Luulisin että näkökulma mistä asiaa lähestyt pistämällä nämä kaksi kysymystä vastakkain on tunnusomainen ateistille. En voi antaa tähän kysymykseen suoraa vastausta koska niillä molemmilla on tärkeä merkitys. Onnellisuus on eittämättä syy miksi haluan uskoa. Ihminen yleensä tarvitsee syyn/motiivin tehdä jotain. Esim. jos liikunta tekee hyvää terveydelle ja tuottaa endorfiineja ja antaa hyvää sisältöä elämään niin harrastan sitä vaikkei väite positiivistista vaikutuksista olisi totta koska pidän siitä. Toisaalta vaikka väite olisi todistetusti totta mutta saan enemmän mielihyvää pelatessani tietokoneella niin silloin pelaan enkä välitä ennenaikaisista terveysongelmista. En tiedä onko esimerkki hyvä mutta pointti on että se uskon antoisuus on ehdottomasti tärkeä asia. Mutta kyllä tässä jumalatapauksessa se onni kuitenkin kumpuaa sieltä vakuuttuneisuudesta uskomuksen totuuteen.
En tiedä näemmekö totuuskysymyksen yhtä yksiselitteisenä/monisyisenä. Oikeastaan totuuden merkitys minulle on se että saan muodostettua semmoisen maailmankuvan, mitä omat kokemukset tukevat, jonka kanssa olen sinut ja joissa tiettyihin asioihin uskon tarpeeksi vahvasti että voin pitää niitä totuuden kaltaisina kulmakivinä. Tämän Jumalan olemassaolokysymyksen jälkeen muitakin kysymyksiä on, uskoisin että sinullakin kun puhuit helvetistä ja siitä mitä kuoleman jälkeen, ja hyväksyn että täyttä totuutta kaikesta tuskin voin koskaan tietää.
Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, ja ehkä minun on tyydyttävä tähän vastaukseen. Hieman tosin vaikuttaa siltä, että arvostat onnellisuutta totuuden ylitse, joka on hieman ongelmallista edellä selittämieni asioiden vuoksi.
Kysymykseni on ehkä tunnusomaista ateistille, mutta se on tärkeä kysymys. Kumpaa asiaa henkilö enemmän arvostaa - onnellisuutta vai totuutta - ratkaisee paljolti keskustelun mielekkyyden. Kuten sanoin, mikäli onnellisuus ratkaisee enemmän, niin keskustelu on vaikeaa koska mikään vastaväite ei ole tarpeeksi voimakas kumoamaan näkemystä, että riittää kun uskomus tuottaa itselle onnellisuutta. Asetelma on aika vaikea alusta edetä nimen omaan sen totuuden löytämisessä ja uusien uskomusten muodostamisessa.
Oikeastaan voisin kysyä sinulta että jos saat perustellun vastauksen kysymykseesi että uskomus oikeasti totta, niin mitä sen jälkeen? Jos haluat uskomuksesta ainoastaan tiedon onko se totta, niin mikä on sen sisältö sinulle? Onko se pelkkää tyhjää? Jos on niin miksi edes halusit selvittää? Haluatko totuuskysymykseen vastauksen vain uteliaisuuttasi vai toivoisitko sen jälkeen olevasi onnellisempi vai haluatko että saat tietää miten sinun pitää elää? Olen melko varma että (anteeksi, kuulostan varmaan saarnaajalta) jos kokemusperäisesti ymmärrät Jumalan olemassaolon niin et voi olla tuntematta onnellisuutta sen jälkeen, tällöin siitä myös tulee sinulle henkilökohtaisesti totta. Jos tähän kohtaan heität kortin että kaikki eivät tunne onnellisuutta vaan vihaa ja muuta negatiivista, niin olen hyvin vahvasti sitä mieltä että nämä negatiiviset asiat eivät tule oikeasta Jumalan ymmärtämisestä vaan sieltä jonkun karismaattisen johtajan suusta.
Kuten olen sanonut; itse olen ennen kaikkea kiinnostunut totuudesta. Olen kiinnostunut siitä, että ovatko minulle elämässä tärkeät ja mielenkiintoiset asiat totta vai eivät, koska haluan uskoa mahdollisimman moneen toteen asiaan ja lakata uskomasta mahdollisimman moneen epätoteen asiaan. Mikäli jotkin uskomani tosiasiat tuottavat minulle onnellisuutta, niin se on hienoa, mutta onnellisuus ei ole minulle ensisijainen kriteeri uskomiseen, koska jokainen meidän uskomuksemme vaikuttaa jollakin tapaa minuun itseeni ja ympärillä oleviin ihmisiin. Jos uskon asioihin, jotka eivät ole luotettavasti perusteltuja (vaikka ne tuottaisivatkin onnellisuutta minulle), niin on mahdollista, että ajaudun niiden kautta uskomuksiin jotka vahingoittavat minua tai ympärillä olevia ihmisiä, koska meidän uskomuksemme eivät elä eristyksissä päässämme vaan vaikuttavat muihin potentiaalisiin uskomuksiin mitä ikinä tulemme luomaankaan, ja sitä kautta muihin ihmisiin. Kysymyksesi voitaisiin ehkä muotoilla myös seuraavasti: "
Miksi välittää totuudesta?". Jos minulla on epäluotettava uskomuksenmuodostamisprosessi joka johdattaa minut epätoteen uskomukseen, niin automaattisesti jokainen tulevaisuudessa luotu uskomus joka on rakennettu epätoden perustan päälle on itsessään epätotta. Ja ne tulevat uskomukset saattavat vaihdella mitättömästä erittäin vaaralliseen.
Ajattelen, että jos minulla olisi uskomus joka tuottaisi minulle onnellisuutta, niin olisin sen valmis hylkäämään mikäli paljastuisi, että uskomus olisi epätosi. Kyllä, tällaisesta uskomuksesta irti päästäminen saattaa aluksi satuttaa, mutta ajattelen, että totuus on pidemmän päälle parempi ja turvallisempi perusta rakentaa elämänsä, kuin epäluotettava onnellisuutta tuottava uskomus.
Elämme kuitenkin kaikki tällä samalla planeetalla, ja olemme kaikki jumissa täällä. Jos uskomuksemme vaikuttavat ympärillä oleviin ihmisiin, niin selvästikin meidän täytyy olla tarkkana, että mihin uskomme, jos meitä vähääkään kiinnostaa oma tai muiden ihmisten hyvinvointi. Valitettavasti ei ole niin, että voimme laittaa vaarallisia tai hulluja uskomuksia omaavat ihmiset jonnekin eristyksiin, jossa he eivät vaikuta muiden ihmisten elämään millään tavalla. Me emme voi jättää näitä ihmisiä huomiotta, joten meidän on keksittävä jokin toinen ratkaisu sille, miten arvioimme erilaisia uskomuksia. Sillä kuten sanoin, epätodelle perustalle luodut uskomukset ovat aina epätosia, ja vain totuudelliselle perustalle luodut uskomukset voivat olla potentiaalisesti totta.
Noin 1,5 vuotta sitten keskustelin kahden Jehovan todistajan kanssa evoluutiosta erään heidän lehtisensä perusteella. Jossain vaiheessa, kun olin osoittanut virheet heidän lehtisessään ja kehoittanut heitä etsimään tietoa evoluutiobiologian ammattilaisten kirjallisuudesta uskonnollisen propagandakoneiston sijaan, niin toinen näistä JT:sta sanoi, että häntä ei edes kiinnosta selvittää asiaa, koska vaikka hän alkaisi uskomaan evoluutioon, niin siitä ei olisi mitään iloa hänen elämäänsä. Mitä sitten vaikka hän uskoisi evoluutioon? Tuoko siihen usko jotain onnea? Saako siitä ylösnousemustoivoa? Auttaako se jaksamaan vaikeissa elämäntilanteissa? Ei, joten koko asialla ei ole mitään merkitystä. Tämä oli hänen kantansa asiaan. Hän kieltäytyi ottamasta tietoa vastaan, koska se ei välttämättä toisi onnellisuutta.
Voisin kuvailla tilanteen absurdiutta näin: Kuvittele, että kaverinasi on nerokas fyysikko. Hän kehittelee jotakin pitkää ja vaikeaa teoriaa tai kaavaa, joka saattaisi olla ratkaisu johonkin suureen mysteeriin. Hän antaa työnsä tarkasteltavaksi vertaiselleen kollegalle (sinulle), joka huomaa työssä siellä täällä selviä virheitä jotka vaikuttavat teorian lopputulokseen, ja huomauttaa niistä häntä. Hän kuitenkin kiistää, että työssä olisi virheitä, ja itsepintaisesti väittää niiden olevan oikein, vaikka matematiikka ei valehtele. Hän ei vaihda kantaansa, koska mielen muuttaminen ei tuota onnellisuutta elämäänsä, joten se olisi merkityksetöntä. Hän jatkaa siis työskentelyä virheellisen työnsä parissa välittämättä niistä virheistä, mitä hänelle on näytetty.
Minun ja näiden Jehovan todistajien keskustelut päättyivät sinä päivänä. Ei ole mitään järkeä keskustella henkilön kanssa, joka sanoo suoraan, että koska totuuden selvittäminen ei tuota iloa niin hän ei aio ottaa asiasta selvää. Tai että totuudella ei ole merkitystä, koska se ei tuota onnellisuutta. Haluan itse uskoa asioihin ja etsiä asioita jotka ovat todennäköisimmin totta siksi, koska
arvostan totuutta – en siksi, että uskomus toisi minulle onnellisuutta. Ajattelen, että jos oikeasti arvostamme totuuden selvittämistä asioista ja sen parhaimman totuudenselvittämiskeinon löytämistä, niin voimme tehdä omasta ja muiden elämästä parempaa. Ja ehkäpä löytää sitä kautta sitä onnellisuutta.
Pitkästä aikaa asiallista pohdintaa aiheesta. Hyvää työtä mountainter ja Masterpiece. :thumbs:
Vastaan tähän, koska komppailen pitkälti mountaineria subjektiivisen elämyksellisyyden osalta. Itselleni totuus on tärkeä asia. Olen miettinyt elämän suuria kysymyksiä enemmän, kuin olisi luultavasti terveellistä. Oman uskonnollisuuteni hahmottaminen lähti liikkeelle pyrkimyksestä löytää totuuksia. Minulle uskossa on siis nimenomaan kyse uskosta totuuteen. En nähnyt kestäväksi periaatetta, jonka mukaan totuuden voisi tietää rationaalisesti. Totuutta voi kyllä käsitellä rationaalisesti ja tämä on mitä hienoin harrastus. Omalla kohdallani katson kuitenkin uskovani totuuteen, kun ajattelen jumalaa. Ymmärrän ja hyväksyn sen, etten pysty todistamaan mitään aihepiiriin liittyvää. Toisaalta en näe mitään tarvettakaan moiseen? Myöskään Jeesuksen historiallinen elämä tai kiirastuli eivät minua pahemmin kiinnosta.
En oikeastaan osaa esittää mitään jatkokysymyksiä, koska en oikein tiedä mitä haet takaa. Miten totuutta ei voi tietää rationaalisesti? Miten jonkin asian ajatteleminen tekee siitä totta?