AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei ole ihan niin suoraviivaista toimintaa. Hyvä vertauskuva voisi olla, että jos reverse dieetti = kesäkuntoon dieetti niin oikesti jo vuosia jatkunut metabolic damage = kisadieetti. Vaatii siis muutakin kuin vain hissukseen kaloria ylöspäin. Toki voi toimia niinkin jos ei ole kovin paha tapaus, mutta jos ei ole paha tapaus niin en kutsuisi alkujaankaan metaboliaongelmaksi. Olen tehnyt töitä / korjannut sellaisia tapauksia, joissa ongelmaa ollut / todella pieniä kaloreita syöty 5 tai 10 tai 20 vuotta ja lääkäritkin ym. nosteneet jo kädet pystyyn, niin ei niihin vaan iloisesti läpsytellä lisää kaloria, vaan makrosuhteet, niiden muuttuminen, ajoitus ym. ovat jo todella paljon enemmän ratkaisevassa roolissa kuin mitä ne "terveellä" vaikka hitaammallakin metabolialla ovat. Samoin osa mikroravinteista ja veriarvoista ovat ihan erilaisessa syynissä, kuten nyt myös elämäntilanne kokonaisuutena. Nukkuminen kuntoon, stressiä pois, kuormitus ja palautuminen tasapainoon jne.
Mun kyllä pitäisi varmaan kokeilla sinun valmennusta juuri tuon ruokapuolen vuoksi.
4 vuotta nyt todella aktiivisesti tullut treenattua ja alun alkaen ollut tavoitteena saada nimenomaan navanympärys pienemmäksi ja saahan sen kun vaan on syömättä mutta heti kun alkaa syömään niin ne pakkautuu takas siihen samaan kohtaan.
Lisäksi koittanut myös siististi syömällä ja hiljaksiin kaloreita lisäämällä koittanut saada lihasmassaa mutta eihän se tartu millään kuten ei voimakaan, kiristely ei ole mikään ongelma oli se sitten hidasta tai nopeaa.
Kilpparin vajaatoiminta ja ikä 43v ei tee hommaa yhtään helpommaksi vaikka treenit, levot ja syömiset voikin optimoida miten haluaa eikä sen isompia stressejäkään ole.
Sinällään kun mitat on 75/172 ja se kaikki ylimääräinen nimenomaan vatsanympärillä niin kai myöskään auta asiaa.
Mutta kysymys kuuluukin että luuletko että pystyt auttamaan tälläistä "potilasta"?
Jos jotain hyvää löytyy niin se on että pystyy sitoutumaan ja noudattamaan ohjeita pitkiäkin aikoja :)

Ai niin...
Mihin tulokseen täällä nyt sitten tultiin? Kuinka paljon kaurapuuroa on paljon??

Ja siis nimenomaan PUUROA ... kyllä niitä ryynejä nyt syö vaikka kuinka.

Tuon pika ”gallupin” joka tähän ketjuun tuli sekä omien kokemusten perusteella sanoisin että.
Pieni annos on alle=100g
Keskimääräinen annos=100-170g
Suuri annos=yli 170g
@Tomi Takamaa annos=ihan vitusti (ei tosin ollut puuroa niin ei periaatteessa voi laskea)

Ja ne Puuro pakettien ohjeissa lukevat annokset on puolestaan jotakin ihan ihmeellistä, kun jopa omat ala-aste ikäiset tytöt vetää tuplana sen paketissa lukevan annoksen.

Mun kyllä pitäisi varmaan kokeilla sinun valmennusta juuri tuon ruokapuolen vuoksi.
4 vuotta nyt todella aktiivisesti tullut treenattua ja alun alkaen ollut tavoitteena saada nimenomaan navanympärys pienemmäksi ja saahan sen kun vaan on syömättä mutta heti kun alkaa syömään niin ne pakkautuu takas siihen samaan kohtaan.
Lisäksi koittanut myös siististi syömällä ja hiljaksiin kaloreita lisäämällä koittanut saada lihasmassaa mutta eihän se tartu millään kuten ei voimakaan, kiristely ei ole mikään ongelma oli se sitten hidasta tai nopeaa.
Kilpparin vajaatoiminta ja ikä 43v ei tee hommaa yhtään helpommaksi vaikka treenit, levot ja syömiset voikin optimoida miten haluaa eikä sen isompia stressejäkään ole.
Sinällään kun mitat on 75/172 ja se kaikki ylimääräinen nimenomaan vatsanympärillä niin kai myöskään auta asiaa.
Mutta kysymys kuuluukin että luuletko että pystyt auttamaan tälläistä "potilasta"?
Jos jotain hyvää löytyy niin se on että pystyy sitoutumaan ja noudattamaan ohjeita pitkiäkin aikoja :)

Perehtymistä tilanteeseen tällaiset aina vaatii ennen kuin pääsee sanomaan mitään järkevää, mutta enpä nyt tässä vielä kuullut mitään näkökulmastani tavallisuudesta poikkeavaa.
Tuohan nyt on lähestulkoon enemmän sääntö kuin poikkeus, että osataan kyllä pudottaa painoa, mutta ei pitää sitä poissa tai ainakin otetaan liian nopeasti liikaa takaisin.

Tosin se ei ole ikinä isoissa määrin mihinkään muuttumassa, että mihin kohtaan kroppaa läski pakkautuu, vaan tulee vahvasti geenien puolelta. Toki hormonitoiminta on siihen asiaan toinen isosti vaikuttava asia, mutta silti.

Vaikuttaa, jos kulmasoutu kuluttaa liikaa alaselän palautumiskapasiteettia ja et täten pysty kyykkäämään tarpeeksi paljon/usein kehittyäksesi.

Hohhoijaa... kyllä minä oikeasti tajusin mitä siellä kysyttiin, mutta kun juuri tällaisia vastauksia ei pidä mennä antamaan!!
Nyt siellä toinen pönttö sitten miettii, että ei voi enää kulmasoutaa kovaa, kun ei sitten palaudu kyykkyä varten.

Voima, kestävyys ja palautumiskapasiteetti ovat kehittyviä ominaisuuksia ja miten kyykky ja kulmasoutu sopivat samaan treeniohjelmaan riippuu ihan vaan siitä miten ne sinne laitetaan ja kehittymisen / sopeutumisen myötä muutetaan. Kun vaan tekee hommat kunnolla niin oikein hyvin voi soutaa ja kyykätä ihan prrrkeleesti ja vetää maastakin vielä siinä ohessa.

Jos lähdetään negatiivisen vaikutuksen kautta miettimään, niin saman voi sanoa ihan mistä vaan liikkeestä suhteessa ihan mihin vaan liikkeeseen. Jos tekee liikettä X niin kovaa että ei palaudu niin liike Y siitä silloin voi kärsiä, jos löytyy yksikin lihasryhmä mikä niissä molemmissa töitä tekee. Minä sanon, että vahva selkä on suorastaan oleellinen tekijä kyykyssä kehittymiselle, niin siitä vaan soutelemaan oikein kunnolla.

Nyt siellä toinen pönttö sitten miettii, että ei voi enää kulmasoutaa kovaa, kun ei sitten palaudu kyykkyä varten.
Totta. Tarkennuksena tohon omaan viestiini, että tarkoitin lähinnä huonosta tekniikasta johtuvaa alaselkärasitusta. Se näköjään jäi pois.
Voima, kestävyys ja palautumiskapasiteetti ovat kehittyviä ominaisuuksia ja miten kyykky ja kulmasoutu sopivat samaan treeniohjelmaan riippuu ihan vaan siitä miten ne sinne laitetaan ja kehittymisen / sopeutumisen myötä muutetaan. Kun vaan tekee hommat kunnolla niin oikein hyvin voi soutaa ja kyykätä ihan prrrkeleesti ja vetää maastakin vielä siinä ohessa.
Totta. Jos on tasaisen heikko(/vahva), niin kannattaa tasaisesti treenatakin. Jotenkin ajattelin automaattisesti oman tilanteeni kautta tätä. Jos haluaisin kyykkyä kunnolla parantaa, niin kulmasoudun ja vedon suhteen pitäisi tod näk tehdä jonkin sortin kompromissi.
Minä sanon, että vahva selkä on suorastaan oleellinen tekijä kyykyssä kehittymiselle, niin siitä vaan soutelemaan oikein kunnolla.
Tämä onkin täysin pätevä vastaus kysymykseen: "Vaikuttaako kulmasoutu kyykkyyn positiivisesti?" (y)
Hohhoijaa...
Koetan jatkossa vähentää äijän ketjussa besserwisseröintiä. Ei ole ensimmäinen kerta, kun olen saanut täällä "näpeilleni" :whistle:
Ja onhan täällä noita ketjuja, joissa pääsen leikkimään sunnuntai-pt:tä. Jätetään tämä ketju ammattilaiselle. :cool:

Kauraproteiini + maitoproteiini noissa määrin on ihan ok yhdistelmä. Ei tarvetta muuttaa mitään. Vaikka vähän hifistelisikin aminohapposuhteiden kanssa, niin tuo on siltikin ihan pätevä setti.

Kantsiiko voimanostajan funtsia aminohapposuhteita (ei oo osannu käydä edes mun pienessä mielessä, mutta nyt alko kiinnostamaan) jos nyt tyyliin syö rahkaa/raejuustoo, aamuisin sen kans kaurahiutaleita, välipalana sama setti (eri marjat toki...) + pähkinöitä/manteleita/siemeniä ja sit lämpimillä aterioilla riisi tai gluteeniton pasta + varsinaisena prodelähteenä vaihdellen/yhdistellen liha/kala/kana/pavut/muna? Tai mihin suuntaan se suhde yleensä on persillään jos on?

Kantsiiko voimanostajan funtsia aminohapposuhteita (ei oo osannu käydä edes mun pienessä mielessä, mutta nyt alko kiinnostamaan) jos nyt tyyliin syö rahkaa/raejuustoo, aamuisin sen kans kaurahiutaleita, välipalana sama setti (eri marjat toki...) + pähkinöitä/manteleita/siemeniä ja sit lämpimillä aterioilla riisi tai gluteeniton pasta + varsinaisena prodelähteenä vaihdellen/yhdistellen liha/kala/kana/pavut/muna? Tai mihin suuntaan se suhde yleensä on persillään jos on?

Proteiinimäärä: KYLLÄ... on syytä saada kohdalleen oli kyse mistä urheilulajista / liikuntaharrastuksesta tahansa.

Aminohapposuhteet: EI ... jos kyseessä on ns. sekasyöjä niin ei. Vegaanit ovat sitten asia erikseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitäs mieltä sä Mara oot siitä, että nykyään tehdään dietillä kaksi (jotkut jopa kolme) punttitreeniä päivässä, viitenä-kuutena päivänä viikossa? Eli porukalla on peräti yksi, max kaksi lepopäivää viikossa. Se lihas ei kuitenkaan ole käsittääkseni kasvamassa (ainakaan natikalla), niin onko tuossa mitään tolkkua? Ymmärtääkseni myöskään palautuminen ei ole lähellekkään optimaalisella tasolla, kun ollaan miinuskaloreilla. Itse olen tehnyt dietillä about 4 kovaa salitreeniä viikkoon, 2-jakoisella kroppa läpi 2x viikossa. Tulisiko minun tuplata työmäärä, jotta lihas säilyisi vielä paremmin?

Mitäs mieltä sä Mara oot siitä, että nykyään tehdään dietillä kaksi (jotkut jopa kolme) punttitreeniä päivässä, viitenä-kuutena päivänä viikossa?

Mara voi tulla antamaan oman mielipiteensä asiaan, mikäli haluaa, mutta jos vaikka sitä odotellessa minäkin kerron omani...

Kyllähän tuplatreenit ovat dieetillä varsin toimiva toimintamalli saada aikaiseksi lajinomaisella tavalla lisää kalorikulutusta.
Ja palautusmiskapasiteetista sekä treenien ohjelmoinnista riippuu miten siitä palautuu.

Tuplatreenien kanssa pitää vaan ymmärtää, että vaikka liikunta tapahtuu kuntosalilla ja voimaharjoitteluvälineillä, niin sen ei tarvitse aina olla hermostoa polttavaa voima/bodaus-junttaamista.

Eli porukalla on peräti yksi, max kaksi lepopäivää viikossa. Se lihas ei kuitenkaan ole käsittääkseni kasvamassa (ainakaan natikalla), niin onko tuossa mitään tolkkua? Ymmärtääkseni myöskään palautuminen ei ole lähellekkään optimaalisella tasolla, kun ollaan miinuskaloreilla.

Minun mielestäni dieetillä 1-2 lepopäivää viikossa on suorastaan normaali ja tavanomainen määrä.

Riippuu henkilön taustoista, että onko lihas kasvamassa miinuskaloreilla vai eikö ole, mutta eihän tuplatreeneillä dieetillä sitä edes haeta, vaan kuten todettu niin ensisijainen tarkoitus on kalorikulutus lajinomaisella tavalla.

Itse olen tehnyt dietillä about 4 kovaa salitreeniä viikkoon, 2-jakoisella kroppa läpi 2x viikossa. Tulisiko minun tuplata työmäärä, jotta lihas säilyisi vielä paremmin?

Tuplatreenien positiivinen vaikutus lihasmassan dieetillä säilymiseen tapahtuu välillisesti.... jos niistä ei palaudu niin vaikuttavat jopa suoraan negatiivisesti. Jos kulutuksen eteen joutuu tekemään paljon aerobista liikuntaa, niin se saattaa sitten herkemmin vaikuttaa negatiivisesti lihasmassan säilymiseen. Vaikkakin aerobisen positiivinen puoli on siinä ja miksi sitä niin paljon dieetilä käytetään, että sillä saadaan enemmän kalorikulutusta palautumisyksikköä kohden.

Käytännössä nämä asiat tulevat kuitenkin ajankohtaiseksi vasta kun dieetataan (miehillä) rasvaprosentin 10% alapuolella. Jos hommat tekee oikein, niin ennen sitä ei pitäisi lihasta polttaa millään dieettityylillä... tai kyllähän moni polttaa, mutta silloin onkin dieettiä toteutettu silleen tyhmästi.

PS. Tuplatreenit eivät kuitenkaan ole millään tavalla pakollinen edellytys onnistuneelle dieetille ja ihan vaan käytännön syistä kovin harva sillä metodilla diettaa... että ihan ilmankin päästään jopa kisakuntoon asti.

Minkälainen kokemus sinulla on valmennettavista jotka tekevät kokoaikaista kolmivuorotyötä treenien ja esimerkiksi rasvanpolton kannalta? Itsellä tuntuu, että treenitehot kärsineet parissa vuodessa merkittävästi kun univalverytmi vaihtelee jatkuvasti. Mitä mieltä ylipäänsä olet esimerkiksi treeneistä yövuorojen välissä? Olisiko parempi vain levätä eikä treenata edes kevyesti/keskiraskaasti, kun yön yli valvominen työtä tehden on kuitenkin kova rasitus elimistölle? Minun on vaikea saada nukutuksi päivisin riittävästi yötöiden välissä, työkin on hektistä ja on välillä vaikea rauhoittua nukkumaan. Treenit jäävät kuitenkin hieman liian vähille jos aina esim kolmen yövuoron aikana ei treenaa lainkaan. Voiko elimistö adaptoitu siihen, että treenataan univajeessa ja yötyön välissä? Salille lähteminen väsyneenä tuntuu välillä erittäin vaikealta, mutta tavoitteena olisi treenata 4 kertaa viikossa. Tuntuu kyllä siltä että pitkään kolmivuorotyötä tehneet kollegat ovat suuri osa rapakuntoisia ja huomattavan obeeseja, en itse halua samaan jamaan.

Minkälainen kokemus sinulla on valmennettavista jotka tekevät kokoaikaista kolmivuorotyötä treenien ja esimerkiksi rasvanpolton kannalta?

Treenaajat treenaa ja paskahousut vinkuu... :LOL:

Itsellä tuntuu, että treenitehot kärsineet parissa vuodessa merkittävästi kun univalverytmi vaihtelee jatkuvasti. Mitä mieltä ylipäänsä olet esimerkiksi treeneistä yövuorojen välissä? Olisiko parempi vain levätä eikä treenata edes kevyesti/keskiraskaasti, kun yön yli valvominen työtä tehden on kuitenkin kova rasitus elimistölle? Minun on vaikea saada nukutuksi päivisin riittävästi yötöiden välissä, työkin on hektistä ja on välillä vaikea rauhoittua nukkumaan. Treenit jäävät kuitenkin hieman liian vähille jos aina esim kolmen yövuoron aikana ei treenaa lainkaan.

Vitsi, vitsi... tai no ei oikeastaan :ROFLMAO:
Mutta joo onhan noita yövuorojen ja kolmivuorojen tekijöitä tutkittu ihan tosissaankin enkä voi väittää, että nyt viimeisen päälle olen ko. dataan tutustunut, mutta kyllä trendi on se, että huonommin menee kaikilla mittareilla kuin tasaisen päivätyön tekijöilä. Alkaen siis ihan elinajan odotteesta, hormonitasoista ym.

Miten tuo nyt sitten käytännön valmennuksessa näkyy on äärimmäisen yksilökohtaista. Toisille ei tunnu tuottavan suurempia ongelmia, kun taas jotkut ovat ihan koomassa esim. yövuorojen välit ja salille ihan turha mennä siinä kohtaa ollenkaan. Tai no korkeintaan jotain huoltavaa siinä kohtaa, mutta ei mitään oikeaa treeniä.

Itse asiassa ikä tuntuu olevan iso tekjiä tässä. Nuorempana palautuu selvästi paremmin vrk-rytmin vaihtelusta, mutta kun vuosia tulee niin huonommaksi menee. Ja se "huonompi" alkaa viimeistään jo 30-35v kohdalla.

Voiko elimistö adaptoitu siihen, että treenataan univajeessa ja yötyön välissä? Salille lähteminen väsyneenä tuntuu välillä erittäin vaikealta, mutta tavoitteena olisi treenata 4 kertaa viikossa. Tuntuu kyllä siltä että pitkään kolmivuorotyötä tehneet kollegat ovat suuri osa rapakuntoisia ja huomattavan obeeseja, en itse halua samaan jamaan.

Kaikkeen tottuu jossain määrin... mutta ei se silti sitä tarkoita, että yhtä hyväksi olisi muuttumassa kuin mitä tasaisella päivärytmillä olisi.

Ite teen pelkkää yötyötä. Jotkut kollegoistani pystyy käymään öiden välissä lenkillä, uimassa ja jotkut jopa kuntosalilla. Ite taas olen sellainen, että mun yöputkeen ei kuulu mitään muuta kuin töissä valvomista, nukkumista ja pari-kolme zombietuntia perheen kanssa, ennen kuin pitää lähteä takaisin töihin valvomaan. Ei mitään puhettakaan, että pystyisi öiden välissä tekemään mitään fyysistä, ei pienintäkään mahollisuutta! Sanotaan, että pitää kuunnella omaa kroppaa ja toimia sen mukaan. Mun kroppa sanoo niin, että: Jos menet tuossa väsy-zombie-tilassa treenaamaan, niin saat sydänkohtauksen. Kyllä sen vaan tietää ja tuntee, kannattaako / pystyykö reenaamaan. Viimeisen yön jälkeen reenaaminen onnistuu joskus, joskus taas pitää odotella seuraavaan päivään.

Nämä siis omakohtaisia kokemuksia, eikä perustu mihinkään tieteelliseen faktaan.

Ite teen pelkkää yötyötä. Jotkut kollegoistani pystyy käymään öiden välissä lenkillä, uimassa ja jotkut jopa kuntosalilla. Ite taas olen sellainen, että mun yöputkeen ei kuulu mitään muuta kuin töissä valvomista, nukkumista ja pari-kolme zombietuntia perheen kanssa, ennen kuin pitää lähteä takaisin töihin valvomaan. Ei mitään puhettakaan, että pystyisi öiden välissä tekemään mitään fyysistä, ei pienintäkään mahollisuutta! Sanotaan, että pitää kuunnella omaa kroppaa ja toimia sen mukaan. Mun kroppa sanoo niin, että: Jos menet tuossa väsy-zombie-tilassa treenaamaan, niin saat sydänkohtauksen. Kyllä sen vaan tietää ja tuntee, kannattaako / pystyykö reenaamaan. Viimeisen yön jälkeen reenaaminen onnistuu joskus, joskus taas pitää odotella seuraavaan päivään.

Nämä siis omakohtaisia kokemuksia, eikä perustu mihinkään tieteelliseen faktaan.
Living the life... ei kun ihan vakavasti, eikö kannattaisi harkita muun työn tekemistä? Ei tuo kuulosta kovin mukavalta

Living the life... ei kun ihan vakavasti, eikö kannattaisi harkita muun työn tekemistä? Ei tuo kuulosta kovin mukavalta
Joskus käynyt mielessä, etenkin aamuyön pikkutunneilla. Se ei vaan ole niin yksinkertaista. Vakityö, asuntolaina, juu nou? Mutta tässä on myös etunsa. Teen noin 60-70% työaikaa, joten mulla on paljon vapaa-aikaa. 2-3 yötä viikossa keskimäärin. Välillä 7-10 päivän vapaita, jolloin kerkeää elää ja harrastaa. Mutta se siitä. Ei viitsi sotkea Sensein ketjua tämän enempää.

Lihastohtorin blogissa julkaistu tänään artikkeli RINTALIHAKSET KASVUUN TREENAAMALLA
LINKKI:
https://lihastohtori.wordpress.com/2018/11/04/rintalihakset-kasvuun/

arnold-chest.jpg

Zone-sarja -42%
Lihastohtorin blogissa julkaistu tänään artikkeli RINTALIHAKSET KASVUUN TREENAAMALLA
LINKKI:
https://lihastohtori.wordpress.com/2018/11/04/rintalihakset-kasvuun/

arnold-chest.jpg
Tää oli hyvä! Just viime viikolla mietin, että olis hienoo jos tää "sarja" saisi jatkoa.
Muutama kyssäri asiaan liittyen:
1. Emg-tutkimuksessa hännänhuipuksi jäänyt pullover. Mitä mieltä kyseisestä liikkeestä? Enemmän selkä- vai rintaliike?
2. Miten lähtisit kartoittamaan muiden punnerrusten voluumia? (Dippi, pystäri yms)
Tekisitkö ensimmäisen mesosyklin lähinnä eristävämpien liikkeiden voimalla ja toiseen mesoon vasta fiilisten mukaan moninivelliikkeitä mukaan, vai olisiko parempi jättää muut punnerrukset tekemättä ja keskittyä vain noihin rintapunnerruksiin? Niistä, kun ojentajat ja etuolkapäät saa kumminkin suht hyvin osumaa? Eli siis kysymys kuuluu seuraavasti: Mikäli tuntee palautuvansa noista rintapunnerruksista, tekisitkö mieluummin lisää sarjoja niissä vai muita punnerrusliikkeitä?

Mara voi tulla antamaan oman mielipiteensä asiaan, mikäli haluaa, mutta jos vaikka sitä odotellessa minäkin kerron omani...

Ei helev... :LOL:

Pari kyssäriä:

1. Mikä on pitkäaikaisin valmennussuhteesi?
2. Onko sulla koskaan ollut jotain sen tasoista gurua koutsauksen alla, että oisit ite oppinut kyseiseltä henkilöltä jotain treenaamisesta/ravinnosta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom