Minä olin ainut bodari munuaisleikkauksessa. Suurin osa oli ylipainoisia ja diabeetikkoja, joista suurin osa oli tuhonnut terveytensä omilla elämäntavoilla.Joo niin varmasti, ihmeen harvalle bodauksen harrastajalle näitä sattuu. Kyllä se on monen tekijän summa ja kaiken voi vetää överiksi. Baarissa töissä olleena olen nähnyt miten innokkaimmat ovat valmiita maksamaan 50e ylimääräistä päästäkseen jonojen ohi itseään myrkyttämään. Ja samat naamat joka viikko. Sitä nautintoainetta, joka huomattavan negatiivisesti vaikuttaa kansanterveyteen ja aiheuttaa välillisesti tai itsessään huomattavan määrän kuolemia vuositasolla. Sitäkin toki voi käyttää kohtuullisesti aiheuttamatta itselleen tai muille (mikäli päihteet muuttaa persoonallisuutta) kohtuuttomia terveysriskejä. Silti tässä maassa edelleen suuren ihmetyksen aihe on se illanvietoissa, miksi joku on valinnut olla juomatta. Bodaus ja moni muu urheilujuttu kyllä tuomitaan herkästi vaikka ei olisi edes mitään käsitystä tai tietoutta asiasta. Ei tätä kansaa saada 100% terveellisesti elämään koskaan ja se olisikin yksilötasolla varmasti monille aika väritöntä elämää. Kielletään kaikki päihteistä, roskaruoasta, kilpaurheilusta ja moottoriajoneuvoista lähtien, tai sitten lähdetään rajoittamaan niihin liittyviä ilmiöitä yksityiskohtaisemmin. Ja määrätään jokaiselle kansalaiselle kuntoliikuntaa valvotusti. Sittenhän kaikki olis turvassa ja valtion kulut minimissä. Puhutaan bodaukseen liittyvistä terveysjutuista aika marginaalikustannuksesta kansan tasolla, vaikka sali- ja fitnessbuumi kova on ollutkin. Sama kuin yrittäisi Suomen päästätasoja laskemalla pelastaa ilmaston globaalisti. Hirveän suurta merkitystä ei ole kokonaiskuvassa. Yksilövalinnathan voi aina tuomita, mutta se riippuu aina keneltä kysytään, minkä asian näkee ongelmana ja minkä ei. Ja hirveän mukavia ei ihmistyyppinä ole sellaiset, joiden täytyy aina tuomita muiden yksilötason valinnat pitäen omia periaatteitaan vain oikeina. Ja jokaisella on oikeus elää niin terveellisesti kuin ikinä pystyy jos siltä tuntuu, mitä valintoja se sitten yksilötasolla tarkoittaakaan.
En tällä halua puolustella omia valintoja, vaan tuoda esille, että aika pieni prosentti bodaajista siellä oli.