Markkinoinnin ja myynnin tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän ne ovat ehdottomia. Ainakin kvartaali- ja vuositason tavoitteet.
Täytyy myöntää, että itselläni (junior-myyjänä) ei ole vielä annettuja tavoitteita, mutta asetan itse esim. uusasiakashankinnassa kontaktitavoitteet/päivä.

Sitten kun hoidan myyntiprosessin alusta loppuun itse, uskon että nuo tavoitteet tehdään hyvinkin selväksi :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olemattoman myyminen

Löytyykö täältä IT-alan projektimyyjiä? Itse en ole myyntipuolella, mutta jo pitemmän aikaa mietityttänyt kuinka tuo B2B-myynti käytännössä toimii.

Valmiin ohjelmiston, laitteen tms. tuotteen myymisen ymmärrän; tuolloin on konkreettinen tuote jota myydä ja esitellä. Lisäksi on tiedossa mitä asiakasyritys tuotteesta hyötyy ja minkä ongelman tuote ratkaisee.

Mutta kuinka hoitaa olemattoman tuotteen, esimerkiksi softaprojektin, myyminen? Tuossahan ei myyjä tiedä mitä on myymässä tai mitkä ovat asiakkaan tarpeet. Lisäksi kun jo keskikokoisessa projektissa puhutaan >10-100k€ budjeteista, niin tuskin myynti pelkällä puhelinsoitolla onnistuu.

Etenkin kiinnostaisi tietää kuinka myynti etenee uuden asiakkaan kohdalla? Vanha asiakas kuitenkin jo tietää mitä osaamista on tarjolla ja vastaavasti tiedetään asiakkaan tarpeista, mutta kuinka luodaan asiakassuhde täysin vieraaseen yritykseen?

Nettisivuilta ja muista lähteistä saa toki tietoa asiakkaan toimialasta, mutta silti tuntuisi, että tuon pohjalta myyntiä voi olla mahdoton kohdentaa oikeille kontakteille. Esimerkiksi Nokiasta selviää helposti että se valmistaa mobiilipäätelaitteita ja niihin kuuluvaa ohjelmistoa, mutta tuo tieto tuskin auttaa paljoakaan myynnissä, vaan pitäisi löytää oikeat kontaktit joilla on konkreettinen tarve ja valta ostaa ratkaisu ulkopuoliselta.

Entä miten tuo oikea kontakti löydetään? Pikkufirmassa TJ voi olla sopiva yhteyshenkilöksi, mutta esim. Nokialle lienee turha yrittää saada palaveriaikaa Elopille (joka tuskin edes tietäisi R&D:n senhetkisistä resurssitarpeista).

Eli kuinka te sen teette? Fonectalta firman numero ja soitatte että "Ostatko projektin, nyt lähtisi halvalla?"
 
priority sanoi:
Eli kuinka te sen teette? Fonectalta firman numero ja soitatte että "Ostatko projektin, nyt lähtisi halvalla?"

1) Vastataan tarjouspyyntöön
Isommat jutut usein kilpailutetaan. Varsinkin julkisen sektorin tapana on järjestää tilaisuuksia jossa haluttu systeemi esitellään potentiaalisille yhteistyökumppaneille ja tämän perusteella tehdään tarjoukset.

2) Omatoiminen yhteydenotto
Puhelu/esite tietohallintopäällikölle/tietojohtajalle tavoitteena saada tapaaminen jossa asiakaskandidaatin mahdollisista tarpeistä voidaan keskustella ja omaa toimintaa esitellä.
Kontaktin löytää pk-yrityksessä soittamalla toimitusjohtajalle tai isommissa yrityksissä it-osaston johtajalle. Neuvovat kyllä eteenpäin jos ei kuulu omaan toimialueeseen.

Isommat projektithan harvemmin toteutetaan yhdellä tapaamisella, vaan projektissa palaveerataan esim. viikon välein ja palavereissa on mukana sekä toimittajan että asiakasyrityksen edustajia.
 
True Blood ja Vampyyripäiväkirjat, kumpikin kuin isot yritykset ja alihankkijat. Wait, what?

Kommentti: Yritys verenimijänä

Kyllähän noita on nähnyt, pieni firma jolla yksi tai kaksi asiakasta. Sitten kun homma kusee, niin sehän kusee oikein urakalla.
 
True Blood ja Vampyyripäiväkirjat, kumpikin kuin isot yritykset ja alihankkijat. Wait, what?

Kommentti: Yritys verenimijänä

Kyllähän noita on nähnyt, pieni firma jolla yksi tai kaksi asiakasta. Sitten kun homma kusee, niin sehän kusee oikein urakalla.

Viestin ajankohdasta pääteltynä, tuleeko sullekkin Mömmön uutiskirje? ;)

Mulla on sellainen kutina, että me Suomalaiset ei oikein osata arvottaa/hinnoitella omaa osaamistamme kovinkaan hyvin. Eli esim. palveluntuottajat pitävät usein aika pieniäkin tuntihintoja vaikka hintojen nostoon olisi erittäinkin hyvät perusteet. Viimeksi tänään kävin keskustelua eräästä casesta, jossa tilaaja hinnoitteli mun mielestä työnsä ihan liian alas ja yritin perustella hänelle miksi hintaa kannattaa nostaa aika reilustikkin. Kun tarpeeksi kiristää alihankkijana vyötä, niin lopulta saa maksaa siitä, että SAA tehdä töitä.. :(

Tän palstan käyttäjiin liittyen, esimerkiksi personal trainerit ja järjestyksenvalvontaa tarjoavat yritykset menevät usein tarjouksissa hinta edellä. Osataan laittaa asiakas käsirautoihin, ollaan perhanan nopeita kirjoittamaan uusia narikkalappuja tai opettaa se tekemään penahaukkaa. Mutta omia palveluita ei opetella myymään yhtään. Vertaan usein tätä Amin Asikaiseen ja Pekka Mäkeen; Amin osaa lyödä hyvin, Pekka vastaavasti myydä hyvin.

Kumpaan yrittäjän kannattais paneutua; lyömiseen vai myymiseen?
 
Viestin ajankohdasta pääteltynä, tuleeko sullekkin Mömmön uutiskirje? ;)
Arvastit oikein. :)

Kyllähän tosiaan pitää paikkaansa tuo hinnoittelu, tosin omalla kohdalla hinnoitelen alas kun yritän haalia jonkinlaista grapevine networkkia itselleni. Freelancerina yrittää tässä erottua, niin aikamoinen suo missä rämpiä ainakin tällä hetkellä.

Tosiaan, vaikeeksi menee kun hinnoitelee niin että just ja just edes pärjää. Viimeistään siinä vaiheessa huomaa kun olisikin tarvetta uusille tulonlähteille jos vaikka yksi tai kaksi katoaa.
 
Saako udella mitä teet friikkuna? Näistä kun ei koskaan tiedä mitä tulee joskus tarvitsemaan.
Verkkosivujen toteutusta alusta loppuun, eli graafisesta suunnittelusta aina toteutukseen saakka. Sisällönhallintajärjestelmistä tällä hetkellä vasta Joomla, Drupaliin ja Wordpressiin olisi tarkoitus laajentaa.
 
Mulla on sellainen kutina, että me Suomalaiset ei oikein osata arvottaa/hinnoitella omaa osaamistamme kovinkaan hyvin. Eli esim. palveluntuottajat pitävät usein aika pieniäkin tuntihintoja vaikka hintojen nostoon olisi erittäinkin hyvät perusteet. Viimeksi tänään kävin keskustelua eräästä casesta, jossa tilaaja hinnoitteli mun mielestä työnsä ihan liian alas ja yritin perustella hänelle miksi hintaa kannattaa nostaa aika reilustikkin. Kun tarpeeksi kiristää alihankkijana vyötä, niin lopulta saa maksaa siitä, että SAA tehdä töitä.. :(
Olet aivan oikeassa. Moni laskee että jos saa laskuttaa 25e/tunti niin sehän on paljon enemmän kuin 13e jonka sai palkkana...


Tänään:
Kinastelevat myyntimiehet. Tällä kertaa Ruth Badger vierailee asuntovaunuja ja matkailuautoja myyvässä yrityksessä, jonka toimintaa hankaloittavat liian kilpailuhenkiset myyntimiehet.

Pitänee tsekata vaikka on aikainen herätys aamulla.
 
Suositelkaa luettavaa myyntitykille, joka haluaa kehittää itseään?

Itse voisin aloittaa suosittelemalla Frank Bettgerin teosta How I Raised Myself From Failure To Success In Selling. Painavaa asiaa, mutta kevyttä luettavaa. Piti eräänä perjantai-iltana vähän vilkaista kirjan alkua. Kävi niin, että luin samalta istumalta koko kirjan.

Saa suositella myös kirjoja, joissa näkökulma on enemmän myynnin johtamiseen suuntautuva.
 
Tässä on muutamia joita olen tämän vuoden puolella lukenut/kuunnellut

J.Sarasvuo: Myynnin korkeajännitus
L. Michelsson & P. Hakala: Myynninmurtajat
F. Bettger: Miten minusta tuli huippuluokan myyjä
J.Vuorio: Myyntitaidon käsikirja
M.Rubanovitsch & E.Aalto: Myy enemmän-myy paremmin
T.Rope: Perusmyyjästä supermyyjäksi
Balac: Ostajan opas myyjälle -miten onnistun paremmin myynnissä?

Äänikirjat
B.Tracy: 21 Great Ways to Become a Sales Superstar
B.Tracy: 24 Techniques for Closing the Sale
T.Rummukainen: Huippumyyjien ominaisuuksia & tositarinoita
T.Brooks: The Secrets of the Top 20% - How To Double Your Income Selling Over the Phone
J&E.Selin: Vapauta huippumyyjä itsessäsi!
 
Tunteeko kukaan hyvää copya tai muuta henkilö joka on perehtynyt tekstien laatimiseen?

Eräs asiakkaani tarvitsee tekijää nettisivujen tekstien muokkaamiseen, ja homma pitäis olla maalissa ennen joulua.

Yhteydenotot suoraan mulle, numeroon 0400 399361, niin kerron speksit tarkemmin.
 
Hauska sarja mutta olenko minä ainoa josta nuo firmojen ongelmat myynnin suhteen ovat kyllä aika yksinkertaisia. Ymmärrän kyllä tv-sarjan rajoitteet mutta olisipa aina myynnin haasteet ainoastaan firman sisäisiä jotka ratkaistaan puhaltamalla myyntimiehiin enemmän myyntihenkisyyttä. Sitä en kiellä etteikö Badger kyllä vaikuta ihan pätevältä ja aikaan saavalta naiselta.
 
Hauska sarja mutta olenko minä ainoa josta nuo firmojen ongelmat myynnin suhteen ovat kyllä aika yksinkertaisia. Ymmärrän kyllä tv-sarjan rajoitteet mutta olisipa aina myynnin haasteet ainoastaan firman sisäisiä jotka ratkaistaan puhaltamalla myyntimiehiin enemmän myyntihenkisyyttä. Sitä en kiellä etteikö Badger kyllä vaikuta ihan pätevältä ja aikaan saavalta naiselta.

Olen täysin samaa mieltä. Ihmetyttää kyllä, miten tuollaiseen jamaan päästään. Miksei edes näihin perusasioihin puututa/pidetä kuria?
 
Olen täysin samaa mieltä. Ihmetyttää kyllä, miten tuollaiseen jamaan päästään. Miksei edes näihin perusasioihin puututa/pidetä kuria?

Mä luulen että kyseessä on aika arkinen ongelma; ongelmat on liian lähellä ja niin ilmiselviä ettei niitä näe. Vähän sama asia kun tämä-ketju. Yrityksen oman väen silmä tottuu pikkuvikoihin ja tapoihin, mutta asiansa osaava konsultti tai asiantuntija näkee saman asian välittömästi ihan eri tavalla. Plus tietysti laiskuus, koska ihminen on peruslaiska kuitenkin. Minäkin. :D

Mutta törmäsin äsken viestintäviraston terminologiaan liittyvään sivuun, ja pakko laittaa tää tännekkin jakoon. Miten selität esim. yksinkertaisesti sanan "Crowdsourcing"?

Viestintäviraston terminologian web 2.0 projekti
 
Miten yritykset määrittelevät mainosbudjettejaan? Onko tähän olemassa jotain suht yleistä % määrää liikevaihdosta tjsp/suositusta/koulussa kerrottua? Paikallislehteä kun katselee niin tuntuu, että osa "pienemmistä" yrityksistä mainostaa todella paljon suhteessa firman kokoon. Tottakai budjetointiin vaikuttaa yrityksen ala, koko jne jne.
 
Asiasta seitsemänteen, hassua miten just äsken kirjoittelin web 2.0:sta tutkimusta ja sitten käyn täällä ja luen sun viestin.

"Web 2.0
(Voiko tätä määritellä suomeksi, jos englanninkielinenkin määritelmä uupuu?)
"

Niin. Se on kyllä määritelty englanniksi, ongelma se että koko termin tarpeellisuudesta voidaan kiistellä. Ainakin silloin kun se kehitettiin, nykyään se tarjoaa kivan kehyksen webille kuin se on nyt.
 
Back
Ylös Bottom