Markkinoinnin ja myynnin tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Uusin kysymykseni toisesta ketjusta.
Mitä apuvälineitä käytätte uusasiakashankinnan tukena?
Itse ajan Fonectan b2b-hakukoneesta listat tietyin kriteerein (alue, hankinnasta päättävä taho, puhelinnumero, sähköpostiosoite jne) ja lähetän sähköpostia. Tämän jälkeen soitan perään.

Kellään kokemusta sähköisen markkinoinnin palveluista kuten Emaileri, Postiviidakko jne? Niillähän voisi vähän karsia turhia puheluita esim. sen perusteella, kuka on otsikon nähdessään edes avannut viestin...

Mulla ei ole kokemusta ko. palvelusta. Olen kyllä miettinyt tota sillon tällön.

Lähinnä mulla on silmät ja korvat auki kun tuolla pörräilen. Samoin mun asiakkaat vinkkailee että "ootko soittanu tonne?" vinkaten jostain firmasta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kellään kokemusta sähköisen markkinoinnin palveluista kuten Emaileri, Postiviidakko jne? Niillähän voisi vähän karsia turhia puheluita esim. sen perusteella, kuka on otsikon nähdessään edes avannut viestin...
Mulla ei ole kokemusta ko. palvelusta. Olen kyllä miettinyt tota sillon tällön.
Tarvitsette vastaanottajalta luvan lähettääksenne noilla palveluilla s-posteja. Eli noiden palvelujen käyttäminen on periaatteessa jo massapostitusta, se että lähettää muutaman kymmentä sähköpostia käsin on eri asia. Pistää siis omalle saittille "tilaa uutiskirje" -linkin, tai pyytää ihmisiä liittymään siihen.

Itsellä on kokemusta vastaavasta palvelusta, ja onhan se hienoo kun näkee tarkalleen kuka avasi jne. Parhaimillaan saa paljonkin enemmän tietoa, mutta silloin on vaarana että spam-suodattimet kyykyttää sun mailin. Avauksen seuranta ei vielä kelloja hälytä.
 
En tiedä mitä myytte mutta joukko sähköpostitus ja mahdollinen perään soittelu on kyllä ainakin meidän firmassa suunnilleen tehottomin tapa saada kauppaa. Vielä huonompi vaihtoehto on yrittää tunkea tapaamaan.

Kaikki uudet toimittaja suhteet alkavat meillä niin päin että me tunnistamme tarpeen ja etsimme sille toimittajan. Informatiiviset, ilman mitään turhia flash -pelleilyjä toimivat nettisivut joihin on kunnon google -linkitykset, on varmaan yksi parhaista asiakkaan kalastusvälineistä. Ja täytyy nyt painottaa sanaa informatiiviset, ikävän usein näkee nettisivuja joissa mainostoimisto on saanut kunnon budjetin ja tehnyt hienoa jälkeä mutta ikävä kyllä tuollaiset sivut monesti palvelevat enemmän mainostoimiston referenssinä kuin asiakkaan sivuina. Toki sivujen pitää olla "uskottavat" ja ammattimaisen näköiset.
 
TML sanoi:
Tarvitsette vastaanottajalta luvan lähettääksenne noilla palveluilla s-posteja. Eli noiden palvelujen käyttäminen on periaatteessa jo massapostitusta, se että lähettää muutaman kymmentä sähköpostia käsin on eri asia. Pistää siis omalle saittille "tilaa uutiskirje" -linkin, tai pyytää ihmisiä liittymään siihen.

Itsellä on kokemusta vastaavasta palvelusta, ja onhan se hienoo kun näkee tarkalleen kuka avasi jne. Parhaimillaan saa paljonkin enemmän tietoa, mutta silloin on vaarana että spam-suodattimet kyykyttää sun mailin. Avauksen seuranta ei vielä kelloja hälytä.

Minulle on annettu ymmärtää, että Fonectasta otetut tiedot täyttävät asemavaltuutuksen ja sitä ei tulkita juridisesti roskapostiksi. Vastaanottajahan voi tulkita miksi huvittaa ja osa peruu uutiskirjeen, 85% jättää avaamatta kokonaan.

Tänään tutustuin vähän paremmin tuohon Emaileriin. Pelkkä avaus ei kerro paljoa, mutta esim. linkkien klikkaus jo huomattavasti enemmän.

Nettisivupuoli on kunnossa ja onneksi tässä nyt ei ihan pelkästään uusasiakashankinnalla eletä vaan 1/3 työstä on myyntiä/buukkaamista ja 2/3 yleistä markkinointisäätöä.

Soittaminen ei ole todellakaan mukavaa hommaa mutta tapaamiset ei pompahtele ilmaiseksi joten apua tarvitaan. Täysin kylmiltään taitaa tulla vielä huonommin kuin hieman kvalifioimalla.
 
Minulle on annettu ymmärtää, että Fonectasta otetut tiedot täyttävät asemavaltuutuksen ja sitä ei tulkita juridisesti roskapostiksi. Vastaanottajahan voi tulkita miksi huvittaa ja osa peruu uutiskirjeen, 85% jättää avaamatta kokonaan.

Tänään tutustuin vähän paremmin tuohon Emaileriin. Pelkkä avaus ei kerro paljoa, mutta esim. linkkien klikkaus jo huomattavasti enemmän.
Just, en itse näe miksi se ei olisi roskapostia. Ero tosin se että saatat oikeasti olla lukenut vastaanottajasta (esim. firmasta) jotain, ja manuaalisesti olet valinnut sen listallesi. Suomessa ilmeisesti aika löyhät säännöt noissa.

Emailerin infosta tosiaan löytyi teksti:
"Uusasiakashankinnan tärkein osa on uusien potentiaalisten asiakkaiden yhteystiedot. B2B -kontakteja voi Suomessa ostaa mm. seuraavilta tahoilta: Fonecta, MicroMedia, Asiakastieto ja JM-tieto. Toimittajasta ja sopimusmallista riippuen yksittäisen kontaktin hinta sijoittuu välille 0,4 - 1,0 e.

Vinkki: Mistä B2B-kontaktit saa ilmaiseksi?
Koska ostetut kontaktitiedot ovat joidenkin kukkarolle liian hintavia, sähköpostiosoitteet saa monesti poimittua myös yritysten www-sivuilta, jolloin ne eivät maksa kuin hakemisen vaivan. Muista kuitenkin tällöin ilmoittaa asiakastietolähteenä esim. ”Internet ja muut julkiset lähteet”.
"

Linkkin klikkausesta, niin joihinkin saa Google Analyticsin kytkettyä suoriltaan.
 
Päivittäiskaupan nettikauppa voisi olla tulevaisuuden juttu, nyt kun ihmisillä on netti jo kännykässäkin.

Ideana olisi, että tekisit sopimuksen sen lähikauppasi kanssa ja saisit sitten tunnukset palveluun ja he laskutusoikeuden (+varmuuden, että tulet hakemaan ostoksesi). Sitten vain tilaat netissä tarvittavat tavarat ja ilmoitat suurinpiirtein kelloajan, jolloin tulet hakemaan ostokset. Kauppa kerää tavarat valmiiksi pusseihin, lyö ne kassaan ja laittaa ne odottamaan sinua noutoon (maidot yms kylmään). Sitten sinä vaan ajat paikalla ja noudat kamat. Laskun maksat siinä tai sitten kuukausittain.

On paljon ihmisiä, joilla on niin vähän vapaa-aikaa, että kaikki miten saisi lisättyä omaa aikaa on tervetullutta. Tuollainen palvelu toimisi aivan varmasti suurimmissa kaupungeissa. Duunissa vaan naputtelisi kauppalaskun sisään ja nappaisi ostokset mukaan kotimatkalla.

Kehittelin joskus päässä vastaavaa systeemiä. Tosin mietin asian niin, että ostaja laatii kerran "kiinteän" listan tuotteista joita haluaa toimitettavan kotiinsa kerran viikossa sovittuna päivänä. Tulee siis viikottain sama setti esim. illalla kotiin ellei ilmoita toisin. Olisi kätevä suurissa kaupungeissa joissa ihmisillä ei ole aina autoa ja isojen satsien kuljettaminen on vaikeaa. Eläkeläiset ja sairaat arvostaisivat myös.
 
Näkeekö teidän myyjät toisten tulokset? Miten he suhtautuvat siihen? Osaako jengi kysyä huppumyyjiltä neuvoja, vai muuttuuko se kateudeksi?
Mä kommentoin tähän, kun asianomainen ei ole vielä kerennyt.

Ainakin telemarkkinointipuolella homma on hyvin usein tiimivetoista, jolloin tiimin jäsenten tuloksia käsitellään ihan julkisesti. Veikkaan, että tilanne on aika sama muuallakin. Tehdyistä kaupoista ja tiimin tilanteesta keskustellaan, ja hommaa puretaan porukassa. Samalla koitetaan hakea motivaatiota ja tsemppiä hommaan. Lisäksi hyvien tyyppien puheluita saatetaan kuunnella, ja poimia sieltä asioita, mitä joku tekee hyvin.

En mä osaa sanoa, että voiko siellä olla kateutta tai jotain muuta taustalla.

Kyllä neuvojakin varmaan kysytään, mutta periaatteessa toista seuraamalla näkee parhaiten, miten homma kyseisellä henkilöllä toimii. Hyvät jutut kannattaa tietenkin ottaa mukaan omaan toimintaan, mutta liikaa en lähtisi toisia kopioimaan, koska myyntihommissa pelataan pitkälle omalla persoonalla, ja se pitäisi minusta muistaa.

Axelpass Tommi sanoi:
Kehittelin joskus päässä vastaavaa systeemiä. Tosin mietin asian niin, että ostaja laatii kerran "kiinteän" listan tuotteista joita haluaa toimitettavan kotiinsa kerran viikossa sovittuna päivänä. Tulee siis viikottain sama setti esim. illalla kotiin ellei ilmoita toisin. Olisi kätevä suurissa kaupungeissa joissa ihmisillä ei ole aina autoa ja isojen satsien kuljettaminen on vaikeaa. Eläkeläiset ja sairaat arvostaisivat myös.
Tällainenhan olisi erinomaista palvelua, mutta ainakin mua mietityttää, että mistä kate toiminnalle? Kaupassakäynti on kuitenkin niin syvällä ihmisten arkirutiineissa, etten usko, että kovin moni tuosta hirveästi lähtisi maksamaan. Eläkeläisillä ja sairailla taas ei varmaan olisi yksinkertaisesti varaa kovin suuriin maksuihin.
 
Tuosta nettiruokakaupasta, eikös se ole jo "vanha" juttu: S-ryhmä aloittaa ruoan verkkokaupan pääkaupunkiseudulla.

Keräily- ja toimitusmaksu on 9,90 euroa alle kolmen kilometrin toimitusmatkoilla.

Joo. Siis tässähän pitäisi miettiä sitä, että mistä se kate tulee. Idea on itsessään todella yksinkertainen, joten varmasti sitä ollaan kokeiltu vähän siellä ja täällä erillaisilla konsepteilla (esim itsepalvelukassat). Minusta tässä on tärkeää kohdentaminen ja volyymi.

Eli oikea segmentti olisivat ne ihmiset, jotka käyvät ruuhka-aikaan siellä kaupassa hakemassa kiirellä koko perheen ruuat. He ovat myös niitä jotka ostavat paljon tavaraa ja joilla on vähän aikaa (lapsiperheet, joissa molemmat vanhemmat käyvät töissä=markettien kultakaivokset). Menkääpä joskus pe klo16-17 paikalliseen Prismaan katsomaan, että ketä siellä oikein ja kuin helvetisti ne ostaa..

Nythän markkinointi näytettäisiin kohdentavan (imo)väärin eli esim. Gastronautin kohderyhmään (lapsettomat hyvätuloiset aikuiset) ja vanhuksiin. Miksi ihmeessa maksaisin 10e ekstraa siitä, että joku toisi minulle 20e ostokset keskusta-asuntooni?

Näistä paljon ostavista lapsiperheistä taas voisi saada hyvän asiakkaan palvelulle, sillä he eivät todellakaan nauti siitä kauppareissusta ja he todellakin voisivat olla valmiita maksamaan 70-100e ruokaostoksista 5-10 e lisää jos ne voisi vain noutaa. Kun otetaan huomioon se kate koko ruokakorista, sekä ruuhka-aikojen tasaaminen (Prismassa voi olla 15 kassapaikkaa, jotka ovat auki täysillä vain ruuhka-aikaan), niin tämä todellakin voisi olla kannattavaa toimintaa.

Miten sitten kohdistaa markkinointi oikeille ihmisille? No Plussa/S-bonus korteistahan se tieto saadaan tietysti..
 
Sattumalta laitoin eilen töllön päälle just, kun A-studiossa oli nykyinen arkkipiispa Kari Mäkinen haastateltavana homoparien avioliittoihin liittyen.

Ei oteta tässä ketjussa kantaa noihin liittoihin, mutta toi arkkipiispan esiintyminen teki muhun vaikutuksen. Rauhallinen, varma ja selkeä ulosanti teki ainakin muhun vaikutuksen. Musta tosta vois ottaa esimerkkiä esiintyjänä.

Mitä mieltä muut on tosta esiintymisestä? Ei siis aiheesta.

http://areena.yle.fi/video/1213370
 
Purtsi;2970434 begin_of_the_skype_highlighting**************2970434******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Sattumalta laitoin eilen töllön päälle just, kun A-studiossa oli nykyinen arkkipiispa Kari Mäkinen haastateltavana homoparien avioliittoihin liittyen.

Ei oteta tässä ketjussa kantaa noihin liittoihin, mutta toi arkkipiispan esiintyminen teki muhun vaikutuksen. Rauhallinen, varma ja selkeä ulosanti teki ainakin muhun vaikutuksen. Musta tosta vois ottaa esimerkkiä esiintyjänä.

Mitä mieltä muut on tosta esiintymisestä? Ei siis aiheesta.

http://areena.yle.fi/video/1213370
Taitava, asiallinen ja rauhallinen esiintyjä. Perustelee ja korostaa tiettyjä asioita rytmityksellä ja äänenpainolla.
 
Aika hyvää settiä taas Riku Vassiselta Mömmön blogissa. Käsittelyn kohteena on Pakkiksellakin paljon huomiota saanut testopläjäys Expendables.

Suosittelen muuten lukemaan noita Mömmön blogeja muutenkin. Muun muuassa Tommi Laiho kirjoittelee IMO osuvia kirjoituksia, tulee luettua ne jokainen. Suosittelen.

Tohon tuotekehittelyyn (case ruokakauppa) palatakseni, olin eilen Soneran liikkeessä katsomassa uutta puhelinta, ja huomasin kun edellisen asiakkaan huoltoon lähtevä puhelin pakattiin sellaiseen pahvilaatikkoon. Pakkaus oli vähän kun auki revitty karkkilaatikko, mutta sisällä oli muovipussi johon puhelin sujautettiin ja sit pahvit vaan taiteltiin siihen ympärille. Ihan helmi! Aikoinaan Telialla kun olin, niin puhelimen ympärille vaan kiedottiin a4 huoltolähete ja kännykät kirjekuoressa huoltoon.

Monesti noi oivallukset on ihan ÄÄLIÖ yksinkertaisia, mutta jonkun vaan pitää eka keksiä se. Tää maailma ei oo vielä läheskään valmis.. :D
 
Saattaa osua aiheeseen (luultavasti ei), mutta: miksi kodinkonekauppiailla ei ole myyntipalvelua, jossa pölynimurin oston yhteydessä voisi samalla tilata imuriin sopivia pölypusseja kotiin toimitettavaksi? Valittaisiin sopiva kpl-määrä ja toimitusväli.

Tällainen palvelu on jo olemassa, löytyy osoitteesta www.findust.fi. :)
 
Huomasin sunnuntaina SuomiTV:llä alkaneen Kovaa bisnestä sarjan. Siinä Brittien Diili-kisan kakkonen Ruth Badger jeesaa paikallisia yrityksiä fokusoimaan toimintojaan paremmin ja myyntiprosessiin panostetaan aika paljon. Mikä onkin pirun tärkeää.

Ainakin ekan jakson perusteella ohjelma oli katsomisen arvoinen. Ohjelma tulee ainakin sunnuntaisin klo 21:15. Näkikö kukaan myy ohjelmaa?
 
Huomasin sunnuntaina SuomiTV:llä alkaneen Kovaa bisnestä sarjan. Siinä Brittien Diili-kisan kakkonen Ruth Badger jeesaa paikallisia yrityksiä fokusoimaan toimintojaan paremmin ja myyntiprosessiin panostetaan aika paljon. Mikä onkin pirun tärkeää.

Ainakin ekan jakson perusteella ohjelma oli katsomisen arvoinen. Ohjelma tulee ainakin sunnuntaisin klo 21:15. Näkikö kukaan myy ohjelmaa?
Kiitti vinkistä, pitää katsoa ensimmäinen jakso tuolla sivuilla. Ei tullut huomattua, SuomiTV:n olemassaolo on vähän hämäran peitossa omassa pääkopassa.
 
Juu toi olikin hyvä vihje. Tiedä vaikka jotain uutta tarttuisi.
 
Aika hyvää settiä taas kerran. Allekirjoitan suurimman osan noista Ruthin ajatuksista. Kyllä mullakin on firmalle myyntitavoitteet vuosi-, kuukausi- ja viikkotasolla. Tulee seurattua käppyrää aika tarkkaan, ja kyllä se ainakin mua motivoi.

Mitä mieltä muut on?
 
Back
Ylös Bottom