Olet kieltämättä oikeassa. Aina voi yrittää.
Vaikka juuri spekuloin, että ehkä on olemassa jumalia jotka arvostavat skeptistä mieltä, niin silti olet sitä mieltä, että pelurina on oletusarvoltaan parempi turvautua valtauskontoon, eli yhteen Jumalaan? Kuinka tähän päädyt? Millä logiikalla päädyt siihen, että sinun spekuloimasi jumalan olemassaolon todennäköisyys on todennäköisempää, kuin minun? Ja mikä ihmeen odotusarvo, mistä sinä tämän otat? On kuitenkin hienoa, että huomaat pikku hiljaa myös itse tämän Pascalin vaa'an jossittelun, kun mietiskelet tuota jumalaa, joka arvostaa vain sitä, että kunhan vain rukoilee vailla tiettyä rukoilun kohdetta. Tämäkin skenaario on mahdollinen. On mahdollista, että on olemassa jumalia, jotka tyytyvät siihen, että kunhan nyt vain rukoilee jotakin. Tämä on nyt juuri tätä jossittelua.
Ja kai sillä nyt on keskimäärin positiivinen vaikutus rukoilijalle, jos
oletetaan Jumalan (kirjoitat isolla, joten oletan sinun tarkoittavan nyt kristinuskon Jumalaa) olevan olemassa :D. Yhtä hyvin voidaan olettaa olevan olemassa jumala, joka vihaa rukoilevia ihmisiä. Miten tämä on nyt niin vaikea ymmärtää? Sinä tunnut olettavan aika paljon asioita, mutta et hyväksy minun vastaavia oletuksia, koska ne ovat mielestäsi "hatusta heitettyjä". Ilmeisesti sinun oletuksesi sitten ovat enemmän faktapohjaisia. Sinä se jaksat jossitella näitä asioita oman kantasi hyväksi. Kuullostaa vaarallisesti
argumentaatiovirheeltä.
Kysymys: Ymmärrätkö, että Pascalin vaaka ei mahdollista ainoastaan kristinuskon Jumalan olemassaolon, vaan kaikkien kuviteltavissa olevien jumalten olemassaolon?
Niin se varmaan opettaa, mutta kaikkitietävän Jumalan edelleen luulisi tietävän, että pyytääkö niitä syntejä anteeksi sen takia, että pelkää kristinuskon mainostamaa helvettiä vai sen takia, että oikeasti tuli uskoon. Mikäli Jumala arvostaa tällaista pelkurimaista ratkaisua, niin sitten arvostaa ja rukoilija saa pääsylipun taivaaseen. Mutta jos ei arvosta, niin silloin menolippu helvettiin.
"Keskimäärin". "Perustellusti". Heität tällaisia sanoja oman argumenttisi tueksi ja asetat itsesi asemaan, jota et voi millään puolustaa. Keskimäärin parempi vaikutus mihin verrattuna? Mistä sinä sen keskimäärän tähän vedät? Onko sinulla joku lista kaikista mahdollisista jumalista, joiden perusteella voit tehdä keskimääräisen oletuksen yrittämisen puolesta? Millä tavalla aidolla yrityksellä on "perustellusti parempi vaikutus"? Jos näin on, niin mistä vedät nämä perustelut? Siitä, että Jumala arvostaa aitoa yritystä? Mitä jos ei arvostakkaan? Mitä jos olet väärässä siitä, että mitä Jumala arvostaa ja mitä ei, tai edes oikean jumalan olemassaolosta? Annatko minulle ne perustelut aidon yrityksen hyödyllisyydestä, jotka osoittavat, että aito yritys pätee jokaisen jumalan kohdalla? Et voi vain vedota mitä yksi mahdollinen jumala arvostaa, ja väittää tällä olevan perustellusti parempi vaikutus, koska jätät huomiotta ne muut jumalat, jotka eivät arvosta tällaista. Lankeat jatkuvasti tähän Pascalin vaa'an heikkouteen, mistä Matt Dillahuntykin puhui, eli väärään dilemmaan (
False Dichotomy).
Et ole antanut lainkaan vakuuttavaa esimerkkiä siitä, miksi sinun argumenttisi olisi perustellumpaa kuin minun. Jätät jatkuvasti huomiotta kaikki muut vaihtoehdot sen sinun oman vaihtoehtosi rinnalta. Aito yritys saattaa riittää, tai sitten ei. Riippuu mikä jumala on olemassa. Sinä olet perustellut omaa kantaasi sillä, että mikäli sellainen jumala on olemassa, joka suosii sinun esittämiäsi skenaarioita (rukoilua, aitoa yrittämistä, jne.), niin niitä kannattaisi sitten tehdä.
Dillahuntylla on kieltämättä nykyään aika lyhyt pinna, jos vertaa alkuaikojen esiintymisiin. Hän saattaa kuullostaa myös ylimieliseltä.