Maastavedon tarkoitus?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Lisäksi maastaveto on ehkäpä paras liike alaselälle, joten sen hyötyjä esim. kyykyssä ei mielestäni ainakaan voi kiistää. En vieläkään pysty käsittämään miten jotkut sanovat vetoa yliarvostetuksi "tavallisten" treenajien keskuudessa. Eihän penkkipunnerrus tai olkapääpunnerruskaan ole yliarvostettuja vaikka vedon tyyliin rakentavat useampaakin kuin "kohde"lihasta" :offtopic:

Jaahas, keskustelu rönsyilly aika hyvin. Nähdäkseni tässä on taas väitelty vähän eri asioista.

Kaapeli: "Bodarien asenteet 'huonommin' treenaavia kohtaan ärsyttävät"
Muut: "Mitä vittua itket se maastaveto on kuningasliike!"
Kaapeli: "Tässä ei ollut kyse niinkään maastavedosta, vaan asenteista"
Muut: "Mitä vittua itket, jos joku kysyy neuvoa niin pitäiskö sille sanoo ettei maastaveto oo hyvä liike?!... kaikki RHP:t on idiootteja!"

:lol2:

Eikös se nyt oo ihan sama, jos joku haluaa vaan ison hauiksen ja rinnan. Edelleenkään vaikka olisin kuinka Craig Titus, niin en menisi ketään sanomaan idiootiksi rhp-salitreenin takia. Kaikille se lihastasapaino, kova yhteistulos ja iso elopaino eivät välttämättä vaan ole niin tärkeitä... Ehkäpä eivät ole edes ajatelleet noita asioita.

En vieläkään pysty käsittämään miten jotkut sanovat vetoa yliarvostetuksi "tavallisten" treenajien keskuudessa.
Erinomainen liike kyllä, mutta missä vaiheessa sitä sanottiin yliarvostetuksi "tavallisten" treenaajien keskuudessa? Saattaa olla kyllä, että meni vain ohi semmoinen kommentti.

Luinko sit vituiks, no enivei, ku saa lukea mitä ihmeellisimpi syitä miks ei tehdä maastavetoa. En yksinkertaisesti pysty ITSE ymmärtämään miten joku viitsii miettiä saliohjelmaa missä ei ole vetoa. Ja puhun nyt semmosista ketkä tosissaan haluavat kehittyä, en mistään yläasteikäisistä "paljon penkki?" treenaajista. Toinen mitä en voi ymmärtää on salitreeni missä harjoitellaan epätasapainoisesti (rhp) kroppaa, itsekin syyllistyn kyllä välillä esim. pohkeitten skippaamiseen mutta silti.

Hauskoja viestejä täällä. Tapelkaa pojat niin saatte tupakkaa. Ei joidenkin liikkeiden tekemättä jättämiseen tarvi sen elämää suurempia syitä välttämättä. Joitakin ei kiinnosta tehdä, jotkut "eivät jaksa" tai sitten ei vain pysty jos vaikka selässä joku vika tai oire jne. Ei kannata liikaa murehtia muiden treeneistä vaan keskittyy omaan. Muiden treeneillä ei itse kehitytä.;)

Kaikille se lihastasapaino, kova yhteistulos ja iso elopaino eivät välttämättä vaan ole niin tärkeitä... Ehkäpä eivät ole edes ajatelleet noita asioita.

Tuosta lihavoidusta tekstistä on koko ajan ollut kyse. Eli monille RHP-sälleillä ei yksinkertaisesti ole tietoa siitä, että monipuolisempi treeni tukisi myös heidän penkkitulos/iso käsi-tavoitteitaan. Bonuksena perustreenistä saattaa saada myös sellaisia hyötyjä, joita he eivät ole edes tuleet ajatelleeksi.

Maastaveto ja kyykky ovat hankalia ja useimmiten aika ikävän tuntuisia liikkeitä verrattuna eristäviin liikkeisiin ja vaikkapa penkkiin. Jos harjoittelija luulee, ettei moisista liikkeistä ole muuta hyötyä kuin ko. liikkeen tuloksen parantaminen, niin ei kai hän niitä lähde tekemään, jos tavoitteena ei ole voimanosto.

Idiootiksi haukkuminen on tietysti typerää, mutta ilman muuta hyödyllisintä olisi ensin kertoa aloittelijalle mitä hän saavuttaa RHP-treenillä ja mitä mahdollisesti monipuolisemmalla treenillä. Jos tämän jälkeenkin RHP-treenaus kiinnostaa, niin toki pitää antaa kaikkien kukkien kukkia.

Vaan ehkä tämä riittää aiheesta minun puolestani.

Hauskoja viestejä täällä. Tapelkaa pojat niin saatte tupakkaa. Ei joidenkin liikkeiden tekemättä jättämiseen tarvi sen elämää suurempia syitä välttämättä. Joitakin ei kiinnosta tehdä, jotkut "eivät jaksa" tai sitten ei vain pysty jos vaikka selässä joku vika tai oire jne. Ei kannata liikaa murehtia muiden treeneistä vaan keskittyy omaan. Muiden treeneillä ei itse kehitytä.;)

Mutta jos puhutaan KEHITTÄVÄSTÄ treenistä niin väitän että vedolla on osuutta asiaan. Silti ihmettelen että useimmat viat ihmisiltä löytyvät aina kun on kyse raskaista perusliikkeistä, eikä esimerkiksi penkkipäivänä. Kyl ne polvet ja selkä rupee kumman helposti vinkumaan ku pitäis kyykkytelineelle mennä. Sillon ku mult poistettiin kierukka toisestki polvest ni jouduin tekemään kolmas- ja neljäsosakyykkyjä aika kauan, mut silti kyykkäsin aina niin syvälle kuin pystyin. Polvi oli tuettu silleen että alla 2 eripaksusta neopreenitukea ja päällä kyykkyside. Mut toisaalta haluankin kehittyä, mitä monet perusliikkeiden -paitsi penkki- skippaajat eivät vissiin.

Johtuu siitä, että vaikka halutaankin kehittyä, niin raskaat perusliikkeet on melkein aina yhtä "v*********a", niin sen takia ne skipataan. Voihan toki kehittyä ilman raskaita perusliikkeitä mutta ei välttämättä niin paljon kuin niiden kanssa. Jos jonkun ohjelmaan ei kuulu vetoa tai jotain muutakaan liikettä, niin ei pitäisi olla toiselle treenarille se niin suuri ongelma.;)

Tuosta lihavoidusta tekstistä on koko ajan ollut kyse. Eli monille RHP-sälleillä ei yksinkertaisesti ole tietoa siitä, että monipuolisempi treeni tukisi myös heidän penkkitulos/iso käsi-tavoitteitaan. Bonuksena perustreenistä saattaa saada myös sellaisia hyötyjä, joita he eivät ole edes tuleet ajatelleeksi.
Niin ja yksinkertaisesti osalla on se ettei edes kiinnosta. Joillekin riittää se että käy vaan reenailemassa ja että on hauskaa. Ihan sama mikä laji on kyseessä niin ei kaikkia kiinnosta maksimaalinen kehitys ja sen semmoinen.

Ihan sama, ku ite pelailin nuorempana tosissaan jalkapalloa niin ei tullut kyllä mieleenkään ruveta arvostelemaan muita ihmisiä, joita näin harjoittelemassa ja pelaamassa jalkapalloa, vaikka he eivät joukkueessa pelanneetkaan. Kun se nyt vaan on niin, että jollekin se kehitys on tärkeää kun taas joku saa kicksinsä siitä kun näkee ojentajansa jännittyvän peilissä. Vaikka se kovin pieni ja mitätön jonkun "bodarin" mielestä olisikin.

Sanoisin, että enemmän se kertoo ihmisestä jos suhtautuu halveksuvasti omasta mielestään huonosti reenaaviin tai hölmönnäköisiin ihmisiin kuin se, että miten treenaa.

Idiootiksi haukkuminen on tietysti typerää, mutta ilman muuta hyödyllisintä olisi ensin kertoa aloittelijalle mitä hän saavuttaa RHP-treenillä ja mitä mahdollisesti monipuolisemmalla treenillä. Jos tämän jälkeenkin RHP-treenaus kiinnostaa, niin toki pitää antaa kaikkien kukkien kukkia.

Vaan ehkä tämä riittää aiheesta minun puolestani.
No siitä vaan kertomaan. Kaikki RHP:t eivät edes ole aloittelijoita. Minä en ainakaan koe tehtäväkseni kertoa kenellekään miten hänen tulisi treenata. Sen kyllä saa selville itsekin jos treenaaminen oikeasti kiinnostaa.
Ja btw voimanostopiireissä on penkkipunnertajia jotka eivät treenaa kyykkyä ja maastavetoa. mm Markus Schick

Luinko sit vituiks, no enivei, ku saa lukea mitä ihmeellisimpi syitä miks ei tehdä maastavetoa. En yksinkertaisesti pysty ITSE ymmärtämään miten joku viitsii miettiä saliohjelmaa missä ei ole vetoa. Ja puhun nyt semmosista ketkä tosissaan haluavat kehittyä, en mistään yläasteikäisistä "paljon penkki?" treenaajista. Toinen mitä en voi ymmärtää on salitreeni missä harjoitellaan epätasapainoisesti (rhp) kroppaa, itsekin syyllistyn kyllä välillä esim. pohkeitten skippaamiseen mutta silti.
Itse olen tosissaan liikkeellä, mutta en tällä hetkellä tee maastavetoa. Vedän toki polvista, mutta en näe mitään estettä kehitykselle jos ei vedä maasta ympärivuoden.

Täysin turha bodareille.
m233.jpg

Oisko järkevää ruveta vetämään tuollaisilta pieniltä korokkeilta ? Itsekkin olen arskamaisesti vähän pitkäjalkainen niin tuo vois olla parempi ? hmm...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tunteeko kukaan yhtään rhp-apinaa, joka on harrastanut lajia kymmenen vuotta tai jopa pidempään? Kuinka suurella prosentilla rhp:t lopettavat treenit kokonaan tai alkavat jossain vaiheessa treenata järkevästi?

Jos rhp todella tajuaa treenitapansa idioottimaisuuden, tietää sen mahdolliset riskit ja muutenkin ymmärtää asioiden päälle jotain, niin so not, treenatkoon niin. Mistään ette vain löydä tällaista rhp:ta. Ette mistään. Ei kaikkien kukkien tarvitse kukkia, tuollaiset rikkaruohot voi poimia maasta ja heittää roskiin.

Tunteeko kukaan yhtään rhp-apinaa, joka on harrastanut lajia kymmenen vuotta tai jopa pidempään? Kuinka suurella prosentilla rhp:t lopettavat treenit kokonaan tai alkavat jossain vaiheessa treenata järkevästi?

Jos rhp todella tajuaa treenitapansa idioottimaisuuden, tietää sen mahdolliset riskit ja muutenkin ymmärtää asioiden päälle jotain, niin so not, treenatkoon niin. Mistään ette vain löydä tällaista rhp:ta. Ette mistään. Ei kaikkien kukkien tarvitse kukkia, tuollaiset rikkaruohot voi poimia maasta ja heittää roskiin.

Tiedän monia jotka ei treenaa jalkoja lähes ollenkaan. Painotuksena kavereilla on leuanveto ja dipit. Täytyisi varmaan itsekkin siirtyä, kun noi jalat näyttää kanankoivilta ihan sama mitä niille tekee...

Itse olen puolisen vuotta treenannut, ja nyt pari kuukautta sitten otin Maven ja kyykyn mukaan ohjelmaan. On muute perse ja jalat hellänä treenin jälkeen. :rock: Eikai tosta oo haittaa, kun on mave ja kyykky samana päivänä, etteivät liikaa rasita joitain lihaksia?

Tiedän monia jotka ei treenaa jalkoja lähes ollenkaan. Painotuksena kavereilla on leuanveto ja dipit. Täytyisi varmaan itsekkin siirtyä, kun noi jalat näyttää kanankoivilta ihan sama mitä niille tekee...

No mutta kuinka ruippanat kintut olisivatkaan, jos jättäisit ne kokonaan treenaamatta ;). Rhp:t saa treenata päin v:tä omapahan on häpiänsä jos ryhti on kuin orangilla ja selkä mutkalla kuin Notre Damen kellonsoittajalla ikään:hyper:
Jotkut varmaan lopettaa ja jotkut rupeaa treenaamaan fiksummin....Ja kai joku pöhlö treenaa käsiä ja rintaa kunnes heitetään multaa päälle:D

Ei varmasti tuosta ole tehty mitään tutkimuksia josta joku vois linkittää prosentteja.

Mikä siitä tekee niin riskillisen treenitavan? Ainakaan minä en ole nähnyt ikinä yhtäkään rintahauispelleä, joka omaisi niin ison yläkropan että siitä olisi haittaa lihastasapainolle tai että hän edes oikeasti näyttäisi "isolta". Ja eteenpäintyöntyneet olkapäät ja muut mukavat liikkuvuutta rajoittavat tekijät kyllä astuvat usein mukaan ihan kisapunnertajilla, eikä pelkästään RHP:lla.

Muutenkin on hieman huvittavaa kun 18-vuotias kaveri kirjoittaa treenaamiseen liittyvistä asioista, kuin kokemusta olisi jo vuosikymmenien ajan. Erona tietty se nuorelle kaverille ominainen uho, joka usein laantuu ikävuosien mukana.

Mikä siitä tekee niin riskillisen treenitavan? Ainakaan minä en ole nähnyt ikinä yhtäkään rintahauispelleä, joka omaisi niin ison yläkropan että siitä olisi haittaa lihastasapainolle tai että hän edes oikeasti näyttäisi "isolta". Ja eteenpäintyöntyneet olkapäät ja muut mukavat liikkuvuutta rajoittavat tekijät kyllä astuvat usein mukaan ihan kisapunnertajilla, eikä pelkästään RHP:lla.

Aivan, et ole ikinä nähnyt sellaista kaveria, koska tavallinen rhp harvoin saa mitään tulosta aikaan joko sen takia, että kyllästyy harjoitteluun ja/tai tekee asiat ylipäätään aivan väärin. Omaa aikaansa he usein salilla vain tuhlaavat, eli ei se sikäli minua sen enempää haittaa, mutta kyllä siinä nimenomaan heille tehdään iso palvelus, jos joku fiksumpi kaveri käy antamassa heille treenivinkkejä.

Oletan siis, että rhp hakee nimenomaan pelkkää lihaskasvua eikä treenaa rintaa ja hauista sen takia, että vain niiden lihasten treenaaminen on hauskaa.

Muutenkin on hieman huvittavaa kun 18-vuotias kaveri kirjoittaa treenaamiseen liittyvistä asioista, kuin kokemusta olisi jo vuosikymmenien ajan. Erona tietty se nuorelle kaverille ominainen uho, joka usein laantuu ikävuosien mukana.

Totta, perustan nämä väitteeni vain oman huiman yli vuoden mittaiseen treenikokemukseeni. Voisin kuitenkin kuvitella, että monella on samanlainen käsitys kuin minullakin seuraavasta: Rhp-vaihe on enemmän tai vähemmän pakollinen välivaihe jokaiselle aloittelijalle. Rhp-periodin jälkeen treenaaminen lopetetaan tai siirrytään fiksuun treenitapaan. Hyvin harva rinta-hauis-pelle jatkaa samalla treenityylillä kovin pitkään.

Jos joku henkilökohtaisesti tuntee yhdenkin pitkään rhp-treeniä harrastaneen henkilön, joka vielä tiedostaa oman treenityylinsä hölmöyden, niin minä lopetan väittelyn tähän.

Aivan, et ole ikinä nähnyt sellaista kaveria, koska tavallinen rhp harvoin saa mitään tulosta aikaan joko sen takia, että kyllästyy harjoitteluun ja/tai tekee asiat ylipäätään aivan väärin. Omaa aikaansa he usein salilla vain tuhlaavat, eli ei se sikäli minua sen enempää haittaa, mutta kyllä siinä nimenomaan heille tehdään iso palvelus, jos joku fiksumpi kaveri käy antamassa heille treenivinkkejä.

Oletan siis, että rhp hakee nimenomaan pelkkää lihaskasvua eikä treenaa rintaa ja hauista sen takia, että vain niiden lihasten treenaaminen on hauskaa.
Siinä tapauksessa kyllä voi neuvoa ja nimenomaan neuvoa. Kun välillä vain tuntuu, että se homma ei mene niin että antaa ystävällisesti neuvoja vaan pikemminkin neuvoo halveksuen. Eli semmonen meikäläistä ainakin harmittaa, mutta jos siis lähtee neuvomaan ihan vain tarkoituksena auttaa eikä päteä jne niin ei siinä mitään. :thumbs: Yleensä kannattaa vaan olla aika hienovarainen, sillä jotku tuntuu siitä suuttuvan tai reagoivan vähän miten sattuu... Joskus olen nimittäin koittanut jotain sanoa, mutta nykyään tyydyn avaamaan suun jos kysytään.

Totta, perustan nämä väitteeni vain oman huiman yli vuoden mittaiseen treenikokemukseeni. Voisin kuitenkin kuvitella, että monella on samanlainen käsitys kuin minullakin seuraavasta: Rhp-vaihe on enemmän tai vähemmän pakollinen välivaihe jokaiselle aloittelijalle. Rhp-periodin jälkeen treenaaminen lopetetaan tai siirrytään fiksuun treenitapaan. Hyvin harva rinta-hauis-pelle jatkaa samalla treenityylillä kovin pitkään.

Jos joku henkilökohtaisesti tuntee yhdenkin pitkään rhp-treeniä harrastaneen henkilön, joka vielä tiedostaa oman treenityylinsä hölmöyden, niin minä lopetan väittelyn tähän.
Itse tunnen itseasiassa yhden. Iästä ei ole hajuakaan (varmaan jotain 30-40v) ja sanoo että ei hänen liikkeitään kannata kenenkään matkia ja että tekee ne väärin. Ja silti penkkaa karmeinta runkkupenkkiä mitä olen ikinä nähnyt ja kyykkää alle(!) puolikyykkyjä. Aina tietysti on joku paikka kipeä... Treenannutkin vielä kuulemma ~10 vuotta. En kyllä ymmärrä myöskään miksi joku niin treenaa jos tiedostaa sen olevan väärin, mutta tapansa kai kullakin.

Yleisesti ottaen olet varmasti oikeassa, että moni on käynyt läpi tuon vaiheen aloitellessaan, mutta monesti jos homma kiinnostaa paljon niin itsekin vaivautuu ottamaan selvää treeniopeista. Kai? :)

Hmm... itse asiassa aika hyviä pointteja.

Korjataan mielipidettä sen verran ja sanotaan, että rhp on idiootti (vai olisiko "ei-niin-rationaalisesti ajatteleva" poliittisesti korrektimpi sana :rolleyes: ) vain silloin, kun tiedostaa monipuolisen treenaamisen olevan fiksumpaa, mutta treenaa silti vain rintaa ja hauista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom