BB PRO Marko Savolainen

Suurin osa ihmisistä treenaa liikaa ja liian usein, tämä osittain sen takia, että jotkut on iskostunut ihmisille, että joku proteiinisynteesi ei kanna niin ja niin pitkään.
En ole ikinä noita asioita miettinyt, vaan sitä, että palaudun, ennen kuin menen uudestaan salille. Se on tärkeintä.

Ja tämä koskee niin naturaaleja kuin roinaajia. Lähtekää siitä, että varmasti palaudutte ja siitä säätäkää hommaa.
Ei niin, että olen natu, en voi vetää failureen ja lihakset on treenattava jopa kolmesti viikossa.
Noihin treenimääriin mitä Suomessakin jotkut natut vetää, en olisi ikinä pystynyt millään kuureilla.
Oletko sitä mieltä että huipputason natuillekin riittää kehitykseen esim 3-4 treeniä viikossa? Nykyään kun tuntuu muotia olevan treenata se 5-6 kertaa ja aivan helkkaristi liikkeitä ja sarjoja. Monesti vielä lihasryhmät kaksi kertaa viikkoon esim push pull legs kahdesti läpi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis tota mä en ymmärrä miten sä saat syötyä edes puoli kiloa laadukasta lihaa päivässä
Lihaako ei voi syödä vähemmän ? Ja senkö pitää olla parasta laatua? Harvempi peruspunttaaja syö puolta kiloa päivässä. Tässä sen nyt näkee kuinka raha palaa kun tottumukset ovat tuota luokkaa.
 
En lääkäri vaan pidempään tosissaan treenannut tyyppi ja roinataustaa itellä +10v ajan ja noihin terveysasioihin tulee nykyään kiinnitettyä enemmän huomiota kuin aiemmin. Runsas aerobinen, terveyden seuranta yms
Minä olen harrastelija roinari ja noin 6 vuotta roinataustaa. Sydän kuvattu kolmesti ja aina ollut normaali. Lääkärit ovat ennen kuvia olleet varmoja että sydän on ylikasvanut roinan takia. Eivät oikein käsitä että roinata voi maltillakin.
 
Minä en usko että mikään laji muokkaa kropan "vääränmalliseksi" bodaukseen. Body treenillä saa kroppaa korjailtua. Geeneillä myös iso merkitys. Onhan painijoissakin body tason fysiikoita. Itsellä on kavereita jotka ovat ottaneet mitaleita ennen bodaus uraa hyvinkin erilaisissa lajeissa. On nyrkkeilijää, painijaa, vapaa-ottelijaa jne... Muut lajit antavat hyvän pohjan aerobiselle kunnolle.
 
Minä en usko että mikään laji muokkaa kropan "vääränmalliseksi" bodaukseen. Body treenillä saa kroppaa korjailtua. Geeneillä myös iso merkitys. Onhan painijoissakin body tason fysiikoita. Itsellä on kavereita jotka ovat ottaneet mitaleita ennen bodaus uraa hyvinkin erilaisissa lajeissa. On nyrkkeilijää, painijaa, vapaa-ottelijaa jne... Muut lajit antavat hyvän pohjan aerobiselle kunnolle.
Voimanostajan keskivartalo eli super hyvin tukeva lihaksikas vahva keskivartalo ja se oli sitten siinä. Toki sitä saa parannettua mutta vaikea sitä lihasta siitä keskivartalosta on hävittää jos se siihen on kasvanut. 👍🏼
 
Lihaako ei voi syödä vähemmän ? Ja senkö pitää olla parasta laatua? Harvempi peruspunttaaja syö puolta kiloa päivässä. Tässä sen nyt näkee kuinka raha palaa kun tottumukset ovat tuota luokkaa.
Paketti jauhelihaahan on melko yleistä punttaajilla ja siitä tulee jo 400g.

Itse toki syön vaan 200g mut paljon näkee jengin ruokavalioissa olevan paketillisen verran
 
Lihaako ei voi syödä vähemmän ? Ja senkö pitää olla parasta laatua? Harvempi peruspunttaaja syö puolta kiloa päivässä. Tässä sen nyt näkee kuinka raha palaa kun tottumukset ovat tuota luokkaa.
Riippuu aika paljon ihmisen koosta paljon sitä syödään. Mutta eipä tuo 500g ole paljoa lihaa päivään esim. 2 lämmintä ateriaa, joissa molemmissa 200g lihaa ja iltapalalla esim. munakkaassa kinkkua? Eipä oo ikinä tullu käytettyä "parasta laatua" vaan iha perus 10% kevyt jauhelihat menee ja kanana halvimmat suikaleet. Eikös sinulla ollut ongelmaa lihaksen tarttumisessa? Ehkä voi olla ruokavaliossa säädettävää ja jos ei ole varaa syödä lihaa nii sit kannattaa unohtaa ne doupit.
 
Mitäs mieltä Marko on Milos Sarcevin tavasta treenata kaks kertaa päivässä kuudesti viikossa? Ja mielipide yleensäkin Miloksesta ja hänen metodeistaan? Treenin ympärillä tapahtuva ravitsemus/lisäravinteita, insun käyttö jne?
 
Riippuu aika paljon ihmisen koosta paljon sitä syödään. Mutta eipä tuo 500g ole paljoa lihaa päivään esim. 2 lämmintä ateriaa, joissa molemmissa 200g lihaa ja iltapalalla esim. munakkaassa kinkkua? Eipä oo ikinä tullu käytettyä "parasta laatua" vaan iha perus 10% kevyt jauhelihat menee ja kanana halvimmat suikaleet. Eikös sinulla ollut ongelmaa lihaksen tarttumisessa? Ehkä voi olla ruokavaliossa säädettävää ja jos ei ole varaa syödä lihaa nii sit kannattaa unohtaa ne doupit.

Tässä taisi nyt kysymys olla lihan "paljoudesta" rahallisessa mielessä (y)
 
Onneksi en harrasta kehonrakennusta. Olisi vaikeaa treenata vain neljästi viikkoon.

Ja sitten jos sut laitettaisiin tekemään se asiaan kuuluvalla tavalla siten, että joku kattoo niin takaan, että jossain vaiheessa toivoisit, että olisipa vain kolme treeniä viikkoon. Se vie kaiken ajan 24/7 noin kärjistetysti. Sitä kun grindaat tarpeeksi kauan ja jos käyt vielä töissä, niin se neljä treeniä rupeaa tuntumaan runsaalta, että voisi olla vähemmänkin.
 
Ja sitten jos sut laitettaisiin tekemään se asiaan kuuluvalla tavalla siten, että joku kattoo niin takaan, että jossain vaiheessa toivoisit, että olisipa vain kolme treeniä viikkoon. Se vie kaiken ajan 24/7 noin kärjistetysti. Sitä kun grindaat tarpeeksi kauan ja jos käyt vielä töissä, niin se neljä treeniä rupeaa tuntumaan runsaalta, että voisi olla vähemmänkin.

Tarkoittaako tämä "asiaankuuluva" taas näin kärjistetysti sitä, että ei ole kuin kaksi ääripäätä?
Joko reenaat niin, että sillä ei (muka) kehity ja sitten on se toinen pääty kutsutaan sitä vaikka nimellä ultimaattinen anabolia?
Ja tästä puolestaan taas päästään tähän kehonrakennuksen ikuiseen vitsauteen eli kapeakatseisuuteen, mutta jätetään se siihen ✌️
 
Tarkoittaako tämä "asiaankuuluva" taas näin kärjistetysti sitä, että ei ole kuin kaksi ääripäätä?
Joko reenaat niin, että sillä ei (muka) kehity ja sitten on se toinen pääty kutsutaan sitä vaikka nimellä ultimaattinen anabolia?
Ja tästä puolestaan taas päästään tähän kehonrakennuksen ikuiseen vitsauteen eli kapeakatseisuuteen, mutta jätetään se siihen ✌️

Sillä tavalla, että ajetaan sinne se halu kehittyä jos se nyt ei sisäsyntyisesti jo tule eli se kuinka välttämätöntä se on tulla jokaiseen treeniin 100% freesinä ja valmiina ottamaan askel pidemmälle kuin viimeksi, joka kerta. Sen kun haluaa pystyä tekemään 4 kertaa viikossa ja pitkään, niin hyvin äkkiä huomaa, että se on paljon ja paljon uhrauksia vaativa savotta sen suhteen mitä muuta pystyy elämässä tekemään sillä hetkellä. Sen verran paljon se on.
 
Voimanostajan keskivartalo eli super hyvin tukeva lihaksikas vahva keskivartalo ja se oli sitten siinä. Toki sitä saa parannettua mutta vaikea sitä lihasta siitä keskivartalosta on hävittää jos se siihen on kasvanut. 👍🏼
Ei jokaiselle voimanostajalle kasva lihaksikas tukeva keskivartalo 👍 Onhan niitä lukemattomia kovia body nimiä jotka ovat aloittaneet uran voimanostolla. Jorma Rätyllä alla painonnosto ja voimanosto ura ennen body lavoja. Taisipa itse Arskakin aloittaa Olympianostolla / voimanostolla 🙂
 
Ei jokaiselle voimanostajalle kasva lihaksikas tukeva keskivartalo 👍 Onhan niitä lukemattomia kovia body nimiä jotka ovat aloittaneet uran voimanostolla. Jorma Rätyllä alla painonnosto ja voimanosto ura ennen body lavoja. Taisipa itse Arskakin aloittaa Olympianostolla / voimanostolla 🙂
Siis ei arskalla minusta kuitenkaan se kapein lantion rakenne ollut ja varmasti menetelmät siihen aikaan melko eri jos ajetellaan että nyt pallean ja vatsan painetta käytetään kovasti vyötä vasten niin yleisempää se nykyisin on. Tulokset on rajut natuillakin nykyään. Haitalan tuloksiin saa meistä imeä nappia kummasti jos meinaa samoihin päästä. 🥶

Ja toki ei kasva mutta monesti se monelta tuloksekkaasti pärjäävältä ns luonnostaan jo löytyy. Vähän on ampiais vyötäröä. 👍🏼
 
100 % satsaus kehonrakennukseen.Jos heitä paljon löytyisi..kohta ois munuaishoidossa porukkaa.Täytyyhän olla ihmisellä kummallinen arvomaailma.Ja minkä tähden?Saadakseen hetken kekkuloida stringeissä lavalla.Voi hyvänen aika.
Se on varmaan sitä,että mistä kukin nauttii. Itse koen kummallisena sellaisen arvomaailman, että ei löydy samanlaista intohimoa jotakin kohtaan. Aivan sama onko se maraton juoksu, tietokone pelaaminen tai bodaus, jos siitä ei ole muille harmia niin ei kenenkää kuulu sitä dissata. Sama kysyä minkä tähden joku tekee 8-16 töitä, tämän jälkeen käy pelaamassa sählyä äijien kanssa ja ottaa muutaman sauna oluen illan päätteeksi. Sama rumba kuitenkin vuodesta toiseen ja miettii mitä varten sitä elää. Lähtö voi tulla mikä päivä vaa bodasit tai et. Tee mistä nautit äläkä inise täällä :)
 
Riippuu aika paljon ihmisen koosta paljon sitä syödään. Mutta eipä tuo 500g ole paljoa lihaa päivään esim. 2 lämmintä ateriaa, joissa molemmissa 200g lihaa ja iltapalalla esim. munakkaassa kinkkua? Eipä oo ikinä tullu käytettyä "parasta laatua" vaan iha perus 10% kevyt jauhelihat menee ja kanana halvimmat suikaleet. Eikös sinulla ollut ongelmaa lihaksen tarttumisessa? Ehkä voi olla ruokavaliossa säädettävää ja jos ei ole varaa syödä lihaa nii sit kannattaa unohtaa ne doupit.
Enhän minä ole sinusta puhunut 👍 Viittasin siiman viestiin jossa viittasi laadukkaaseen lihaan. Tollaset perus 10% kevyt jauhelihat ovat aika tavis edukasta lihaa. Ymmärrän laadukkaan kalliimpina tuotteina. Enkä ole maininnut ettei minulla ole varaa syödä lihaa. Kyseenalaistin pointin että kehitys vaatii 500g laadukasta lihaa päivässä. Onhan bodylavoilla vegaaneitakin. Douppi ei vaikuta ruokavaliooni mitenkään. Syön samat ruuat niin offilla kuin kuurilla. Nyt olen ollut 2 vuotta offilla 😉 Ymmärrän sinulla ja vastaavilla menee douppiin rahaa kun käytätte kokoajan.
 
