Maalämpöpumpun säätäminen ja huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Silti en ole sisäistänyt, että jos laskettu menoveden lämpö on vaikka 28,7 kuten tänäaamuna, niin miksi se silti työntää 34-35 asteista vai onko tuon tarkoituskin olla noin kun tuo maksimipoikkeama on 8 astetta. Mikä tuossa on oikeasti optimiastemäärä? Ei tuota mitään järkeä ole ajaa alemmaksi jos se oikeasti vain lisää käyntiä. Mielenkiintoista tämä pumpun sielunelämä.

Tuo on tämän tyyppisten pumppujen hommaa, koska ne on joko päällä tai pois. Eli se työntää kuumempaa käynnin aikana, koska levossa se meno on taas viileämpi kuin laskettu. Näin päästään keskimäärin jakson aikana siihen oikeaan energian luovutukseen. Levon aikana pitäis näkyä niin, että jos menovesi on kaukana lasketusta niin lepo on lyhyt ja toisinpäin. Tämähän on sitä integraalin laskentaa ja pinta-alojen täyttymistä noiden käppyröiden välissä, mutta yritin nyt jotenkin kansankielistää tuota. Olis helppo kynällä piirtää paperille tuo.

Jos meno on lähempänä laskettua käynnin aikana, niin silloin kestää pitempään, että tarpeellinen "ylilämpö" saadaan aikaiseksi, jolloin sitten käyntiaika pitenee ilman, että asteminuuttiraja pitäis olla kovin alhaalla. Eli ihan suoraan käyntiin yks yhteen ei noita lämpötiloja verrata. Otto- ja antoteho myös muuttuu vaikkapa kaivon lämpöjen mukaan ja myös pumpun hyötysuhde... joten näissä hommissa kaikki muuttuu aina eli suoraan on vaikea mitään verrata.

Toivottavasti nyt meni jo menot ja paluut sekä kylmät ja lämpöiset & levot ja käynnit oikeinpäin :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Silti en ole sisäistänyt, että jos laskettu menoveden lämpö on vaikka 28,7 kuten tänäaamuna, niin miksi se silti työntää 34-35 asteista vai onko tuon tarkoituskin olla noin kun tuo maksimipoikkeama on 8 astetta. Mikä tuossa on oikeasti optimiastemäärä? Ei tuota mitään järkeä ole ajaa alemmaksi jos se oikeasti vain lisää käyntiä. Mielenkiintoista tämä pumpun sielunelämä.

Voisit vaikka vilkaista paljonko menovesi on levossakin.

Palautin äsken arvot takas siihen mitä ne oli alunperin, eli minimi vesi 26 astetta ja käyrä 3 -3. Tsekkaan mitä tuo on levossa kun palaan tuolta sairaalaretkeltä. Meidän pikkumies joutuu vesikivesoperaatioon pikana uudelleen tänäiltana. Viimeksi mennyt jotain vituiksi siinä. Eli pitää sinne viedä vaimolle ja pojalle kampetta. Sitten onkin tässä ilta vaan zaipazaipaa kotosalla nuoremman pojan kanssa. Ehtii mittaileenkin.

Ihan muistin varassa jossain 26-27 asteen huitteilla tuo kierto ois levossa ollut, mutta tuo nyt on sitten ihan hatusta. Laitan tänään oikeita lukuja.

Tuossa kahen aikaa oli 23,2 ja äsken kattelin että tuo oli jotain tunti edellisen syklin päättymisen jälkeen. Nyt tuo näyttäs näillä keleillä käyvän n. 15 minuuttia kerrallaan ja lepää sitten aina puolitoistatuntia.

Tuossa kahen aikaa oli 23,2 ja äsken kattelin että tuo oli jotain tunti edellisen syklin päättymisen jälkeen. Nyt tuo näyttäs näillä keleillä käyvän n. 15 minuuttia kerrallaan ja lepää sitten aina puolitoistatuntia.

Eli erot on aika suuret sekä levossa, että käynnissä tuohon laskettuun verrattuna. Ehditkö kokeilla jos nostat sitä asteminuuttirajaa vaikka 50 ylemmäksi? Jotenkin tuntuu, että sykli pitäis pysyä aika samana, mutta lämmöt olis vähän rauhallisemmat. Jos kokeilet, niin ota talteen käynnistysten lukumäärät vuorokauden ajalta ennen ja jälkeen. Jälkeen voi ottaa vaikka pariltakin päivältä...

Aika samat käyntiajat näyttäis olevan meillä.

Joo, mä voin heittää tuohon sen -150 nyt se on -200. Ja käyntiajat ja käynnistyskerrat talteen. Täytyyt käytä lukemassa nuot ja muuttaa tuota huomenna. Paha vaan kun lupaa nyt sitten että menis jopa 10 astetta pakkaselle, että taitaa olla vähän paska väli kokeilla nyt...

Käyrän rinnakkaissiirron laskeminen ehkä auttaa, mutta laskeeko se sitten sisälämpöjä? Ei ehkä jos pumppu koko ajan työntää muutenkin turhan lämmintä...

Kyllä pienemmät menovedet pitäis riittää pitämään noita sisälämpöjä. Nyt asteminuutit juoksee sulla nopeasti ylös ja alas, kun pienemmillä menovesillä ne juoksis hitaammin ylös ja alas, mutta koska sama määrä lämpöä pitää saada tuossa lämmitysjaksossa kuitenkin torppaan, niin pumppu voi vaatia, että asteminuutteja nostetaan. Kokeile sitten asteminuuttien säädön jälkeen rinnakkaissiirtoa ja ota siinä vaiheessa myös Oumanilta kaikki tieto irti mitä saat. Jos saat sen mittaushomman tehtyä samalla (se koko ketjun mittaaminen samalla mittarilla), niin nähtäisiin jääkö sitä lämpöä sitten vähemmän matkalle/takaisin pumpulle ja enemmän taloon.

Kyllä pienemmät menovedet pitäis riittää pitämään noita sisälämpöjä. Nyt asteminuutit juoksee sulla nopeasti ylös ja alas, kun pienemmillä menovesillä ne juoksis hitaammin ylös ja alas, mutta koska sama määrä lämpöä pitää saada tuossa lämmitysjaksossa kuitenkin torppaan, niin pumppu voi vaatia, että asteminuutteja nostetaan. Kokeile sitten asteminuuttien säädön jälkeen rinnakkaissiirtoa ja ota siinä vaiheessa myös Oumanilta kaikki tieto irti mitä saat. Jos saat sen mittaushomman tehtyä samalla (se koko ketjun mittaaminen samalla mittarilla), niin nähtäisiin jääkö sitä lämpöä sitten vähemmän matkalle/takaisin pumpulle ja enemmän taloon.

Joo, mun kommentti oli Vilholle, eli siis että se vois koittaa tiputtaa tuota rinnakkaissiirrtoa kun sillä oli 3+2 ja mulla on 3-2, ihan kokeeksi. Mutta jospa Vilho sais Nibeltä jotain vinkkiä aiheeseen.

Mä yritän viimeistään pääsiäisenä suorittaa noita mittauksia.

Mutta siis jos mä nyt muutan asteminuutteja -200 --> -150 niin eikös se vain lyhennä sykliä ja lisää käynnistyksiä? Mä en käsitä miten tuo voi millään tavalla vaikuttaa menoveden pyyntiin? Taidan soitella itsekin sinne Nibelle vielä...

Pitäisi siis mun mielestä saada ensi tuota menoveden lämpöä alas ja vasta sitten veivata asteminuutteja? :confused:

Joo, mun kommentti oli Vilholle, eli siis että se vois koittaa tiputtaa tuota rinnakkaissiirrtoa kun sillä oli 3+2 ja mulla on 3-2, ihan kokeeksi. Mutta jospa Vilho sais Nibeltä jotain vinkkiä aiheeseen.

Mutta siis jos mä nyt muutan asteminuutteja -200 --> -150 niin eikös se vain lyhennä sykliä ja lisää käynnistyksiä? Mä en käsitä miten tuo voi millään tavalla vaikuttaa menoveden pyyntiin? Taidan soitella itsekin sinne Nibelle vielä...

Pitäisi siis mun mielestä saada ensi tuota menoveden lämpöä alas ja vasta sitten veivata asteminuutteja? :confused:

En koske kyllä vielä tuohon rinnakkaissiirtoonkaan. Sehän muuttaa vaan pyyntiä, mutta tuskin vaikuttaa siihen että menoveden lämpötila nousee kuitenkin niin kauan että tulee asteminuutit vastaan / meno - tulorajoitin pistää homman poikki.

Olen sun kanssa samaa mieltä, eli asteminuuttien tiputus nopeuttaa sykliä.

Ahsoo! Ootellaan mitä Vilholle sanotaan.

Joo kyllähän se noin periaatteessa pitäis lyhentää sykliä, mutta jos laskettu arvo saadaan lähelle lepojakson lämpöjä, niin silloinhan se lepo "hidastuu" eli pienempää asteminuuttirajaa lähestytään hitaammin. Tuolla testillä haen tarkistusta menoveden lasketulle arvolle, koska asteminuuttiasetuksen pitäis siihenkin vaikuttaa (viisaampien puheiden perusteella). Ja perustelu ehkä menis jotenkin näin: koska luovutettava energiatarve lasketaan ulkolämpötilaan perustuen ja sen pitäis kai pysyä samana riippumatta asteminuuttimäärästä, niin silloinhan pienemmällä pyynnillä (johtuen suuremmasta asteminuuttimäärästä) pitäis erotukset pyynnin ylä- ja alapuolella pienentyä, joka tarkoittaa sitä, että asteminuutit rullaa hitaammin, jolloin sykli pysyy yhtä pitkänä (sama energiamäärä), mutta pienemmillä menoveden vaihteluilla ja pienemmällä pyynnillä. Eli liian kuumalla menovedellä tehdään vähän aikaa tosi kuumaa vettä ja sitten huilataan pitkään. Tarkoitus tuolla säädöllä olisi päästä siihen, että tehtäisiin pitemmän aikaa sitä vähän haaleampaa vettä ja huilataan hetki vähemmän. Eli käynnistyksiä yhtä paljon, mutta levon ja käynnin suhde vähän muuttuis. Jos näin ei käy, täytyy syyttää viisaampia. Olen ehkä ymmärtänyt jotain väärin. Ei olis ensimmäinen kerta :) Käynnistyksen jälkeen hyötysuhde on kuitenkin heikoin ja itse käyntihän ei kuluta kompuraa kuten käynnistäminen, joten parempi hyötysuhde vois tuossa olla se haettu etu. En tiedä ymmärtikö tuosta mitään, mutta pistetään aamun piikkiin :) Jos soitat Nibelle, niin käske niiden selittää sulle menoveden integraalin laskenta, niin sitten varmasti selviää, miten tuo pitäisi mennä ihan oikeasti.

Tekisin tosiaan itsekin tuon testin, mutta mulla laskettu on jo menoveden minimirajoituksen kohdalla ollut pitkään, niin en saa mitään vaikutusta tuolla asteminuuttirajan siirrolla. Siksi kiinnostaa onko isojen poikien teoriat oikein (ja olenko ymmärtänyt oikein).

Soitin Nibelle. Siellä oli erittäin miellyttäväntuntuinen kaveri neuvomassa.

Seitin tilanteen. Ja hän sanoi että pumppu toimii just kuten pitääkin. Eli jos se laskettu menoveden lämpö on esim. 28 astetta (mulla tuo näillä pikkupakkasilla) niin se pumpun kuuluu nostaa menoveden lämpö sinne 34-35 asteen huitteille, jotta se lähtee järkevällä ajalla tiputtamaan asteminuutteja kohti nollaa. Eli tuo lämpötilaero oli tämän kaverin mukaan optimi mitä TÄLLÄ NIBEN pumpulla tavoitellaan. Muista pumpuista en tässä kohtaa puhu mitään.

Ja tuo lepokierto pitäisikin mennä sinne 24 asteen huitteillle niin se joka minuutti tiputtaa asteminuutteja neljällä pykälällä.

Asteminuuttiluku ei suoraan vaikuta pyyntiin mitenkään, mutta pumpun kannalta hyvä jos pumppu käy harvoin. Eli asteminuuttiluku voi olla juurikin niin iso kuin lämpötilan tasaisena pysyminen vaatii. Jos lämpötila "soutaa" lukua pienemmäksi tai siis suuremmaksi jos pilkkua nussitaan kun toi on miinusluku.

Eli nyt saamillani tiedoilla mun pumppu toimisi juuri niinkuin pitääkin.

Kyselkää vaan muutkin.

Soitin Nibelle. Siellä oli erittäin miellyttäväntuntuinen kaveri neuvomassa.

Seitin tilanteen. Ja hän sanoi että pumppu toimii just kuten pitääkin. Eli jos se laskettu menoveden lämpö on esim. 28 astetta (mulla tuo näillä pikkupakkasilla) niin se pumpun kuuluu nostaa menoveden lämpö sinne 34-35 asteen huitteille, jotta se lähtee järkevällä ajalla tiputtamaan asteminuutteja kohti nollaa. Eli tuo lämpötilaero oli tämän kaverin mukaan optimi mitä TÄLLÄ NIBEN pumpulla tavoitellaan. Muista pumpuista en tässä kohtaa puhu mitään.

Ja tuo lepokierto pitäisikin mennä sinne 24 asteen huitteillle niin se joka minuutti tiputtaa asteminuutteja neljällä pykälällä.

Asteminuuttiluku ei suoraan vaikuta pyyntiin mitenkään, mutta pumpun kannalta hyvä jos pumppu käy harvoin. Eli asteminuuttiluku voi olla juurikin niin iso kuin lämpötilan tasaisena pysyminen vaatii. Jos lämpötila "soutaa" lukua pienemmäksi tai siis suuremmaksi jos pilkkua nussitaan kun toi on miinusluku.

Eli nyt saamillani tiedoilla mun pumppu toimisi juuri niinkuin pitääkin.

Kyselkää vaan muutkin.

Mulla oli eilen pyynti 29,5 astetta mutta meno huiteli kuitenkin jopa lähemmäs 44 asteessa, eli mulla on jotain pielessä.

Mulla oli eilen pyynti 29,5 astetta mutta meno huiteli kuitenkin jopa lähemmäs 44 asteessa, eli mulla on jotain pielessä.

Joo, se Niben kaveri sanoi että 8 asteen ero tuossa on ok, mulla tosi on tuo maksimin ja minimen erotus kaheksen asteen säädöllä, mutta ei tuon laskemisen pitäisi auttaa vaan se pätkii sitten kompuraa liian aikasin poikkki. Tuo aste-ero kun lienee siis se mitä tuo pumppu tavoitteleekin.

Eli kysyppä itse sieltä Nibeltä sitä niin saadaa faktaa. Jos siellä tosissaan on vaikka joku anturivika? Tai jotain muuta häikkää.

Tietty jos viittit niin listaa kaikki maholliset asetukset vielä tänne niin katotaan oisko jotai unohtunut tai muuten mennyt vahingossa vikaan. Itse ainakin huomannut että vaikka miten on olevinan tarkka, niin jotain jää aina huomiotta.

Tuolla 29,5 asteella se kai pitäisi pyytää max 38 asteista vettä, niin itse tuon ymmärsin.

Soittelin Nibelle ja meinasi että sihti voisi olla tukossa. Ei nyt mene kyllä jakeluun että miten sihdin tukkoisuus voisi vaikuttaa siihen että menovesi nousee noin ylös. No täytyy tehdä työtä käskettyä ja palata asiaan.

Ei kai pumpussa ole mitään muuta sihtiä kuin tuo ulkokierron tulon sihti juuri ennen pumppua? Vai onko lattiakierrossakin joku sihti? En ole kyllä sellaisesta kuullut.

Vaihtoventtiilikoneessa kun vaihdetaan käyttöveden teosta lennossa lämmitysvuoroon menee muutama minuutti ennenkuin meno tippuu oikeille luvuille, jolloin näkyy ylisuuria lukemia. Ihan normaalia ainakin Nibessä, tosin ainoastaan lämmitysjakson alussa.

Vaihtoventtiilikoneessa kun vaihdetaan käyttöveden teosta lennossa lämmitysvuoroon menee muutama minuutti ennenkuin meno tippuu oikeille luvuille, jolloin näkyy ylisuuria lukemia. Ihan normaalia ainakin Nibessä, tosin ainoastaan lämmitysjakson alussa.

Ei ole tästä kyse.

Tukkoinen sihti voi kuulemma viedä jopa kilowatin tehoista ja se voi olla vain senverran tukkoinen, ettei se vielä aiheuta hälyjä. Mun pitäs kanssa ottaa ja rassata nuot sihdit. Tuossa nyt ei liene mitään kovin erikoista?

Tukkoinen sihti voi kuulemma viedä jopa kilowatin tehoista ja se voi olla vain senverran tukkoinen, ettei se vielä aiheuta hälyjä. Mun pitäs kanssa ottaa ja rassata nuot sihdit. Tuossa nyt ei liene mitään kovin erikoista?

Kone vissiin pitää sammuttaa ja sitten laittaa sulut kiinni mutasihdin molemmin puolin (muistaakseni siniset sulut mutasihdin styroxlaatikon sisällä). Onneksi on vähän viinaakin tallella niin voi täytellä sihdin reijänkin niin ei pitäisi ilmaa päästä systeemiin.

Ei ole tästä kyse.
Näin arvelinkin, mutta heitimpä varmuudeksi. Meillä meni jonkin aikaa ennenkuin tuolle selitys löytyi, ei tuntunut olevan noiden kanssa puljaaville asentajillekaan ihan perustietoa ja/tai sitten tuosta ominaisuudesta ei alkuun ymmärretty kertoa kun aiheesta kyselin. Meillä oli kämpässä alkuun pikkusen turhan viileätä, kun ei ollu säädöt ihan kohdallaan ja kun kävin pumpulta katsomassa yli 50 asteen lukemia menovedelle oli snadisti WTF fiilis.

Latest posts

Back
Ylös Bottom