BB PRO Marko Savolainen

Useimmiten silloin tauolla, jos olen ollut pidempään sairas.
Onhan se mukava, kun kitkut jollain 3 testoarvoilla jonkin aikaa ja sitten ne pomppaa 20:een, sitä on kuin kuurilla, kun salilla kehittyy 😊
Ja tykkään tehdä tälläisia kaikenlaisia "kokeita" omalla keholla, miten se toimii missäkin tilanteessa.

Varsin erikoiselta kuulostaa. Kyllähän tommoiset 3 testoarvot jopa sullakin aiheuttaa lihaskatoa. Puhumattakaan siitä, mitä ne tekee mielenterveydelle.

Mullahan pelkkä korvaushoito nosti painoa ekan kahden kuukauden aikana 11 kiloa, eikä läskiä tullut yhtään. Olin treenannut kovaa pienillä testoilla vuosia ja sitten kun pääsi korvaushoitoon, niin lihakset kasvoi silmissä. Toki nesteen osuus oli varmasti suuri.

Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään haluta kokea sitä uudelleen.

En siis ymmärrä mitä hyötyä sulle on tehdä oman terveyden kustannuksella tommosia kokeita?
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missä helvetin korvaushoidossa? Ei ole minulla ainakaan yhtään mitään hormonivalmistetta kierrossa tällä hetkellä. Oletko sinä joku oraakkeli joka tietää muiden asiat? Kuulostaa vainoharhoilta. "Älä päde, jos et ole lajia harrastanut?" Kyllä se nyt ihan maalaisjärjellä on pääteltävissä, että jaloista voimaa vaatii moni laji siinä hommassa. Ei ne SVM-kisaajatkaan varmaan huvikseen etukyykkäile. Moni myös fysiikkavalmentaa vahvinkisaajia, vaikkei itse olisi sitä harrastanut tai kilpaillut. Puntteja nekin nostelee hankkiessaan perusvoimaa, jota jalostaa lajiharjoittelulla.

Milloin minä olen sinua verrannut maailmanmestareihin? Taitaa nyt luetunymmärtäminen vähän ontua. Tai edes suomenmestareihin. Ei ole tarvetta keulia, mutta oon mä nyt sentään omassa lajissani kansallisella tasolla pärjännyt kohtuullisesti tai aika hyvinkin. Mutta maailmanmestari en ole tai kv-kisoissa kilpaillut. Kuitenkin ilmeisesti sadoista kilpailijoista tämän vuoden kansallisissa tuloksissa pisteissä helposti top 5 vai vähän ylempänäkin, jos kaikkien liittojen nostajat laskee mukaan. Ainakin mitä open powerliftingistä vilkaisin tilastoja. Niin ehkä sitten olen paska tosiaan, mutta ihmettelen millä meriiteillä sinulla on varaa se arviosi antaa.
Mikä sinä olet sanomaan että harrastan vääriä lajeja ? Yritä tajuta että ihminen voi harrastaa asioita ilman että tavoite on menestyä. Vai huuteletko harraste kiekkoilijoillekin että teillä on väärä laji kun ette pääse koskaan änäriin tai liigaan. Totta vitussa joka urheilija kyykkää. Ei tässä kukaan ole muuta väittänytkään. Pointti oli että kyykkymaximi ei ole oleellinen asia kaikissa lajeissa. Teoriassa voi näyttää hyvältä kun on treenivihkossa 250kg kyykky enkka, mutta ihan eri asia näkyykö se mitenkään käytännössä. Voin esimerkisi sanoa faktana että maailman vahvin nais kisoissa 4 MM mitalia on voitettu 120 kg kyykky maximilla. Alle 2 x omapaino. Kuten 7 SM mitalia. Olen itse nähnyt hänen kyykyt vierestä. Sanoi että on ylivoimaisesti heikoin kilpailija punttivoimiltaan, mutta kisoissa ei valitettavasti olla salilla kyykkäämässä 😉 Myös +40 v miesten MM pronssi tuli alle 2 x oma paino kyykyllä. Voit heittää roskakoriin nuo väitteesi että "kyllä voimamiehen ON PAKKO kyykätä 250kg". Vaikka pistetään lajiksi jalkakyykky se kovin kyykkääjä voi olla kokonais kisan paskin.
 
Ei estä, mutta onhan se nyt aivan pitkään tiedetty juttu, mitä tapahtuu ns. ikibulkilla. Sen takiahan jotkut syklittelee kaloreita, ettei tuollaista tilannetta pääse syntymään. Insuliiniresistenssin kehittyminen on yksi negatiivinen asia ja jos naturaaliurheilijasta varsinkin puhutaan, niin luonnottoman korkea rasvaprosentti myös tekee hallaa muutenkin hormonitoiminnalle. Keho hyödyntää niitä hiilareita huonommin ja huonommin pitkässä juoksussa.
Joo siis se on selvä että jossain vaiheessa se lihas kasvu ja nouseva (tarkoituksen mukaisesti nostettuna) energia määrä ei kohtaa enää niin hyvin lihaksen kasvuun ja rasvaa alkaa kertyä mutta sinänsä se ei sitä lihaksen kasvua kyllä hidasta mikäli sitten taas treenit jatkuvasti kovenevat ja suorituskyky nousu vaade on jatkuva. (Joka loppuu tietysti jossain vaiheessa kun kehon stressi tila nousee niin suureksi)
 
Kyllä se ainakin tekee siitä perkeleen vaikeaa. Vaikeampaa mitä se olisi toimivalla kropalla esim. dieetillä.
Eihän se rasva% lihaksen kasvu mekanismeihin vaikuta jos ärsyke on riittävä. Ne vaan leikkaa jossain vaiheessa että rasvaa kertyy enemmän mutta lihas toki jatkaa kasvamistaan omalla tahdillaan. Suhteessa näistä tätä fläsää kertyy enemmän kun lihasta jos verrataan tilanteeseen että energia tasapaino olisi lähempänä toisiaan.
 
Mikä sinä olet sanomaan että harrastan vääriä lajeja ? Yritä tajuta että ihminen voi harrastaa asioita ilman että tavoite on menestyä. Vai huuteletko harraste kiekkoilijoillekin että teillä on väärä laji kun ette pääse koskaan änäriin tai liigaan. Totta vitussa joka urheilija kyykkää. Ei tässä kukaan ole muuta väittänytkään. Pointti oli että kyykkymaximi ei ole oleellinen asia kaikissa lajeissa. Teoriassa voi näyttää hyvältä kun on treenivihkossa 250kg kyykky enkka, mutta ihan eri asia näkyykö se mitenkään käytännössä. Voin esimerkisi sanoa faktana että maailman vahvin nais kisoissa 4 MM mitalia on voitettu 120 kg kyykky maximilla. Alle 2 x omapaino. Kuten 7 SM mitalia. Olen itse nähnyt hänen kyykyt vierestä. Sanoi että on ylivoimaisesti heikoin kilpailija punttivoimiltaan, mutta kisoissa ei valitettavasti olla salilla kyykkäämässä 😉 Myös +40 v miesten MM pronssi tuli alle 2 x oma paino kyykyllä. Voit heittää roskakoriin nuo väitteesi että "kyllä voimamiehen ON PAKKO kyykätä 250kg". Vaikka pistetään lajiksi jalkakyykky se kovin kyykkääjä voi olla kokonais kisan paskin.
Johan minä sanoin tai ihmettelin vaan, että tuollaiset 200-150-250 perusvoimatasot tuskin olisi valtaosalle harrastajia saavuttamattomissa, mikäli aiheeseen omistautuisi. Niin tosiaan sitä en muistanut tai sotkin ne lajitreenivuotesi kokonaistreenivuosiin.

Niin eihän niissä kisoissa varsinaisesti nykypäivänä kyykkyä liikkeenä nää, eikä se välttämättä aukottomasti kerro miten kykenee voimaa tuottamaan niiltä lajinomaisilta nivelkulmilta. Mutta se, etteikö siitä hyötyä olisi joissakin alavartaloa kuormittavissa lajeissa, niin siihen en usko, siis jos kyykkytulos kasvaa radikaalisti (vaikka se etukyykky). Ei se nyt suoraan sinne siirry välttämättä, mutta niinhän se muissakin lajeissa on että voimaharjoittelu ja lajiharjoittelu pitäisi osata yhdistää. Minä en ole väittänyt että on pakko kyykätä 250kg vaan ounastelin että Suomen kärjessä monella voi ne perusvoimatasot olla sitä luokkaa tai enemmän. Samaten kuin alle 300 vedolla sm-tasolla tulee vetolajeissa takkiin. Ja sen mainitsin että 200kg kyykky varmaankin aika monilta 100-kiloisilta harrastelijoiltakin onnistuu tai olisi sillä 20v treenihistorialla realistista saavuttaa, jos kehonpainoa on 100kg. 98kg nyt menee jo siihen kategoriaan. Kyllä kai tämmöset perustavanlaatuiset asiat voimaharjoitteluun liittyen voi tietää, vaikkei itse ole kilpaillut. Sama kuin moni osaa muodostaa mielikuvan onko 100/150/200/250 esimerkiks yleisellä mittapuulla painava rauta esim. penkkipunnerruksessa vaikkei olisi siinä koskaan kilpaillutkaan tai paljoa treenannutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä sinä olet sanomaan että harrastan vääriä lajeja ? Yritä tajuta että ihminen voi harrastaa asioita ilman että tavoite on menestyä. Vai huuteletko harraste kiekkoilijoillekin että teillä on väärä laji kun ette pääse koskaan änäriin tai liigaan. Totta vitussa joka urheilija kyykkää. Ei tässä kukaan ole muuta väittänytkään. Pointti oli että kyykkymaximi ei ole oleellinen asia kaikissa lajeissa. Teoriassa voi näyttää hyvältä kun on treenivihkossa 250kg kyykky enkka, mutta ihan eri asia näkyykö se mitenkään käytännössä. Voin esimerkisi sanoa faktana että maailman vahvin nais kisoissa 4 MM mitalia on voitettu 120 kg kyykky maximilla. Alle 2 x omapaino. Kuten 7 SM mitalia. Olen itse nähnyt hänen kyykyt vierestä. Sanoi että on ylivoimaisesti heikoin kilpailija punttivoimiltaan, mutta kisoissa ei valitettavasti olla salilla kyykkäämässä 😉 Myös +40 v miesten MM pronssi tuli alle 2 x oma paino kyykyllä. Voit heittää roskakoriin nuo väitteesi että "kyllä voimamiehen ON PAKKO kyykätä 250kg". Vaikka pistetään lajiksi jalkakyykky se kovin kyykkääjä voi olla kokonais kisan paskin.
Mutta jos kyykkää vaan karvan yli oman painon niin kyllä sitten jossain on ongelma. Sellaisella kyykyllä on vaan heikko ihminen(mies) eikä pelkästään huono kyykkääjä. Noista naisten luvuista jätit mainitsematta sen oleellisen osan että mitä ne muiden kyykyt on, oliko kaikki samaa luokkaa vai oliko isokin hajonta ja millaiset lajit sattui kisassa olemaan? Vai vertasitko vaan itseäsi naisiin? Kylläpäs tästäkin aiheesta saadaan moneen lankaan juttua 😁

Varsin erikoiselta kuulostaa. Kyllähän tommoiset 3 testoarvot jopa sullakin aiheuttaa lihaskatoa. Puhumattakaan siitä, mitä ne tekee mielenterveydelle.
En minäkään ymmärrä miksi kastroida itsensä kun lopputuloksenkin tietää. Varsinkin jos on sairaana niin luulisi että nimenomaan parempi pitää ne tasotkin yllä, ei kai natultakaan tasoja tuhota että paranisi nopeammin jos joutuu sairaalaan. Mutta ihan maalaislogiikkaa tämä vaan.
 
Eihän se rasva% lihaksen kasvu mekanismeihin vaikuta jos ärsyke on riittävä. Ne vaan leikkaa jossain vaiheessa että rasvaa kertyy enemmän mutta lihas toki jatkaa kasvamistaan omalla tahdillaan. Suhteessa näistä tätä fläsää kertyy enemmän kun lihasta jos verrataan tilanteeseen että energia tasapaino olisi lähempänä toisiaan.
Ei varsinainen este, mutta äkkiä nouseva rasvaprosentti tulee tielle jo treeneissä kehittymisessä ja kropan vastaanottavaisuudessa. Eli vaikea saada riittävää ärsykettä kun mies huohottaa jo ensimmäisen kyykky sarjan jälkeen. Pointtina oli minulla, että turha sitä läskiä läskin päälle kerätä, kun voi tehdä asiat fiksummin. Muutenkin bodaus lihavana on aika fataali combinaatio.
 
Ei varsinainen este, mutta äkkiä nouseva rasvaprosentti tulee tielle jo treeneissä kehittymisessä ja kropan vastaanottavaisuudessa. Eli vaikea saada riittävää ärsykettä kun mies huohottaa jo ensimmäisen kyykky sarjan jälkeen. Pointtina oli minulla, että turha sitä läskiä läskin päälle kerätä, kun voi tehdä asiat fiksummin. Muutenkin bodaus lihavana on aika fataali combinaatio.
Joo ymmärrän hyvin pointin en sillä 👍🏼 Se ehkä on se suurin että missä vaiheessa se vedetään poikki milloin on liikaa rasvaa ja milloin ei jos kuitenkin suht järkevästi asiaa lähestytään. Kun ei voida sanoa kuitenkaan että se lihas lakkaa kasvamasta. Ei mitään porsastelua kuten tuolla jo aikaisemmin mainitsinkin. Ja sillä on tässäkin todella suuri rooli että käydäänkö huippu painossa ja heti tullaan alas vai säilytetäänkö se paino hyvän aikaa ja sitten aletaan dieetille. Jos treenit yms säilyy yhtä kovina.

Onhan meillä raju ero esim nyky voimamiesten ja kehonrakentajien suorituskyvyissä ja ei heillä se rasva/ läski sinänsä terveyden esteenä niin suuresti ole mitä sitten taas kehonrakentajilla. (Eikä lihaksen kasvatuskaan) Laji vaatimukset ovat niin kaukana toisistaan. Paljon on mennyt nyt kehonrakentajia hautaan mutta järkäleen kokoisia voimamiehiä suht korkeilla rasvoilla ei niinkään. Ja mikä on se suurin poikkeama on se treeni.

Kardio on huono sana koska nousee ne sykkeet kyykätessäkin jos tosissaan tehdään mutta heillä se pidempi hengitysverenkierron rasittaminen suhteessa sen hetken maksimi teholla on iso ero. Pidempään enemmän useammin.
 
Punttisalilta saa vain keinotekoista kuntosalivoimaa.

Voimanostoliikkeiden voimasta ei ole mitään hyötyä vahvamieskilpailuissa.

... pari mieleen jäänyttä lausahdusta joskus, joltakin... :)

...

No kun kerran kysyttiin: kyykkäämisestä on ehdoton yleisvoimahyöty myös vahvamieskisaajille. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä. Mavejohdannaisia on lajeissa kuitenkin niin paljon, että yleensä käytän valmennuksessa enemmän etukyykkyä selän säästämiseksi.

Joissakin lajeissa kyykkyvoimilla ei ole niin suurta merkitystä, mutta kisoissa se on enemmän säkää se. Yleensä, jos esim kyykkää 250, vetää lähemmäs 300 ja on aika turha tulla sanomaan, ettei sellainen yleisvoimataso antaisi selkeää etua vaikkapa 150+200 -tasoista vastaan. Ehdottomasti ei mitään epäselvää tässäkään.

