BB PRO Marko Savolainen

@jassoo7 Juu toki, mutta esim kyykyssä iso lähentäjälihas on erittäin merkittävässä roolissa ja reisihauisryhmä ei juuri lainkaan. Mavessa sitten toisin päin. Puolikyykky on sitä lähempänä jopa sitten. Eli vaikka näennäisesti samaa tekemistä, ojentumista, lihastasolla näin ei ole. Mä en silti puhu näistä voimanostoliikkeistä lajisimulaatioina juurikaan, vaan kaikki treeni on yleisvoimaharjoittelua, ellei sama suoritus oo kisassa.
Sehän riippuu aivan pelkästään nostajan mekaniikasta ja sen määrittämästä nosto tekniikasta.

Esim leveä mave lähentäjät huutaa kapea kyykky ei niinkään. Mekaanisista ominaisuuksista siis riippuu täysin.

Mavessa momentin varret lonkkaan ja maahan suuntautuvaan voimaan on pidemmät kun polveen. Väkisin menee takaketjulle enemmän vaikka siellä reisi tekee kovasti töitä myös. Jos ei tekisi lonkan ja polvinivelen ojennus olisi mahdotonta. Todellakin totta että riippuen kuorman sijainnista samat lihakset tekevät eri määrän työtä mutta kuitenkin kaikki nämä tekevät työtä. 👍🏼👍🏼👍🏼 Se on sitten sen yksilön tai valmentajan tehtävä päättää mitkä siellä eniten rasitusta tarvitsevat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Marko eikös Herrasen Jouni treenannut samoihin aikoihin Oulun 38:lla, kun sinä ? Mitä tekee nykyään, treenaileeko vielä ? Juhanihan kisasi vielä muutama vuosi sitten.
 
Tiedän että en ole paras enkä tule koskaan olemaan, mutta minua se ei häiritse. Mutta kerta väkisin alat vertaamaan itseäsi, niin laita niitä näyttöjä sitten pöytään jos on kerta vara haukkua muita paskaksi.

Ihan hyvät mahdollisuudet sinulla on myös parhaaksi ainakin Suomessa omassa painoluokassa, eipä noita oikeita kilpakumppaneita taida olla kuin yksi.

Johan minä sanoin tai ihmettelin vaan, että tuollaiset 200-150-250 perusvoimatasot tuskin olisi valtaosalle harrastajia saavuttamattomissa, mikäli aiheeseen omistautuisi. Niin tosiaan sitä en muistanut tai sotkin ne lajitreenivuotesi kokonaistreenivuosiin.

Niin eihän niissä kisoissa varsinaisesti nykypäivänä kyykkyä liikkeenä nää, eikä se välttämättä aukottomasti kerro miten kykenee voimaa tuottamaan niiltä lajinomaisilta nivelkulmilta. Mutta se, etteikö siitä hyötyä olisi joissakin alavartaloa kuormittavissa lajeissa, niin siihen en usko, siis jos kyykkytulos kasvaa radikaalisti (vaikka se etukyykky). Ei se nyt suoraan sinne siirry välttämättä, mutta niinhän se muissakin lajeissa on että voimaharjoittelu ja lajiharjoittelu pitäisi osata yhdistää. Minä en ole väittänyt että on pakko kyykätä 250kg vaan ounastelin että Suomen kärjessä monella voi ne perusvoimatasot olla sitä luokkaa tai enemmän. Samaten kuin alle 300 vedolla sm-tasolla tulee vetolajeissa takkiin. Ja sen mainitsin että 200kg kyykky varmaankin aika monilta 100-kiloisilta harrastelijoiltakin onnistuu tai olisi sillä 20v treenihistorialla realistista saavuttaa, jos kehonpainoa on 100kg. 98kg nyt menee jo siihen kategoriaan. Kyllä kai tämmöset perustavanlaatuiset asiat voimaharjoitteluun liittyen voi tietää, vaikkei itse ole kilpaillut. Sama kuin moni osaa muodostaa mielikuvan onko 100/150/200/250 esimerkiks yleisellä mittapuulla painava rauta esim. penkkipunnerruksessa vaikkei olisi siinä koskaan kilpaillutkaan tai paljoa treenannutkaan.

