No jos käsitys maailmasta on virheellinen, niin silloin on tietysti riski, että näiden virheellisten tietojen pohjalta tekee huonoja päätöksiä. Mutta tämän riskin suuruus tietysti riippuu siitä, minkälaisia nämä virheelliset käsitykset ovat. Jos olet varma, että jumala haluaa sinun lentävän lentokoneen päin pilvenpiirtäjää, niin selvästi riski huonoon päätökseen on suurempi, kuin jos vaikkapa olet varma että jumala haluaa sinun olevan mukava naapureillesi. Mutta jokatapauksessa olisi parempi, jos ei olisi mitään virheellisiä käsityksiä (mikä on tietysti saavuttamaton ideaali, mutta sitä kohti voi pyrkiä), ja esim se halu olla mukava naapureille olisi lähtöisin itse ajatellusta moraalisesta periaatteesta eikä kuvitellun jumalan toivosta. Pitäisi siis tietää vähän tarkemmin että minkälaisia maailmaa koskevia väitteitä "uskontosi" perusteella pidät totena, jotta voisi tietää minkälaisia ongelmia niihin mahdollisesti liittyy.
Huono päätös voidaan määritellä ainoastaan suhteessa maailmankatsomukseen. Et ole tuonut ilmi omaa maailmankatsomustasi, mutta kertomasi perusteella teen implisiittisen oletuksen, että olet naturalisti. Terrorismi on minulle niin etäinen ajatus, etten osaa käsitellä aihetta tältä kantilta. Otan siis tarkastelun kohteeksi päätöksenteon, joka koskettaa lähemmin omaa elämääni.
Olen pohtinut elämän tarkoitusta myös naturistiselta kantilta. Tieteen valossa minusta näyttää siltä, että ihminen on kulkuneuvo dna:lle. Elämässä on laajemmin kyse dna:n kilpailusta, jossa yksilö on mukana taistelualuksena. Näinollen yksilön elämän tarkoitukseksi muodostuu mahdollisimman tehokas geenien levittäminen. Tästä seuraa itse ajateltu moraalinen periaate:
Minun kannattaa panna naapurin vaimo salaa paksuksi, jolloin edustamani dna leviää naapurin kustannuksella. Yhteiskunta yrittää opettaa minulle, että tämä on väärin. Jos hyväksyn tämän ulkoa-annetun dogmin, toimin omaa tarkoitustani vastaan. Ehkä koko moraalinen ohjenuora onkin naapurini keksintö? Ehkä minulle syötetään pajunköyttä, joka vaarantaa missioni dna-aluksena? Ehkä naapuri paneekin minun eukkoni paksuksi, mutten huomaa tätä, koska uskon muiden toimivan dogmin mukaan? Minun kannattaisi myös pyrkiä parisuhteeseen, jossa voin varmistua siitä, että saan naisen raskaaksi. Tämän jälkeen kannattaisi etsiä uusi nainen, koska yhteiskunta takaa sen, että edellisen kanssa alulle saattamani jälkeläinen kantaa geenejäni omaan lisääntymisikäänsä asti. Minun ei siis kannata osallistua kasvatukseen.
Kun ajattelen tällaista elämää itselleni tulen jotenkin surulliseksi. Rationaalinen valinta olisi ohittaa tunne ja suggeroida itseni toteuttamaan rationaalista päämäärääni. Valitsen kuitenkin seurata ideaa, joka tuntuu minusta hyvältä. Jättää nappurin rouva rauhaan, olla mahdollisimman hyvä mies omalle naiselleni ja isähahmo muutamalle lapselle. Näinollen asetan elämässäni tavoitteen, joka ei ole rationaalisesti perusteltavissa. Joudun turvautumaan uskoon siitä, että teen oikein suhteessa tarkoitukseeni.
Esittämäni väite:
Uskon varassa tekemäni valinta monogamisesta parisuhteesta on huono naturistiselta kantilta katsottuna.
Mutta mikään tunnettu uskontoei ole tuollainen. Kaikki maailman uskonnot sisältävät virheellisiä väitteitä luonnosta. Ja kuten ylempänä jo sivusin asiaa, en oikein ymmärrä mitä sisältöä sellaisella uskomusjärjestelmällä edes on, joka ei sisällä tällaisia väitteitä. Jos tämä maailma jossa elämme, on täsmälleen sellainen kuin mitä olemme siitä luontoa havainnoimalla pystyneet päättelemään, eikä siihen vaikuta mitään ulkopuolisia henkimaailman voimia, niin mitä merkitystä tällä kuvitellulla henkimaailmalla ylipäätään on? Jos se on jokin meidän maailmastamme kokonaan irrallinen kokonaisuus, jolla ei ole minkäänlaista vuorovaikutusta meidän maailman kanssa, niin mitä eroa on sillä, onko se olemassa vai ei?
Eli mulle on nyt hyvin epäselvää että mihin sä oikeastaan sanot uskovasi. Jos sanot, että hyväksyt tieteellisen maailmankuvan sellaisenaan, niin en näe mikä rooli jumalalle tai uskonnolle enää jää? Sen sijaan ymmärrän, että tieteellinen maailmankuva ei itsessään kerro mitään asioista kuten moraali, "elämän tarkoitus", onnellinen elämä, hyvä tai paha, kaunis tai ruma jne. Tällaisia asioita on tietysti hyvä miettiä, ja siinä varmaan toimii hyvänä apuna ainakin filosofian kirjallisuus. Epäilen että uskonnollisesta kirjallisuudesta olisi tuossa ajattelussa todellisuudessa juurikaan hyötyä, mutta kenties jos riittävän paksun filtterin kanssa sitä lukee, niin sekin on mahdollista. Mutta siis jos se uskonnollinen tai hengellinen ulottuvuus sinun kielenkäytössäsi tarkoittaa ainoastaan tällaista luonnollisen maailman ulkopuolisten käsitteden pohtimista, niin mielestäni sitä ei tulisi kutsua uskonnoksi.
Aiemmin pääsimme nähdäkseni yhteisymmärrykseen siitä, ettei mikään inhimillinen toiminta ole virheetöntä. Oman ideaalini mukaan tiede ja uskonto eivät ole ristiriidassa. Hyväksyn sen, että jonkun toisen mielestä asia näin on. Jos mitä tahansa vanhaa tekstiä tulkitaan fundamentalistisesti siitä löytyy ristiriitoja suhteessa uudempiin teksteihin. Näinollen fundamentalistinen tulkinta minkä tahansa uskonnon pyhistä kirjoista on ristiriidassa tieteellisen maailmankuvan ja toisten uskontojen kanssa. Tämän päivän tieteellinen maailmankuvakaan ei mahdu sellaisenaan huomisen tieteelliseen maailmankuvaan, koska se kehittyy jatkuvasti. Itse näen fundamentalismin huonona tapana harjoittaa uskontoa ja elämää ylipäätään. Olen törmännyt kristityissä yksilöihin, jotka jakavat käsitykseni ja yksilöihin, jotka eivät sitä jaa. Tapoja kokea kristinusko on yhtä monta, kuin sen seuraajiakin.
Uskonnolle jää rooli maailmankuvan laajentamisessa tieteellisen maailmankuvan tuolle puolen, sekä maailmankatsomuksen muodostaminen.
Uskonnollisuus tarkoittaa minulle ennenmuuta hyväksymieni käsitteiden mukaan elämistä eli elämäntapaa. Koen että ilman uskoa eläisin toisin. Käsitteiden pohtiminen puolestaan on filosofinen harrastus. Niiden jakaminen alkaa olla jo uskonnon mukaan elämistä. Uskonnon määritelmä on hieman vaikea. Netistä löytyy mm. seuraavaa:
"Uskonnon määritelmiä on lukuisia eikä niistä vallitse yksimielisyyttä. Uskontotieteilijä Ilkka Pyysiäisen mukaan uskonto on käsitteellistys, joka on tehty suuresta määrästä erilaisia uskomuksia, käyttäytymistaipumuksia ja kokemuksia. Erilaiset asiat nähdään uskonnollisina silloin kun ne täyttävät tietyt tulkitsijan tietoisesti tai tiedostamattaan asettamat ehdot."
"Suomen lain mukaan uskonnollinen yhdyskunnan perustamiseen tarvitaan 20 henkeä, yhdistyksen perustamiseen 3.
Pelkästään nimellisiä eroja ovat vaadittu uskontunnustus, joka vastaa yhdistyksen sääntöjen tarkoituspykälää ja "yhdyskuntajärjestys" joka on käytännössä sama kuin yhdistyksen säännöt."
Ensimmäisen määritelmän mukaan minun on mahdollista määritellä yksilöllinen tapani uskoa uskonnoksi. Toisen määritelmän mukaan tarvitsen pari kaveria, säännöt ja uskontunnustuksen. Tähän olen kelpuuttanut ev. lut. kirkon tarjoaman defaultin. Minusta se toimii riittävän hyvin, vaikkei täysin vastaakaan omaa ideaaliani uskonnosta.