AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tuli mieleen semmoinen, että mitä on sensein parhaat YT:t (monikko, koska jos monta painoluokkaa) kisoissa ja salilla? :)

Suunnilleen saman painoisena olen aina nostanut kisoissa 100-105kg eli painoluokka ollut -105kg tai -110kg.
En ole niin vakavasti harrastanut kilpailemista, että pieneenkään painon vedättämiseen olisin ikinä alkanut.

YT ennätys 2013 syksyltä 690kg... 260-155-275kg.
Ainoa missä olen enemmän salilla nostanut on penkki 160kg, mutta eihän salipenkki sama olekaan kuin kisapenkki.

Jos olisin saanut tuolloin penkistä 160 niin olisin yrittänyt vedossa 280 ... kun nyt jäi harmittavan lähelle YT 700kg :mad:

NISKAKRAMPPI PIENELLÄ LAPSELLA

Meidän 4½-vuotias tyttömme on tässä minun seuranani kotona ollut viimeiset pari päivää, koska hänellä tuli kaularangan oikealle puolelle niskalihakseen jotain mikä vaikutti olevan kramppi. Alkoi aamulla kotona leikkiessä ja tytön kertoman mukaan niskassa "naksahti" ja sitten alkoi sattumaan. Ja kovasti kivulias vaikutti olevankin. Lämpötyyny ja puolimakaava asento pää tuettuna tuntui paras apu olevan... kaiken mahdollisen huomion ja herkuttelun ohella toki :D

Syy miksi tällaista nyt postailen on, että itselleni tuli aivan uutena tietona, että mitään tällaista pystyy pienelle lapselle edes tapahtumaan, koska lihaksiston elastisuus on aivan eri tasolla kuin vanhempana.

Lastenlääkärissä kuitenkin kerrottiin, että kyseessä ei ole kramppi tms. syntymekanismiltaan siinä mielessä, miten asia yleisesti ottaen ymmärretään. Ja tosiaankaan pienen lapsen lihaksilla normaalitilanteessa sellainen ei ole oikein edes mahdollista.

Niska oli kyllä oikealta puolen jumissa ja pää kenossa, mutta lääkärin mukaan tällainen aiheutuu pienellä lapsella infektion oireena. Suomeksi sanottuna tauti ei aina tule esille flunssana tai korvatulehduksena, vaan mahdollisesti niskajumina. WTF o_O

Nyt tiedän sitten tämänkin. Jos omalla kohdallanne tai läheisellä tulee eteen vastaavaa, niin käskekää heti lääkäriin. Meille lääkäri määräsi lääkettä sekä voidetta ja isin kullanmuru alkaa olemaan taas oma pirteä itsensä ja pääkin jälleen suorassa :heart:

Mitä mieltä kyykky vs prässi ns. kehonrakennuksessa?

MOLEMMAT!!

Lopettakaa hyvät ihmiset tuollainen "joko tai" ajattelu ja vastakkainasettelu... oikea vastaus on "sekä että" ja näistäkin kahdesta molemmilla on omat paremmat ja huonommat puolensa sekä käyttötarkoituksensa.

Miten kannattaa syödä totaalilevossa, joka saattaa kestää pidempään, esim. vaikka 3kk? Itsellä tulossa aika, jolloin ei yksinkertaisesti tahdonvoima riitä kaikkien elämänalueiden pyörittämiseen, joten sali on hetkeksi jätettävä pois. Jos ei salilla käy tänä aikana tai se on hyvin, hyvin satunnaista, kannattaako syödä ns. lepopäivän kaloreita vai kenties jopa vähemmän?
Mahdollisimman lähelle ylläpitokulutusta.
Kaikki mikä menee yli tulee läskinä.
Kaikki mitä jää alle vaarantaa lihaksen, jos ei ole treeniä antamassa sille syytä säilyä.

Tiedän, että kipeänä tulee syödä normaalisti, koska kroppa palautuu ja näin.
Entä jos joutuu olemaan 2 vk levossa, koska on kipeänä, tulisiko ruokavalioon tehdä muutoksia plussakaloreilla ollessa ?
Tuossa yläpuolella kysyttiinkin hieman vastaavaa, mutta nyt on kyse hieman lyhyemmästä ajan jaksosta. Päteekö samat säännöt tuohonkin ?

Kuinka monta päivää mielestäsi tulee olla täysin terve, ennen kun salille uskaltaa lähteä ?

Eilen illalla, kun lähdin silmätippoja hakemaan päivystyksestä mittasivat 39,8 kuumetta ja olisivat jättäneet tiputukseen, mutten suostunut. Tulehdusarvo oli 63, normaalisti tulisi olla 10 luokkaa.
Ihmeen hyvin on ruoka uponnut normaaliin tapaan.