Vahvamieskisoissa on kuitenkin lajiosaamisella iso merkitys ja jos vain mahdollista, lajeja tulisi tehdä suuri osa voimapohjaisena treeninä ison osan vuotta. Pohjaa saa kuitenkin tehtyä isoilla yleisliikkeilläkin ja ne tuo myös vaihtelua tekemiseen.
 
Punttisalilta saa vain keinotekoista kuntosalivoimaa.

Voimanostoliikkeiden voimasta ei ole mitään hyötyä vahvamieskilpailuissa.

... pari mieleen jäänyttä lausahdusta joskus, joltakin... :)

...

No kun kerran kysyttiin: kyykkäämisestä on ehdoton yleisvoimahyöty myös vahvamieskisaajille. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä. Mavejohdannaisia on lajeissa kuitenkin niin paljon, että yleensä käytän valmennuksessa enemmän etukyykkyä selän säästämiseksi.

Joissakin lajeissa kyykkyvoimilla ei ole niin suurta merkitystä, mutta kisoissa se on enemmän säkää se. Yleensä, jos esim kyykkää 250, vetää lähemmäs 300 ja on aika turha tulla sanomaan, ettei sellainen yleisvoimataso antaisi selkeää etua vaikkapa 150+200 -tasoista vastaan. Ehdottomasti ei mitään epäselvää tässäkään.

Vahvamieskisoissa on kuitenkin lajiosaamisella iso merkitys ja jos vain mahdollista, lajeja tulisi tehdä suuri osa voimapohjaisena treeninä ison osan vuotta. Pohjaa saa kuitenkin tehtyä isoilla yleisliikkeilläkin ja ne tuo myös vaihtelua tekemiseen.
 
Mutta jos kyykkää vaan karvan yli oman painon niin kyllä sitten jossain on ongelma. Sellaisella kyykyllä on vaan heikko ihminen(mies) eikä pelkästään huono kyykkääjä. Noista naisten luvuista jätit mainitsematta sen oleellisen osan että mitä ne muiden kyykyt on, oliko kaikki samaa luokkaa vai oliko isokin hajonta ja millaiset lajit sattui kisassa olemaan? Vai vertasitko vaan itseäsi naisiin? Kylläpäs tästäkin aiheesta saadaan moneen lankaan juttua
Mietipä kun puhutaan yli kymmenestä SM ja MM mitalista onko laji hajonta ollut suuri. Käytännössä kaikki mahdolliset lajit käyty läpi. Tuolla tasolla jenkki kilpailijat kyykkäävät parin sadan rautoja ja suomessakin mainitsemani henkilö on ollut heikoimpia kyykkääjiä. Samoissa kisoissa on ollut voimanoston SE tuloksen haltijoita. Eikä pienintäkään palaa lajeissa jossa käytetään jalkoja. Mutta miten tänä liittyy Marko Savolaiseen ?
 
Johan minä sanoin tai ihmettelin vaan, että tuollaiset 200-150-250 perusvoimatasot tuskin olisi valtaosalle harrastajia saavuttamattomissa, mikäli aiheeseen omistautuisi. Niin tosiaan sitä en muistanut tai sotkin ne lajitreenivuotesi kokonaistreenivuosiin.

Niin eihän niissä kisoissa varsinaisesti nykypäivänä kyykkyä liikkeenä nää, eikä se välttämättä aukottomasti kerro miten kykenee voimaa tuottamaan niiltä lajinomaisilta nivelkulmilta. Mutta se, etteikö siitä hyötyä olisi joissakin alavartaloa kuormittavissa lajeissa, niin siihen en usko, siis jos kyykkytulos kasvaa radikaalisti (vaikka se etukyykky). Ei se nyt suoraan sinne siirry välttämättä, mutta niinhän se muissakin lajeissa on että voimaharjoittelu ja lajiharjoittelu pitäisi osata yhdistää. Minä en ole väittänyt että on pakko kyykätä 250kg vaan ounastelin että Suomen kärjessä monella voi ne perusvoimatasot olla sitä luokkaa tai enemmän. Samaten kuin alle 300 vedolla sm-tasolla tulee vetolajeissa takkiin. Ja sen mainitsin että 200kg kyykky varmaankin aika monilta 100-kiloisilta harrastelijoiltakin onnistuu tai olisi sillä 20v treenihistorialla realistista saavuttaa, jos kehonpainoa on 100kg. 98kg nyt menee jo siihen kategoriaan. Kyllä kai tämmöset perustavanlaatuiset asiat voimaharjoitteluun liittyen voi tietää, vaikkei itse ole kilpaillut. Sama kuin moni osaa muodostaa mielikuvan onko 100/150/200/250 esimerkiks yleisellä mittapuulla painava rauta esim. penkkipunnerruksessa vaikkei olisi siinä koskaan kilpaillutkaan tai paljoa treenannutkaan.
Oletko oikeassa ketjussa ? Miten tämä vuodatuksesi liittyy asiaan ?
 
