Tarkoitan että ajatukseni ja kokemukseni eivät ole fyysisen maailman objekteja. Ne eivät koostu mistään aineesta tai energiasta tai hiukkasista, eivätkä vuorovaikuta aineen kanssa. Ne ovat olemassa vain kokemuksina ja ajatuksina, niillä ei ole mitään fyysistä ilmentymää.
Mutta toisaalta, mikään muukaan havaintoni tai tuntemukseni ei ole fyysisessä maailmassa olemassa, joten ehkä tässä piilee jotenkin tämän ristiriidan ratkaisu. Tämä ajatus mitä koitan esittää ei ole mitenkään valmis, enkä usko että pystyn sitä kovin järkevällä tavalla ilmaisemaan, kun en tosiaan oikein tunne tällaista formaalia filosofiaa tai metafysiikkaa jossa tämän tyyppistä käsitteenmäärittelyä enemmän harrastetaan.
Tuosta ristiriidasta ja sen käsitteellisestä määrittelystä, mitä Mattih3 sanoit, tuli minulle mieleen monitoteutuvuus. Mutta ennen kuin menen siihen, täytyy asiaa lähestyä hieman kauempaa.
Minullakaan ei ole filosofiset käsitteet aivan tuoreessa muistissa, mutta yritän silti kuvailla tätä ongelmaa, joka keskustelun selkeyden kannalta kannattanee pilkkoa useampaan palaseen. Metafysiikan alueella ontologiassa tutkitaan olemassa olon käsitettä, olemista ja sen perimmäistä laatua. Mielenfilosofian puolella on puolestaan tutkittu mielen ilmiöitä ja tietoisuutta. Yksi keskeisistä kysymyksistä mielenfilosofiassa on nk. mieli-ruumis-ongelma, joka siis tutkii mielen ja ruumiin suhdetta. Tällöin usean ajatuspolun päässä törmätään lopulta kysymykseen, miten aineeton voi vaikuttaa aineelliseen (kysymys, jota tässäkin keskustelussa on sivuttu). Kysymykseen on perinteisesti vastattu kahdella päälinjalla, dualismilla ja monismilla.
Dualismi sanoo, että mieli ja ruumis ovat erillisiä entiteettejä eli erillään toisistaan. Mieli voidaan käsittää joko erilliseksi substanssiksi, tai tarkemmin määritellen joukoksi itsenäisiä, emergenttisiä ominaisuuksia, jotka eivät ole palautettavissa pelkästään materiaaliseen todellisuuteen. Monismissa taas puolestaan lähdetään siitä, etteivät mieli ja ruumis ole erillisiä entiteettejä. Yksinkertaistaen voisi sanoa, että monismi on käytännössä fysikalismia: kaikki olemassa oleva koostuu materiasta, ja olioilla on vain fysikaalisia ominaisuuksia. Voidaan ajatella, että mieli voidaan lopulta selittää perinpohjin fysikaalisesti, kunhan teoriat ovat kehittyneet tarpeeksi pitkälle.
Jotta asia ei olisi turhan yksinkertainen, on mielen toimintaa kuvattu monestakin näkökulmasta. Behaviorismi lienee useimmille tuttu. Sen jälkeen on kehitetty mm. tyyppifysikalismi (henkiset tapahtumat ajatellaan tyyppi-identtisiksi aivojen fysikaalisten tapahtumien kanssa) ja funktionalismi, jonka mukaan henkiset tapahtumat määrittyvät pelkästään niiden toiminnallisen roolin kautta. Merkittävä ero näkökulmien välillä on se, katsotaanko henkisen ilmiön olevan moninaisesti toteutuva vai ei (siksi käsite monitoteutuvuus, jonka mainitsin aiemmin). Toisin sanoen: voiko sama henkinen tila tai tapahtuma, vaikkapa aiemmin pohdittu "uskoon tulo" tai "rationaalinen argumentti", toteutua eri järjestelmissä - oli järjestelmä sitten organismi (aivot), sähkömekaaninen (tietokone) tai jotain aivan muuta. Tuossa jo aiemmin pohdittiinkin hyvin mielenkiintoista ajatuskoetta eli ihmisaivojen korvaamista kokonaan virtapiireillä.
Mutta takaisin mainitsemaasi ristiriitaan, joka mielestäni voidaan mieltää kysymykseksi siitä, onko jokin hyvin abstrakti kokonaisuus (kuten tietoisuus) palautettavissa eli redusoitavissa osiinsa. Tätä ongelmaa tutkitaan filosofiassa reduktionismin alalla. Ääripäät näistä argumenteista voisivat olla reduktinen materialismi (kaikki on palautettavissa atomeihin, eikä ole mitään muuta) ja vaikkapa ajatus siitä, että kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa (joka voisi, ainakin jollain tasolla, vastata panteismia). Jos sijoitan oman mielipiteeni monitoteutuvuudesta mentaaliselle janalle, niin se varmaan löytyisi abstraktimmasta päästä - koska mielestäni se on keskustelun kannalta hedelmällisempää.