Viimeksi muokattu:
NISKAKRAMPPI PIENELLÄ LAPSELLA

Meidän 4½-vuotias tyttömme on tässä minun seuranani kotona ollut viimeiset pari päivää, koska hänellä tuli kaularangan oikealle puolelle niskalihakseen jotain mikä vaikutti olevan kramppi. Alkoi aamulla kotona leikkiessä ja tytön kertoman mukaan niskassa "naksahti" ja sitten alkoi sattumaan. Ja kovasti kivulias vaikutti olevankin. Lämpötyyny ja puolimakaava asento pää tuettuna tuntui paras apu olevan... kaiken mahdollisen huomion ja herkuttelun ohella toki :D

Syy miksi tällaista nyt postailen on, että itselleni tuli aivan uutena tietona, että mitään tällaista pystyy pienelle lapselle edes tapahtumaan, koska lihaksiston elastisuus on aivan eri tasolla kuin vanhempana.

Lastenlääkärissä kuitenkin kerrottiin, että kyseessä ei ole kramppi tms. syntymekanismiltaan siinä mielessä, miten asia yleisesti ottaen ymmärretään. Ja tosiaankaan pienen lapsen lihaksilla normaalitilanteessa sellainen ei ole oikein edes mahdollista.

Niska oli kyllä oikealta puolen jumissa ja pää kenossa, mutta lääkärin mukaan tällainen aiheutuu pienellä lapsella infektion oireena. Suomeksi sanottuna tauti ei aina tule esille flunssana tai korvatulehduksena, vaan mahdollisesti niskajumina. WTF o_O

Nyt tiedän sitten tämänkin. Jos omalla kohdallanne tai läheisellä tulee eteen vastaavaa, niin käskekää heti lääkäriin. Meille lääkäri määräsi lääkettä sekä voidetta ja isin kullanmuru alkaa olemaan taas oma pirteä itsensä ja pääkin jälleen suorassa :heart:

Mulla on joskus muksuna ollu samankuulonen setti, aamulla herätessä pää oli aivan vinossa eikä saanu käännettyä pystyyn :D Siinä sitä sit oltiin koko päivä Obi-Wan Kenopäänä.

Tiedän, että kipeänä tulee syödä normaalisti, koska kroppa palautuu ja näin.
Entä jos joutuu olemaan 2 vk levossa, koska on kipeänä, tulisiko ruokavalioon tehdä muutoksia plussakaloreilla ollessa ?
Tuossa yläpuolella kysyttiinkin hieman vastaavaa, mutta nyt on kyse hieman lyhyemmästä ajan jaksosta. Päteekö samat säännöt tuohonkin ?

Kuinka monta päivää mielestäsi tulee olla täysin terve, ennen kun salille uskaltaa lähteä ?

Eilen illalla, kun lähdin silmätippoja hakemaan päivystyksestä mittasivat 39,8 kuumetta ja olisivat jättäneet tiputukseen, mutten suostunut. Tulehdusarvo oli 63, normaalisti tulisi olla 10 luokkaa.
Ihmeen hyvin on ruoka uponnut normaaliin tapaan.

Riippuu vähän tilanteesta... jos on paljon plussalla niin kannattaa ottaa vähän takapakkia, mutta jos vain vähän niin sitten ei välttämättä... tai vaikka vähän vähentäisikin niin edelleen kannattaa pysyvä vähän plussalla koska tervehtyminen vaatii energiaa. Eikä edelleenkään lihaskasvu ole mitenkään suoraviivaista vaan voi olla, että se olisi sitten kasvamassa juuri sen parin treenittömän viikon aikana sitä edeltävästä rasituksesta, mutta sitten siitä ei saakaan täyttä hyötyä jos syö juuri silloin liian vähän.

Ja kyllähän kuume itsessäänkin nostaa kulutusta... muistaakseni jokainen aste lisää perusaineenvaihdunnan kulutusta noin 5% eli tuollaisessa kuumeessa puhutaan ja muutamasta sadasta kilokalorista pelkästään kuumeesta johtuen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kerrankin :D
Siinä samalla pitkästä aikaa edes vähän jotain videontynkää treenistä tarjolla...
Pysyypä nöyränä, kun aloittaa kaikista heikoimman liikesuuntansa kuvaamisella :oops:
...mikä tosin juuri tällä hetkellä tuntuu sujuvan paremmin kuin vuosiin.

Pari kysymystä treeniohjelmista. Kaveripiirissä on muotoutunut käytäntö, että yhdellä ohjelmalla vedetään 8 viikkoa ja siinä 4s ja 8s viikko kevennettyjä. Usein se ohjelman vaihtaminen tuntuukin niin keholle kuin erityisesti mielelle hyvältä. Nyt värkkäsin itselleni kavereista piittaamatta ihan oman unelmaohjelmani (5 jakoinen, jossa yläkropalle alkuviikosta lyhyet sarjat, sitten jalat ja loppuviikosta yläkropalle pitkät sarjat). No ohjelmassa seiska viikko menossa ja on kulkenut tosi hyvin. Nyt tekis mieli vetää vielä ainakin yksi neljäviikkoinen tai jos kulkee parikin. Pitkän juonnon jälkeen kysymys kuuluu, kuinka kauan mielestäsi samalla ohjelmalla (niin että ei vaihdeta mitään) voi käytännön kokemukseen perustuen hinkata?

Sitten, onko 4 viikon välein tehtävä kevennys ( volyymiä puolitetaan ja hiukan painoja pienennetään) mielestäsi sopiva, vai pitäisikö aikaa myöten kokeilla sen kevennysviikon siirtämistä 5 lle ja sitten 6 nnelle jne. viikolle? Olen paljon treenannut nelijakoisella ja sillon lihasryhmä tulee kerran viikkoon ja tällöin on tuntunut että jos treenien pääliikkeistä 1-2 sarjaa vedetään failureen, niin kevennyt on paikallaan 4 viikon välein. Nyt kun olen ottanut yläkroppaa kahdesti viikossa, pudotin hiukan intensiteettiä (dieetinkin takia) ja treeneissä on jäänyt toisto pari varastoon, niin yllättäin kolmannen viikon lopulla kroppa ei tunnukaan niin väsyneeltä. No ehkä kuitenkin kevennän...

Liittyen tuohon Markun Facebook -kirjoitukseen lihastuntumasta. Olen joskus miettinyt, että perusliikkeissä missä rasitus jakautuu useammalle lihasryhmälle, niin yksittäinen lihaskohtainen rasitus jää jossain vaiheessa sen verran pieneksi, että se ei enää ole riittävä kasvuärsyke. Rautaa ei kuitenkaan voi loputtomasti sinne tankoon lisätä.

Pari kysymystä treeniohjelmista. Kaveripiirissä on muotoutunut käytäntö, että yhdellä ohjelmalla vedetään 8 viikkoa ja siinä 4s ja 8s viikko kevennettyjä. Usein se ohjelman vaihtaminen tuntuukin niin keholle kuin erityisesti mielelle hyvältä. Nyt värkkäsin itselleni kavereista piittaamatta ihan oman unelmaohjelmani (5 jakoinen, jossa yläkropalle alkuviikosta lyhyet sarjat, sitten jalat ja loppuviikosta yläkropalle pitkät sarjat). No ohjelmassa seiska viikko menossa ja on kulkenut tosi hyvin. Nyt tekis mieli vetää vielä ainakin yksi neljäviikkoinen tai jos kulkee parikin. Pitkän juonnon jälkeen kysymys kuuluu, kuinka kauan mielestäsi samalla ohjelmalla (niin että ei vaihdeta mitään) voi käytännön kokemukseen perustuen hinkata?

Sitten, onko 4 viikon välein tehtävä kevennys ( volyymiä puolitetaan ja hiukan painoja pienennetään) mielestäsi sopiva, vai pitäisikö aikaa myöten kokeilla sen kevennysviikon siirtämistä 5 lle ja sitten 6 nnelle jne. viikolle? Olen paljon treenannut nelijakoisella ja sillon lihasryhmä tulee kerran viikkoon ja tällöin on tuntunut että jos treenien pääliikkeistä 1-2 sarjaa vedetään failureen, niin kevennyt on paikallaan 4 viikon välein. Nyt kun olen ottanut yläkroppaa kahdesti viikossa, pudotin hiukan intensiteettiä (dieetinkin takia) ja treeneissä on jäänyt toisto pari varastoon, niin yllättäin kolmannen viikon lopulla kroppa ei tunnukaan niin väsyneeltä. No ehkä kuitenkin kevennän...

Niin kauan kuin ohjelmalla kehittyy... mitään aikarajaa ei ole olemassakaan.
Ja toimivan ohjelman vaihtaminen vain vaihtamisen ilosta on suoraan sanoen tyhmää.
Minun mielestäni 8 viikkoa yhdellä ohjelmalla kuulostaa liian lyhyeltä ajalta. Vaihtoväli mitä minä suosittelen on yleensä 3-4 kk. Mutta ei se toki sitä tarkoita, että yhtään mikään ei muuta tai että ei mitään vaihtelua olisi... vaan jos treenissä on esim. hauiskääntö seisten, niin kyllähän sitä pitääkin vaihdella, että mitä välinettä käyttää.

Kevennystarve vaihtelee todella paljon yksilön mukaan... oikeaa vastausta ei tähän olekaan. Useimmilla esim. minun valmennettavillani kevennys on 3-8 kovan viikon jälkeen.
Ja ketjun edelliseltä sivulta (muistaakseni) löytyy miten minä suosittelen kevennyksen pitämään.

Liittyen tuohon Markun Facebook -kirjoitukseen lihastuntumasta. Olen joskus miettinyt, että perusliikkeissä missä rasitus jakautuu useammalle lihasryhmälle, niin yksittäinen lihaskohtainen rasitus jää jossain vaiheessa sen verran pieneksi, että se ei enää ole riittävä kasvuärsyke. Rautaa ei kuitenkaan voi loputtomasti sinne tankoon lisätä.

Ensinnäkin pitää valita sellainen perusliike mikä tuntuu eniten siinä lihasryhmässä missä sen haluaa tuntuvan. Enkä minä nyt sitä tarkoita, että treenin pitäisi olla aina vain ja ainoastaan "isoja moninivelliikeitä" vaan totta kai treeniään täydennetään eristävillä liikkeillä.

Eikä mikään nousujohteisuuden muoto ole sellainen että sitä voi lisätä loputtomasti.

Viimeksi muokattu:
Kannattaako tehdä pystypunnerrusta olkapää treeneissä, jos etuolkapäät dominoi muutenkin olkapäitä? Pystypunnerrus ois toki hyvä pääliike olkapäille ja tykkään siitä tosi paljon, mutta tällä hetkellä teen rinta treeneissä vinopenkkiä ja ojentajille teen lattiapenkkiä niin luulis näillä liikkeillä etuolkapäitten saavan tarpeeksi epäsuoraa rasitusta. Eli riittääkö jos tekee olkapäille pelkästään vipunostoja, pystysoutuja jne?

Kannattaako tehdä pystypunnerrusta olkapää treeneissä, jos etuolkapäät dominoi muutenkin olkapäitä? Pystypunnerrus ois toki hyvä pääliike olkapäille ja tykkään siitä tosi paljon, mutta tällä hetkellä teen rinta treeneissä vinopenkkiä ja ojentajille teen lattiapenkkiä niin luulis näillä liikkeillä etuolkapäitten saavan tarpeeksi epäsuoraa rasitusta. Eli riittääkö jos tekee olkapäille pelkästään vipunostoja, pystysoutuja jne?

Ei.
Toki jos jonkinlaista funktionaalisuutta haluaa säilyttää, niin kaikki perusliikesuunnat kannattaa jollain aikavälillä pitää treenissään mukana. Pystysuuntainen työntö ja veto, vaakasuuntainen työntö ja veto jne. jne. Mutta totta kai ihan tarveajattelusta lähdetään eikä mitään pakollisia liikkeitä olekaan. Mutta tosiaan jos etulohkot jo muutenkin dominoi niin pystypunnerrus mukana harvakseltaan ja silloinkin harvoin voi laittaa vaikka olkapäätreenin viimeiseksi liikkeeksi ja/tai sellaisella tekniikalla/variaationa, että sivulohkojen työtä korostetaan mahdollisimman paljon. Että kyllä pystypunnerrus näistä eri lihasryhmien kuuluisista "perusliikkeistä" on se mikä useimmin loistaa poissaolollaan minunkin tekemissäni treeniohjelmissa... esim. pystysoudun saa tietyillä tekniikoilla menemään paljon paremmin sivulohkoille kuin etulohkoille ja sitä voi kuitenkin pitää eri tyyliin raskaana liikkeenä kuin vipunostoja.

Miten kannattaa pääpiirteittäin treeniprogressio suunnitella, kun ollaan miinuskaloreilla liikenteessä? Plussakaudella olen pääliikkeissä lähinnä kikkaillut toistomäärillä ja sarjapainoilla. Olen siis ensimmäiset kolme viikkoa lisännyt toistoja sarjapainojen ollessa vakiot, neljäs viikko on ollut kevennys (Sarjat normaalisti, mutta sarjapainot n.60% normaaleista) ja viidennellä viikolla sama rumba alusta, mutta hitusen suuremmilla sarjapainoilla, kuin viikkoa ennen.

Tuli tuosta muutama viesti ylempänä olevasta pystäri kysymyksestä mieleen, että mitä mieltä Markku on niskan takaa punnerruksesta? Itse olen enemmän tuota tehnyt ja huomannut, että varsinkin leveällä otteella tehtynä menee enemmän sivu- ja takaolkapäille kuin normi pystypunnerrus. Toistaiseksi ei ole mitään olkapää ongelmiakaan tuosta koitunut, vaikka vuosia olen tehnyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom