- Ikä
- 43
Ehkäpä tämä olisi toiminut paremmin mielipidekirjoituksena mielipidepalstalla kuin kirja-arviona? Tai siis siinä mielessä paremmin, ettei kukaan luule, että kaikki tekstin asiat ovat tästä kirjasta peräisin. Argumentoinnin kökköys säilyy tietenkin vaikka kirjoitus olisi ilmestynyt TS:n mielipidepalstalla.
Kyllähän harjaantunut ja valveutunut lukija viimeistään toisella kerralla TS:n kirjoituksen luettuaan huomaa mikä osa tekstistä tulee tästä uudehkosta kirjasta ja mikä toimittajan omasta kynästä. Joku muu voisi taas luulla, että teoksessa puhutaan siitä mistä toimittaja puhuu ja mahdollisesti vielä samoin sanankääntein. Mieleen jää vielä kummittelemaan, että lukikohan toimittaja edes tätä kirjaa.
Onko kukaan muutn lukenut kirjaa? Itse laitoin juuri kirjastosta varaukseen.
En ole tuota kirjaa vielä lukenut (lisäsin lukulistalle), mutta olen lukenut joitakin Dawkinsin ja muiden jutussa mainittujen henkilöiden kirjoja. Juttu oli vähän vaikeaselkoinen ottaessaan kantaa moneenkin asiaan, mutta käsitin sen siten, että toimittaja haluaisi enemmän julkisuutta uskontotieteelliselle näkökulmalle. Mielestäni väite "Richard Dawkins ei vieläkään tiedä uskonnosta yhtään mitään" on kärjistetty ja ampuu ohi siinä mielessä, että Dawkins ei tietääkseni kiistä uskontotieteellistä näkökulmaa teoksissaan, vaan jättää sen vähemmälle keskittyen enemmän ns. ydinkysymyksiin. Uskontoa ja uskoa kritisoidakseen pitäisi siis ottaa huomioon sosiaalinen, psykologinen ja antropologinen näkökulma -- ja vieläpä omata sekä tieteellistä että uskontotieteellistä kompetenssia, jotta voisi argumentoida uskottavasti? Jutun kirjoittaja kaipaa Dawkinsilta tieteellisiä ansioita, ja Esko Valtaojalta uskontotieteellistä kompetenssia. Yksi tutkinto ei uskontokeskustelussa riitä mihinkään!
Voidaan tietysti spekuloida, että Dawkinsin ja kumppanien teokset ja kannanotot olisivat vakuuttavampia mikäli niissä olisi huomioitu uskontotieteellinen näkökulma. Itse en näe sitä puutteena; argumentit puhuvat puolestaan riippumatta tittelistä tai taustasta. Hyvin ovat mielestäni pärjänneet debateissa tähän asti. Herää kieltämättä kysymys, paljonko lisäarvoa tuotetaan analysoimalla käytyä julkista keskustelua uskontotieteellisestä näkökulmasta. Ateisteilla tuskin on kuitenkaan mitään sitä vastaan, että tutkitaan, jos joku siihen haluaa aikaa käyttää.