AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jatketaan pystäriaihetta: paljon seisten pystypunnerrus pitäisi olla suhteessa penkkiin? Muistelisin jonkun puhuneen noin 60%:sta. Tarkoitan tässä siis lihastasapainon kannalta, sillä joillakin (lue: minä) on vain luonnostaan todella huono pystäri vrt penkkiin. Itsellä siis noin 57-58% penkistä.

Miten kannattaa pääpiirteittäin treeniprogressio suunnitella, kun ollaan miinuskaloreilla liikenteessä? Plussakaudella olen pääliikkeissä lähinnä kikkaillut toistomäärillä ja sarjapainoilla. Olen siis ensimmäiset kolme viikkoa lisännyt toistoja sarjapainojen ollessa vakiot, neljäs viikko on ollut kevennys (Sarjat normaalisti, mutta sarjapainot n.60% normaaleista) ja viidennellä viikolla sama rumba alusta, mutta hitusen suuremmilla sarjapainoilla, kuin viikkoa ennen.

Periaatteessa ihan samalla tavalla kuin massa/harjoituskaudellakin, mutta ei vaan pidä odottaa liikoja. Pelkästään se että kehonpaino tippuu riittää monessa liikkeessä pudottamaan sarjapainoja. Mutta tämä on erittäin paljon yksilöstä ja aikaisemmasta harjoitustaustasta kiinni, että miten voimatasot tai nousujohteisuusmahdollisuudet suhtautuu vajaisiin energiatasoihin... eli odotettevissa voi olla ihan mitä vaan jos aikaisempaa kokemusta ei vastaavasta ole. Voimatasot voi pudota, ne voi pysyä samana tai ne voi nousta jopa koko dieetin.

Tuli tuosta muutama viesti ylempänä olevasta pystäri kysymyksestä mieleen, että mitä mieltä Markku on niskan takaa punnerruksesta? Itse olen enemmän tuota tehnyt ja huomannut, että varsinkin leveällä otteella tehtynä menee enemmän sivu- ja takaolkapäille kuin normi pystypunnerrus. Toistaiseksi ei ole mitään olkapää ongelmiakaan tuosta koitunut, vaikka vuosia olen tehnyt.

Paino sanalla "toistaiseksi" ;-) No ei vaan... jos fiksusti tekee niin ei se nyt niin paha liike ole olkapäille kuin yleisesti pelotellaan, mutta eipä siitä nyt mitenkään päin olkanivelille luonollistakaan saa aikaiseksi. Jos tekee niin suosittelen tekemään jossain muussa kohtaa kuin treenin alkuun, hieman pidempää sarjaa, sillä kuuluisalla tuntumapumppailulla ja vieläpä koneessa eikä vapaalla tangolla.

Tosin olkapäiden liikkuvuus saa olla sitten kunnossa... jos jo valmiiksi eteenpäin kiristää, niin suorastaan kerjää ikävyyksiä.

Jatketaan pystäriaihetta: paljon seisten pystypunnerrus pitäisi olla suhteessa penkkiin? Muistelisin jonkun puhuneen noin 60%:sta. Tarkoitan tässä siis lihastasapainon kannalta, sillä joillakin (lue: minä) on vain luonnostaan todella huono pystäri vrt penkkiin. Itsellä siis noin 57-58% penkistä.

En minä tällaisia liian tiukkoja rajoja halua olla asettamassa tai puoltamassa... onhan 60% ihan sinänsä hyvä nyrkkisääntö, mutta kun se nyt ei huomioi sitten yhtään mitään yksilöllisiä ominaisuuksia. Saatika sitten sitten sitä, että kuinka "tärkeässä" roolissa penkki monelle ja paljonko sitä treenataan suhteessa pystypunnerrukseen. Ja sekin pitää sitten muistaa, että pystypunnerrus ylärinnalta suorille käsille on ihan eri liike kuin nenän tai leuan kärjestä 3/4 ojennukseen. Sama juttu kun joku kehuu kyykkäävänsä 2x oman painonsa, mutta se olikin sitten oikeasti lähinnä pyllistys sillä kuormalla.

Eikä sinulla tasan ole huono pystypunnerrus jos se on 58% penkkipunnerruksesta.

Ja lihastasapainon kannalta sille ei ole yhtään mitään tekemistä, että paljonko pystypunnerrus on penkkiin nähden koska molemmissa 2/3 suorittavista lihasryhmistä on samoja.

Moro!

Pari kysymystä päällikölle:

1. Olen tässä kolmisen vuotta heilutellut puntteja ja saanut lähtötilanteeseen nähden ihan kohtuullisesti lihasmassaa. Olen myös näiden vuosien aikana aina dieetillä tiputtanut rasvaprosenttia alemmas mitä se oli ennen plussakauden alkua. Oon huomannut, että dieetillä plussakauden rasvat tuntuvat lähtevän ihan kohtalaisen helposti pois, mutta ihan selkeästi juuri tuossa vaiheessa kun jatkan dieettiä taas pidemmälle, niin homma hidastuu merkittävästi. Olen alakoulusta saakka hiukan rasvaisena elänyt (ehkä max 25% rasvoissa käynyt) kaveri. En tiedä prosenteista nyt, mutta liekö jossakin 13-15% (sikspäkin muodot näkyy pehmeästi kun flexaa paskahuusin kattovalossa) :) Onko siis mielestäsi olemassa tiukemmassa olevaa babyfat-rasvaa, jos se on roikkunut mukana lapsuudesta saakka? Eli jos nyt dieettaan kesäksi n.10% rasvoihin, niin tuleeko seuraavan plussakauden jälkeen taas 10%:n pääseminen olemaan helpompaa?

2. Onko Markku törmännyt valmennettavissaan henkilöihin, keiden hermosto/hormonitoiminta sietää failuresarjoja (ainakin isoilla lihaksilla) todella vähän? Itsellä vaikka esim selkä tai jalat olisivatkin täysin palautuneet ja ko. lihasryhmille tulee vahingossa tehtyä liikaa sarjoja failureen, niin seuraava yö voi olla kuin krapulaisen liskojen yö ja lisäksi voi tulla henkisiä oireita, kuten akuuttia masennusta, hermostuneisuutta ja itseluottamuksen laskua. Kun tästä palautuu, niin olen ihan normaali kaveri terveellä itsetunnolla . Onkohan tässä kyse hermostosta vai voiko olla lisäksi esim testotasojen akuuttia laskua?

Kiitos taas jo etukäteen!

1. Olen tässä kolmisen vuotta heilutellut puntteja ja saanut lähtötilanteeseen nähden ihan kohtuullisesti lihasmassaa. Olen myös näiden vuosien aikana aina dieetillä tiputtanut rasvaprosenttia alemmas mitä se oli ennen plussakauden alkua. Oon huomannut, että dieetillä plussakauden rasvat tuntuvat lähtevän ihan kohtalaisen helposti pois, mutta ihan selkeästi juuri tuossa vaiheessa kun jatkan dieettiä taas pidemmälle, niin homma hidastuu merkittävästi. Olen alakoulusta saakka hiukan rasvaisena elänyt (ehkä max 25% rasvoissa käynyt) kaveri. En tiedä prosenteista nyt, mutta liekö jossakin 13-15% (sikspäkin muodot näkyy pehmeästi kun flexaa paskahuusin kattovalossa) :) Onko siis mielestäsi olemassa tiukemmassa olevaa babyfat-rasvaa, jos se on roikkunut mukana lapsuudesta saakka? Eli jos nyt dieettaan kesäksi n.10% rasvoihin, niin tuleeko seuraavan plussakauden jälkeen taas 10%:n pääseminen olemaan helpompaa?

Kyllä... kropassa on ihan selvästi "rasvamuisti" siinä missä lihasmuistikin. Että kun kerran on ollut kireä tai kireämpi kuin mitä aikaisemmin, niin sinne on sitten jatkossa helpompi päästä. En sano "helppo" mutta helpompi nyt kuitenkin. Olettaen toki, että kroppa on sitten siitä edellisestä kiristelystä ehtinyt kunnolla palautumaan ja taukoa pitämään. Liian usein dieettaaminen ei toimi. Minä en suosittele edes perinteistä "joka kevät" mallia, vaan edellisen loppumisen ja seuraavan alkamisen välillä saisi olla vuosi tai enemmän. Riippuuen nyt tietty että kuinka tiukka ja pitkä se edellinen dieetti oli.

2. Onko Markku törmännyt valmennettavissaan henkilöihin, keiden hermosto/hormonitoiminta sietää failuresarjoja (ainakin isoilla lihaksilla) todella vähän? Itsellä vaikka esim selkä tai jalat olisivatkin täysin palautuneet ja ko. lihasryhmille tulee vahingossa tehtyä liikaa sarjoja failureen, niin seuraava yö voi olla kuin krapulaisen liskojen yö ja lisäksi voi tulla henkisiä oireita, kuten akuuttia masennusta, hermostuneisuutta ja itseluottamuksen laskua. Kun tästä palautuu, niin olen ihan normaali kaveri terveellä itsetunnolla . Onkohan tässä kyse hermostosta vai voiko olla lisäksi esim testotasojen akuuttia laskua?

Periaatteessa kyllä on tullut vastaavia vastaan, mutta en nyt ihan tuollaisista oireista ole kyllä kuullut, että vallan meinaa olla ranteita viiltämässä. Treenin aiheuttama akuutti kortisolin nousu + teston lasku ei kovin pitkälle kanna, mutta ei nuo nyt oikein hermostollisen virittyneisyydenkään oireilta kuulosta. En voi väittää, että mitään hyvää vastausta tähän osaisin antaa, muuta kuin että ei siinä oikein hormonikemia sitten ihan "normaalilla" tasollaan voi toimia jos noin voimakkaita oireita tulee ihan vaan treenistä johtuen ilman mitään miestä voimakkaampia supplementteja. Koska juuri nuo henkiset oireet viittaisivat hormonipuoleen... joku säätelyjärjestelmä ihan vituillaan, mene hyvä mies lääkäriin :D

Moro!

"Mukava" kuulla että en ole ainoa jolle kyseisiä oireita tulee "kovista" treeneistä. Nuo oireet tekevät vaan hieman haasteelliseksi treenaamisen missä yritetään saada kehitystä eteenpäin ja ylittään itsensä kun seurauksena saa kasa erinlaisia oireita.

Hyvä kirjoitus facebookissa liittyen unelmakuntoon. Toivotaan että joku ottaa tekstistä onkeensa. Valitettavan monen täytyy tuota koittaa silti, tuloksen ollessa jotain muuta kuin se unelmakunto...

En ota henk.koht. kantaa naisten ulkonäköön tai tavoitteisiin, mutta usein tuntuu olevan naisilla olevan treenauksen taustalla kisatavoitteet. Tuon voinee nähdä kevään kisojen ilmaittautujalistastakin.

Oletko itse Markku nähnyt/huomannut viimeaikoina suuriakin muutoksia valmennettavien tavoitteissa? Vai onko asiakaskunta pääosin kisatavoitteita omaavia aktiivisia salilla kävijöitä? Jos on, onko heidän tavoitteissaan ilmennyt viimevuosina muutoksia?

Viimeksi muokattu:
Tuleeko Markulle paljon yhteydenottoja valmennukseen liittyen nuorilta tytöiltä, jotka haluavat suoraan lavalle / kisakuntoon ilman aikaisempaa kuntosali taustaa ?

Vähemmän nyt sellaisia, että kokonaan ilman salitaustaa halutaan kisalavalle, mutta kyllä niitäkin tapauksia on vastaan tullut. Ihan oikeasti... ei niissä tilanteissa oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun joku ilmoittaa, että haluaisi body fitnessissä kilpailla, mutta ei ole vielä aloittanut salitreeniä... tai mitään muutakaan urheilua ikinä harrastanut.
Sellaisia onkin sitten enemmän jotka vajavaisella salikokemuksella / kehityksen tasolla kisoihin kovasti haluaisivat.

Kuten aina sanon, niin ei pidä treenata vain kilpaillakseen, vaan pitää treenata kehittyäkseen!! Ja jos sitten jossain kohtaa alkaa kehitys siltä näyttää, että voisi olla lavalle asiaa ja sitä haluaa, niin sitten voi alkaa asiaa tarkemmin miettimään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuossa sinun yhdessä videossasi mainitsit, että 10 g bcaa:ta riittäisi treenin aikaiseen juotavaan.
Entä jos kyseessä on pidempi aerobinen suoritus ? Armeijassa perjantaina on pakko hiihtää mukavat 18 km.
100 g malto sheikin ajattelin reppuun heittää, mutta riittääkö tuo 10 g edelleen vai kannattaako ottaa enemmän ?

Tuossa sinun yhdessä videossasi mainitsit, että 10 g bcaa:ta riittäisi treenin aikaiseen juotavaan.
Entä jos kyseessä on pidempi aerobinen suoritus ? Armeijassa perjantaina on pakko hiihtää mukavat 18 km.
100 g malto sheikin ajattelin reppuun heittää, mutta riittääkö tuo 10 g edelleen vai kannattaako ottaa enemmän ?

Miten nämä nykynuoret tulee toimeen:confused: ?? Mä voin vastata tohon, että hikilankut jalkaan ja hiihdät sen 18km. Sinne mitää seikkereitä tarvi matkaan.....herran tähden. Loppua viitsi kirjoittaa ettei tule mielipahaa kenellekään:p

Miten nämä nykynuoret tulee toimeen:confused: ?? Mä voin vastata tohon, että hikilankut jalkaan ja hiihdät sen 18km. Sinne mitää seikkereitä tarvi matkaan.....herran tähden. Loppua viitsi kirjoittaa ettei tule mielipahaa kenellekään:p

Hikilankkuja en ole vielä jalkaani laittanut, enkä kyllä aio laittaa. .:D
Omat sukset otan mukaan, tai hiihdän sitä vielä lauantainakin.. Lomille kerta pääsee heti, kun on hiihto suoritettu.

Nykynuoret ovat vaativia. ;)

Oon tavallaan kyllä ihan samaa mieltä, mutta sillä ei nyt oo mitään väliä sun hakeman talvisotahengen kannalta kiskooko Konaa sheikkeristä vettä ja maltoa vai kenttäpullosta pelkkää vettä. Veikkaan, että meiän vaarit ja vanhemmat ois ihan mielellään hörppiny maltoa kaukopartioissa. Maailma muuttuu ja menee eteenpäin, yritä sinäkin :D

Mielenkiinnolla odotan Markun, vanhan skapparin, kommenttia noihin "omiin suksiin" ja yleensäkin koko asiaan

Jos oikein kovalla sykkeellä meinaat koko 18km mennä... matalammallahan pääasiallinen energialähde olisi rasva... niin laita 20g niin tulee pelattua varman päälle eikä kataboliapeikko ole heti viemässä kaikkia gainsseja ;) Eniten ihmetyttää, että miksi tällaista tarvitsee edes kysyä keneltäkään?? Jos meinaa, että 10g BCAA voi olla liian vähän niin laita enemmän. Proteiinia se vaan on.

Olisikin muuten kiva tietää mitä hiihtomaajoukkueen urheilujuomat mahtaa sisältää... jotenkaan en jaksa uskoa, että siellä vedetään 10-20g BCAA suorituksen aikana o_O

Vänrikki Tikka olisi sitä mieltä, että hiihtomarssi suoritetaan täyspakkaus selässä, ase mukana ja valtion tarjoamilla välineillä. Ruokaa tai juomaa ei tarjota eikä saa ottaa mukaan, vaan jos tulee jano niin lunta voi sulattaa vaikka persvaossa.

ps. Ei kai siellä nyt oikeasti saa hiihtää omilla suksilla ?!?

Jos oikein kovalla sykkeellä meinaat koko 18km mennä... matalammallahan pääasiallinen energialähde olisi rasva... niin laita 20g niin tulee pelattua varman päälle eikä kataboliapeikko ole heti viemässä kaikkia gainsseja ;) Eniten ihmetyttää, että miksi tällaista tarvitsee edes kysyä keneltäkään?? Jos meinaa, että 10g BCAA voi olla liian vähän niin laita enemmän. Proteiinia se vaan on.

Olisikin muuten kiva tietää mitä hiihtomaajoukkueen urheilujuomat mahtaa sisältää... jotenkaan en jaksa uskoa, että siellä vedetään 10-20g BCAA suorituksen aikana o_O

Vänrikki Tikka olisi sitä mieltä, että hiihtomarssi suoritetaan täyspakkaus selässä, ase mukana ja valtion tarjoamilla välineillä. Ruokaa tai juomaa ei tarjota eikä saa ottaa mukaan, vaan jos tulee jano niin lunta voi sulattaa vaikka persvaossa.

ps. Ei kai siellä nyt oikeasti saa hiihtää omilla suksilla ?!?

Ei tuo mikään " hiihtomarssi " ole. Mikähän sen virallinen nimitys nyt oli, joku ylemmän tahon määräämä urheilupäivä.
Eemelillä mennään käsittääkseni Jämin lentokentälle ja sieltä hiihto omaan tahtiin kasarmille ja siittä lomille.
Kokelas itse suositteli ottamaan omat kamppeet. :)

Ei kai missään leireillä / metsässä mitään omia suksia saa käyttää. Onneksi olen tältä välttynyt.

Tere!
Voi olla vähän tyhmä ja jonniinjoutava kysymys, mutta kun taas elellään tätä ihanaa dieetti aikaa ja itselläni on kunnon kohottaminen ollut jo jonkin aikaa menossa ja asia muutenkin kiinnostaa. Eli olen normaalipainoinen, harrastan hiihtoa, lenkkejä/mäkijuoksua ja punttailua vuoropäivin ja välillä 1-2 lepopäivää. Syön vähähiilarisesti ja paino putoaa sen puoli kiloa viikkossa.

Mutta itse kysymys koskee, että kohoaako kunto samalla tavalla jos on miinuskaloreilla, onko sillä dieetillä siihen vaikutusta, edes pientä? Lihashan ei kasva dieetillä, vaikka voima toki voi.. mutta että kunto. Palautuuko elimistö samalla tavalla rankoista mäkijuoksutreeneistä, lenkeistä jos ravintoa tulee alle kulutuksen..

En tosin enään dieettaile kuin vajaan pari kk, mutta mietin vain, että onko järkeä kuntoilla ns. "tosimielessä" miinuskaloreilla, vai odottaa, että pääsee plussille. Cooperissa menee nyt se maaginen 3000m mutta yleisesti ottaen haluan parantaa hapenottokykyä entisestään ja sitä rataa...

Kiitos!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom