AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro, uskaltaiskohan tätä kysyä tässä tredissä sulta Markku.
Eli mulla on tilanne sellainen, että minulla on n.2,5-3v treeni"tauko" :D takana. Tuon tauon aikana lähti ainakin 10kg puhdasta lihasta veke. Elintavat olivat muutenkin aivan päin persettä, ja ainakin vuoden päivät elin varmaan alle 1k kaloreilla/päivä. Nyt olen aloitellut uudelleen treenaamaan, ja kysymykseni liittyy lähinnä ruokavalioon/lihasmuistiin tms.
Tässä reilun vuoden mittaan on tullut iha jonnii verran ylimääräistä, jota en todellakaan halua lisää. Varsinkin nyt ennen kesää, tosin lyhyt aikahan tässä on muutenkin saada aikaan suurta muutosta fysiikkaan. Olen nyt paininut tuon kalorimäärän kanssa, eli mitä mun ois järkevintä tehdä. Koittaa +-0 kaloreilla saada lihoja takaisin sen lihasmuistin avulla ja samalla ei tulis ainakaan uutta läskiä. Vai tarviiko lihasmuisti toimiakseen edes hieman pluskaloreilla oloa?
Voisiko tuolla tavalla saada minun tilanteessa muokattua kropankoostumusta vähääkään eli ns, rasvaa palaisi vähän ja vanhoja lihoja tulisi takaisin. Ruokavalion ja treenit osaan kyllä muuten laittaa kuntoon. Läskiä ei tähän lisää enää haluaisi, mutta kun on muutenkin päässyt niin kynis kuntoon niin suoranaisesti dietille en haluaisi lähteä. Vai voiko lihasmuisti toimia(eli voisin saada edes osan vanhoja lihoja takaisin) pienillä miinuskaloreilla, jolloin tätä mahaa sais veke myös. Koska yleisestihän sitä neuvotaan ns.aloittelijoille että eka turhat läskit pois ja sitten lihasta rakentamaan runsaammalla ravinnolla.
Eli lähinnä mua mietityttää tuo lihasmuistin toiminta. Eli voisiko minulla toimia se "lihasta ei voi tehdä samaan aikaan kun polttaa rasvaa" tuon lihasmuistin takia. Syömällä siis saman verran kuin kuluttaa, tai jopa niin että olisi hieman miinuksilla.
Ennen tuota teeenitaukoa oli kuitenkin ainakin 7v treeniä takana. Ja kun vertaa tän hetkistä painoa ja kuntoa siihen missä olin ennen tuota taukoa niin sanoisin että sitä lihasta on tosissaan lähtenyt ainakin 10-12kg.

Huh, ja anteeksi etukäteen pitkä ja ehkä hieman epäselvä viesti. Niin ja suurin osa nuista treenivuosista oli natuilua mutta sinne mahtui myös pieni määrä kemiaa mukaan, yhteensä noin 16viikon ajan.

Ja vastaus TÄHÄNKIN kysymykseen löytyy edellä mainitun kirjasen sivulta 12.

Kirja olikin jo luettuna, eli lisää rautaa tankoon ja lyhyempää sarjaa siis, mikäs siinä :)
Tarkennan ja laajennan hieman kysymystä, eli onko joku treenijako osoittautunut dietatessa, joko ketolla tai ilman, muita paremmaksi? Eli treenautatko yleensä useammin vai harvemmin lihasryhmät läpi? Voisin kuvitella että treenitiheydellä ois suurikin vaikutus glykokeenien latautumiseen ja lihojen säilymiseen, vaikka kokonaisvolyymi ois samakin eri jakojen kesken.

Onko Markulla tullu vastaan tilannetta, jossa henkilön ensimmäinen sarja on laiskemman puoleinen, mutta loput sarjat paljon tehokkaampia? Jos on, onko tälläiseen niksejä miten saisi tehoja irti myös ensimmäisessä sarjassa vai onko se ominaisuus joka täytyy hyväksyä?:LOL:

Moro, uskaltaiskohan tätä kysyä tässä tredissä sulta Markku.
...
Huh, ja anteeksi etukäteen pitkä ja ehkä hieman epäselvä viesti. Niin ja suurin osa nuista treenivuosista oli natuilua mutta sinne mahtui myös pieni määrä kemiaa mukaan, yhteensä noin 16viikon ajan.

Pienet miinukset. Niin lihas kasvaa ja rasva palaa. Ja se lihaskasvu suurentaa rasvaan kohdistuvaa miinusta. Näin yksinkertaistetusti ilmaistuna.
Tosin ei ne roinalihat olet sitten ilman sitä takaisin tulossa. Ja jos natulihaa puuttuu paljon niin ei sekään kaikki ilman plussakaloreita.

Kirja olikin jo luettuna, eli lisää rautaa tankoon ja lyhyempää sarjaa siis, mikäs siinä :)
Tarkennan ja laajennan hieman kysymystä, eli onko joku treenijako osoittautunut dietatessa, joko ketolla tai ilman, muita paremmaksi? Eli treenautatko yleensä useammin vai harvemmin lihasryhmät läpi? Voisin kuvitella että treenitiheydellä ois suurikin vaikutus glykokeenien latautumiseen ja lihojen säilymiseen, vaikka kokonaisvolyymi ois samakin eri jakojen kesken.

En ole kokenut merkitystä asialla muihin dieettityyleihin verrattuna. Tiheämmässä glykogeenia poltetaan vähemmän useammin ja harvajakoisemmassa enemmän harvemmin. Lopputulos sama. Yleisesti ottaen dieetillä kannattaa suosia hieman tiheämpää jakoa koska parempi kulutus mutta sitä mukaan harvennetaan jos alkaa palautuminen ottaa takkiin tiheämmästä.

Onko Markulla tullu vastaan tilannetta, jossa henkilön ensimmäinen sarja on laiskemman puoleinen, mutta loput sarjat paljon tehokkaampia? Jos on, onko tälläiseen niksejä miten saisi tehoja irti myös ensimmäisessä sarjassa vai onko se ominaisuus joka täytyy hyväksyä?:LOL:

Paremmat lämmittelyt, hermottelut ja herättelyt alle... nyt se ensimmäinen työsarja on itse asiassa viimeinen herättelysarja eikä kunnollinen työsarja.

Suositelkaapa tällaiselle yksinkertaiselle miehelle sopivaa VIDEONKÄSITTELYOHJELMAA ... tämä minun "tubettamisen" uudelleen aloittelu kaatuu joka kerta ennen kuin ehtii edes alkaa tuohon helvetin Pinnacle Studioon kun sen kanssa videonkäsittelystä ei tule lasta eikä paskaa. Tarvitsen sellaisen minkä käyttöä varten ei tarvitse ensin katsella 10 tuntia opetusvideoita :mad:

Ainoat kriteerit:
1. Hyvä
2. Sopivan yksinkertainen käyttää

Suositelkaapa tällaiselle yksinkertaiselle miehelle sopivaa VIDEONKÄSITTELYOHJELMAA ... tämä minun "tubettamisen" uudelleen aloittelu kaatuu joka kerta ennen kuin ehtii edes alkaa tuohon helvetin Pinnacle Studioon kun sen kanssa videonkäsittelystä ei tule lasta eikä paskaa. Tarvitsen sellaisen minkä käyttöä varten ei tarvitse ensin katsella 10 tuntia opetusvideoita :mad:

Ainoat kriteerit:
1. Hyvä

Moido!
Itsellä oli samat kriteerit kun aloitin kisapreppivideoita vääntämään. Käytän iMoviee, oli käytännössä (lähes) ilmainen, hemmetin helppo käyttää ja jos jaksaa panostaa niin videoista saa kyllä tälläkin suht hyviä ja hienoja. Itse en jaksa kovin käyttää aikaa editoimiseen, mutta sellanen peruskäsittely tulee tehtyä.

Miinuksena tässä tekstien lisääminen ja niiden käsittely - joka on vaikeaa tai sitten en vain osaa.

Mutta muuten suosittelen hommaan tän, jos on applen tuotteet käytössä - etkä halua hirveästi maksaa vaikeista ohjelmista.

Moido!
Itsellä oli samat kriteerit kun aloitin kisapreppivideoita vääntämään. Käytän iMoviee, oli käytännössä (lähes) ilmainen, hemmetin helppo käyttää ja jos jaksaa panostaa niin videoista saa kyllä tälläkin suht hyviä ja hienoja. Itse en jaksa kovin käyttää aikaa editoimiseen, mutta sellanen peruskäsittely tulee tehtyä.

Miinuksena tässä tekstien lisääminen ja niiden käsittely - joka on vaikeaa tai sitten en vain osaa.

Mutta muuten suosittelen hommaan tän, jos on applen tuotteet käytössä - etkä halua hirveästi maksaa vaikeista ohjelmista.

Kiitos vinkistä, mutta ei ole applen tuotteita käytössä :)
Ainakaan vielä. Niitäkin harkinnut. Mutta tähän hätään kuvailut ihan oikealla kameralla ja windows-kone... lyhyet insta ym. pätkät mobiililla / samsungilla (jossa tuo videokamera ei tosin kovin hääppöinen ole)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Ainoat kriteerit:
1. Hyvä
Maxig movie editor. Ite käytän ja on helppo oppia. Saa tehtyä kaikki perusjutut ja enemmänkin, jos tarvetta. Jos kiinnostaa, niin laita vaikka yksityisviestiä, niin kerron miten saat ohjelman ladattua.

Miten ois ihan vaan Microsoftin Movie Maker? Sitä nyt ainakin ite osas laakista käyttää ekalla kerralla ilman mitään apuja helposti ja leikkeli videot ja muuta perussettiä firman mainosvideoon. Ilmanenkin vielä. Tai sit Story Remix wintoosa 10:lle. Ilmanen sekin (ja virallinen Microsoft-sovellus sekin). Movie Maker on vanhemmilli Wintoosille, mutta kyllä sen kympillekin sai ja sen yksinkertasempaa en kyllä keksi. Riippuu toki tarviiko jotain just tiettyjä tehosteita ym. turhaa, mut veikkaisin ettet tarvi jos tubevideoo pistät.

Maxig movie editor. Ite käytän ja on helppo oppia. Saa tehtyä kaikki perusjutut ja enemmänkin, jos tarvetta. Jos kiinnostaa, niin laita vaikka yksityisviestiä, niin kerron miten saat ohjelman ladattua.

Kiitos tästä, tarvitsee tutustua. Privaviestiä en taida pystyä lähettämään, koska ei ole VIP-oikeuksia.

Facebookissa pakkislaiset minulle yleensä "privaa" laittaa, jos jotain yksityistä asiaa tulee.
https://www.facebook.com/ProTrainer.fi/

Miten ois ihan vaan Microsoftin Movie Maker? Sitä nyt ainakin ite osas laakista käyttää ekalla kerralla ilman mitään apuja helposti ja leikkeli videot ja muuta perussettiä firman mainosvideoon. Ilmanenkin vielä. Tai sit Story Remix wintoosa 10:lle. Ilmanen sekin (ja virallinen Microsoft-sovellus sekin). Movie Maker on vanhemmilli Wintoosille, mutta kyllä sen kympillekin sai ja sen yksinkertasempaa en kyllä keksi. Riippuu toki tarviiko jotain just tiettyjä tehosteita ym. turhaa, mut veikkaisin ettet tarvi jos tubevideoo pistät.

Mahtaako Movie Makeria enää edes saada Windows 10:lle... alkuun sen olisi saanut erikseen lataamalla, mutta en tiedä onko enää olemassakaan. Sitähän minä vanhalla koneella juuri käytin ja kun kone meni niin vanhaksi että kaatuili aina editoidessa niin siihen videomatskun tulo oikeastaan loppui. Nykyään olisi hardware kunnossa, mutta software ei :)

Kiitos tästä, tarvitsee tutustua. Privaviestiä en taida pystyä lähettämään, koska ei ole VIP-oikeuksia.

Mahtaako Movie Makeria enää edes saada Windows 10:lle... alkuun sen olisi saanut erikseen lataamalla, mutta en tiedä onko enää olemassakaan. Sitähän minä vanhalla koneella juuri käytin ja kun kone meni niin vanhaksi että kaatuili aina editoidessa niin siihen videomatskun tulo oikeastaan loppui. Nykyään olisi hardware kunnossa, mutta software ei :)

Edit -- väärä linkki, ei ollutkaan Microsoftin toi movie maker..

Ekat kysymykseni tässä ketjussa. Vhh/ketoosidieetti päällä. Kalorit 2450/2250 puntti/lepo. Hiilet 60-100g 187cm/95kg Ikä 41v

Kohta alkaa joka keväinen polttopuiden teko moottorisahalla ja kirveellä. Aerobista parhaimmillaan? Miten kannattaa syödä? Punttipäivän kaloreiden mukaan, vai vielä enemmän? Yksi polttopuusessio kestää 2-5h ja tarkoitus on edelleenkin polttaa ihraa siinä samassa.

Toinen ja kolmas kysymys.

Jaat mielelläsi tietoa ja vastaat kysymyksiin sekä täällä, että tubessa. Olet myös ammattivalmentaja. Eivätkö nämä ilmaiset vastauksesi sotke bisneksiäsi? Jos ostan sinulta valmentajapalveluja, takaatko että noudattamalla ohjeitasi saan itteni ihan fidun komiaan alfauros-kondikseen? :LOL:

Ekat kysymykseni tässä ketjussa. Vhh/ketoosidieetti päällä. Kalorit 2450/2250 puntti/lepo. Hiilet 60-100g 187cm/95kg Ikä 41v

Kohta alkaa joka keväinen polttopuiden teko moottorisahalla ja kirveellä. Aerobista parhaimmillaan? Miten kannattaa syödä? Punttipäivän kaloreiden mukaan, vai vielä enemmän? Yksi polttopuusessio kestää 2-5h ja tarkoitus on edelleenkin polttaa ihraa siinä samassa.

Yksi tapa katsoa on ihan vaan painoseurannan mukaan eikä sovittaakaan päivittäiseen kulutukseen ruokamäärää. Tosin jos sessiot kestää monta tuntia niin kyllä sitten voisi ihan oletusarvoisesti heittää ko. päivään noin 100kcal per tunti työtä lisää ettei vallan lopu energiat kesken. Ja sitten hienosäätää kokonaisruokamäärää painoseurannan perusteella.

Jaat mielelläsi tietoa ja vastaat kysymyksiin sekä täällä, että tubessa. Olet myös ammattivalmentaja. Eivätkö nämä ilmaiset vastauksesi sotke bisneksiäsi?

Maksuttoman sisällön tuottaminen on oleellinen osa bisneksiä :)

Jos ostan sinulta valmentajapalveluja, takaatko että noudattamalla ohjeitasi saan itteni ihan fidun komiaan alfauros-kondikseen? :LOL:

No promises koska geenit :eek:

Onko Markulla kokemusta ns. käänteisestä pyramidista? Jos on(tai ei ole), minkälaisia ajatuksia herättää?

En oikein tykkää reverse pyramidistä.
Normaalin pyramidin vahvuus on juuri siinä, että ensin otetaan pidemmillä sarjoilla ja kevyemmillä kuormilla paremmalla tuntumalla pohjaa isompia rautoja varten jolloin raskaat sarjat menevät paremmin kohdalihakselle ja toisekseen rautaa ei edes tarvitse yhtä paljoa vastaavan intensiteetin aikaansaamiseksi = riskit pienenee ja nivelet kiittää. Tosin tätä ominaisuutta arvostetaan yleensä vasta sitten kun on liian myöhäistä.

Reverse pyramidilla taas ensin otetaan raskain rauta. Ja jos sen ottaa ensimmäisessä sarjassa niin sitä ei parane vetää kovasti failureen, jos mielii vielä niissä seuraavissakin sarjoissa jaksaa jotain. Kun taas normi pyramidista raskain rauta on viimeinen sarja ja näin ollen kovin failuresarja. Ja minä ainakin haluan ottaa kovimman failuren liikkeen suurimmalla raudalla enkä kevyimmällä.

Se miten vähän vastaavaa teen kuin reverse pyramidi on ns. feeder setit. Eli ensin otetaan yleensä 1-3 raskasta työsarjaa tietyllä raudalla tai nousevalla raudalla ja niistä viimeinen failureen (esim. 8 toistoa). Ja siihen päälle sitten YKSI feeder set myös failureen, mutta siinä toistoja about puolet enemmän (tässä esim. 15 toistoa). Eli ei lähdetä enää rakentamaan mitään suurempaa pyramidi-muodostelmaa, mutta haetaan silti vielä pidemmänkin sarjan failure samaan liikkeeseen... mutta siis vain yhdellä sarjalla.

En oikein tykkää reverse pyramidistä.
Normaalin pyramidin vahvuus on juuri siinä, että ensin otetaan pidemmillä sarjoilla ja kevyemmillä kuormilla paremmalla tuntumalla pohjaa isompia rautoja varten jolloin raskaat sarjat menevät paremmin kohdalihakselle ja toisekseen rautaa ei edes tarvitse yhtä paljoa vastaavan intensiteetin aikaansaamiseksi = riskit pienenee ja nivelet kiittää. Tosin tätä ominaisuutta arvostetaan yleensä vasta sitten kun on liian myöhäistä.

Reverse pyramidilla taas ensin otetaan raskain rauta. Ja jos sen ottaa ensimmäisessä sarjassa niin sitä ei parane vetää kovasti failureen, jos mielii vielä niissä seuraavissakin sarjoissa jaksaa jotain. Kun taas normi pyramidista raskain rauta on viimeinen sarja ja näin ollen kovin failuresarja. Ja minä ainakin haluan ottaa kovimman failuren liikkeen suurimmalla raudalla enkä kevyimmällä.

Se miten vähän vastaavaa teen kuin reverse pyramidi on ns. feeder setit. Eli ensin otetaan yleensä 1-3 raskasta työsarjaa tietyllä raudalla tai nousevalla raudalla ja niistä viimeinen failureen (esim. 8 toistoa). Ja siihen päälle sitten YKSI feeder set myös failureen, mutta siinä toistoja about puolet enemmän (tässä esim. 15 toistoa). Eli ei lähdetä enää rakentamaan mitään suurempaa pyramidi-muodostelmaa, mutta haetaan silti vielä pidemmänkin sarjan failure samaan liikkeeseen... mutta siis vain yhdellä sarjalla.

Mielenkiinnosta, miten tällaisella nousevalla pyramidilla rakennetaan pääliikkeen progressio fiksusti?

Mielenkiinnosta, miten tällaisella nousevalla pyramidilla rakennetaan pääliikkeen progressio fiksusti?

Eipä oikein mitenkään... nouseva pyramidi on selvästi enemmän bodaus / hypertrofia tyyppinen sarja/toisto-metodi eli soveltuu huonosti ns. perinteiseen voimaprogressioon, koska kuten edellä tuli jo todettua niin siinä ihan tarkoituksella tavallaan "etukäteisrasitetaan" kohdelihasta ensin pidemmillä paremmin tuntumapohjaisilla sarjoilla, jotta raskaimman kuorman EI TARVITSE olla absoluuttisesti niin raskas kuin mitä se tuoreemmalla suorituskyvyllä olisi.

Toki mihin vaan sarja/toisto-metodiin "toimii" tiettyyn pisteeseen asti se että aloita kevyesti ja jatkossa lisää kuormaa tai toistoja sitä mukaan kuin pystyy... mutta ei tämä nyt vielä oikein täytä mielestäni suunnitelmallisen progression tunnusmerkistöä :unsure:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom