:lol2:
Mahtavaa argumentointia ja panostusta aiheeseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
:lol2:
No ehkä se noilla vanhemmilla herroilla vaatii sitä pientä hermoston herättelyä sitten ;) Kyllä mä halutessani saan ekaan kovaan 6 toiston sarjaan senverran tehoja ettei seuraavalla sarjalla ainakaan enempää toistoja voi tulla.
Jostain oon myös lukenu sellaista(nyt en lähdettä löytäny joten ihan turha postaus toki), että kroppa/lihakset muistaa treenin jälkeen parhaiten sen viimeisen/viimeiset sarjat ja suuntaa pääkehityksen niiden suuntaan. Täten olisi siis kehityksen valossa eroa sillä tekeekö yhdessä treenissä pelkästään raskaita alle 8 toiston sarjoja, vai pumppaako viimeisen ½h 15 toiston sarjoja. Mielenkiintoinen näkökulma sinänsä.
Olen kyllä Archeyn kanssa samaa mieltä tuosta, että kun tehdään useampia vaikkapa 4-6 toiston kovia sarjoja samalla raudalla niin eka sarja on yleensä huomattavasti raskaampi kuin 1-3 seuraavaa. Ja tuolla ei ole mitään tekemistä minkään huonon lämmittelyn kanssa, vaan se on ennemminkin siitä kiinni ettei hermotus ole ihan hereillä ekassa työsärjassa.
Täällä yksi vanhempi herra, joka kyllä allekirjoittaa tuon Siiman ja voimahousun linjauksen. Lämppäreiden jälkeen ekan oikeasti kovan(maksimum attack) kutosen jälkeen ei tule toista samanmoista, vaan joku 4 joskus 5.
Mielestäni tuo Archeyn setti on outo, kun se käsittää vaan käytännössä lämppärit + yhden kovan setin.
Mutta toimii varmasti joillain, ainakin Archeylla, ei kai muuten sitä tekisi.
Eiköhän tuo hermotus ole aika yksilöllinen juttu.
Hyvä threadi muuten...
Nyt kyllä kuulostaa taas melko kaukaa haetulta. Ei mulla muuta. Eikös teholajeissa sitten pikajuoksijatkin vetäisi muutaman kerran 98% teholla satasen alle, sitten palauttelisi ja lähtöviivalle? Sulla on kyllä oudot käsitykset tästä bodaustyyppisestä treenistä? Mitä se sitten tarkalleen ottaen on? Helvetin monia tapoja on kyllä rakentaa kehoaan, ja erilaisia systeemejä löytyy. Miten voit aina vannoa, että joku tietty systeemi on sitä oikeaa bodausta ja parempi kun muut?
Kuinka on mahdollista aikoinaan, että Mike Menzer treenasi lihaksen loppuun jopa 1-sarjalla, jos sinun mukaan täysverisellä bodarilla pitää olla monta failuresarjaa alla ja meno eikun paranee? :face:
E: Määritteletkö minun treenitapani voimanostotyyppiseksi, jos vedän tällä hetkellä monissa isoissa liikkeissäkin failureen joka sarjan ja restpausella/pakkotoistoilla vielä sen yli? On myös tullut tehtyä kaikenmaailman pumppailua, edt-käsitreeneistä lähtien joissa veivataan minuuttitolkulla putkeen supersarjoja vaikkapa käsille. Mitä minun tulisi muuttaa, että voisin sanoa bodaavani? Ihan oikeasti en ihan pysy kärryillä tässä. En ole muuten havainnut millään treenitapojen muutoksilla radikaalia vaikutusta siihen, miten ykkösmaksimi käyttäytyy suhteessa esimerkiksi maksimaaliseen 10-toiston sarjaan. Aina se on ollut suurinpiirtein samassa suhteessa. Eikös tästä nyt ole moni gurukin puhunut, että toisilla se suorituskyky nyt vaan jostain syystä pysyy paremmin maitohapoista huolimatta, mitä toisilla. Yksilöllistä siis.
Satasen juoksu on ehkä yksi todella kova ja superpitkä 50 toiston sarja, joten esimerkkisi ei oikei toimi, koeta vetää 50 toistoa aivan täysillä ja sitten parin minuutin päästä toinen samalainen setti, ei taida onnistua.
Menzer lämmitteli ennen ensimmäistä liikettään ja esimerkiksi vinopenkkipunnerrus käsipainoilla ei penkin jälkeen enää tarvitsekkaan lämmittelyjä.
Jos Mentzer treenasi esim. rinnan kolmella, neljällä liikkeellä ja sitten olkapäät samoin kolmella neljällä liikkeellä ja kaikki yhdellä kovalla failureen asti viedyllä sarjalla niin tosiasiassa molemmat lihasryhmät saivat monta lämmittelysarjaa, sillä joikainen edellinen liike toimii seuraavan lämmittelynä kun on kyse lähekkäisistä lihasryhmistä.
Jos olet muuttanut treenitapojasi lyhyistä sarjoista pitkiin, vie kuitenkin muutaman vuoden kasvattaa voimakestävyys toimimaan edes tyydyttävästi uuden tyyppisessä harjoittelussa.
Moro, onkos sulla muuten mitään hyväksi havaittuja bodausohjelmia ollut täällä jaossa. Muutaman kerran törmännyt ihmisten täällä keskustelevan Archeyn menetelmästä/ohjelmasta, enkä sitten tiedä onko kyseessä ollut koko ohjelma vai jokin yksittäinen pyramidi.
Ite nyt vääntänyt elaston 2-jakosella ja sitä ennen oli 1-jakonen jolla taas hain vauhtia tauolta tulon jälkeen. Nyt oon aatellu 3- tai 4-jakosta seuraavaks, jolla runtattais se 4 kertaa viikossa treenit. Eli jos sulla on täällä jotain valmiita settejä vaikka noilla "erikois(?)" pyramideilla valmiiksi höystettyinä, niin mielelläni kuulisin lisää
Archeyn postaamat ohjelmat ovat kyllä yleensä olleet hyviä ja sisältäneet myös mukavasti erikoistekniikoita joita ei ikinä näe näissä pakkiksen valmiissa ohjelmissa. Mukavaa vaihtelua.
Mä esim. En ole koskaan treenannut voimanostotyyppisesti. Tai siis olen tietysti muutaman jakson läpi vetänyt mutta aina on ollut treenityyli bodailutyyppinen ja sarjat loppuun ja hapoille. Ehkä se kovan sarjan käsite on kaikille eri. Tossa sun esille tuomassa menetelmässä ei ole mulle kuin yksi kova sarja. Eli se viimeinen. Kaikki muut on lämmittelyä. Se on eka kova sarja kun vedetään positiiviseen loppuun ja jos sen jälkeen tulee vielä seuraavassa sarjassa enemmän toistoja niin joko puhuu paskaa tai ei saa itsestään mitään irti. Mulle täysin vieras ajatus tollanen. Mutta kai tässä puhutaan vaan samasta asiasta mutta kovan sarjan määritelmä on ihmisillä erilainen._MrSiima ja kumppanit ovat aina treenanneet voimanostotyypisesti, siksi hermotus on heillä erillainen kuin minulla ja toimii tuikasti lyhyissä sarjoissa, mutta ei pidemmissä.
Jäin vielä miettimään tuota eri lihassyiden väsymistä toistojen nopeuden sekä erikoistekniikoiden osalta.
Jos ajattelee toistoa ja lihasrekrytaatiota (eli montako lihassyytä osallistuu työn tekemiseen), niin rekrytaatio on suurimmillaan toiston positiivisessa vaiheessa, kun voimaa käytetään eniten. Taas negatiivisessa vaiheessa kun painoa hidastetaan alaspäin, voimaa käytetään vähän vähemmän ja rekrytaatio on hieman heikompaa. Mitä kovempi rekrytaatio, sitä enemmän se suuntautuu nopeille syille joiden sarjakestävyys o huonompi, mitä vähäisempi rekrytaatio ni sitä enemmän se suuntautuu hitaampien syiden suuntaan joiden sarjakestävyys o parempi. Tämä periaate olettaakseni pätee jokaisen lihassyytyypin sisälläkin, eli esim. tyypin I lihassyistä löytyy osa joka on suhteessa nopeampia ja osa joka on suhteessa hitaampia, jne.
Jos ajattelee että paino on 80% maksimista, niin sanotaan että paikallaan pitämiseen ilmassa menee se 80% lihasrekrytaatiosta. Positiivisessa vaiheessa käytetään vähän yli tuon 80% rekrytaatiosta, koska paino liikkuu ylöspäin (rauhallisessa toistossa 85% tjsp.) ja negatiivisessa vaiheessa ollaan ehkä jossain 70% rekrytaation tienoolla. Kuitenkin jos tehdään positiivinen vaihe kiukulla eli mahdollisimman reippaasti, ni saadaan hetkelliseksi rekrytaatioksi 90-100%, eli kiusataan niitä viimeisiäkin lihassyitä, mutta "painon alla" oltu aika on hieman lyhyempi. Jos tehdään hitaita positiivisia, painon alla oltu aika kasvaa 80-90% alueella, mutta huippurekrytaatio jää pois. Kun siirrytään negatiiviseen vaiheeseen, ollaan 80% alapuolella koska paino liikkuu alaspäin, mutta mitä enempi jarrutetaan painoa, sitä lähempänä 80% rekrytaatiota ollaan. Jos tehdään nopea negatiivinen, pienenevät sekä painon alla oltu aika että rekrytaatio sen aikana.
Heh, nimenomaan ei noin :D
Eli tiivistettynä, nopeilla lihassyillä o vara tehdä 15 toistoa, ja hitailla 50. Jos teet 3x5, olet tehnyt maksimaalisen reenin nopeille lihassyille, mutta hitailla olisi vielä vara pumppailla 35 toistoa. Eli nykyisestä reenistä ei oteta mitään pois, vaan lisätään pari kevyttä settiä hitaille ja pistetään ne kasvamaan paremmin.
Kukaan muu kuin Beginner ottanut vielä kantaa siihen, onko lihaksen kokonaisvaltainen tuhoaminen optimaalinen treenimenetelmä.
Pienet perustelut on aina paikallaan.
No en oikein kannata mitään ylenmääräistä failureen treenaamista. Se, että jätetään toisto pari varastoon mahdollistaa huomattavasti kovemman volyymin viikkotasolla ja tekniikka pysyy parempana. Vähän kuin vertaisi cooperissa tasaisesti juoksevaa kokenutta kaveria siihen pakolliseen idioottiin mikä lähtee alusta täysillä ja hyytyy. Aikamoista kärjistämistä, mutta pointti varmaan tuli selväksi.
Edit. Toki failuresarjoilla on silloin tällöin paikkansa, mutta niiden jälkeen voi olla hyvä ottaa seuraava treeni kevyemmin.