Moro Markku. Mulla olis pieni kyssäri tulevan miinuskalorijakson aloituskaloreista. Vähän taustaa ensiksi.
Ikää 28v, pituus 168 ja treenitaustaa on nyt jotain nelisen vuotta. Tai tuo aika semmoista, että siinä on jotain järkeä ollut. Nyt olen kuitenkin tämän talven aikana vetänyt ensimmäisen kunnollisen ja säännöllisen plussakalorijakson, jossa lähdin kesän jälkeen nostamaan hiljalleen kaloreita siihen saakka, että paino nousee tasaisesti. Lähtötilanne oli lokakuun viimeisellä viikolla 72 kiloa ja inbodyn mukaan rasvaprosentti 12%. Tuolloin oli kalorit 1800 paikkeilla päivässä keskimäärin, koska olin vielä miinuksilla. Tuosta lähdin viikottain nostamaan siihen saakka, että nousin 2700kcal päivässä. Tuosta lokakuusta tähän päivään asti olen siis painoa nostanut ja tällä hetkellä aamupaino pyörii siinä 83 paikkeilla. Eli tuosta tulee n. 450g painoa ylöspäin viikkoa kohden noilla kaloreilla. Vielä ei olla ihan manaattikunnossa, eli varsinkin aamulla kun kroppa ei oo täynnä nestettä vatsalihaksissa on ihan hieman erottuvuutta jäljellä ja muutenkaan ei oo ihan kaikki lihaserottuvuus hävinny vielä. Tässä vaiheessa ajattelin kuitenkin, että voisi alkaa painoa pudottelemaan.
Eli varsinaiseen kysymykseen. Mitä suuruusluokkaa kannattaisi aloituskaloreiden olla, ettei tarvitse miinusjakson edetessä vetää välttämättä alle 2000kcal? Haussa olisi sellainen kalorimäärä, että alkuun putoaa paino. Sitten kun painon putoaminen hidastuu ja pysähtyy, niin otan viikkoon 4 salitreenin päälle todennäköisesti hiit-treeniä kerran tai pari viikkoon. Varmasti joutuu kaloreita jossain kohtaa laskemaan, mutta ettei ihan älyttömän alas tarvitse mennä niin alkuun ei kannata varmaan vetää kaloreita turhan alas?
Edit. Ja oon siis ennekin pudottanu muutamankin kerran painoa. 24 kiloa parhaimmillaan putkeen niin on jonkun verran aavistusta, että miten nuo etenee. Tuntuu vaan, että joka kerta kaloreita joutuu laskemaan turhan alas. Tai ainakin se määrä kuulostaa alhaiselta, vaikka mulla ei varsinaisesti tuollaisella 1800kcal määrällä oo ees hankalaa olla ja jaksaa vielä treenatakkin hyvin.