Maastaveto&Kyykky - kapean vyötärön pahimmat viholliset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarijari
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Harvat kehonrakentajat tekevät maastavetoa vaikka yleisesti sitä pidetäänkin parhaiden joukossa olevana selän perusliikkeenä. Yleensä kehonrakentajat pitävät kulmasoutua selän massaliikkeenä nro1, mutta miksi ei maastavetoa - paksuntaako se vyötäröä rajusti?

Jalkojen ykkös liike kyykky tuntuu taas maistuvan kehonrakentajille paremmin kuin maastaveto. Jotkut kehonrakentajat kumminkin sanovat haastatteluissa ja videoissaan, että eivät enään tee kyykkyä, koska havittelevat kapeampaa vyötäröä. Ennemmin harjoitellaan prässillä, jos halutaan jalkoihin kokoa. Onko kyykylläkin keskivartaloa paksuntavia vaikutuksia?

Omat tavoitteeni olisi rakentaa vahvat jalat, mahdollisimman leveän selän ja muutenkin massiivinen yläkropan vyötärön kumminkin jäädessä kapeaksi. (Eli siis Dexter Jacksonia apinoimassa :) )

Tiedän sisimpien vatsalihasten harjoittamisen auttavan mahan 'pömpötys ongelmaan', mutta haluan todella kapean vyötärön suhteutettuna muuhun kroppaan. Pitäisikö joitain liikkeitä jättää tekemättä kokonaan, että se olisi mahdollista?

Mikäli olet seurannut pro kehonrakennusta, niin siellä aika monella on todella paksu keskivartalo tyyliin Ronnie Coleman. Tosin siinä pömpötyksessä on muutakin kuin lihasmassaa...

Olen nähnyt voimanostajien dieettikuvia, eikä heillä todellakaan ollut mitenkään suhteettoman paksu keskivartalo. Ja he olivat mavettaneet paljon. Luulen että tämä myytti liian paksusta keskivartalosta juontuu voimanostajilla ainakin osittain läskistä, jota raskaiden sarjojen kilpailijoilla usein on.

IMO lihaksikas keskivartalo ei voi koskaan olla liian paksu (varsinkaan natuilla). Ihan suotta välttelee sen treenaamista. Tulee vain ongelmia, jos kehon lihakset eivät ole tasapainossa.

Uskon, että paksu keskivartalo kyykyn ja maven seurauksena on täyttä paskaa. Sen sijaan voin omakohtaisesti kertoa, että kyykyn opittuani ja siinä sarjapainojen noustua noin 50kiloa en ole jalkoihin saanut juurikaan lisää kokoa. Polte reisissä on kyllä eri luokkaa silloin kun tekee prässiä, hack-kyykkyä, tai smith-kyykkyä. Koska mieleni muuttuu jatkuvasti, niin jossain vaiheessa taas kuitenkin vittuunnun jalkakyykkyyn ja alan tehdä enemmän varsinkin smith-kyykkyä ja hackkia. Sittenhän sen näkee alkaako jalat kasvaa.

Ihan periaatteessa olen itse kääntynyt etukyykkyyn normaalista jalkakyykystä, jalkakyykky voimanosto tyylillä kasvattaa pakaroita, takareisiä kyllä. Etukyykkyssä on helpompi pitää selkä suorana ja työntää polvia jalkaterien yli, joten tuntuisi paremmin käyvän reiden alaosaan(swiippiä lisää ja kaarta reiteen).
Kun sen isohkon kyykky perseen kasvattaa eipä siitä eroon pääse oikein millään:).
Hack/smith/prässi myös ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja.

Onko se nyt niin että kyykky ja mave kasvattavat jättiläismäisen perseen? Koska voimailijoiden pakarat eivät minusta ole mitenkään suhteettoman suuret. Tai sitten en ole vain osannut kiinnittää huomiota.

Minusta joidenkin liikkeiden välttely kuulostaa jotenkin teennäiseltä. Lihasmassaahan ne gluteus maximuksetkin vain ovat...

Leveä vyötärö ja paksu perse on kyllä tekosyitä. Itse laistan hieman molempia koska ne ovat niin vittumaisen rankkoja treenata. Lisäksi heikon tekniikan vuoksi pelkää koko ajan, että rikon niillä paikkoja. Nää mun selitykset on niitä oikeita, joita ihmiset ei kehtaa isoon äänee huudella. Haluisin kyllä nähdä sen kaverin joka pystyy noilla liikkeillä kasvattamaan isot pakarat, yleensähä isoa persettä ei pysty lihaksilla tekemäään siihen tarvitaan rasvaa!

Takakyykyllä ja maastanostolla tulee massaa keskivartaloonkin, tuonne kehon todelliseen toiminnalliseen voimakeskukseen. Ampiaisvyötäröiset kaitaperseet ovat mielestäni epäesteettisen näköisiä, kun kehon tärkeimmät lihakset ovat alikehittyneet. Mutta toki kyykyllä tulee vielä enemmän massaa reisiin. Tutkimuksethan osoittavat jalkakyykyn olevan täysin suvereeni liike koneliikkeisiin nähden. Yates, Coleman...Mr. Olympia-selkä taas vaatii maastanostoa!

Yhdyn edellisiin mielipiteisiin, ei ole maastanoston ja kyykyn voittanutta. TÄYSIN turhaa on mielestäni naistenkaan pelätä tuota keskivartalon paksuuntumista - Tomppa85 sen jo sanoikin, että kyllähän se on ihan silkka LÄSKI, joka sitä keskikroppaa ylenmäärin paksuntaa. Ja vaikken fitnessistä juuri mitään tiedäkään, voisin silti kuvitella, että kovat kyykyt ja maastanostot olisivat suorastaan loistavia liikkeitä tuomaan vaparissa tarvittavaa keskivartalon voimaa ja "pitoa". :)

Tomppa85 sanoi:
Minusta joidenkin liikkeiden välttely kuulostaa jotenkin teennäiseltä. Lihasmassaahan ne gluteus maximuksetkin vain ovat...

h0h0, alikehittyneet etu/takareidet ja isohko perse niin ei kovin hienolta näytä(puhun nyt itsestäni siis):D.

Kyllä etukyykkyllä on voimanosto kyykkyyn todella suuri ero(ja se näkyy painoissa), niskakyykky/bodikyykky(polvia työnnetään jalkaterin yli ja selkä pysyy suorempana) on toki jo melkoisen hyvä liike etureisille.

Voimanostokyykyn voi sitten joku muu kertoa tarkemmin, tarkoitus kuitenkin on estää polvia menemästä jalkaterien yli ja "istua taakse".

Riippuu varmaan hyvin pitkälti myös kropan rakenteesta. Itselläni on kohtalaisen leveä vyötärö vaikka rasvaprosentti onkin siinä 8%, eikä otetta pahemmin saa. Tai sitten selkä on vain kapea ;)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
J.EdgarHoover sanoi:
Itse laistan hieman molempia koska ne ovat niin vittumaisen rankkoja treenata.

Tässä se syy varmaankin tulikin, mikseivät "kehonrakentajat" noita vapaita kyykkyjä ja maastavetoa välttämättä juurikaan tee. Protasollahan kaverit kasvavat melkein siitä huolimatta miten siellä treenataan, että sieltä nyt ei välttämättä kannata hirveästi treenivinkkejä ottaa. :)

makew sanoi:
h0h0, alikehittyneet etu/takareidet ja isohko perse niin ei kovin hienolta näytä(puhun nyt itsestäni siis):D.

Kyllä etukyykkyllä on voimanosto kyykkyyn todella suuri ero(ja se näkyy painoissa), niskakyykky/bodikyykky(polvia työnnetään jalkaterin yli ja selkä pysyy suorempana) on toki jo melkoisen hyvä liike etureisille.

Voimanostokyykyn voi sitten joku muu kertoa tarkemmin, tarkoitus kuitenkin on estää polvia menemästä jalkaterien yli ja "istua taakse".

Mun kyykky taitaa sitten olla jokin sekasikiö. Perse menee kyllä taakse, mutta polvet ovat kohtuu reilusti jalkaterien etupuolella. Jokatapauksessa mulla ottaa hyvin sekä etu- että takareisiin. Ja vaikka loukkaantumisen takia minipainoilla teenkin, tuntuvat reidet kasvavan ihan mukavasti. Toki takapuoli myös, mutta mitäs sitten? Pääasia että treeni kulkee.

Ajattelin opetella etukyykyn jossain vaiheessa, mutta yksi asia kerrallaan...

Kasvuhormonin käyttö ilmeisesti suurentaa sisäelimiä ja senkin takia noilla doping-miehillä on paksu vyötärö.

Kyllä kyykky on niin kova liike, että jättäisin mielelläni pois, mutta kun haluan saada lihasta kinttuihin, niin kärsittävä on. :rock:
Jos persaus kasvaa, niin sitten on treenattava kovempaa, että saa muut paikat myös kasvamaan! :evil:

quiz sanoi:
Kasvuhormonin käyttö ilmeisesti suurentaa sisäelimiä ja senkin takia noilla doping-miehillä on paksu vyötärö.

Siinähän se meillä sherlokki on. :)

J.EdgarHooverilta kyllä hyvä vastaus. Jalkakyykky on se kaikista tuskaisin liike joka koettelee koko kroppaa ja ottaa kunnon päälle.

Jo pidemmän aikaa on häirinnyt seuraavanlainen ongelma: tankoa laitettaessa "niskaan" oikean käden kyynärpäätä rupeaa vihlomaan käsien ollessa vähän luonnottomassa asennossa. Kipu ei oikeastaan sarjan aikana haittaa, kun paino on kokonaan olkapäillä, mutta telineisiin siirrettäessä sattuu. Pikkurillit pidän tangon merkkien kohdalla ja melko taakse laitan tangon. Ei satu kyynärpäisiin niin paljon, jos jättää enemmän niskaan, mutta mieluummin pitäisin sen kunnolla tukevasti takana.

Onko kenelläkään antaa neuvoja tämän vaivan suhteen? pitäisikö esim. hommata kynnärlämmittimet?

Stailivirhe sanoi:
Siinähän se meillä sherlokki on. :)

J.EdgarHooverilta kyllä hyvä vastaus. Jalkakyykky on se kaikista tuskaisin liike joka koettelee koko kroppaa ja ottaa kunnon päälle.

Jaa, mää olen kyllä täysin eri mieltä. Kyykky on ihan rehellisesti sanottuna yksi mukavimmista liikkeistä. Se tuntuu vaan niin hemmetin luonnolliselta ja hyvältä. Maastaveto sitten onkin ihan helvettiä. :hyper:

Ja sou not vaikka ne kasvattais sen 0,01 senttiä keskivartaloa. Kasvaapahan sitten muukin kroppa samalla.

Aika selittelyähän tuo kapea vyötärö usein on. Hiukan mutuna sanoisin kyllä, että kyykky kasvattaa enemmän kylkiä/vatsaa kuin mave. Ovathan nämä liikkeet raskaita ja myös riskialttiita, ja noissa riskeissä voi olla se syy, miks moni ei mavea tee, jos esim. vanhan selkävaivan uusiutuminen pelottaa.

Habankorppu sanoi:
Jaa, mää olen kyllä täysin eri mieltä. Kyykky on ihan rehellisesti sanottuna yksi mukavimmista liikkeistä. Se tuntuu vaan niin hemmetin luonnolliselta ja hyvältä.

Miltä planeetalta olet? :eek: Kropan lisäksi on myös henkinen puoli lujilla, vaikken itse isoja rojuja kyykkäilekkään niin hulluksi siinä meinaa tulla kun lähtee pusaamaan "viellä yhtä" toistoa.

Ruhli sanoi:
Miltä planeetalta olet? :eek: Kropan lisäksi on myös henkinen puoli lujilla, vaikken itse isoja rojuja kyykkäilekkään niin hulluksi siinä meinaa tulla kun lähtee pusaamaan "viellä yhtä" toistoa.

Ah, itse viihdyn kyykkytangon alla. Se on käytännössä ainoa liike mitä teen ilosesti. Pari viikkoa sitte oli niin hyvä olo kun sai ottaa varttikyykkyjä reilusti yli 200kg... Mun paikka on kyllä totaalisesti tangon ja lattian välissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom