Maastaveto nousuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Roi80
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
800 yt RAW:na on helvetin kova tulos. Ei ole IPF:ssä montaa ukkoa, jotka raakana ottaa 800 yt:n. Tonnin ukot varmasti ottaa, mutta ei varmasti paljon alle tonnin ukot tee 800 yt:tä raakana.

Jarre55 puhui siis RAW tuloksesta eikä mistään varuste pelleilystä.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
meneepi off topiciksi pikkuusen jo tämäkin threadi. ihan turhaa mun mielestä kommentoida jonkun viikkorutiinia heikoksi treeniksi omaamatta minkäänlaista tuntumaa ko. henkilön juttuihin. kuten jarrekin sanoi, hyvin monenlaisilla ohjelmilla on tehty kovia tuloksia. jotkut treenaa kyykkyä 12 krt/vko ja jotkut pari kertaa ennen kisaa ja silti romut liikkuu. jännää, mutta kivaa :)

tropittelua pidän aina pahana, mutta mun mielestä se myös on yks niistä "palavan halun" merkeistä. ollaan valitettavasti valmiita menemään ihan loppuun asti niissä tuloshauissa...

jarre55 sanoi:
8 vuotta natikkana, kunnes todellakin tuli raja vastaan.

Uskon että 900 RAW:na olisi tullut, jos ei olisi sattunut vakavaa loukkaantumista, joka katkaisi uran. 2 välilevyä selästä paskaksi.

10 vuotta reenasin, 10 vuotta seurannut lajia sivusta. jos alkaisin edelleen kilpailla voimanostossa, edellä mainitsemani ohjelma olisi se, jota noudattaisin, koska sillä parhaiten kehityin. sekä natikkana että ei.

Kokeilin hyvin monia ohjelmia, jopa 2xpäivässä parhaimmillaan, Ei toimineet.

On huippuvoimanostajia, jotka ottaa esim. kyykyn vain joka 10.päivä (lähde: Powerlifting USA)

Olen aina ollut sitä mieltä, että mitä pidemmälle voimanostossa pääsee, sitä lajipainotteisemmaksi harjoittelu kannattaa viedä.

Kun kuuri oli päällä, treenasin huomattavasti vähemmän kuin ilman mömmöjä. Miksikö? Koska reenipainojen kasvaessa treenin teho kasvoi, ja lihas+jänteet vaati enemmän lepoa.

Monasti tulin salille esim. tarkoituksena ottaa kova penkki. Ja lämmittelyjen jälkeen lähdinkin heti pois. Syy:rintalihas pikkuisenkin kipeä/arka. Jos pikkuisenkin "krinnasi" jostrain, jätin treenin väliin. Ja tulin parin päivän jälkeen uudestaan.

Suurin osa nostajista treenaa todellakin liikaa.

Olen halunnut olla rehellinen kertomuksissani, ja olen suoraan sanonut, että mömmöjä on otettu. Ehkä tämä on jollekin liikaa. Pitäisi vissiinkin liittyä joukkoon hurjaan, ja kärynkin käydessä kiistää kaikki ja syyttää talonmiestä tai indokiinalaista luontaistuotetta, joka sisälsikin teston johdannaista.

Voin kyllä häipyä koko foorumilta, ei mitään ongelmaa. Heippa sitten vaan ja järkevää treeniä kaikille! Varsinkin sinulle, AimoRapula!

Se on moro! Ei nähdä enää!

Jarre55 has left the building!

Siinä on asiallista tekstiä. Kolme kovaa treeniä viikossa on riittävää kunhan se on kovaa. Voimanosto kun ei ole mikään maratoni, jossa määrä ratkaisee. Harmi on, että jotkut ottavat itseensä ja arvostelevat kun joku kertoo suoraan kuinka sitä voimaa tulee.

Olen itsekin treenannut koko ikäni ja koittanut jos jonkun näköistä harjoitteluohjelmaa. Mitä enemmin voimaa tuli sitä vähemmin pystyi treenaamaan. Ainut jota Jarren treenissä voisi muuttaa on vielä pitempi kierto! Itse ainakin näin jälkeenpäin uskon, että treenasin liian usein kun ohjelma oli lähes samanlainen kuin Jarrella. (mm. alle 97 kg painaneena olen penkannut 210 x 3 ilman paitaa). Ja ennen kuin joku taas arvostelee lahjakkuuttani niin kuin Jarrenkin niin olen voittanut SM:n penkkipunnerruksessa ja painissa, joten pohjakin ollut varmasti kunnossa.

Tärkeämpää kun määrän lisääminen on tehojen irti saaminen treeneistä. Itsekin esim penkkipäivänä otin vaan max kaksi kovaa sarjaa, joissa sitten otettiinkin kaikki ulos mitä miehestä löytyy. Toki pohjalla monta lämmittely sarjaa, joita jotkut nimittävät jo tosi sarjoiksi. Sen jälkeen kunnon palautus ja uusi asenne seuraavaan liikkeeseen, joka oli usein vinopenkki. Sama treeni siinä. Näin treeni jatkui... Ja jos ei ollut palautunut edellisen viikon treenistä niin tosiaan pari lämmittelyä ja pois kotiin palautumaan, jotta taas mahdollista treenaamaan kovaa.

Voimanhankinnasta on kyse siitä, että saa mahdollisimman lyhyessä ajassa kaikki tehot irti, jotta pääsee latautumaan ja lihas voimistumaan. Kaikki ihmiset eivät saa itsestään irti niin kuin pitäisi ja se ei sitten auta vaikka treenaisi viisi tuntia päivässä. Kestävyyslajit ovat erikseen.

Jatkahan Jarre kirjoittelua ja tiedon jakamista sillä niissä on ideaa. Treenasin aikoinaan porukassa, jossa oli moni maajoukkuenostaja ja kaikki varmasti allekirjoittavat treenisysteemisi toimivuuden. :thumbs:

Olisi hyvä tietää vähän nykytilannetta ennen kuin alkaa enempiä kommentoimaan. Mikä on nykymaksimi pelkällä vyöllä ja minkätyyppisillä ohjelmilla on treenailtu?

mun mielestä on turha lähtee eirlaisia systeemejä moittimaan tai varsinkaan ehdottomina parhaina pitämään. yksilöllisyys on mun mielestä edelleen se kaikkein ratkaisevin sana harjoittelua kootessa. monet luulee, että mä olen volyymiharjoittelun saarnamies, mutta näinhän ei tietenkään ole. mä olen harjoittelun saarnamies :)

yleensä lahjakkaiden ihmisten ohjelmien kopiointi on se suurin moka. sanotaan, että markus ruhl tekee sitä ja tätä tai että eddy coan treenaa sillai ja tällai. nää on niin erityisiä tapauksia, ettei noista juuri ole kuin kuriositeeteiksi, mutta tietenkin hienoiksi sellasiksi.

yleensä erilaiset ääripäät toimii aika huonosti varsinkin aloittelijalle. turhaa on ruveta penkkaamaan joka päivä (vaikka velipoika huitasi parissa vuodessa raakana kehityksen 40 -> 170kg tolla tavalla... erityistapaus...taas) tai sitten toisessa ääripäässä tekemään joka toinen viikko seittemällä pudotussarjalla tappotreenejä.

jos aikoo treenata usein, ei kannata/pysty tekemään niin kovia treenejä suhteellisella intensiteetillä (peräsuoli-indeksi). harvoin treenaaminen taas saattaa vaikuttaa tekniikkaan heikentävästi.

Nykytilanne on aika heikko... :) Mutta olen kilpaillu alle 23:sissa sillon aikanaa ja nyt muutama vuosi vaihtelevalla menestyksellä. Vyön kanssa veto enkka on 270 kg ja sarjana 4*250 kg. On ollut mielessä että alkaisin vielä kilpailemaan oikein tosissaan lähivuosina. Saas nähä, olisko sitä jo ens vuoden SM-lavalla. Tavoite olisi 800 kg satasiin. Ennätys kahden vuoden takaa on 780 kg satakymppiin (310 - 170 -300).

Ohjelma millä aikanaan aktiivisesti reenasin oli samankaltainen kuin jarrella. Nyt ajatukseni oli, että tuolla veto ohjelmalla saisin suosikki lajini taas uuteen nousuun. Ohjelman jälkeen, jos tulosta on tullut (300 kg), uskon pystyväni ylläpitämään vetokuntoa vaikka palaankin vanhaan ohjelmaani.

kyllä 800 raw yt on helvetin kova tulos on sitten natikka tai ei.vai kuinka monta saman tasoista natikkaa aimorapula tuntee???itse ainakin kuuntelen korvat höröllä treeni neuvoja tuon tason nostajilta.

roi:
paljonko nousee rautaa 5cm ja 10cm polven alta? vai vedätkö sumolla? missä tanko pysähtyy rajaromuissa?

leveältä vedän... Raskaita pukkivetoja en ole hirveästi tehnyt ja ilmeisesti sen takia loppuojennus on ollut hankalin. Tuppaa menemään nosto etupainoseks raskaissa raudoissa.

yleensä sumotyylissä lähtö on se ongelma. loppuvedon heikkous saattaa johtua myös yläselästä. etupainoisuus johtuu myös pakarapuolen heikkoudesta. pukkivedot ei niin paljoa hyödytä sumotyylissä, mutta ei ne haittaakaan tee. perinteisen tyylin vetäjille pukiltavetoja suosittelen aina.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Katsoin juuri videolta kun ensimmäisen kerran vedin 300 kiloa kisoissa. Liike hidastuu aivan noston loppuosalla, eli loppuojennus on heikko. Mutta mitä mieltä jto olet tuosta ideasta, että hieman kyykyn kustannuksella nostetaan veto uusille lukemille?

mä olen kyllä taas sitä mieltä, että sumoveto hyötyy runsaasti kyykkytreenistä. levee ja boksikyykky on pirun hyvin apuja vedon yleisvoimalle. siihen sitten vedon loppuosalle apuja.

paljonkos liikkuu rautaa leuoissa ja kulmasoudussa?

jto sanoi:
mun mielestä on turha lähtee eirlaisia systeemejä moittimaan tai varsinkaan ehdottomina parhaina pitämään. yksilöllisyys on mun mielestä edelleen se kaikkein ratkaisevin sana harjoittelua kootessa. monet luulee, että mä olen volyymiharjoittelun saarnamies, mutta näinhän ei tietenkään ole. mä olen harjoittelun saarnamies :)
Kyselin vanhoja treenimetodeja lähinnä sen takia, että esimerkiksi sinä voisit kommentoida tuon aloitusviestissä olleen ohjelman mielekkyyttä ja muodostaa ennusteen siitä, voisiko tuossa ajassa (18 viikkoa) tehdä asiat järkevämmin. Tällöin täytyy tietysti tietää, mitä kautta alkaa ohjelmaa rakentamaan. Myös voimanostotreeneissä on omasta mielestäni hyvä muistaa vaihtelun merkitys. Kun kaveri ei mikään vanha vielä ole, on mahdollista että ei ole tarvittu kokeilla vielä kovin montaa eri ohjelmaa tulosten kasvun eteen.

Itse olen koonnut tämän tredin perusteella pari suhteellisen lyhyttä (8 ja 9 viikkoa) ohjelmaa itselleni malttamattomassa teini-iässäni ja hyvin toimivat. En kylläkään muista, pääsinkö näitä kumpaakin aivan siltään toteuttamaan, mutta toisen kai ainakin. Yhdessä uutena teemana oli lyhyet palautusajat keskiraskailla painoilla ja toisessa bulgaarityyppinen piikkaus vaihdellen stressi- nopeus- ja perusviikkojen välillä.

Yleisesti neuvon muistamaan nopeusvoimatreenin tärkeyden (etenkin, jos nykytilanne on oikeasti huono). Vedin yhden pienen (n.4-5 viikkoa, vaikea muistaa) kauden maksimipiikkauksen jälkeen, jolloin en tehnyt kyykkyä kuin nopeustreeninä. Arvelin, että 5 kilon korotus tekisi tiukkaa, mutta tulos nousikin 15 kiloa.

käyttämäsi nopeusjakso saattoi myös toimia palauttavana, jolloin tulokset pääsivät nousemaan. sinällään nopeustreeni tulisi tehdä ehdottoman kovilla tehoilla eli sen psyykkisen latautumisen tulis olla jopa kovempi kuin maksimitreeneissä, koska rauta on kevyempää, mutta silti pitäs saada se nopee solukko aktivoitua.

Originally Posted by jarre55
Ma:kyykky, hiukan pohkeita, vatsaa

Ti:jalkojen+alaselän venyttelyä.

Ke: Penkki,hiukan olkapäitä ja ojentajia

Pe:Veto, yläselkää, hauiksia, vatsaa+kyljet.

Viikonloppuna kävelyä, ulkoilua.Venyttelyä.

Tuolla lailla reenasin aikanaan. +800 yt RAW:na oli kuntona piikkauksen jälkeen.

En tahtois mut kun on pakko...
Jarren treenivinkit ja kommentit ottaa aina silmään niin räikeesti et on kerran pakko avautua. Mies joka puhuu että "huipulle oli palava himo, ja siksi oli pakko myrkyttää, muuten ei päässy". Itse en pidä 800 yt:tä myrkyillä tehtyinä minään hirveen ihmeellisenä tuloksena, paitsi tietysti jos paino on alle 100 ja yt on raw. Edellä oleva treeni on aika perussetti hiukan bodia ja voimaa haluavalle hemmolle ILMAN KEMIALLISIA APUJA, jolla pääsee punttisali harjoittelussa liikkeelle.Tietenkin olennaisiinhan on tietysti keskitytty voimanostoakin ajatellen "hiukan pohkeita ja hauiksia" ja kaksi päivää viikosta leppoisasti kävellen. OIKEESTI, ja mies antaa asiantuntevia reenivinkkejä ihmisille, vaikkei itse ilmeisesti enää treenaakkaan, "mutta kun palo on kova"... Yeah right. Olisit ensin koittanut treenata kovaa (=HIUKAN enemmän kun 3 kertaa/vko... ai niin, olihan siellä kävelyäkin!), ottaa harjoittelemisesta ja sen vaikutuksista selvää ja sitten vasta todennut lahjattomuutesi ja ruvennut myrkyttämään. Olisit ehkä saanut tulostakin aikaan.

vanha mies nostaa ketjun ylös, koska luki Karwoskin ohjelman joka on aika paljon jarre55.n tyyppinen:

"What does your training week look like?

Kirk: My ideal training week is:

Monday- squat and leg work

Tuesday- close grip bench and arms

Thursday-

deadlift and back, Saturday- Bench, chest and shoulders"

Olen Kirkin linjoilla itsekin; älkäähän punttaajat treenatko liikaa. 3-4 treeniä on tarpeeksi, ainakin työssäkäyville. Muuten jää palautumisaika kovin pieneksi. Kroppa -päänupista puhumattakaan- kun palautuu aina kokonaisvaltaisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom