Maalämpöpumpun säätäminen ja huoltaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, joku tuollanen viivoitus siihen pitäisi piirtää. Alussa "vähän" säädin tuota isommalle ja oli parin päivän jälkeen tallissa 24 astetta lämmintä, alkutalvesta siis. Oppi kerrasta ettei sitä kierretä kuten vanhoja patteritermareita kerrostalossa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, joku tuollanen viivoitus siihen pitäisi piirtää. Alussa "vähän" säädin tuota isommalle ja oli parin päivän jälkeen tallissa 24 astetta lämmintä, alkutalvesta siis. Oppi kerrasta ettei sitä kierretä kuten vanhoja patteritermareita kerrostalossa.

Joo, oli marraskuussa pakkaspäivä kun aamulla systeemi säädettiin ja lämpötila tallissa +17C. Illalla kun tulin himaan niin +21C ja siitä sitten aloin hakemaan "kohdilleen". Jostain syystä käyttävät mitoitukseen tuota DN20 venttiiliä vaikka DN15 riittäisi ja meilläkin perussäädöt ihan alarajalla. En sitten tiedä että onko hamppuviljelijöiden pyynnöstä vaiko jotta riittää vaikka asuinkäyttöön....;)
 
Meillä tehtiin tasapainotussäätö ja kytkettiin termarit käyttöön marraskuussa ja siihen saakka oli lämmöt kohtuutasaiset ihan vain menoveden lämpötilan ja näppituntumalla tehdyn linjasäätöventtiilin kuristamisella/3 jakotukkia (muuten piirit täysin auki). Tilanne muuttui säädön jälkeen aika reilusti alkaen kv-pumpun nopeudesta ja eri alueiden ali- ja ylilämmöstä. Niitä on nyt korjattu (hakemalla) ja pikkuhiljaa alkaa olemaan ajatuksen mukaiset. Paras asia tuossa on tietysti se, että lämmitysenergian tarve on samalla pudonnut joten korjaukset näkyy jossain vaiheessa mittarilla.

Mulla on sellainen kuvitelma tai olen jostan lukenut että nuo termarit mittaa lämpötilaa. Huoneen yleislämpötilaan vaikuttaa tietysti termarin sijainti ja (tulo)ilmavirtojen kulkureitit ja lämpötila. Mulla on noissa +20C makkareissa termarit asetettu +21C ja +21,5C.

Laskiko teillä kulutus tuon tasapainotussäädön seurauksena, vai nousiko se kunnes olet saanut taas systeemit haettua kuntoon?

Mulla näyttäis nyt kuristavan heti virtausta, jos vähänkään laittaa termostaatteja pienemmälle eli jos lämmöt on huoneessa luokkaa 21, niin virtaus on jo pienentynyt lähes 50% jos mennään lämmön suhteen lineaarisella kuristuksella. Tosin en tiedä muuttuuko tämäkin heti kun tukit säädetään (tilasin senkin toimenpiteen, että jää yks muuttuja taas pois). Tähän hain Timba tuolla kysymykselläni lähinnä vastausta. Eli riittää kun katselet vaan, ei tarvi säädellä. Tuo sun kohde toimii itselleni vähän kuin referenssinä ja sitä kautta olen omastani löytäny säästettävää. Tosin jos nuo toimii mullakin kuten 69T sanoi, niin sitten on vähän vaikea tehdä mitään vertailuja...
 
Laskiko teillä kulutus tuon tasapainotussäädön seurauksena, vai nousiko se kunnes olet saanut taas systeemit haettua kuntoon?

Mulla näyttäis nyt kuristavan heti virtausta, jos vähänkään laittaa termostaatteja pienemmälle eli jos lämmöt on huoneessa luokkaa 21, niin virtaus on jo pienentynyt lähes 50% jos mennään lämmön suhteen lineaarisella kuristuksella. Tosin en tiedä muuttuuko tämäkin heti kun tukit säädetään (tilasin senkin toimenpiteen, että jää yks muuttuja taas pois). Tähän hain Timba tuolla kysymykselläni lähinnä vastausta. Eli riittää kun katselet vaan, ei tarvi säädellä. Tuo sun kohde toimii itselleni vähän kuin referenssinä ja sitä kautta olen omastani löytäny säästettävää. Tosin jos nuo toimii mullakin kuten 69T sanoi, niin sitten on vähän vaikea tehdä mitään vertailuja...

Tuli noista kuristuksista (jos niillä tarkoitetaan kiertojen esisäätöarvoja) mieleen että mulla olisi Uponorin langattomassa systeemissä joku toiminnallisuus joka kuulemma säästäisi lähes 10%. Siinä avataan kaikki kierrot täysille ja toimilaitteet jotenkin hoitaa homman kokonaan. Täytyypä tutusta manuskaan tarkemmin.
 
Laskiko teillä kulutus tuon tasapainotussäädön seurauksena, vai nousiko se kunnes olet saanut taas systeemit haettua kuntoon?

Mulla näyttäis nyt kuristavan heti virtausta, jos vähänkään laittaa termostaatteja pienemmälle eli jos lämmöt on huoneessa luokkaa 21, niin virtaus on jo pienentynyt lähes 50% jos mennään lämmön suhteen lineaarisella kuristuksella. Tosin en tiedä muuttuuko tämäkin heti kun tukit säädetään (tilasin senkin toimenpiteen, että jää yks muuttuja taas pois). Tähän hain Timba tuolla kysymykselläni lähinnä vastausta. Eli riittää kun katselet vaan, ei tarvi säädellä. Tuo sun kohde toimii itselleni vähän kuin referenssinä ja sitä kautta olen omastani löytäny säästettävää. Tosin jos nuo toimii mullakin kuten 69T sanoi, niin sitten on vähän vaikea tehdä mitään vertailuja...

Ensviikolla on iltavuoro ja kylmän yön jälkeen aamuisin on vähän tiheempi tuo sykli, silloin ehtinee vähän mittailla kunnolla. Nyt viikonloppu menee siis raksamessuilla alkaen tunnin päästä. Eli sinne vaan Oron osastolle moikkaamaan jos joku Jyväskylään eksyy. Vaimon kanssa siellä patsastellaan koko viikonloppu.

Pitää vähän haastatella näitä pumppumiehiä, niitä siellä on niin että päät kolisee yhteen. ;)
 
Tuli noista kuristuksista (jos niillä tarkoitetaan kiertojen esisäätöarvoja) mieleen että mulla olisi Uponorin langattomassa systeemissä joku toiminnallisuus joka kuulemma säästäisi lähes 10%. Siinä avataan kaikki kierrot täysille ja toimilaitteet jotenkin hoitaa homman kokonaan. Täytyypä tutusta manuskaan tarkemmin.

Kuristuksella viittaan mihin tahansa mikä virtausta pienentää, mutta en tiedä onko sillä joku virallinenkin käyttötapa. Vilkaseppa ihmeessä tuohon manuskaan. Jos ehtisit ens viikon alkussa viimeistään jotain referaattia tänne tuon homman ideasta tehdä, niin ehtisin sitten vähän haastaa tuota säätäjää, joka mulle tulee ens viikolla. Mulla on sellainen kutina vähän, että tuolla säädöllä on riski ottaa takkiin se 10%. Toivottavasti oon väärässä. Jos menovesi nousee kolmisen astetta säädön jälkeen, niin sitten oon säädettyjen talojen kanssa samoissa.
 
Laskiko teillä kulutus tuon tasapainotussäädön seurauksena, vai nousiko se kunnes olet saanut taas systeemit haettua kuntoon?

Mulla näyttäis nyt kuristavan heti virtausta, jos vähänkään laittaa termostaatteja pienemmälle eli jos lämmöt on huoneessa luokkaa 21, niin virtaus on jo pienentynyt lähes 50% jos mennään lämmön suhteen lineaarisella kuristuksella. Tosin en tiedä muuttuuko tämäkin heti kun tukit säädetään (tilasin senkin toimenpiteen, että jää yks muuttuja taas pois). Tähän hain Timba tuolla kysymykselläni lähinnä vastausta. Eli riittää kun katselet vaan, ei tarvi säädellä. Tuo sun kohde toimii itselleni vähän kuin referenssinä ja sitä kautta olen omastani löytäny säästettävää. Tosin jos nuo toimii mullakin kuten 69T sanoi, niin sitten on vähän vaikea tehdä mitään vertailuja...

Ei tullut laitettua polttimeen käyntituntimittaria (olisi ollut kyllä hyvä) eli mennään näppituntumalla...
Aluksi kyllä kulutus varmaan nousi, viitaten esim. tuohon tallirakennuksen ylilämpöön, Alpha-pumpun oikeaan tehoasetukseen yms. Menoveden käyrä oli sama ennen ja jälkeen säädön, käytännössä se mikä muuttui oli kun käsisäädön tasalämpö alkoi jakautua tilakohtaisiin lämpöihin (mh vs. kosteat jne.). Osin mentiin laidasta laitaan ja samaan aikaan loppuvuoden kelit oli -2...+10C eli mitään tolkkua hommaan ei oikein saanut. Vasta tammikuun lopussa kun tuli kunnon pakkaset niin homma alkoi pala kerrallaan aukeamaan. Nyt sitten ruuvailujen jälkeen homma alkaa olemaan mielen mukainen eli yleisellä tasolla kulutus on laskenut jo ihan sillä että nykyinen käyrä tuottaa 1-2C matalampaa menovettä.

Veikkaan, että tuo reilumpi kuristus tulee siitä että sulla varmaan piirin säätö on täysin auki ja termari kuristaa sitä koko tasolla. Säädön jälkeen liikealueet menee pienemmäksi kuten myös virtausmuutokset.

Vertailun vuoksi eli erotukseksi. Meidän systeemissä on 3 jakotukkia, yht. 15 piiriä (2x3+9) ja ainoastaan tuossa isossa tukissa on 4 piiriä termarin perässä. Kaikki muut kiertää vapaasti eli huonelämpötila perustuu menoveden lämpötilaan, virtaukseen ja putkitukseen.

EDIT: Meillä siis käyrä on asteen matalampi kuin Warmian ohjeellinen 0/28, -10/30C. Mökki mallia matalaenergia 2008 taso, mutta taidetaan kyllä mennä aika likelle 2010 määritystäkin. Ainakin kun viimeinen 10% on saatu kohdilleen ja siltikään meillä ei lämmöissä "nuukailla".
 
Nyt on tukit säädetty.

69T, kysäisin samalla noista termostaattien on/off-toiminnasta. Se menee niin, että jos pyynnin ja todellisen lämpötilan välinen ero on yli 3-astetta, niin toimilaite toimii ikäänkuin on/off ja pienemmillä eroilla toiminta on sitten tasaista hienosäätöä.

Samoin selvisi tuo mitä vähän pelkäsinkin eli termostaatit vie parhainta hyötysuhdetta pumpulta. Termostaatit mittaa siis todellista lämpötilaa, joten täytyisi käsin säätää lämmöt termarista tappiin ja antaa pumpun menolämpötilan säätää huonelämpöjä.Se nyt on vähän käsin jumppaamista, mutta katotaan nyt seuraavien päivien aikana paljonko tuosta säädöstä tuli takkiin. Sitten näkee onko tuolla mitään käytännönmerkitystä.
 
Samoin selvisi tuo mitä vähän pelkäsinkin eli termostaatit vie parhainta hyötysuhdetta pumpulta. Termostaatit mittaa siis todellista lämpötilaa, joten täytyisi käsin säätää lämmöt termarista tappiin ja antaa pumpun menolämpötilan säätää huonelämpöjä.Se nyt on vähän käsin jumppaamista, mutta katotaan nyt seuraavien päivien aikana paljonko tuosta säädöstä tuli takkiin. Sitten näkee onko tuolla mitään käytännönmerkitystä.

Hyvä tietää tämäkin. Meillä tosin kaikki laattalattiat on ilman termareita välissä ja ne siis pidetään lämpimämpinä ja niitä tosiaan ohjaan vain pumpun säädöt ja pyydetty menominimi. Muut tilat on huomattavasti viileämmällä ja lämmitys enempi mukavuutta loppupeleistä. Eli ei ehkä ihan pahiten kuitenkaan sitten hyötysuhteen päälle käy.

Hitto kun ois aikaa mittailla noita lämpöjä. Nyt vaan näillä ulkolämmöillä käy pumppu senverran harvaan, ettei ole osunut oleen paikalla niin että ois ollut aikaa ja lämmityssykli käynnissä.
 
Hyvä tietää tämäkin. Meillä tosin kaikki laattalattiat on ilman termareita välissä ja ne siis pidetään lämpimämpinä ja niitä tosiaan ohjaan vain pumpun säädöt ja pyydetty menominimi. Muut tilat on huomattavasti viileämmällä ja lämmitys enempi mukavuutta loppupeleistä. Eli ei ehkä ihan pahiten kuitenkaan sitten hyötysuhteen päälle käy.

Hitto kun ois aikaa mittailla noita lämpöjä. Nyt vaan näillä ulkolämmöillä käy pumppu senverran harvaan, ettei ole osunut oleen paikalla niin että ois ollut aikaa ja lämmityssykli käynnissä.

Vähän sama vika. Pistän nykyään usb-tikun ihan suosiolla kiinni, kun tuntuu, ettei tuonne pumpun luokse ikinä osu oikeaan aikaan.

Tämä jakotukkien perussäätökin siis itsessään jo huonontaa koko talon hyötysuhdetta, koska tarvittavat lämmitystehot neliötä kohden on erilaisia eri tiloissa. Termarit periaatteessa vaan jatkaa tuota hommaa eli energiatalouden kannalta piirikohtaiset säädötkin pitäis jättää tekemättä. Nämä on tosin niitä mukavuustekijöitä, minkä takia niitä tehdään. Tosin tämä talvi ei mitenkään erityisen epämukava ollut vaikka ei säätöjä oltu edes tehty, joten katsotaan nyt paljonko kulutus nousee perussäädön jälkeen ja mietitään sitten lisää...
 
Vähän sama vika. Pistän nykyään usb-tikun ihan suosiolla kiinni, kun tuntuu, ettei tuonne pumpun luokse ikinä osu oikeaan aikaan.

Tämä jakotukkien perussäätökin siis itsessään jo huonontaa koko talon hyötysuhdetta, koska tarvittavat lämmitystehot neliötä kohden on erilaisia eri tiloissa. Termarit periaatteessa vaan jatkaa tuota hommaa eli energiatalouden kannalta piirikohtaiset säädötkin pitäis jättää tekemättä. Nämä on tosin niitä mukavuustekijöitä, minkä takia niitä tehdään. Tosin tämä talvi ei mitenkään erityisen epämukava ollut vaikka ei säätöjä oltu edes tehty, joten katsotaan nyt paljonko kulutus nousee perussäädön jälkeen ja mietitään sitten lisää...

Joo, pitäs tuo tikku kanssa hankkia. Mutta ei mulla ongelma ole tuo pumppu, pystyn sen käyntiajat toteamaan ruudulta muutenkin ja muut arvot tuntus nyt pysyvän, joten jos käyntiajat ei äkisti muutu, niin tuo saapi käydä noin.

Mutta se tikku ei mittaa niitä pintalämpöjä lattiasta ja tukilta. Eli kyllä se vaatii sen paikalla olon ja IR mittarilla sohimisen oikeaan aikaan oikeassa paikassa. ;)
 
Nyt on tukit säädetty.

69T, kysäisin samalla noista termostaattien on/off-toiminnasta. Se menee niin, että jos pyynnin ja todellisen lämpötilan välinen ero on yli 3-astetta, niin toimilaite toimii ikäänkuin on/off ja pienemmillä eroilla toiminta on sitten tasaista hienosäätöä.

Samoin selvisi tuo mitä vähän pelkäsinkin eli termostaatit vie parhainta hyötysuhdetta pumpulta. Termostaatit mittaa siis todellista lämpötilaa, joten täytyisi käsin säätää lämmöt termarista tappiin ja antaa pumpun menolämpötilan säätää huonelämpöjä.Se nyt on vähän käsin jumppaamista, mutta katotaan nyt seuraavien päivien aikana paljonko tuosta säädöstä tuli takkiin. Sitten näkee onko tuolla mitään käytännönmerkitystä.

Hyvä kun kysyit, tuota toimintaa yli 3-asteen eroista en tiennytkään. Jotenkin tuntuu että sitä s...n viisasten kiveä ei vaan tunnu löytyvän. Nyt kun kelit menee enemmän plussalle niin kämpässä alkaa olemaan liikaa lämpöä. Pudotin menoveden alarajan +26C ja sitten olikin jo mm. kosteissa tiloissa kylmä ja taas alaraja takaisin +27C. Onneksi ei kupannut juurikaan ostoenergiaa kun meni aurinkolämmöillä.:)

Yhtäältä en sitten tiedä, meneekö tuossa hukkaan vai ei jos joitain tiloja lämmitetään vähemmän. Periaatteessa sen pitäisi viedä vähemmän energiaa. Nythän on niin, että ainakin mulla oli "käsisäädöllä" dt hiukan isompi kuin nyt jonkunlaisen balanssin jälkeen (joka toimi pakkasilla). Tuo dT on kuitenkin se erotus jonka lämmitys korvaa ja siihen tietysti vaikuttaa vielä pumpun nopeus.

Näin jälkikäteen termaireiden sijoituspaikka pitäisi harkita kymmeneen kertaan, ilmanvaihto näyttää sekoittavan hienosti. Tämä ilmenee termarin lämpötilat vs. huonelämmöt. Olen käyttänyt samaa lämpömittaria eri tiloissa jotta saisin lämmöt balanssiin ja termariasetuksissa on eroja kun mittari näyttää ja huonelämpötila myös tuntuu samalta. Mutta siltikin nuo termarit on enemmän on/off tyylillä.
 
Oliko sulla 69T joku lämmönsäädien vielä pumpun ja jakotukkien välissä? Mulla siis tuo Ouman800 ja tutus että se osaa hommansa. Eli huonelämpötila ei käytännössä liiku kuin asteen sisässä, eli siinä vähän yli tai alle 21 astetta on sisälämmöt näillä säädöillä. Saunominen hetkeksi nostaa, mutta tuo tasottuu nopeasti. Me ei saunota kuin 1-2 kertaa viikossa, jos saunoisi kuin Huppe eli joka päivä, niin varmaan pitäisi tiputtaa koko kämpän lämpöjä asteen verran saunan lämpönoston kompensoimiseksi.

Mulla on siis tuo Ouman nyt näillä pumpun säädöillä "tapissa" eli sisälämmöt ei nouse enää vaikka Oumanilta ruuvaisi enempi lämpöä, eli pitäis sitten rinnakkaissiirtoon koskea. Vaan kun ei ole tarve nostaakaan, niin oin varaa tuolta vähän kiristää ruuvia jos tuntuu että kevään tullen alkaa sisälämmöt nousemaan. Aika reilusti noita ikkunoita meilläkin kuitenkin on.
 
Oliko sulla 69T joku lämmönsäädien vielä pumpun ja jakotukkien välissä? Mulla siis tuo Ouman800 ja tutus että se osaa hommansa. Eli huonelämpötila ei käytännössä liiku kuin asteen sisässä, eli siinä vähän yli tai alle 21 astetta on sisälämmöt näillä säädöillä. Saunominen hetkeksi nostaa, mutta tuo tasottuu nopeasti. Me ei saunota kuin 1-2 kertaa viikossa, jos saunoisi kuin Huppe eli joka päivä, niin varmaan pitäisi tiputtaa koko kämpän lämpöjä asteen verran saunan lämpönoston kompensoimiseksi.

Mulla on siis tuo Ouman nyt näillä pumpun säädöillä "tapissa" eli sisälämmöt ei nouse enää vaikka Oumanilta ruuvaisi enempi lämpöä, eli pitäis sitten rinnakkaissiirtoon koskea. Vaan kun ei ole tarve nostaakaan, niin oin varaa tuolta vähän kiristää ruuvia jos tuntuu että kevään tullen alkaa sisälämmöt nousemaan. Aika reilusti noita ikkunoita meilläkin kuitenkin on.

Mulla on kattilan oma säädin joka säätää menoveden lämpötilaa ainoastaan ulkolämpötilan mukaan ja siinä on myös osa aurinkosysteemin ohjauksesta. Siinä ei ole mitään Oumannin hienouksia, mutta periaatteessa riittää. Mulla on hankaloittavana rastina kaikki kolme jakotukkia yhden ja saman säädön/pumpun perässä. Ongelmana on ollut:
- JT-1 eli autotallin lämpöjen sahaaminen joka johtuu jakotukin ja piirien säädöistä/mitoituksesta kuten sullakin eli ei isompi ongelma paitsi että pitää näillä keleillä jo +18-19C vaikka vähempikin riittäisi
- JT-2 eli kosteat tilat nykykäyrällä ok
- JT-3 jossa yksi mh tahtoo jäädä viileäksi vaikka termari koko ajan auki (tämä on osin ratkennut) ja samalla keskialueella (k+rt+oh+et) on turhaa peruslämpöä eli luokkaa +23C
- keskialue on valtaosalta kuivapuristelaattaa josta tuntuu lämpö tulevan vauhdilla läpi, mutta kun en oikein enää pysty kuristamaan piiriä enempää ilman että menee kiinni
- että edelleen pelaillaan pumpun nopeuksilla, pientä sivuttaissiirtoa käyrään, ruuvataan piirejä ja jakotukin linjasäätöä
- kohta vaan loppuu testikelit....
 
Mulla on kattilan oma säädin joka säätää menoveden lämpötilaa ainoastaan ulkolämpötilan mukaan ja siinä on myös osa aurinkosysteemin ohjauksesta. Siinä ei ole mitään Oumannin hienouksia, mutta periaatteessa riittää. Mulla on hankaloittavana rastina kaikki kolme jakotukkia yhden ja saman säädön/pumpun perässä. Ongelmana on ollut:
- JT-1 eli autotallin lämpöjen sahaaminen joka johtuu jakotukin ja piirien säädöistä/mitoituksesta kuten sullakin eli ei isompi ongelma paitsi että pitää näillä keleillä jo +18-19C vaikka vähempikin riittäisi
- JT-2 eli kosteat tilat nykykäyrällä ok
- JT-3 jossa yksi mh tahtoo jäädä viileäksi vaikka termari koko ajan auki (tämä on osin ratkennut) ja samalla keskialueella (k+rt+oh+et) on turhaa peruslämpöä eli luokkaa +23C
- keskialue on valtaosalta kuivapuristelaattaa josta tuntuu lämpö tulevan vauhdilla läpi, mutta kun en oikein enää pysty kuristamaan piiriä enempää ilman että menee kiinni
- että edelleen pelaillaan pumpun nopeuksilla, pientä sivuttaissiirtoa käyrään, ruuvataan piirejä ja jakotukin linjasäätöä
- kohta vaan loppuu testikelit....

Olikos sulla ja Grudfossin Alpha pumppuna? Ajatko mokomaa autolla vai isommalla käyrällä?
 
Olikos sulla ja Grudfossin Alpha pumppuna? Ajatko mokomaa autolla vai isommalla käyrällä?

Joo, Alpha 25-60 joka ei tahdo ottaa riittävästi kierroksia automaatilla eli talvi mentiin ohjeita vasten vakiovirtauksen (patterikierron) isommalla alueella. Lattiapuolen painesäädöllä (alempi alue) tulee muuten sama lopputulos paitsi että vie 8-10W enempi sähköä. Manuskan käyrältä katselin että molemmissa tapauksissa virtaus n. 1m3/h, erona nostokorkeus ja kun meillä on I-taso niin sitäkään ei juuri tarvita. Nyt kun ilmat ja hapet alkaa olemaan pois niin vaihdoin taas automaatille, josko alkaisi toimimaan. Aamulla ajoi vielä 11W joka riittää näillä keleillä ja keskialueella lämmöt oli laskenut jopa 0,3C.
 
Joo, Alpha 25-60 joka ei tahdo ottaa riittävästi kierroksia automaatilla eli talvi mentiin ohjeita vasten vakiovirtauksen (patterikierron) isommalla alueella. Lattiapuolen painesäädöllä (alempi alue) tulee muuten sama lopputulos paitsi että vie 8-10W enempi sähköä. Manuskan käyrältä katselin että molemmissa tapauksissa virtaus n. 1m3/h, erona nostokorkeus ja kun meillä on I-taso niin sitäkään ei juuri tarvita. Nyt kun ilmat ja hapet alkaa olemaan pois niin vaihdoin taas automaatille, josko alkaisi toimimaan. Aamulla ajoi vielä 11W joka riittää näillä keleillä ja keskialueella lämmöt oli laskenut jopa 0,3C.

Sama vika :-) Nyt autolla, talvi oli tuo CP1 käytössä. Ensimmäinen talvi on aina vähän säätämistä näemmä.
 
Sama vika :-) Nyt autolla, talvi oli tuo CP1 käytössä. Ensimmäinen talvi on aina vähän säätämistä näemmä.

Joo, meillä ajettiin siis PP2:lla kun tuo CP1 vei enempi sähköä tuomatta mitään hyötyä (oli sen aikaa käytössä että tietää). Olikos sulla I vai II tasoa?
En sitten tiedä, johtuuko siitä että on kolme jakotukkia ja menee tuo AutoAdapt sekaisin. Se niinkuin toimii tallin ja talon jt:n kanssa, mutta kosteiden tilojen jakotukki jää jotenkin paitsi eli siellä putoaa lämmöt. No, kun nyt ehtisi jallittaa itselle jakotukin linjaventtiilin säätöavaimen niin pääsisi testaamaan että josko kosteisiin avaa linjaa lisää ja muita kuristaa tai toisinpäin tms.... ja miten se auto sitten toimii vai toimiiko jne....
 
Joo, meillä ajettiin siis PP2:lla kun tuo CP1 vei enempi sähköä tuomatta mitään hyötyä (oli sen aikaa käytössä että tietää). Olikos sulla I vai II tasoa?
En sitten tiedä, johtuuko siitä että on kolme jakotukkia ja menee tuo AutoAdapt sekaisin. Se niinkuin toimii tallin ja talon jt:n kanssa, mutta kosteiden tilojen jakotukki jää jotenkin paitsi eli siellä putoaa lämmöt. No, kun nyt ehtisi jallittaa itselle jakotukin linjaventtiilin säätöavaimen niin pääsisi testaamaan että josko kosteisiin avaa linjaa lisää ja muita kuristaa tai toisinpäin tms.... ja miten se auto sitten toimii vai toimiiko jne....

Lämmitys yhdessä tasossa. En mokomaa sen kummempin paneutunut kun järjestelmää vähän muuttelen vielä aurinkosysteemien takia, mutta siten.. Noh itsellä ei ole noita termareita niin pitäisi olla vakiot linjassa koko ajan, periaatteessa..
 
Nyt tulis mittauslukuja kun lämmityssykli oli noin puolivälissä, kesto tällä kelillä n. 25 minuuttia.

Ulkona lämmintä 2,8 astetta ja sisällä 21,2 astetta.

Lämpöpumpulta:

- Lähtö 35,5
- Paluu 28,2

- Ouman näytti 27 astetta

- Alakerran jakotukki 24-24,5 astetta

- Alakerran lattiat:

- Pesutilat 23-24 astetta
- oh, k, rt 22 astetta
- eteinen (laattalattia) 22-22,5 astetta


- Yläkerran jakotukki 23 astetta
- Yläkerran lattiat 20-21 astetta aika tarkkaan sen mukaan miten missäkin huoneessa on termarit säädetty.



Itseä vähän ihmetyttää että miten tuo pumppu kuitenkin työntää noinkin lämmintä kiertoo vai onko se ihan ok?

Niin ja keruupiirissä kaivolta tuli 2,6 asteista ja kaivoon palasi -1,6 asteinen litku
 

Latest posts

Back
Ylös Bottom