteena vain säilyttää lihasmassat.
 
Mitäs kun CBB miehet kehittyy myös dieetillä? Itse tein tuolloin ennätyksiä 4vk ennen kisoja ja lihasmassakin lisääntyi. Ja vastaavasti olen nähnyt aika paljon näitä, jotka kehittyvät dieetillä enemmän kun pysymällä liian pitkään ns. "massakaudella". Masentavaa olisi dieetata, jos tavoitteena vain säilyttää lihasmassat.
Kuulostaa hyvältä! 👍🏼 Väitän että tuskin ihan jokaisella tapahtuu varsinkin jos treeni ura on lähellä potentiaalin loppu päätä kun alku päätä. Ja kyllä se lahjakkuudesta kertoo tai sitten ei ole natu ajasta vielä kaikkea ulosmitattu.

Jos noin menee niin ei kannata lääkkeitä ihan hetkeen aloittaakkaan mikäli kasvua tapahtuu negatiivisella energia määrällä jolloin katabolia on kuitenkin väistämätöntä ja samalla kyetään taas merkittävästi anaboliaa pitämään yllä.
 
Mitäs kun CBB miehet kehittyy myös dieetillä? Itse tein tuolloin ennätyksiä 4vk ennen kisoja ja lihasmassakin lisääntyi. Ja vastaavasti olen nähnyt aika paljon näitä, jotka kehittyvät dieetillä enemmän kun pysymällä liian pitkään ns. "massakaudella". Masentavaa olisi dieetata, jos tavoitteena vain säilyttää lihasmassat.
Niin no se nyt ainakin on varmaa, et se viimesin vaihtoehto on valita ikuinen massakausi ja > 20% rasvoissa yrittää lihasta kasvattaa, jos on kyseessä mies. Eli juuri mitä tuossa edellä oli havaittavissa. Hyvin insuliiniresistenssi kehittyy.
 
Niin no se nyt ainakin on varmaa, et se viimesin vaihtoehto on valita ikuinen massakausi ja > 20% rasvoissa yrittää lihasta kasvattaa, jos on kyseessä mies. Eli juuri mitä tuossa edellä oli havaittavissa. Hyvin insuliiniresistenssi kehittyy.
Läskiä läskin päälle. Vaikka mikähä minä olen sanomaan kun suht rasvasessa kunnossa offit treenailen.
 
Kuulostaa hyvältä! 👍🏼 Väitän että tuskin ihan jokaisella tapahtuu varsinkin jos treeni ura on lähellä potentiaalin loppu päätä kun alku päätä. Ja kyllä se lahjakkuudesta kertoo tai sitten ei ole natu ajasta vielä kaikkea ulosmitattu.

Jos noin menee niin ei kannata lääkkeitä ihan hetkeen aloittaakkaan mikäli kasvua tapahtuu negatiivisella energia määrällä jolloin katabolia on kuitenkin väistämätöntä ja samalla kyetään taas merkittävästi anaboliaa pitämään yllä.
Ei varmasti kaikilla tapahdukkaan, mutta minä en ainakaan lahjakkaimmasta päästä ole kehonrakennukseen. Voimailuun saattaisi jopa lahjoja ollakkin, mutta ne kortit jo pelattu. Harvapa sitä "natupotentiaalia" edes saavuttaa. Aika pitkään saa grindata, että seinä tulee vastaan ja kuka sitten jaksaa panostaa ympäri vuoden niin paljon kun tulokset alkavat olla hitaita.
 
Ei varmasti kaikilla tapahdukkaan, mutta minä en ainakaan lahjakkaimmasta päästä ole kehonrakennukseen. Voimailuun saattaisi jopa lahjoja ollakkin, mutta ne kortit jo pelattu. Harvapa sitä "natupotentiaalia" edes saavuttaa. Aika pitkään saa grindata, että seinä tulee vastaan ja kuka sitten jaksaa panostaa ympäri vuoden niin paljon kun tulokset alkavat olla hitaita.
Minusta sm taso on kova nykyään ja ennenkin niin ei sinne 5 joukkoon kyllä vahingossa mennä ja jää isolta osalta harrastajista saavuttamatta. Joo harva sitä natu potentiaalia loppuun mittaa mutta siellä päässä uraa ei enää dieetillä kiloja lihasta tule.

Onhan sulla hyvä rakenne lihasta tulee hyvästi vuosi vuodelta yms oisko voimailu parempi ehkä? mutta hyvät on lähdöt tähänkin lajiin. 😉 näki jo ihan ekoista kisoista asti.
 
Läskiä läskin päälle. Vaikka mikähä minä olen sanomaan kun suht rasvasessa kunnossa offit treenailen.
Noniin mutta et ole vuosikausia sillä tiellä. Jotkut kun voi olla jopa vuosikymmenen niin, että tarkoituksella eivät rasvoja polttele. Vaikka kunto olisi jo selkeesti lihavan puolella. Ei sitä lihasmassaa siinä vaiheessa enää kerry vaikka kuinka yrittäisi. Ja vaikkei mikään lihava olisikaan, niin kyllähän se tilapäinen energiavaje tiettyjä lihaskasvulle merkityksellisiä mekanismeja kehossa herkistää. Joku voimailu sitten eri asia, vaikka siinäkin ainakin painoluokissa kilpaillessa vois olla hyötyä kehonkoostumuksen kehittymisestä. Mutta siinä nyt ei sinänsä ole väliä, jos vaan rauta liikkuu.
 
On myös huolestuttavaa olla ikuisesti "massakaudella". Dieetti on kai se kun pitää sitä "offia" ja kusee ne pöhönesteet pönttöön?

Moni muukin harrastelija käyttää samanlailla on/off aineita kuin sinäkin, jopa kilpavoimailija. Mutta et sinä sitä usko, kun luulet että kaikki muut (= sinua vahvemmat tai isommat) ihmiset on koukussa olevia roina-addikteja ja kaikki urheilutulokset perustuu aineisiin. Kuten treenikaveripiirissäsi juttujen perusteella. Olet näitä samoja kaikki käyttää huippu-urheilussa mantroja kommentoinut mm. iltapäivälehtien kommenttikenttiin. Sinulla on hirvittävä tarve painottaa ja puolustella roinan käyttöä ja merkitystä kilpaurheilussa. Käytännössä ilman edes pitkäaikaista piirikunnallisen tason oma akohtaista kilpaurheilutaustaa.

100-kiloisen voimamiestreenaajan 20v treenitaustalla pitäisi perusvoimatasoina pystyä tekemään 200-150-250. Ja joo ihan ilman spesifistä kyykky-penkki-mave treeniä jota hoet koko ajan. Vahvamiehet kuitenkin kyykkää, vetää ja punnertaa jotain. Nuo tasot ei pitkäjänteisellä työllä vaadi lahjakkuutta todellakaan, jos asioihin panostaa kunnolla ja tekee niitä oikein. Niin, ilman että KOSKAAN koskee aineisiin. On toki marginaalijoukko joka ei genetiikan tai vammojen takia voi niitä saavuttaa, mutta onko lajivalinta sitten oikea?Jos kansallisella tasolla haluaa olla kovanluokan kilpailija niin tuohon kaikkiin +50kg. Se kyllä jo lahjojakin vaatii keskivertoa enempi. Kyllä se rekanvetokin perusvoimaa vaatii pohjalle. Ainakin jos kuormat on samat kuin SVM-kisoissa.

Silti puhut täällä kuin kaikista tietävin asiantuntija. Toki roinaakin voi käyttää tasosta riippumatta ihan kuten treenata, mutta jotenkin näitä siihen ja treenaamiseen liittyviä teesejä ja väitteitä on minun ainakaan vaikea ottaa vakavasti. Mutta on ymmärretty että sinulla tuo roina ja roinaaminen on selkeästi suuressa roolissa kun puhut voimailulajien harrastamisesta tai tuloksista. Ja sekin on yks addiktion merkki.
Mikä siinä on väärin jos ei halua dieetata itseään pieneksi ? On paljon ihmisiä joille massan saanti on vaikeaa. Millä logiikalla heidän pitäisi dieetata ? Siksi kun se on muotia ? Toiseksi en ole koskaan painanut sataa kiloa. Joten älä keksi omiasi kuten täällä on tapana. Kolmanneksi minulla ei ole voimailu hommista 20 vuoden treeni taustaa. Kamppailulajit ovat olleet ykkösenä suurimman osan ajasta. Vahvinmieslajeja noin 5 vuotta. Sun mielestä jotain lajia EI VOI HARRASTAA jos ei ole edellytyksiä suomen ja maailman huipulle ? Suomessa on varmasti kymmeniä tuhansia harrastajia lajissa kuin lajissa jotka harrastavat sitä omaksi iloksi. Laji on todellakin oikea minulle KOSKA TYKKÄÄN SIITÄ. Ihan vitun sama kuinka kovia suomen ja maailman mestarit ovat. Minä en ole sm ja mm kisoihin menossa. Pystyn kilpailemaan helposti pikku kisoissa. Minua paljon heikompiakin on mukana ja hymyssä suin kisaavat. Naurettavaa kun pitää aina verrata harrastelijoita maailmanmestareihin. Sinäkin olet ihan paska kun otetaan mestarit verrokiksi. Eli sinunkin pitää vaihtaa lajia niinkö ? Eikä muuten vahvinlajeissa kyykätä. Ei käytännössä koskaan. Jaloilla kannetaan ja vedetään. Rekanvedolla ei ole mitään tekemistä kyykyn kanssa. Meidän tallilla on käynyt monet +250 ja +300 kyykkääjät kokeilemassa. Ja hävinneet minulle kanto ja vetolajeissa. Myös siinä rekassa. Ja ihan oikean kokoisessa. Älä päde jos et ole edes lajia harrastanut. Saatikka kilpaillut. Minulla roina addikti ? Tässä 2.5 vuotta nyt oltu natuna. Kuten kaikkien kuurien välissä vajaan vuoden tauko. Se addikti eli riippuvuus on teillä muilla jotka siellä korvaushoidossa olette. Jättäkää ne mömmöt ensin pois ja huudelkaa sitten addikteistanne.
 
Niin ja tuosta nyt jäi vielä mainitsematta, että ei ole sellaista lähellä keskipituutta olevaa tervettä miestä, joka ei syömällä saa painoaan tuohon 90-100 kiloon, jos se on se suurin tavoite/haave. Siinä ei genetiikalla ole enää osaa eikä arpaa. Ei ihminen ole kuitenkaan mikään lämpöreaktori. Kyllä se metabolinen adaptaatio loppuu jossakin vaiheessa kun riittävän paljon syö. Ja silloin sitä painoa alkaa kertyä. Siinä on vaan kyse siitä, ettei ole valmis menemään riittävästi epämukavuusalueelle tai totuttamaan kehoaan mihinkään.
Kuka vain pääsee läskiksi jos tosissaan haluaa. Miten se liittyy lihasten hankintaan ?
 
Koetko siitä jotain hyötyä tai onko siihen joku tarve?
Useimmiten silloin tauolla, jos olen ollut pidempään sairas.
Onhan se mukava, kun kitkut jollain 3 testoarvoilla jonkin aikaa ja sitten ne pomppaa 20:een, sitä on kuin kuurilla, kun salilla kehittyy 😊
Ja tykkään tehdä tälläisia kaikenlaisia "kokeita" omalla keholla, miten se toimii missäkin tilanteessa.
 
Mikä siinä on väärin jos ei halua dieetata itseään pieneksi ? On paljon ihmisiä joille massan saanti on vaikeaa. Millä logiikalla heidän pitäisi dieetata ? Siksi kun se on muotia ? Toiseksi en ole koskaan painanut sataa kiloa. Joten älä keksi omiasi kuten täällä on tapana. Kolmanneksi minulla ei ole voimailu hommista 20 vuoden treeni taustaa. Kamppailulajit ovat olleet ykkösenä suurimman osan ajasta. Vahvinmieslajeja noin 5 vuotta. Sun mielestä jotain lajia EI VOI HARRASTAA jos ei ole edellytyksiä suomen ja maailman huipulle ? Suomessa on varmasti kymmeniä tuhansia harrastajia lajissa kuin lajissa jotka harrastavat sitä omaksi iloksi. Laji on todellakin oikea minulle KOSKA TYKKÄÄN SIITÄ. Ihan vitun sama kuinka kovia suomen ja maailman mestarit ovat. Minä en ole sm ja mm kisoihin menossa. Pystyn kilpailemaan helposti pikku kisoissa. Minua paljon heikompiakin on mukana ja hymyssä suin kisaavat. Naurettavaa kun pitää aina verrata harrastelijoita maailmanmestareihin. Sinäkin olet ihan paska kun otetaan mestarit verrokiksi. Eli sinunkin pitää vaihtaa lajia niinkö ? Eikä muuten vahvinlajeissa kyykätä. Ei käytännössä koskaan. Jaloilla kannetaan ja vedetään. Rekanvedolla ei ole mitään tekemistä kyykyn kanssa. Meidän tallilla on käynyt monet +250 ja +300 kyykkääjät kokeilemassa. Ja hävinneet minulle kanto ja vetolajeissa. Myös siinä rekassa. Ja ihan oikean kokoisessa. Älä päde jos et ole edes lajia harrastanut. Saatikka kilpaillut. Minulla roina addikti ? Tässä 2.5 vuotta nyt oltu natuna. Kuten kaikkien kuurien välissä vajaan vuoden tauko. Se addikti eli riippuvuus on teillä muilla jotka siellä korvaushoidossa olette. Jättäkää ne mömmöt ensin pois ja huudelkaa sitten addikteistanne.
Missä helvetin korvaushoidossa? Ei ole minulla ainakaan yhtään mitään hormonivalmistetta kierrossa tällä hetkellä. Oletko sinä joku oraakkeli joka tietää muiden asiat? Kuulostaa vainoharhoilta. "Älä päde, jos et ole lajia harrastanut?" Kyllä se nyt ihan maalaisjärjellä on pääteltävissä, että jaloista voimaa vaatii moni laji siinä hommassa. Ei ne SVM-kisaajatkaan varmaan huvikseen etukyykkäile. Moni myös fysiikkavalmentaa vahvinkisaajia, vaikkei itse olisi sitä harrastanut tai kilpaillut. Puntteja nekin nostelee hankkiessaan perusvoimaa, jota jalostaa lajiharjoittelulla. Mitä mieltä @jto , onko kyykkääminen tarpeellista/hyödyllistä vahvamiehille?

Milloin minä olen sinua verrannut maailmanmestareihin? Taitaa nyt luetunymmärtäminen vähän ontua. Tai edes suomenmestareihin. Ei ole tarvetta keulia, mutta oon mä nyt sentään omassa lajissani kansallisella tasolla pärjännyt kohtuullisesti tai aika hyvinkin. Mutta maailmanmestari en ole tai kv-kisoissa kilpaillut. Kuitenkin ilmeisesti sadoista kilpailijoista tämän vuoden kansallisissa tuloksissa pisteissä top-3 Suomessa, jos kaikkien liittojen nostajat laskee mukaan. Ainakin mitä open powerliftingistä vilkaisin tilastoja. Niin ehkä sitten olen paska tosiaan, mutta ihmettelen millä meriiteillä sinulla on varaa se arviosi antaa. Tiedän että en ole paras enkä tule koskaan olemaan, mutta minua se ei häiritse. Mutta kerta väkisin alat vertaamaan itseäsi, niin laita niitä näyttöjä sitten pöytään jos on kerta vara haukkua muita paskaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no se nyt ainakin on varmaa, et se viimesin vaihtoehto on valita ikuinen massakausi ja > 20% rasvoissa yrittää lihasta kasvattaa, jos on kyseessä mies. Eli juuri mitä tuossa edellä oli havaittavissa. Hyvin insuliiniresistenssi kehittyy.
Takerrun tähän vähän turhaan mutta ei kai korkea rasvaprosentti estä lihasta kasvamasta?
 
Takerrun tähän vähän turhaan mutta ei kai korkea rasvaprosentti estä lihasta kasvamasta?
Ei estä, mutta onhan se nyt aivan pitkään tiedetty juttu, mitä tapahtuu ns. ikibulkilla. Sen takiahan jotkut syklittelee kaloreita, ettei tuollaista tilannetta pääse syntymään. Insuliiniresistenssin kehittyminen on yksi negatiivinen asia ja jos naturaaliurheilijasta varsinkin puhutaan, niin luonnottoman korkea rasvaprosentti myös tekee hallaa muutenkin hormonitoiminnalle. Keho hyödyntää niitä hiilareita huonommin ja huonommin pitkässä juoksussa.
 
Back
Ylös Bottom