Punttisalilta saa vain keinotekoista kuntosalivoimaa.

Voimanostoliikkeiden voimasta ei ole mitään hyötyä vahvamieskilpailuissa.

... pari mieleen jäänyttä lausahdusta joskus, joltakin... :)

...

No kun kerran kysyttiin: kyykkäämisestä on ehdoton yleisvoimahyöty myös vahvamieskisaajille. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä. Mavejohdannaisia on lajeissa kuitenkin niin paljon, että yleensä käytän valmennuksessa enemmän etukyykkyä selän säästämiseksi.

Joissakin lajeissa kyykkyvoimilla ei ole niin suurta merkitystä, mutta kisoissa se on enemmän säkää se. Yleensä, jos esim kyykkää 250, vetää lähemmäs 300 ja on aika turha tulla sanomaan, ettei sellainen yleisvoimataso antaisi selkeää etua vaikkapa 150+200 -tasoista vastaan. Ehdottomasti ei mitään epäselvää tässäkään.

Vahvamieskisoissa on kuitenkin lajiosaamisella iso merkitys ja jos vain mahdollista, lajeja tulisi tehdä suuri osa voimapohjaisena treeninä ison osan vuotta. Pohjaa saa kuitenkin tehtyä isoilla yleisliikkeilläkin ja ne tuo myös vaihtelua tekemiseen.

Sit on myös erikseen tappeluvoima, työntekovoima ja muut.
 
Punttisalilta saa vain keinotekoista kuntosalivoimaa.

Voimanostoliikkeiden voimasta ei ole mitään hyötyä vahvamieskilpailuissa.

... pari mieleen jäänyttä lausahdusta joskus, joltakin... :)

...

No kun kerran kysyttiin: kyykkäämisestä on ehdoton yleisvoimahyöty myös vahvamieskisaajille. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä. Mavejohdannaisia on lajeissa kuitenkin niin paljon, että yleensä käytän valmennuksessa enemmän etukyykkyä selän säästämiseksi.

Joissakin lajeissa kyykkyvoimilla ei ole niin suurta merkitystä, mutta kisoissa se on enemmän säkää se. Yleensä, jos esim kyykkää 250, vetää lähemmäs 300 ja on aika turha tulla sanomaan, ettei sellainen yleisvoimataso antaisi selkeää etua vaikkapa 150+200 -tasoista vastaan. Ehdottomasti ei mitään epäselvää tässäkään.

Vahvamieskisoissa on kuitenkin lajiosaamisella iso merkitys ja jos vain mahdollista, lajeja tulisi tehdä suuri osa voimapohjaisena treeninä ison osan vuotta. Pohjaa saa kuitenkin tehtyä isoilla yleisliikkeilläkin ja ne tuo myös vaihtelua tekemiseen.
Minua häiritsee isolti alalla vieläkin se että ei nähdä kun liikkeet pelkästään jonkunlaisena kilpailu nostoina. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? (Enkä tarkoita nyt mitään negatiivista tai pahaa 😊)

Kyykky mave penkki jne. Jos unohdetaan kaikki termit ja tarkastellaan suorittavaa kehoa niin ne on eri variaatioita kehon kyvystä mennä kasaan ja ojentua takaisin, nivelet muuttavat kulmiaan lihakset pituuksiaan jne mutta monessa liikkeessä työtä tekevät samat lihakset eri nivelkulmista ja eri lihaspituuksilla yksilön mittasuhteet huomioon ottaen. Ja se on aikalailla siinä. Jos esim liikettä tapahtuu lonkasta polvesta nilkasta niin samat lihakset eri suhteilla siellä kuitenkin työskentelee. Tällä liikkeellä voi parantaa voimantuottoa tai kasvattaa lihas massaa se huomioon ottaen että kuinka järkevää se on suhteutettuna kuormaan, nostajan rakenteisiin ja muihin tärkeisiin asioihin pitää kyseenalaistaa mutta puhtaasti teoriassa näin.

Taito aspektit sitten huomioon ottaen jos liike sisältää jonkunlaisen tasapaino elementin tai koreografian ovat sitten iso osa sitä voiman suuntautumista ja maksimaalista voiman otto kykyä kyseessä olevasta suorittajan kehosta.
 
Varsin erikoiselta kuulostaa. Kyllähän tommoiset 3 testoarvot jopa sullakin aiheuttaa lihaskatoa. Puhumattakaan siitä, mitä ne tekee mielenterveydelle.

Mullahan pelkkä korvaushoito nosti painoa ekan kahden kuukauden aikana 11 kiloa, eikä läskiä tullut yhtään. Olin treenannut kovaa pienillä testoilla vuosia ja sitten kun pääsi korvaushoitoon, niin lihakset kasvoi silmissä. Toki nesteen osuus oli varmasti suuri.

Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään haluta kokea sitä uudelleen.

En siis ymmärrä mitä hyötyä sulle on tehdä oman terveyden kustannuksella tommosia kokeita?
Tehnyt sitä kymmenen vuotta, ja ihan hyvin menee.
Mielenterveys... No on tässä koettu kovempiakin kuin matalat testot, eli ei kovin paljon se pieni alakuöoisuus vaikuta.
Painoin joskus 100kg vähissä rasvoissa 3.5 testoilla, että ainakin sen olen huomannut, että ei matala testo korreloi lihasmäärään munulla suoraan, voimiin kylläkin. Toisaalta minulle oli vuosia normipimo 130-145kg, tuo varmaan autttaa minun kroppaa pitämään suht paljon lihaa normi ihmiseen verrattuna.
Moni ihmetteli sitä kuntoa vs voimia.
 
Varsin erikoiselta kuulostaa. Kyllähän tommoiset 3 testoarvot jopa sullakin aiheuttaa lihaskatoa. Puhumattakaan siitä, mitä ne tekee mielenterveydelle.

Mullahan pelkkä korvaushoito nosti painoa ekan kahden kuukauden aikana 11 kiloa, eikä läskiä tullut yhtään. Olin treenannut kovaa pienillä testoilla vuosia ja sitten kun pääsi korvaushoitoon, niin lihakset kasvoi silmissä. Toki nesteen osuus oli varmasti suuri.

Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään haluta kokea sitä uudelleen.

En siis ymmärrä mitä hyötyä sulle on tehdä oman terveyden kustannuksella tommosia kokeita?
Ja kun estrot on katossa ja testot alhaalla, niin on entistä lepposampi kaveri, sen olen myös huomannut 😊
Mitä vähempi lihasmassaa, myös parempi munuaisarvoille.
 
@jassoo7 Juu toki, mutta esim kyykyssä iso lähentäjälihas on erittäin merkittävässä roolissa ja reisihauisryhmä ei juuri lainkaan. Mavessa sitten toisin päin. Puolikyykky on sitä lähempänä jopa sitten. Eli vaikka näennäisesti samaa tekemistä, ojentumista, lihastasolla näin ei ole. Mä en silti puhu näistä voimanostoliikkeistä lajisimulaatioina juurikaan, vaan kaikki treeni on yleisvoimaharjoittelua, ellei sama suoritus oo kisassa.

Mutta joo, ihan väärä ketju tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom