- Liittynyt
- 16.10.2007
- Viestejä
- 1 268
Silti en ole sisäistänyt, että jos laskettu menoveden lämpö on vaikka 28,7 kuten tänäaamuna, niin miksi se silti työntää 34-35 asteista vai onko tuon tarkoituskin olla noin kun tuo maksimipoikkeama on 8 astetta. Mikä tuossa on oikeasti optimiastemäärä? Ei tuota mitään järkeä ole ajaa alemmaksi jos se oikeasti vain lisää käyntiä. Mielenkiintoista tämä pumpun sielunelämä.
Tuo on tämän tyyppisten pumppujen hommaa, koska ne on joko päällä tai pois. Eli se työntää kuumempaa käynnin aikana, koska levossa se meno on taas viileämpi kuin laskettu. Näin päästään keskimäärin jakson aikana siihen oikeaan energian luovutukseen. Levon aikana pitäis näkyä niin, että jos menovesi on kaukana lasketusta niin lepo on lyhyt ja toisinpäin. Tämähän on sitä integraalin laskentaa ja pinta-alojen täyttymistä noiden käppyröiden välissä, mutta yritin nyt jotenkin kansankielistää tuota. Olis helppo kynällä piirtää paperille tuo.
Jos meno on lähempänä laskettua käynnin aikana, niin silloin kestää pitempään, että tarpeellinen "ylilämpö" saadaan aikaiseksi, jolloin sitten käyntiaika pitenee ilman, että asteminuuttiraja pitäis olla kovin alhaalla. Eli ihan suoraan käyntiin yks yhteen ei noita lämpötiloja verrata. Otto- ja antoteho myös muuttuu vaikkapa kaivon lämpöjen mukaan ja myös pumpun hyötysuhde... joten näissä hommissa kaikki muuttuu aina eli suoraan on vaikea mitään verrata.
Toivottavasti nyt meni jo menot ja paluut sekä kylmät ja lämpöiset & levot ja käynnit oikeinpäin