Markkinoinnin ja myynnin tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Miten yritykset määrittelevät mainosbudjettejaan? Onko tähän olemassa jotain suht yleistä % määrää liikevaihdosta tjsp/suositusta/koulussa kerrottua? Paikallislehteä kun katselee niin tuntuu, että osa "pienemmistä" yrityksistä mainostaa todella paljon suhteessa firman kokoon. Tottakai budjetointiin vaikuttaa yrityksen ala, koko jne jne.

Mun tiedon mukaan markkinointibudjetin osuus riippuu hyvin monesta osatekijästä. Vaikuttavia tekijöitä ovat mm. toimiala, suhdanteet, markkina-asema, tavoitteet jne. Mutta yleisesti markkinointia varten varataan noin 10 % osuus budjetista. Haitari 5 - 15 % välillä osuu varmaan suurimpaan osaan yrityksistä. Joku isompi brändi pyörittää jatkuvasti kampanjoita vuodesta toiseen, ja pieni autokorjaamo ei investoi viittä takalasitarraa enempää ikinä.

Alla pari linkkiä, jotka toivon mukaan auttavat asiassa.

http://compegra.fi/blog/index.php/tag/markkinointibudjetti/

http://markkinointibudjetti.wetpaint.com/

Agressiivinen markkinointi (brändi näkyy koko ajan ja sopivasti joka paikassa) on eräs strategiavaihtoehto jolla varmistetaan yrityksen olevan ns. top-of-mind vaihtoehto eri palveluita/tuotteita harkitessa. Mainoshan pitäisi yleisesti nähdä vähintään kolme kertaa, että sen muistaa ilman "auttamista". Esimerkiksi Pakkotoiston bannerit myydään ROS (Run-of-Site) muodossa, jolloin niiden toistomäärän avulla nostetaan mainonnan tehoa.

Asiasta seitsemänteen, hassua miten just äsken kirjoittelin web 2.0:sta tutkimusta ja sitten käyn täällä ja luen sun viestin.

"Web 2.0
(Voiko tätä määritellä suomeksi, jos englanninkielinenkin määritelmä uupuu?)
"

Niin. Se on kyllä määritelty englanniksi, ongelma se että koko termin tarpeellisuudesta voidaan kiistellä. Ainakin silloin kun se kehitettiin, nykyään se tarjoaa kivan kehyksen webille kuin se on nyt.

Tuu säkin suoraan tänne, täällä me muutkin ollaan.. :)

Millaisen HYVÄN määritelmän sä olet löytänyt englanniksi? Tai onko sulla heittää mitään linkkejä?

Web 2.0 ja/tai sosiaalinen media hämmentää jengiä tällä hetkellä aika paljon. Siksi toi viraston projekti on mun mielestä ainakin hyvä alku saada edes jonkinlainen yhteinen terminologia. Se, että sosiaalinen media aiheuttaa pään raapimista yrityksissä, niin ei toi hajanainen terminologia ainakaan helpota asiaa. IMHO.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pikkuisen menee vatin nurin näiden pizzamestojen mainoksiin. Mulla on postilaatikossa HSY:n tarra, jossa kielletään kaikki mainokset jne. Mutta eipä auta ei.. Mulla on hämärä muistikuva, että jos noiden mainosten tule ei lopu, niin mun pitää ottaa yhteyttä johonkin virastoon ja sit ne laittaa uhkasakon niille..?

Tietääkö joku mihin virastoon(?) vai mitä häh? Kuvan posti on kolmen viikon ajalta. :wall:
 

Liitteet

  • IMG_0147.jpg
    IMG_0147.jpg
    279,8 KB · Katsottu: 789
Pikkuisen menee vatin nurin näiden pizzamestojen mainoksiin. Mulla on postilaatikossa HSY:n tarra, jossa kielletään kaikki mainokset jne. Mutta eipä auta ei.. Mulla on hämärä muistikuva, että jos noiden mainosten tule ei lopu, niin mun pitää ottaa yhteyttä johonkin virastoon ja sit ne laittaa uhkasakon niille..?

Tietääkö joku mihin virastoon(?) vai mitä häh? Kuvan posti on kolmen viikon ajalta. :wall:

Potentiaalisia vaihtoehtoja on kaksi: Tietosuojavaltuutetun toimisto tai Kuluttajavirasto. Kuvasta päätelleen ko. prujut ovat osoitteettomia mainoksia. Näiden osalta tietosuojavaltuutetulla ei ole toimivaltaa. Kuluttajavirastolle asian voisi puskea lähinnä kuluttajansuojalain 2 luvun 1 §:ään vedoten (Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin ja sopimattoman menettelyn kielto). En tosin tiedä miten ko. byroossa kieltoa sovelletaan tämän kaltaisiin markkinointiratkaisuihin.
 
Moro!
Aloitan hommat b2b-puhelinmyynnin hommassa tässä kuussa ja en ole sekunttiakaan ennen myyntityötä tehnyt. Työn haastavuus ja tulospalkkaus kuitenkin kiinnostaa nykyistä varmaa rahaa enemmän. Onko täällä joitakin alalla olevia ja siinä menestyneitä? Tai muuten vaan jollain joitan vinkkejä siitä mitä ainakin kannattaa muistaa kyseisen tyylisessä hommassa. Ohjeistusta tulee tietenkin alussa, mut kaikki vinkit on varmasti tarpeen tuossa työssä . Täytyy myöntää, et perhosia on vatsassa mut asenteella ja periksiantamattomuudella tähän asti pärjänny ni oletan et noilla tulee tossakin hommassa jotenki toimeen.
 
Moro!
Aloitan hommat b2b-puhelinmyynnin hommassa tässä kuussa ja en ole sekunttiakaan ennen myyntityötä tehnyt. Työn haastavuus ja tulospalkkaus kuitenkin kiinnostaa nykyistä varmaa rahaa enemmän. Onko täällä joitakin alalla olevia ja siinä menestyneitä? Tai muuten vaan jollain joitan vinkkejä siitä mitä ainakin kannattaa muistaa kyseisen tyylisessä hommassa. Ohjeistusta tulee tietenkin alussa, mut kaikki vinkit on varmasti tarpeen tuossa työssä . Täytyy myöntää, et perhosia on vatsassa mut asenteella ja periksiantamattomuudella tähän asti pärjänny ni oletan et noilla tulee tossakin hommassa jotenki toimeen.
Ahkeruudella voi kompensoida vähäisempää taitoa. Eli puheluita hyvällä tahdilla ja fiiliksellä niin siitä se lähtee.

Mitä tuotetta myyt?
 
Mä voisin heittää oman historiani valossa sen, että kuuntele niitä, jotka saa hyvin kauppaa. Siellä on usein hyviä juttuja, mitä kannatta ottaa omaankin palettiin mukaan. Kenenkään tyyliä ei ole kuitenkaan tarkoitus kokonaisuudessaan kopioida, koska siinä duunissa pelataan koko ajan omalla persoonalla.

Menee hetki, kun hahmottaa puhelun rakenteen, eli miten asia kannattaa ruveta kenenkin kanssa käymään läpi. Tämä pitää sisällään esittelyn, kartoituksen, tarjouksen ja kaupan sulkemisen ja vaihtelee sen mukaan, minkälainen myyntiartikkeli on kyseessä. Näitä vaiheita puhelussa saatetaan sitten kelata edes takas tilanteesta riippuen. Näitä asioita työ tulette varmasti myös käymään läpi ennen kuin varsinainen työ alkaa.

Jos nyt omalta kohdaltani muistelen, niin varmaan siinä viikon parin jälkeen rupeaa jo enemmän näkymään, että miten se homma on lähtenyt käyntiin.
 
Lue ainakin tämä http://www.bookplus.fi/kirjat/vuorio,_pauli/myyntitaidon_käsikirja-4339219

Muitakin kirjoja kannattaa lukea, esim. nämä mainitsemani:
J.Sarasvuo: Myynnin korkeajännitus
L. Michelsson & P. Hakala: Myynninmurtajat
F. Bettger: Miten minusta tuli huippuluokan myyjä
M.Rubanovitsch & E.Aalto: Myy enemmän-myy paremmin
T.Rope: Perusmyyjästä supermyyjäksi
Balac: Ostajan opas myyjälle -miten onnistun paremmin myynnissä?
 
Potentiaalisia vaihtoehtoja on kaksi: Tietosuojavaltuutetun toimisto tai Kuluttajavirasto. Kuvasta päätelleen ko. prujut ovat osoitteettomia mainoksia. Näiden osalta tietosuojavaltuutetulla ei ole toimivaltaa. Kuluttajavirastolle asian voisi puskea lähinnä kuluttajansuojalain 2 luvun 1 §:ään vedoten (Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin ja sopimattoman menettelyn kielto). En tosin tiedä miten ko. byroossa kieltoa sovelletaan tämän kaltaisiin markkinointiratkaisuihin.

Kiitos OoDee. Laitan postia eteenpäin ja kerron täällä miten kävi. Mulla on skidi kutina, etten ole ainut kenellä kuppi menee nurin tollasen mainonnan suhteen.

Pioneer. Oletko ajatellut liittyä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisiin, eli SMKJ:hin? Siellä on aika hyviä ja edullisia kursseja myyntityöhön liittyen.

Jack11. Onko sulla heittää vähän kommenttia tästä Balac: Ostajan opas myyjälle -miten onnistun paremmin myynnissä?-kirjasta. Mietin, että kannattaisko tää työn alle.
 
Kyllä tuo Balacin kirja kannattaa lukea. Se on "ostajan näkökulma", joka tosin tuhoaa aika monen myyntioppaan ajatukset ;) Päätäppä siinä sitten, kumpaa kannattaa noudattaa..

SMKJ:n kannattaa ehdottomasti liittyä. Verovähennyskelpoiselle maksulle saa runsaasti vastinetta laadukkailla koulutuksilla (tammikuussa mm. Pauli Vuorio vetää kokopäivän seminaarin, hinta 350e, jäsenelle 0e) ja samallahan siinä tulee työttömyysturva hoidettua.
 
Onkos kenelläkään käsitystä, että kuinka tehokasta on osoitteeton suoramainonta. Itsellä kun olis suunnitteilla ruveta markkinoimaan remonttipalveluja ja tuntuu, että helpoin tapa tavoittaa kuluttajat haluamaltani alueelta olis Google Adwords ja mainosten jakaminen. Niin minkälaisia tuloksia sitä nyt suurin piirtein vois odottaa siltä. Niin että missä suuruusluokassa pyöris realistinen arvio siitä kuinka moni asiakas ottaa yhteyttä 1:100? 1:500, 1:1000?

Tietysti voi ehdotella muitakin markkinointitapoja, kuin suoramainonta ja Google Adwords.

Noita lehtien ilmoitteluhintoja kattoessa vaan tuntuu että varsinki jos haluais jonku parin palstan levysen värimainoksen lykkästä ni saa pistää pari tonnia helposti rahaa tiskiin. Verrattuna että suoramainontaa sais A4-kokosia mainoksia 615 euroon 10 000kpl. Niin tuntuis, että huomioarvo olis kuitenkin parempi noilla A4:silla ku jollain massaan hukkuvalla mainoksella lehdessä.
 
Onkos kenelläkään käsitystä, että kuinka tehokasta on osoitteeton suoramainonta. Itsellä kun olis suunnitteilla ruveta markkinoimaan remonttipalveluja ja tuntuu, että helpoin tapa tavoittaa kuluttajat haluamaltani alueelta olis Google Adwords ja mainosten jakaminen. Niin minkälaisia tuloksia sitä nyt suurin piirtein vois odottaa siltä. Niin että missä suuruusluokassa pyöris realistinen arvio siitä kuinka moni asiakas ottaa yhteyttä 1:100? 1:500, 1:1000?

Tietysti voi ehdotella muitakin markkinointitapoja, kuin suoramainonta ja Google Adwords.

Noita lehtien ilmoitteluhintoja kattoessa vaan tuntuu että varsinki jos haluais jonku parin palstan levysen värimainoksen lykkästä ni saa pistää pari tonnia helposti rahaa tiskiin. Verrattuna että suoramainontaa sais A4-kokosia mainoksia 615 euroon 10 000kpl. Niin tuntuis, että huomioarvo olis kuitenkin parempi noilla A4:silla ku jollain massaan hukkuvalla mainoksella lehdessä.

Oikein tehtynä erittäinkin tehokasta, ja yhdistettynä Adwordsiin aika hyvä kombo. :thumbs:

Jos sun tuote/palvelu osuu oikeaan aikaan ja on hyvin paketoitu jne. niin tilauksia tulee varmaan satoja. Jos asiakkailla ei ole mitään tarvetta ko. palvelulle, niin sillehän ei minkään voi, vaikka olis kuinka hyvä mainos. Suosittelen tekemään vaikka kaksi vaihtoehtoa noista tarjouksista ja jaat ne vaikka viereisille alueille. Katso kumpi toimi paremmin, ja tee sit vasta isompi tilaus paremmin toimivasta. Turha painattaa 10 000 huonoa lehtistä, jos vaihtoehtona on 1000 hyvää.
 
Oikein tehtynä erittäinkin tehokasta, ja yhdistettynä Adwordsiin aika hyvä kombo. :thumbs:

Jos sun tuote/palvelu osuu oikeaan aikaan ja on hyvin paketoitu jne. niin tilauksia tulee varmaan satoja. Jos asiakkailla ei ole mitään tarvetta ko. palvelulle, niin sillehän ei minkään voi, vaikka olis kuinka hyvä mainos. Suosittelen tekemään vaikka kaksi vaihtoehtoa noista tarjouksista ja jaat ne vaikka viereisille alueille. Katso kumpi toimi paremmin, ja tee sit vasta isompi tilaus paremmin toimivasta. Turha painattaa 10 000 huonoa lehtistä, jos vaihtoehtona on 1000 hyvää.

Noissa vaan kun ottaa 1000kpl niin kappalehinta on jotain 0,20e/kpl ja 10000kpl niin 0,06e/kpl. Varmaan teen niin että ammun eka 10 000kpl satsin yhtä sitten muokkaan toisenlaisen ja pistän sitä toisen 10 000kpl satsin. Sitten tota Adwordsia vähän kokeilee eri vaihtoehdoilla että mikä toimii.

Tuotteen nyt luulis olevan ihan toimiva, kun noita remontteja nyt kuitenkin ihmiset loputtomasti tarvitsee. Kyse tuntuu olevan enemmän siitä että mikä remonttifirma niitä pääsee tekemään ja saa ne hoidettua kunnialla, sekä pysyy pystyssä vielä huomennakin :)

Tosin en ehkä usko siihen että 10 000kpl satsilla puhuttais sadoista yhteydenotoista, mutta jo kymmenenkin asiakasta riittäis siihen että mainonnalle sais ihan hyvän tuoton.
 
Laita timberwolf mulle se mainos pdf:nä tulemaan, niin voin kommentoida sitä ja heittää mahdollisia parannusehdotuksia. Laita mailiin muistutus että tää liittyy tähän Pakkotoiston ketjuun.

Ymmärrät varmaan, että en voi alkaa vääntää sitä mainosta kokonaan uusiksi, mutta jos mä löydän siitä jotain parannettavaa, niin kerron omat vinkkini pro bono. Tällä kertaa. :)
 
Noissa vaan kun ottaa 1000kpl niin kappalehinta on jotain 0,20e/kpl ja 10000kpl niin 0,06e/kpl. Varmaan teen niin että ammun eka 10 000kpl satsin yhtä sitten muokkaan toisenlaisen ja pistän sitä toisen 10 000kpl satsin. Sitten tota Adwordsia vähän kokeilee eri vaihtoehdoilla että mikä toimii.

Tuotteen nyt luulis olevan ihan toimiva, kun noita remontteja nyt kuitenkin ihmiset loputtomasti tarvitsee. Kyse tuntuu olevan enemmän siitä että mikä remonttifirma niitä pääsee tekemään ja saa ne hoidettua kunnialla, sekä pysyy pystyssä vielä huomennakin :)

Tosin en ehkä usko siihen että 10 000kpl satsilla puhuttais sadoista yhteydenotoista, mutta jo kymmenenkin asiakasta riittäis siihen että mainonnalle sais ihan hyvän tuoton.

Aiotko tehdä tuon esitteen itse? Mikäli tämä oli suunnitelmissa, niin kannattaa tarkastaa löydätkö jotain tyylikästä pohjaa valmiina netistä. Näitä löytyy ilmaisia ja maksullisia ja niistä on helppo muokata esite sellaiseen muotoon, että se näyttää omalta. Itse olen esim. sen verran käsi kuvankäsittelyssä jne., että en saisi tyhjästä luotua hyvännäköistä esitettä, mutta näiden pohjien avulla tilanne onkin jo paljon parempi. Löytyy esim. wordille tai pagesille tehtyjä tyylipohjia.
 
Mikäs printtitaloilla on politiikka word -dokumenttien ym. suhteen? Ihan vain mielenkiinnosta, varmaan saavat tuollaisia paljonkin?

Kunhan kyselen, itse vääntelen moisia tietenkin InDesign/Illustrator jossa bleedit/CMYK/yms.
 
PDF ainakin käy ja wordin yms. saa helposti siihen muotoon. En muista, että olenko koskaan wordia lähettänyt painettavaksi.
 
No juu saaaaa, kyllähän PDF tiedostoon saa ihan printtiin sopivat setit mukaan.
 
Noissa vaan kun ottaa 1000kpl niin kappalehinta on jotain 0,20e/kpl ja 10000kpl niin 0,06e/kpl. Varmaan teen niin että ammun eka 10 000kpl satsin yhtä sitten muokkaan toisenlaisen ja pistän sitä toisen 10 000kpl satsin. Sitten tota Adwordsia vähän kokeilee eri vaihtoehdoilla että mikä toimii.

Tuotteen nyt luulis olevan ihan toimiva, kun noita remontteja nyt kuitenkin ihmiset loputtomasti tarvitsee. Kyse tuntuu olevan enemmän siitä että mikä remonttifirma niitä pääsee tekemään ja saa ne hoidettua kunnialla, sekä pysyy pystyssä vielä huomennakin :)

Tosin en ehkä usko siihen että 10 000kpl satsilla puhuttais sadoista yhteydenotoista, mutta jo kymmenenkin asiakasta riittäis siihen että mainonnalle sais ihan hyvän tuoton.
Massapostitus hukkuu usein sinne pizzamainosten sekaan, joten sun kannattaa myös ajatella vähän boksin ulkopuolelta.

Kelaile voisitko päästä esim. kiinteistövälittäjien kautta hommiin kiinni siten, että he suosittelevat sua jo potentiaalisille ostajille tai toteutuneen asuntokaupan jälkeen uusille omistajille. Parhaassa tapauksessa voisit toimittaa juuri kyseiseen kämppään räätälöidyn tarjouksenkin/tarjousluonnoksen suosittelun yhteydessä. Välittäjälle toki toteutuneesta rempasta joku pieni siivu. Vaikeaa tietty isompien ketjujen kanssa, mutta esim. Helsingissä on paljon myös pienempiä kiinteistönvälitystoimistoja.

Ei em. toiminta ole ketjujenkaan välittäjien kautta mahdotonta, mutta näissä tapauksissa siivut maksetaan varmaan pimeästi, joten on toki laitonta.

Edelleen suosittelut on parasta ja ilmaista markkinointia - hyvä palvelu, hyvä työnjälki, aikatauluissa pysyminen ja nopea/asiallinen vastaus kaikkiin yhteydenottoihin ei maksa sulle ektraa mutta tuottaa valtavasti. Jos tämä tulee luonnostaan ja itsestäänselvänä niin hyvin menee - yleisesti teidän alan toimijoilla asiat on paljon huonommin.

Tutun suosittelemana on myös päässee myös paremmille katteille, jengi valitsee mielummin "varmasti hyvän" kuin "kaikista halvimman".

Lisäksi asuntoilmoitusten seuraaminen voisi toimia eli tsekkaat remontteja tarvitsevat kohteet etukäteen ja laitat ko. asunnolle persoinoidun markkinointikirjeen. Ruskeaan, ikkunattomaan kuoreen itse liimatulla postimerkillä ja käsinkirjoitetulla osoitteella. Sä haet noita kohteita niin vähän, ettei välttämättä ole liian iso duuni tehdä vaikka massapostituksia työläämpi onkin.

Ja edelleen; AdWords on hyvä, mutta vielä tärkeempää on hyvät nettisivut asiallisine kuvineen ja referensseineen + edes perushommelit hakukoneoptimoinnista kuntoon.
 
Pari kuukautta pystyssä olleet webbisivut on nyt joulukuussa tuottanu pari remppahommaa tehtäväks. Tosin noi sivut ei tällä erää kyllä löydy millään järkevällä hakusanalla. Koittanu kyllä sitä sisältöä laitella noille sivuille, mutta linkkejä pitäis saada osoittamaan sivustolle lisää, että sais sitä ylöspäin hakutuloksissa. Kuvia/referenssejä ei nyt vielä oikeen ole ku ei oo mitään tehtykään.

Toi kiinteistövälittäjien kautta asiakkaiden saaminen on kyllä ihan hyvä idea. Tosin jotta asiakas sais siitä todellista etua niin pitäis olla valmis tekemään se remppa heti sillon kuukauden alusta. Niin että asiakas pääsee muuttamaan sitte remontoituun kämppään.

Purtsi: Jaettavia mainoksia en oo vielä suunnitellu/pistäny painoon, ajattelin että tammikuussa hoidan ne kuntoon.

Asiakaspalveluun nyt on koittanu noiden parin osalta panostaa sen verran, että vastannu saman päivän aikana niiden kysymyksiin. Työnjäljestä ny paha sanoa, kun olen toteuttamassa noi remontit aliurakoitsijoita hyväksi käyttämällä, tarkotus siis ite johtaa töitä ja valvoa laatua.
 
Pari kuukautta pystyssä olleet webbisivut on nyt joulukuussa tuottanu pari remppahommaa tehtäväks. Tosin noi sivut ei tällä erää kyllä löydy millään järkevällä hakusanalla. Koittanu kyllä sitä sisältöä laitella noille sivuille, mutta linkkejä pitäis saada osoittamaan sivustolle lisää, että sais sitä ylöspäin hakutuloksissa. Kuvia/referenssejä ei nyt vielä oikeen ole ku ei oo mitään tehtykään.

Toi kiinteistövälittäjien kautta asiakkaiden saaminen on kyllä ihan hyvä idea. Tosin jotta asiakas sais siitä todellista etua niin pitäis olla valmis tekemään se remppa heti sillon kuukauden alusta. Niin että asiakas pääsee muuttamaan sitte remontoituun kämppään.

Purtsi: Jaettavia mainoksia en oo vielä suunnitellu/pistäny painoon, ajattelin että tammikuussa hoidan ne kuntoon.

Asiakaspalveluun nyt on koittanu noiden parin osalta panostaa sen verran, että vastannu saman päivän aikana niiden kysymyksiin. Työnjäljestä ny paha sanoa, kun olen toteuttamassa noi remontit aliurakoitsijoita hyväksi käyttämällä, tarkotus siis ite johtaa töitä ja valvoa laatua.

ELi olet panostanut jo yhteen kovimmista kilpailuvalteista..? Loistavaa! Suurin osa firmoista ei todellakaan vastaa samana päivänä asiakkaiden kyselyihin. Muista että vaikka just SE asiakas ei valinnut sua, se voi helpostikkin suositella sua jollekkin tutulleen. Ihan vaan sen takia että vastasit.

Ja ei ole olemassa parempaa mainosta, kun hyvin tehty työ. Se maksaa kuitenkin aina vain sen tekemisen ja viitsimisen. Siihen kannattaa panostaa kaikkein eniten myynnin kanssa. Mä esimerkiksi huollatan autoni korjaamolla, millä ei ole mitään nettisivuja (löytyy jostain Fonectalta vain osoite ja numero) ja mainosbudjetti on ollu monta vuotta jo lähes nolla euroa. Mutta silti sinne on kolmen viikon jono koko ajan ja syy on hyvin yksinkertainen; ne tekee hyvää duunia kohtuullisella hinnalla, eikä ne kuseta asiakkaita.

Minusta tollanen tilanne on ihailtavaa. :)
 
Back
Ylös Bottom