Olikohan Jouko Ahola joka jossakin mainitsi että kyllä voimamiehen täytyy 200kg etukyykky pystyä tekemään.
Mutta ei pelkästään sen takia että sitä etukyykyn voimaa tarvittaisiin voimamies lajeissa vaan sen takia että jos sen pystyy tekemään niin se kertoo siitä että pää kestää myös laji harjoittelun.
 
Olikohan Jouko Ahola joka jossakin mainitsi että kyllä voimamiehen täytyy 200kg etukyykky pystyä tekemään.
Mutta ei pelkästään sen takia että sitä etukyykyn voimaa tarvittaisiin voimamies lajeissa vaan sen takia että jos sen pystyy tekemään niin se kertoo siitä että pää kestää myös laji harjoittelun.

 
Ihan hyvät mahdollisuudet sinulla on myös parhaaksi ainakin Suomessa omassa painoluokassa, eipä noita oikeita kilpakumppaneita taida olla kuin yksi.



Olikohan Jouko Ahola joka jossakin mainitsi että kyllä voimamiehen täytyy 200kg etukyykky pystyä tekemään.
Mutta ei pelkästään sen takia että sitä etukyykyn voimaa tarvittaisiin voimamies lajeissa vaan sen takia että jos sen pystyy tekemään niin se kertoo siitä että pää kestää myös laji harjoittelun.
Se että Jouko on sanonut tuollaisen lauseen, ei tarkoita että se on totuus. Meinaat että kenenkään alle 200kg etukyykkäävän pää ei kestä lajiharjoittelua 🤦‍♂️? Ei salilla maximi kyykyn teolla ole mitään yhteistä laji treenin kanssa. Kovia kyykkääjiä on salit täynnä. Moniko heistä uskaltaa kokeilla lajeja ? Aika harva. Merkkari kävely 3 x oma paino selässä, säkkien lastaus, rekanveto, +300kg renkaan pyöritys jne ovat henkisesti täysin eri luokkaa kuin kyykkäilyt. Enkä edelleenkään ymmärrä miksi harrastelijaa verrataan taas maailman vahvimpiin miehiin. Olenko minä tai joku muu harrastelija treenaamassa maailman tai suomen vahvin 2022 kisoihin ? Varmasti niissä kekkereissä ukot ovat kovia kyykkäämään. Sekö tarkoittaa että johonkin kiuruveden vahvin kilpailuihin treenaavan pitäisi olla yhtä vahva.
 
Varmasti niissä kekkereissä ukot ovat kovia kyykkäämään. Sekö tarkoittaa että johonkin kiuruveden vahvin kilpailuihin treenaavan pitäisi olla yhtä vahva.
Alkaa jo mennä olkiukkoiluksi. Jos nyt ei yhtä vahva kuitenkaan, mutta kannattaa niitä lajien huippujakin katsoa tarkemmin. Siellä pukkaa olemaan aika paljon yhtäläisyyksiä, tässä tapauksessa ukot on helevetin vahvoja(suhteellista) siellä puntillakin.

Se että Jouko on sanonut tuollaisen lauseen, ei tarkoita että se on totuus. Meinaat että kenenkään alle 200kg etukyykkäävän pää ei kestä lajiharjoittelua 🤦‍♂️?
Tuossa ylempänä videolla oli Joukon omat sanat ja siinä sanottiin vaan että sillä 200kg etukyykkysarjalla kestää lajiharjoittelunkin. Ei tarkoita että alle 200kg = pää ei kestä, olisi tosi.
 
Ihan hyvät mahdollisuudet sinulla on myös parhaaksi ainakin Suomessa omassa painoluokassa, eipä noita oikeita kilpakumppaneita taida olla kuin yksi.



Olikohan Jouko Ahola joka jossakin mainitsi että kyllä voimamiehen täytyy 200kg etukyykky pystyä tekemään.
Mutta ei pelkästään sen takia että sitä etukyykyn voimaa tarvittaisiin voimamies lajeissa vaan sen takia että jos sen pystyy tekemään niin se kertoo siitä että pää kestää myös laji harjoittelun.

Ehkä pitäisi vaan mennä sitä rekkaa vetämään jos siinä olisi edes vähän parempi ja lopettaa penkin kaltaisten hupiliikkeiden tekeminen (voima ei siirry mihinkään muuhun, rintalihaksia ja olkapäitä ei juuri kasvata ja paikat räjähtää kappaleiksi heti "two plates" jälkeen, ainakin jos dbolin nappaa). Nyrkkeilytreeneissä oon joskus puoli vuotta käynyt niin sen hienouden jo tiedänkin entuudestaan. Kun nämä kaksi juttuahan ne oli mitä oli suositeltu kokeilemaan. Heikko kyykkykään kun ei olisi kerta niissä rekanvetohommissa este huipputasollakaan. Mä en kyllä ite henkilökohtaisesti allekirjoita noita em. teesejä penkistä kuten en muistakaan perinteisistä voimailuliikkeistä. Yksikään väite ei ole omalla kohdalla pitänyt ihan paikkaansa. Niitä kun on aiemmin saanut lukea täältä, hmm. jonkun kirjoittajan toimesta. Toki minulla ei ole sitä ongelmaa koskaan ollut, että esimerkiksi pectoralis majorin lihassäikeet ratkeilevat pelkästä lihaspaineesta tai romut kasvaa sellaista tahtia, että tappavat pian kaiken elävän alleen. Niin ehkä sen takia se penkki on minua hieman armollisemmin kohdellut. En itse ole halveksunut ikinä mitään voimailun lajia, vaikken itse harrastaisi. Niin ihmetyttää miten paljon närkästystä aiheuttaa voimanostoliikkeet. Kyllä minuakin vituttaa että olen itse aina ollut paska/heikko kyykkäämään, mutta en minä silti ala voimanostoa lajina vihata. Ja turha kenenkään herneitä vetää, ihan läpällä kirjoitettu. Mutta kait tuota huumorilla saa kuitata, jos selkeästi jotakin juttua negataan ilman perusteita.
 
Viimeksi muokattu:
Takerrun tähän vähän turhaan mutta ei kai korkea rasvaprosentti estä lihasta kasvamasta?

Minulla ainakin vaikuttaa kehonpaino ja aika käsi kädessä sen kanssa rasva% voimatasoihin. Erittäin paljon. Sitä juuri miettinyt, että kun välillä olen alle 10% rasvoissa about 199cm pituudella ja 105kg painoilla. Sitten välillä olen ollut 125kg painossa, niin on melkoinen voimataso ero monissa liikkeissä. Kyykky ja ylärkropan punnerrus liikkeet erityisesti. Yläselän liikkeet kärsii paljon vähemmän.

Onko sitten hyvä vai huono juttu yrittää kasvatella rintaa 20kg pienemmillä penkin sarjapainoilla, alhaisella insuliiniresistanssilla ja rasvaprosentilla. Vaiko olla välillä vähän lihavampi ja käyttää sarjapainot ihan uudella levelillä korkeamman kehopainon avulla? Pitkällä treeniuralla hyvin vaikea tehdä itsestään 105kg yhtä vahvaa ja ylittää se taso kuin vaikka puolivuotta sitten olin 125kg.
 
Minulla ainakin vaikuttaa kehonpaino ja aika käsi kädessä sen kanssa rasva% voimatasoihin. Erittäin paljon. Sitä juuri miettinyt, että kun välillä olen alle 10% rasvoissa about 199cm pituudella ja 105kg painoilla. Sitten välillä olen ollut 125kg painossa, niin on melkoinen voimataso ero monissa liikkeissä. Kyykky ja ylärkropan punnerrus liikkeet erityisesti. Yläselän liikkeet kärsii paljon vähemmän.

Onko sitten hyvä vai huono juttu yrittää kasvatella rintaa 20kg pienemmillä penkin sarjapainoilla, alhaisella insuliiniresistanssilla ja rasvaprosentilla. Vaiko olla välillä vähän lihavampi ja käyttää sarjapainot ihan uudella levelillä korkeamman kehopainon avulla? Pitkällä treeniuralla hyvin vaikea tehdä itsestään 105kg yhtä vahvaa ja ylittää se taso kuin vaikka puolivuotta sitten olin 125kg.
Kuormat lähtökohtaisesti kertoo hyvin vähän lihaksen ja kasvun stimuloinnista. Osalla rasva% näkyy heti tuloksissa kun toinen vielä kasvattaa niitä mutta minua enemmän kiinnostaa mikä on sitten teknisesti ero näiden kahden sarja painon välillä tai onko siinä eroa.

Se taas että onko tarkoitus olla vahva vai kireä. Ja mitä ne nyt sitten muutenkaan yksilölle edustaa jääkö jotain saavuttamatta jos pitää vaan toinen valita.

Jos sinua valmentaa joku etänä tuo kuorma progressio on isossa roolissa mutta se ei todellakaan ole aukoton mittari ja kun ohjelmaan progressio suunnitellaan niin se lihaksen kasvun edellä on helppo huijata lyhentämällä momentin varsia, käyttämällä inertiaa ja keventämällä eksentrisen työn määrää yms. Joten itse pidän vierestä ohjaamista välttämättömänä vaikka en sitä tietenkään keneltäkään valmentajalta pois vie kun etänä valmennetaan (monille se olisi täysin mahdotonta) mutta se on vaan minun jäykkä mielipide ja todellakin saa olla eri mieltä. 👍🏼
 
Alkaa jo mennä olkiukkoiluksi. Jos nyt ei yhtä vahva kuitenkaan, mutta kannattaa niitä lajien huippujakin katsoa tarkemmin. Siellä pukkaa olemaan aika paljon yhtäläisyyksiä, tässä tapauksessa ukot on helevetin vahvoja(suhteellista) siellä puntillakin.


Tuossa ylempänä videolla oli Joukon omat sanat ja siinä sanottiin vaan että sillä 200kg etukyykkysarjalla kestää lajiharjoittelunkin. Ei tarkoita että alle 200kg = pää ei kestä, olisi tosi.
Edelleen. Miten lajin huiput liittyvät harrastelijaan. Jouko Ahola puhuu kilpailuista MM ja SM tasolla. Jos huiput ovat punttivoimiltaan voimanoston kisa tasoa, se ei tarkoita että harrastelijankin pitää olla. Lajit paranevat lajia tekemällä. Sen voima treenin voi tehdä myös lajinomaisilla liikkeillä. Maximi kivien nosto paranee kiviä nostamalla. Etukyykyn parannus ei näy välttämättä mitenkään. Tottakai lähes jokainen treenaa puntteja, mutta sen merkitys ei ole noin merkittävä mitä jankkaatte.
 
Ehkä pitäisi vaan mennä sitä rekkaa vetämään jos siinä olisi edes vähän parempi ja lopettaa penkin kaltaisten hupiliikkeiden tekeminen (voima ei siirry mihinkään muuhun, rintalihaksia ja olkapäitä ei juuri kasvata ja paikat räjähtää kappaleiksi heti "two plates" jälkeen, ainakin jos dbolin nappaa). Nyrkkeilytreeneissä oon joskus puoli vuotta käynyt niin sen hienouden jo tiedänkin entuudestaan. Kun nämä kaksi juttuahan ne oli mitä oli suositeltu kokeilemaan. Heikko kyykkykään kun ei olisi kerta niissä rekanvetohommissa este huipputasollakaan. Mä en kyllä ite henkilökohtaisesti allekirjoita noita em. teesejä penkistä kuten en muistakaan perinteisistä voimailuliikkeistä. Yksikään väite ei ole omalla kohdalla pitänyt ihan paikkaansa. Niitä kun on aiemmin saanut lukea täältä, hmm. jonkun kirjoittajan toimesta. Toki minulla ei ole sitä ongelmaa koskaan ollut, että esimerkiksi pectoralis majorin lihassäikeet ratkeilevat pelkästä lihaspaineesta tai romut kasvaa sellaista tahtia, että tappavat pian kaiken elävän alleen. Niin ehkä sen takia se penkki on minua hieman armollisemmin kohdellut. En itse ole halveksunut ikinä mitään voimailun lajia, vaikken itse harrastaisi. Niin ihmetyttää miten paljon närkästystä aiheuttaa voimanostoliikkeet. Kyllä minuakin vituttaa että olen itse aina ollut paska/heikko kyykkäämään, mutta en minä silti ala voimanostoa lajina vihata. Ja turha kenenkään herneitä vetää, ihan läpällä kirjoitettu. Mutta kait tuota huumorilla saa kuitata, jos selkeästi jotakin juttua negataan ilman perusteita.
En mä mitään penkkiä teekään. En ole tehnyt 15 vuoteen. Täysin turha liike omiin lajeihin. Hyvin harva vahvinlajeja ja nyrkkeilyä harrastava penkkaa. Eikä kuulu bodarienkaan vakio liikkeisiin. Voimanostoliikkeet eivät sinänsä vituta, vaan niiden ylikorostus. Tässäkin keskustelussa väitetään että on PAKKO kyykätä 250 kg että voi HARRASTAA vomamieslajeja. Lajia voi harrastaa kuka tahansa. Kuten myös kilpailla voi vaikka olisi kuinka paska salilla. Suomessa on muitakin kun SM kisoja. Porukalla on täysin väärä käsitys koko vahvinlajeista. Se ei ole sama asia kuin suomenvahvinmies kilpailut telkkarissa. Ei pipolätkäkään ole änäriä vaikka on näennäisesti sama laji.
 
Kuormat lähtökohtaisesti kertoo hyvin vähän lihaksen ja kasvun stimuloinnista. Osalla rasva% näkyy heti tuloksissa kun toinen vielä kasvattaa niitä mutta minua enemmän kiinnostaa mikä on sitten teknisesti ero näiden kahden sarja painon välillä tai onko siinä eroa.

Omalla kohdalla lyhyet sarjat (alle 10 toistoa) tullut jo pidemmän aikaa tehtyä kaikissa isoissa liikkeissä jokainen toisto stopilla ala-asennossa. Väitän että tasoittaa tekniikalla huijaamista aika merkittävästi. Kyykky, penkki, mave jne. Toki voi nostaa aina väkisin tekniikkaa rikkoen vaikka stoppeja käyttääkin, mutta ei yhtä räikeästi kuin esim pomaputtelemalla painoa. Samassa treeni yleensä alkuun lyhyttä sarjaa ja pidempää sarjaa loppuun ilman stoppeja.

Omat tavoitteet sekä voimassa että lihaskasvussa. Tuo stoppi homma vain ollut hyvä kompromissina "voima" sarjoissa tasoittamaan tekniikkaa, pitää paikat ehjänä ja välttää huonolaatuinen rasite vääriltä paikoilta.
 
Omat tavoitteet sekä voimassa että lihaskasvussa. Tuo stoppi homma vain ollut hyvä kompromissina "voima" sarjoissa tasoittamaan tekniikkaa, pitää paikat ehjänä ja välttää huonolaatuinen rasite vääriltä paikoilta.
Kaikki treeni tuottaa käytännössä vääntö momenttia kaikille kudoksille (torque) ja lajista riippuen sitten muut ominaisuudet astuu kehiin tähän yhtälöön. Eli tämä ”voima” treeni on keholle identtinen tapahtuma kun ”body” treeni ainoastaan haluttu loppu tulos vaihtelee ja se koostuu sitten laji kohtaisista muista ominaisuuksista mitkä vaikuttavat tähän vääntö momenttiin (torque). Mutta molemmissa lihakset supistuu kuormaa vastaan ihan samalla tavalla siinä ei ole eroa eikä se ei muuta niiden toiminta periaatetta millään tavalla. Ainoastaan loppu tulos ratkaisee mitä tekemisellä tavoitellaan!! 👍🏼
 
Kaikki treeni tuottaa käytännössä vääntö momenttia kaikille kudoksille (torque) ja lajista riippuen sitten muut ominaisuudet astuu kehiin tähän yhtälöön. Eli tämä ”voima” treeni on keholle identtinen tapahtuma kun ”body” treeni ainoastaan haluttu loppu tulos vaihtelee ja se koostuu sitten laji kohtaisista muista ominaisuuksista mitkä vaikuttavat tähän vääntö momenttiin (torque). Mutta molemmissa lihakset supistuu kuormaa vastaan ihan samalla tavalla siinä ei ole eroa eikä se ei muuta niiden toiminta periaatetta millään tavalla. Ainoastaan loppu tulos ratkaisee mitä tekemisellä tavoitellaan!! 👍🏼
Liikuntatieteiden puolella näyttää olevan, että aina puhutaan virheellisesti vääntömomentista, vaikka vääntö tapahtuu pituusakselin ympäri. Kyllähän vääntöäkin tietysti tapahtuu, mutta monesti puhutaan vääntömomentista, kun tarkoitetaan taivutusmomenttia.
 
Liikuntatieteiden puolella näyttää olevan, että aina puhutaan virheellisesti vääntömomentista, vaikka vääntö tapahtuu pituusakselin ympäri. Kyllähän vääntöäkin tietysti tapahtuu, mutta monesti puhutaan vääntömomentista, kun tarkoitetaan taivutusmomenttia.
Ööö. Mitäs ne nivelet on? Akseli pisteitä? Minkä kaltaista liikettä ne vipuvarsissa aiheuttaa? Eikös?
 
Edelleen. Miten lajin huiput liittyvät harrastelijaan. Jouko Ahola puhuu kilpailuista MM ja SM tasolla. Jos huiput ovat punttivoimiltaan voimanoston kisa tasoa, se ei tarkoita että harrastelijankin pitää olla. Lajit paranevat lajia tekemällä. Sen voima treenin voi tehdä myös lajinomaisilla liikkeillä. Maximi kivien nosto paranee kiviä nostamalla. Etukyykyn parannus ei näy välttämättä mitenkään. Tottakai lähes jokainen treenaa puntteja, mutta sen merkitys ei ole noin merkittävä mitä jankkaatte.
Tässäkin keskustelussa väitetään että on PAKKO kyykätä 250 kg että voi HARRASTAA vomamieslajeja.
Et nyt taida pointtia ymmärtää eikä kukaan sano että on pakko olla eliitti voimanostaja pärjätäkseen vahvinlajeissa, tai edes lystikseen tehdä. Ainakin minä näen ongelmana jos vaikka se kyykky on aivan paska, ei vaan ''vähän heikonlainen'' tai ''parantamisen varaa'' vaan olematon. Hyvänä puolena se on myös helppo paikka parantaa ja hyvällä todennäköisyydellä näkyy muuallakin. Eri asia että auttaako mitään käyttää iso vaivan siihen että nostaisi 250kg kyykyn 260:een, mutta jos nostaa satasesta 150:een tai vaikka tuplaa sinne 200:n niin on sillä varmasti isokin hyöty.

Minulla ainakin vaikuttaa kehonpaino ja aika käsi kädessä sen kanssa rasva% voimatasoihin. Erittäin paljon. Sitä juuri miettinyt, että kun välillä olen alle 10% rasvoissa about 199cm pituudella ja 105kg painoilla. Sitten välillä olen ollut 125kg painossa, niin on melkoinen voimataso ero monissa liikkeissä. Kyykky ja ylärkropan punnerrus liikkeet erityisesti. Yläselän liikkeet kärsii paljon vähemmän.
Paljolti välityskysymys. Voimailijana noin helvetin pitkänä olisit 125 kiloisenakin hoikka. Mulle 20 senttiä lyhyempänä 105-110kg on aika sopiva ja alle satkun alkaa varmasti suorituskyky kärsimään, ja nimenomaan punnertaessa ja kyykätessä. Mulla veto saattaa vaan helpottua. Jos bodaillessa dietillä voimatasot kärsii huomattavasti niin hankala varmaan pitää kaikki lihaskin jos ei saa muulla treenikikkailulla paikattua puuttuvaa kuormaa. Ihan villi veikkaus ja tässä on varmaan isojakin yksilöllisiä eroja.
 
En mä mitään penkkiä teekään. En ole tehnyt 15 vuoteen. Täysin turha liike omiin lajeihin. Hyvin harva vahvinlajeja ja nyrkkeilyä harrastava penkkaa. Eikä kuulu bodarienkaan vakio liikkeisiin. Voimanostoliikkeet eivät sinänsä vituta, vaan niiden ylikorostus. Tässäkin keskustelussa väitetään että on PAKKO kyykätä 250 kg että voi HARRASTAA vomamieslajeja. Lajia voi harrastaa kuka tahansa. Kuten myös kilpailla voi vaikka olisi kuinka paska salilla. Suomessa on muitakin kun SM kisoja. Porukalla on täysin väärä käsitys koko vahvinlajeista. Se ei ole sama asia kuin suomenvahvinmies kilpailut telkkarissa. Ei pipolätkäkään ole änäriä vaikka on näennäisesti sama laji.
Niin eiköhän se bodauksessa ole yksilökohtaista esim. mitä punnerrusliikkeitä käyttää. Tulee vaan semmosia nimiä mieleen kuin Coleman ja McCarver isoimmista massamonstereista, jotka kyllä teki penkkiä ja melkosen isolla kuormalla. Mutta Kuopiossa on eri metodit.
 
Back
Ylös Bottom