Purtsi
Tsemppari/Kouluttaja
- Liittynyt
- 24.11.2003
- Viestejä
- 4 098
Miten yritykset määrittelevät mainosbudjettejaan? Onko tähän olemassa jotain suht yleistä % määrää liikevaihdosta tjsp/suositusta/koulussa kerrottua? Paikallislehteä kun katselee niin tuntuu, että osa "pienemmistä" yrityksistä mainostaa todella paljon suhteessa firman kokoon. Tottakai budjetointiin vaikuttaa yrityksen ala, koko jne jne.
Mun tiedon mukaan markkinointibudjetin osuus riippuu hyvin monesta osatekijästä. Vaikuttavia tekijöitä ovat mm. toimiala, suhdanteet, markkina-asema, tavoitteet jne. Mutta yleisesti markkinointia varten varataan noin 10 % osuus budjetista. Haitari 5 - 15 % välillä osuu varmaan suurimpaan osaan yrityksistä. Joku isompi brändi pyörittää jatkuvasti kampanjoita vuodesta toiseen, ja pieni autokorjaamo ei investoi viittä takalasitarraa enempää ikinä.
Alla pari linkkiä, jotka toivon mukaan auttavat asiassa.
http://compegra.fi/blog/index.php/tag/markkinointibudjetti/
http://markkinointibudjetti.wetpaint.com/
Agressiivinen markkinointi (brändi näkyy koko ajan ja sopivasti joka paikassa) on eräs strategiavaihtoehto jolla varmistetaan yrityksen olevan ns. top-of-mind vaihtoehto eri palveluita/tuotteita harkitessa. Mainoshan pitäisi yleisesti nähdä vähintään kolme kertaa, että sen muistaa ilman "auttamista". Esimerkiksi Pakkotoiston bannerit myydään ROS (Run-of-Site) muodossa, jolloin niiden toistomäärän avulla nostetaan mainonnan tehoa.
Asiasta seitsemänteen, hassua miten just äsken kirjoittelin web 2.0:sta tutkimusta ja sitten käyn täällä ja luen sun viestin.
"Web 2.0
(Voiko tätä määritellä suomeksi, jos englanninkielinenkin määritelmä uupuu?)"
Niin. Se on kyllä määritelty englanniksi, ongelma se että koko termin tarpeellisuudesta voidaan kiistellä. Ainakin silloin kun se kehitettiin, nykyään se tarjoaa kivan kehyksen webille kuin se on nyt.
Tuu säkin suoraan tänne, täällä me muutkin ollaan..
Millaisen HYVÄN määritelmän sä olet löytänyt englanniksi? Tai onko sulla heittää mitään linkkejä?
Web 2.0 ja/tai sosiaalinen media hämmentää jengiä tällä hetkellä aika paljon. Siksi toi viraston projekti on mun mielestä ainakin hyvä alku saada edes jonkinlainen yhteinen terminologia. Se, että sosiaalinen media aiheuttaa pään raapimista yrityksissä, niin ei toi hajanainen terminologia ainakaan helpota asiaa. IMHO.