Enhän minä ole sinusta puhunut 👍 Viittasin siiman viestiin jossa viittasi laadukkaaseen lihaan. Tollaset perus 10% kevyt jauhelihat ovat aika tavis edukasta lihaa. Ymmärrän laadukkaan kalliimpina tuotteina. Enkä ole maininnut ettei minulla ole varaa syödä lihaa. Kyseenalaistin pointin että kehitys vaatii 500g laadukasta lihaa päivässä. Onhan bodylavoilla vegaaneitakin. Douppi ei vaikuta ruokavaliooni mitenkään. Syön samat ruuat niin offilla kuin kuurilla. Nyt olen ollut 2 vuotta offilla 😉 Ymmärrän sinulla ja vastaavilla menee douppiin rahaa kun käytätte kokoajan.
:ROFLMAO: Noniiih. Lähinnä kyseenalaistin tuon sinun "rahaa palaa" ja sen, että jos pitää ruuasta säästää nii sillo ei kannattaisi harkita edes käyttävänsä mitään douppeja. Ehkäpä oli kyse väärinymmärryksestä. Tiedän sinut irl ja ruokapuolesi ei todellakaan ole lähelläkää optimia. Saati sitten muu touhu. Jatketaan näistä vaikka keskenämme jos tarve.
 
Enhän minä ole sinusta puhunut 👍 Viittasin siiman viestiin jossa viittasi laadukkaaseen lihaan. Tollaset perus 10% kevyt jauhelihat ovat aika tavis edukasta lihaa. Ymmärrän laadukkaan kalliimpina tuotteina. Enkä ole maininnut ettei minulla ole varaa syödä lihaa. Kyseenalaistin pointin että kehitys vaatii 500g laadukasta lihaa päivässä. Onhan bodylavoilla vegaaneitakin. Douppi ei vaikuta ruokavaliooni mitenkään. Syön samat ruuat niin offilla kuin kuurilla. Nyt olen ollut 2 vuotta offilla 😉 Ymmärrän sinulla ja vastaavilla menee douppiin rahaa kun käytätte kokoajan.
Laadukkaalla tarkoitin ihan normaalia kanaa tai 10% nautaa. Laaduttomalla sitä rasvaista sikanautaa tai muuta halvinta tavaraa. Et ole maininnut ettei ole varaa syödä, mutta silti olet kauhistellut 300e/kk ruokabudjetteja jotka on todettu realismiksi. Ja jos olet puhunut 100 eurosta kuussa, niin et sillä hirveästi vähärasvaisia lihatuotteita syö. Sitä oon vaan ihmetellyt, miten ne mahtuu noihin budjetteihin. On toki muitakin proteiinin lähteitä laadukkaita kuin liha, mutta suuri osa maksaa jonkun verran. Jos ei täysjyväpastasta ja linsseistä ym sitä proteiinintarvetta tyydytä. Siinäkin makrojakauma ja monelle se syömisen yksipuolisuus koituu kohtaloksi pidemmässä juoksussa. Jos vielä ihmettelet, niin ota se Excel tabletillasi esille ja ala näpytellä sinne vaikka 4000kcal perusruokavalio noista ruoka-aineista ja hinnat, niin huomaat ettei muutamat eurot päivässä riitä. Mutta joo eiköhän tästä ole vängätty tarpeeksi.
 
Pakko sen verran viilata että jos oikeesti näkee vaivaa niin 100e/kk suht hyvistä lähteistä ~4000kcal on mahdollista jos ottaa tyyliin joka ikisen tuotteen punalappuisena ja eikös jotkut kaupat myy 21 jälkeen jollain -60% alennuksella ruokia?
Ja ennenhän ei kauppojen jäteastiat ollu lukkojen takana niin sieltäkin saisi 😁

Mutta kenelläkään työssä käyvällä vaikka nyt keskituloisella tuskin hirveesti on aikaa ja viitseliäisyyttä jokaista lihapakettia rueta kyttäämään onko alessa
 
Back
Ylös Bottom