Maastaveto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pitäisikö jokaisen toiston jälkeen ottaa asento alusta asti uudestaan? Olen itse tottunut vetämään sarjat kuolettamalla, mutta kädet koko ajan tangossa kiinni. Toiston jälkeen vaan uudet paineet, pieni asennon korjaus ja vetoa.

Jotkut "gurut" on sitä mieltä että jokainen toisto pitäisi tehdä ns ykkösenä eli aina irti tangosta jne.

En ole koskaan muistaakseni lukenut kenenkään omasta mielestäni pätevän kirjoittavan mitään tuollaista.

Ei kannata sekoittaa rest-pauseen jota voi käyttää vaikkapa painonnostossa jos halutaan tehdä sarjoja normaalia suuremmilla tehoalueilla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
mitä tarkoitetaan hermottamisella, kun puhutaan että on vain hermoista/hermostuksesta kiinni niin mitä sillä tarkoitetaan?
ja kun tekee ykkösiä, tai mun tapauksessa etsii sitä noh nyt meni 10 kg enemmän kuin viimeksi niin miten palauttelu. voiko jo päivä väliä ja tehdä kevyttä riveä ja vetoa taas vähän yli viikon päästä, tai mikä olis pautiarallaa ns. oikeaoppinen tapa.

^hermottaminen, piikkaaminen jne sanoja löytyy idea kuitenkin reenaamisesta lähellä maksimia olevilla kuormilla. Voima kuitenkin kehittyy tuolla hermoston puolella enemmälti, joskaan ei yksiselitteisesti. Palautusajat hermostolla ovat paljon pitemmät kuin lihaksella. Riippuen reenin kovuudesta voi viedä jopa viikon että pystyt tekemään uuden nousujohteisen reenin. Voi tehdä kevyttä riveä ja viikon päästä mavea.
Palautumiset on kuitenkin hieman yksilöllisiä juttuja, jotka kyllä oppii kun kokeilee välillä hieman tiheämmin ja välillä vähän harvemmin. Muista myös kevyt viikko pitää reenityylistä riippuen n 4-5 viikon välein.

Ja tosta oppimisesta omakohtanen esimerkki: otin viime viikolla, loppu viikosta, mavessa kovimmat sarjat 190x4 ja 200x3. Sekava viikonloppu ja kaks mave treeniä tällä viikolla johti huimaan 180x3 kovimpaan sarjaan :(

Pitäisikö jokaisen toiston jälkeen ottaa asento alusta asti uudestaan? Olen itse tottunut vetämään sarjat kuolettamalla, mutta kädet koko ajan tangossa kiinni. Toiston jälkeen vaan uudet paineet, pieni asennon korjaus ja vetoa.

Jotkut "gurut" on sitä mieltä että jokainen toisto pitäisi tehdä ns ykkösenä eli aina irti tangosta jne.

Sanoisin että riippuu tyylistä, jolla ykkösen nostaa. Toiset ottaa paineet ylhäällä, laskeutuu hitaasti alas ja vetää heti kun ote on saatu. Jotkut taas ottavat ensin hyvän käsiotteen kumarassa ja hakevat paineet ala-asennossa. Itse kun maksimia treenasin, niin nousin aina seisomaan toistojen välissä, koska maksimiyrityksissä käytin ensin mainitsemaani tapaa

Missä on kireyttä kun lähtöasennossa alaselkä pyöristyy jos perseen vie liian alas? itselläni on vähän tällaista ongelmaa, sama toteutuu kyykyssä. Olen tämän takia joutunut vetämään vähän suoremmilla jaloilla, eli enemmän selällä, mutta kyllä olen sillainkin saanut ihan hyvin rautaa liikkelle.

Pujoparta: -Juu, alkuunsa voi selällä vetämällä tullakin enempi, mutta usko pois, kyllä se kehitys siinä pian loppuu. Ja loppuukin sitten kerralla liian monasti. Kyseessä toki voi olla lihasten kireyskin (esim. takareisien yläosat), mikä tuon pyöristymisen aiheuttaa tai sitten yksinkertaisesti virhe tekniikassa ja/tai kasa akuutteja voimanpuutteita (esim. pakarat, keskikroppa). Harvemmin maastavedossa edes kannattaa lähtöasennossan kovin syvään kyykkyyn istua lähtöasennossaan, hyvin harvalle se on toimivin tyyli.

Koitin mavea vyöllä niin pysy selkä paremmin suorassa. Onko jotain haittaa kehityksen kannalta että sitä käyttää? Ja mihin kohtaan se tarkalleen pitää oikeen laittaa?

Koitin mavea vyöllä niin pysy selkä paremmin suorassa. Onko jotain haittaa kehityksen kannalta että sitä käyttää? Ja mihin kohtaan se tarkalleen pitää oikeen laittaa?
Ei oo mitään haittaa kehityksen kannalta ehkä jopa päinvastoin. Tunnut olevan kumminki melko alottelija niin jätä se vyö aluksi pois ja pyydä jotaki arvioimaan sun tekniikkaa.

Ei oo mitään haittaa kehityksen kannalta ehkä jopa päinvastoin. Tunnut olevan kumminki melko alottelija niin jätä se vyö aluksi pois ja pyydä jotaki arvioimaan sun tekniikkaa.

No keskivartalon "luonnollista" voimaa kehittää paremmin se, ettei ole vyötä jonka avulla luo tukevan paineen

Ok, eli jatkan ilman vyötä. Kyllä selkä pysyy ihan hyvin suorassa kunhan ei liioittele painoilla. Nakertaa vaan kun voimat riittää isompiin rautoihin, mutta silloin alaselkä rupee menemään kyyryyn...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ok, eli jatkan ilman vyötä. Kyllä selkä pysyy ihan hyvin suorassa kunhan ei liioittele painoilla. Nakertaa vaan kun voimat riittää isompiin rautoihin, mutta silloin alaselkä rupee menemään kyyryyn...
Normaali ongelma. Mulla autto se että hain asentoa vähän syvemmältä. Kysy ihmeessä jotakin kokeneempaa kaveria antamaan neuvoja nii se osaa auttaaa paremmi kuin me netin kautta

Kannattaa kyllä ehdottomasti kysyä tämän liikkeen tekniikkaa niiltä isoilta sälleiltä, ei ne pure :) Itse en tosin aikoinani kysynyt ja tein vain jääräpäisesti omalla paskalla tekniikalla kunnes eräs päivä yksi nyt CBB kilpailuihinkin osallistunut sälli tuli omatoimisesti neuvomaan kädestä pitäen. Varmaan katsoi että ei perkele, nyt on pakko mennä väliin :D ja tämä teki maastavedon nousujohteisen kehityksen mahdolliseksi.

Zone-sarja -42%
Kopioin tämän nyt tänne kun tuossa kyykky&mavekyssäreissä se upposi sinne topiccciin. Itse en foorumilta löytänyt ongelmaani ratkaisua.

Olen kokeillut maastavetoa pari kertaa. Tuntuu, että en "mahdu" menemään aivan niin alas kuin pitäisi. Nivusissa ei ole tilaa vaan reidet jotenkin tulevat siihen "tielle". Myös takareisissä tuntuu hassulta. Jalat ovat ehkä aavistuksen hartioita leveämpänä, jotta saan hyvän otteen tangosta. Liikkeestä uhkaa muutenkin tulla hyvää huomenta, kun nostan ensiksi selällä ja vasta sitten jaloilla. Mikä neuvoksi? Venyttely?

Kopioin tämän nyt tänne kun tuossa kyykky&mavekyssäreissä se upposi sinne topiccciin. Itse en foorumilta löytänyt ongelmaani ratkaisua.

Olen kokeillut maastavetoa pari kertaa. Tuntuu, että en "mahdu" menemään aivan niin alas kuin pitäisi. Nivusissa ei ole tilaa vaan reidet jotenkin tulevat siihen "tielle". Myös takareisissä tuntuu hassulta. Jalat ovat ehkä aavistuksen hartioita leveämpänä, jotta saan hyvän otteen tangosta. Liikkeestä uhkaa muutenkin tulla hyvää huomenta, kun nostan ensiksi selällä ja vasta sitten jaloilla. Mikä neuvoksi? Venyttely?

Kokeile kapeampaa jalka-asentoa. Ihan vaikka jalat yhdessä. Jos jalat ovat leveällä, niin käsienkin on pakko olla, muuta ottavat reisiin kiinni. Tai sitten joudut työntämään polvia yhteen noston aikana. Monella aloittelijalla jalat ovat X-muodossa vedossa ja kyykyssä.

Tsekauta myös sumotyyli jos ei tunnu pääsevän kunnolla ala-asentoon:
http://crossfithelsinki.fi/maastavedon-lahtoasento/

Onkohan maastavedosta haittaa näin murrosiässä? Periaatteessa näitä selälle kohdistettuja rankkoja liikkeitä tulisi välttää, ettei kasvu pysähdy, mutten ole tästä täysin varma. Osaisiko joku kenties sanoa?

Sanoisin että riippuu tyylistä, jolla ykkösen nostaa. Toiset ottaa paineet ylhäällä, laskeutuu hitaasti alas ja vetää heti kun ote on saatu. Jotkut taas ottavat ensin hyvän käsiotteen kumarassa ja hakevat paineet ala-asennossa. Itse kun maksimia treenasin, niin nousin aina seisomaan toistojen välissä, koska maksimiyrityksissä käytin ensin mainitsemaani tapaa

Itelläki pitää hakea noi paineet ylösnousemalla siittä, en vain saa siinä ala-asennossa tiukaksi keskikroppaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom