Maastaveto&Kyykky - kapean vyötärön pahimmat viholliset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarijari
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kyykky ja mave on vain niin raskaita liikkeitä ettei niitä kaikki viitsi tehdä, ja sitten keksitään näitä "nyt leviää keskivartalo"- juttuja....aivan kuten joku jo mainitsikin. kunhan tekniikka vaan on kunnossa, eikä selässä ole mitään vammaa niin kaikki muut syyt olla tekemättä ko.liikkeitä ovat tekosyitä.

Gillyanne sanoi:
Yhdyn edellisiin mielipiteisiin, ei ole maastanoston ja kyykyn voittanutta. TÄYSIN turhaa on mielestäni naistenkaan pelätä tuota keskivartalon paksuuntumista - Tomppa85 sen jo sanoikin, että kyllähän se on ihan silkka LÄSKI, joka sitä keskikroppaa ylenmäärin paksuntaa. Ja vaikken fitnessistä juuri mitään tiedäkään, voisin silti kuvitella, että kovat kyykyt ja maastanostot olisivat suorastaan loistavia liikkeitä tuomaan vaparissa tarvittavaa keskivartalon voimaa ja "pitoa". :)
Oikeassa olet siinä, että vapaa kyykky ja mave kehittävät vartalon- ja erityisesti keskivartalon hallintaa oikein tehtynä. En kuitenkaan itse tekisi mavea tai suosittelisi sitä niille naisille, joilla on tavoite kisata kehossa tai fitnessin puolella. Suorinjaloin maastavetoa kyllä, mutta varsinaista voimanostotyyppistä mavea en koskaan. Monille naisille nimenomaan olisi tärkeintä saada siihen selkään leveyttä eikä niinkään alaselkään paksuutta..
Tämä on vain oma mielipiteeni tästä.

Inkeri sanoi:
En kuitenkaan itse tekisi mavea tai suosittelisi sitä niille naisille, joilla on tavoite kisata kehossa tai fitnessin puolella. Suorinjaloin maastavetoa kyllä, mutta varsinaista voimanostotyyppistä mavea en koskaan.

Jep, olen kuullut vastaavan mielipiteen ennenkin - kiinnostaisi vain tietää, miksi? Näin harrastelijan näkökulmasta katsottuna maastanosto (vieläpä sumotyylillä tehtynä) on yksi parhaita reisi-pakaraosaston liikkeitä, ja alaselän kuten myös epäkkäiden petraajana täysin lyömätön.

Muuuutta, kuten sanottua, minä en mittään fitnessistä (enkä kehiksestä) tiijä, just my .02. :)

EDIT: On totta, että fitnessestetiikka varmasti painottaakin enemmän selän leveyttä kuin paksuutta. Mutta eikö maastanostoa voisi tehdä kausittain, vaikkapa kisojen jälkeen, ihan perusvoiman hankkimiseen?

Joo, olen mave-fanaatikko :) Mutta kun se nyt vain lienee kaikkein monipuolisin saliliike (olympialaisten nostoja lukuunottamatta)...

EDIT2: Enkä nyt siis missään tapauksessa halua astua sellaisten ihmisten varpaille, jotka fitnessistä/kehonrakennuksesta jotain ja enemmänkin tietävät, kunhan ihan harrastelijan mielipiteitä ilmaan heittelen. Muistelen muuten tässä taannoin lukeneeni bodysta, että menestynyt bodyfitness-kilpailija Katariina Tunturi teki ohjelmassaan maastanostoa pukeilta, ja vieläpä ihan kelpo kiloilla :)

EDIT3: Jep Nevahood, ei missään tapauksessa mavesarjoja loppuun asti, siinä kasvaa jo loukkaantumisriski turhan korkeaksi.

jep, mave ei ole bodaukseen välttämättä paras liike. jos tarkoitus on vetää sarjat aivan loppuun asti vaikka vetoremmeillä, riskit kasvavat. vaikka selän tukilihakset on pettäneet, vielä yritetään saada se viimenen nosto ylös...

sen sijaan vaikka kyykky voimatelineessä tai useamman varmistajan kanssa on jo turvallisempaa. (edit: oletettavasti) kaikki pärjäävät bodarit ovat treenanneet pohjat rehellisellä kyykyllä.

vielä lainaus:
Art Atwood (B&K 4/2004) sanoi:
Vaikken tee enää jalkakyykkyä, kaikki voima mikä minulla on jaloissani, on peräisin aikaisimmilta vuosilta, jolloin tein sitä. Jalkakyykkyä on tehtävä, jotta saataisi aikaan pysyvä perusta massalle ja voimalle. Siitä voi jatkaa jalkaprässillä ja muulla, mutta ennen niitä on vain otettava tanko selkään ja nostettava.

Gillyanne sanoi:
Jep, olen kuullut vastaavan mielipiteen ennenkin - kiinnostaisi vain tietää, miksi? Näin harrastelijan näkökulmasta katsottuna maastanosto (vieläpä sumotyylillä tehtynä) on yksi parhaita reisi-pakaraosaston liikkeitä, ja alaselän kuten myös epäkkäiden petraajana täysin lyömätön.

Muuuutta, kuten sanottua, minä en mittään fitnessistä (enkä kehiksestä) tiijä, just my .02. :)
Jos puhun nyt omasta kokemuksesta, niin epäkkäisiin ja selkään yleensä treenattiin jo aikanaan kyllä paksuutta, mutta leveyttä oli vaikeampi saada. Tulos oli mielestäni karmea! Epäkkäät treenaantuvat joka selkäliikkeessä kuitenkin ja erityisesti epäkäslihaksen yläosa jännittyy lähes jatkuvasti muissakin ylävartaloliikkeissä kuin selkätreenissä. Eli puhtaasti ulkonäön takia vältän kuin ruttoa ylikuormittamasta epäkkäitä ja tekemästä yli-isoilla painoilla vetoliikkeitä. Reisi-pakaraosastoon teen sitten taas aivan muita liikkeitä. Sitä varten esim. se kyykky on tosi hyvä harjoite :)
edit:
jokainen tietysti saa tehdä tyylillään, itse vain toivoisin etten olisi aiempina vuosina treenannut niinkuin treenasin..

Mulle on hyvää vauhtia kehittymässä sikaniska, ja pakko sanoa että isot epäkkäät ei kyllä ole se tavoite nro. 1. :( Tuntuu vaan että ne epäkkäät jännittyy melkeen missä vaan liikkeessä, tai sit mä teen jotain väärin.. Mitä liikkeitä tarkalleen sit kannattaa välttää?
:confused:

Halo sanoi:
Mulle on hyvää vauhtia kehittymässä sikaniska, ja pakko sanoa että isot epäkkäät ei kyllä ole se tavoite nro. 1. :( Tuntuu vaan että ne epäkkäät jännittyy melkeen missä vaan liikkeessä, tai sit mä teen jotain väärin.. Mitä liikkeitä tarkalleen sit kannattaa välttää?
:confused:
Kai fiksu vastaus tähän olisi, että ei kannata välttää mitään vaan opetella liikkeet oikein alusta pitäen ja olla jännittämättä niitä hartioita korviin liikkeiden aikana. Käytännössä se on vaikeaa. Ehkä jättäisin kuitenkin olankohautukset, pystysoudut ja vastaavat suoraan epäkäslihasta rasittavat harjoitukset vähemmälle. Kulmasoutukin kannattaa tehdä niin, ettei kisko epäkkäillä vaan yrittää kohdistaa sen leveälle selkälihakselle.
Leveä selkä ei ole tosiaan mun vahvin alue ja olen opetellut pitkään sitä, miten rasitusta saisi pois epäkkäiltä. Joku leveän selän omistaja voisi siis vastata tähän kysymykseen kanssa :D

Inkeri sanoi:
Kai fiksu vastaus tähän olisi, että ei kannata välttää mitään vaan opetella liikkeet oikein alusta pitäen ja olla jännittämättä niitä hartioita korviin liikkeiden aikana. Käytännössä se on vaikeaa. Ehkä jättäisin kuitenkin olankohautukset, pystysoudut ja vastaavat suoraan epäkäslihasta rasittavat harjoitukset vähemmälle. Kulmasoutukin kannattaa tehdä niin, ettei kisko epäkkäillä vaan yrittää kohdistaa sen leveälle selkälihakselle.
Leveä selkä ei ole tosiaan mun vahvin alue ja olen opetellut pitkään sitä, miten rasitusta saisi pois epäkkäiltä. Joku leveän selän omistaja voisi siis vastata tähän kysymykseen kanssa :D

Jees, pitää sit kai jatkossa vaan keskittyy tarkemmin siihen, et koittais pitää ne epäkkäät mahdollisimman rentona. Sitä vaan aina koittaa niin hakea tuntumaa siihen rankaistavaan lihakseen, ettei huomais vaikka housut tippuis :D

Ja pystysoutu jää vastedes pois ohjelmasta.

hc-audio sanoi:
Jo pidemmän aikaa on häirinnyt seuraavanlainen ongelma: tankoa laitettaessa "niskaan" oikean käden kyynärpäätä rupeaa vihlomaan käsien ollessa vähän luonnottomassa asennossa.

Kokeileppa alkuun laittaa rannesiteet ja tiukalle, saattaa auttaa.

Ja nimenomaan ranteisiin. Ei kyynäriin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom