Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
raamatun jakeita...
Ja se pointti oli? Edelleen, miksi juuri sinun jumalasi ja sinun uskontosi on takuulla se oikea ja muiden ehdottomasti se väärä? Voit vastata vaikka omin sanoin, ilman että lainaat yhtään raamatun jaetta.
Sehän on omaan henkilökohtaiseen uskon kokemiseen liittyvä asia, omaan pelastusvarmuuteen pohjautuva asia. Ihan mielenkiinnosta, sä et ilmeisesti ole ateisti vaan enempikin pohdit sitä että mikä uskonto se nyt on se oikea ja miksi muka jne?
Sehän on omaan henkilökohtaiseen uskon kokemiseen liittyvä asia, omaan pelastusvarmuuteen pohjautuva asia. Ihan mielenkiinnosta, sä et ilmeisesti ole ateisti vaan enempikin pohdit sitä että mikä uskonto se nyt on se oikea ja miksi muka jne?
Eli lähinnä maantieteellinen on tuo sinun uskosi, satuit syntymään suomeen niin vannot jessen kristuksen lapsenraiskaajan ja pedofilian sanansaattajan nimeen? Pyhäin yksinkertaisuuden ja lastentappajan nimeen, joka sikisi pahasta pierusta joka valvoo pilveltään että maailma ei olisi reilu, ja että Italia voittaisi jalkapallon MM kisoissa.
Vaikka viesti ei olekaan minulle osoitettu, niin kysyn silti, miltä sinusta tuntuu ajatus, ettei kuoleman jälkeen ole mitään, ei ketään tuomitsemassa eikä iänkaikkista elämää? Enkä hae tällä nyt keskustelua siitä, että onko Jumalaa vai eikö ole. Olen itse ateisti, mutta olen myös agnostikko eli en usko, että kyseisten olentojen olemassaoloa tai olemattomuutta voidaan todistaa. Tunnut kuitenkin olevan kohtalaisen vahva tässä uskossasi tähän Jeesukseen, mutta mitä jos olet väärässä? Tekisikö se mielestäsi maailmasta jotenkin huonomman paikan?Muista että mitä ihminen kylvää sitä hän myös niittää. Toivotaan että Jumala siunaa sua vielä pelastuksen armolla, kaikesta ala-arvoisesta herjastasi ja pilkasta huolimatta. Muussa tapauksessa tuollaisen kylvön lopputulos tulee olemaan karmaiseva. Jokainen on Jumalan edessä kerran, et pääse sitä tosiasiaa pakoon vaikka herjaisit ja pilkkaisit kuinka paljon.
Negaatiota (esim. Kristillistä jumalaa ei ole olemassa) ei voi muutenkaan todistaa, oli sitten ateisti, agnostikko tai uskovainen. Tämä ei ole mikään uskomus vaan looginen fakta.olen myös agnostikko eli en usko, että kyseisten olentojen olemassaoloa tai olemattomuutta voidaan todistaa.
No avataanpas vähän historiikkia. Aikanaan nuorena, noin 18-vuotiaaksi saakka, tuli oltua aktiivisesti niin luterilaisen kuin helluntaiseurakunnan piireissä yhtäaikaa mukana erilaisissa karkeloissa. Mutta omaan mieleen ei jaksanut lopulta mahtua se kaikki mahdottomuus mitä tuolla tarjottiin. Olin aina ollut kiinnostunut uskonnoista, filosofiasta ja ihmismielestä, olen edelleenkin, mutta katsontakanta on nykyään eri. Tuolloin oli siis alettava kyseenalaistamaan, että miksi ihmisiä on pakko ensinnäkin lokeroida uskontokuntien puitteissa ja sittemmin mihin ihminen tarvitsee koko uskontoa, jumalhahmoa tai ylipäätään mitään mitä siellä puolella on tarjolla. Lopulta tulin tulokseen, että ei oikeastaan mihinkään. Uskonnollisuus sai nimittäin ainakin itseni näyttämään syylliseltä kaikessa mitä teen, ja henkilökohtaisesti se ei ole optimitilanne, että joka ainoasta asiasta pitää pyytää anteeksi joltain mitä välttämättä ei olisi edes olemassa.
Näin ollen ehkä koenkin olevani juurikin ateisti kuin vaikkapa agnostikko nykyisellään, sillä en oikein jaksa uskoa, että maailmankaikkeus tarvitsisi missään suhteessa mitään yliluonnollista persoonaa aka "jumalaa" ollakseen olemassa ja toimiakseen tiettyjen lainalaisuuksien puitteissa. Henkilökohtainen näkemys koko jumaluudesta on se, että aikanaan ihmiset ovat selittäneet jollain yliluonnollisella voimalla kaiken sen mitä ei olla pystytty tuolloin ymmärtämään. Tähän liittyy myös pelko kuolemasta, jolloin uskonnosta on pyritty hakemaan joko selitystä tai turvaa. Tässä on tietyt tahot nähneet myös hallitsemisen välineen, ja nykyisin haistaneet jopa bisneksen. Tämä perusajatus on sitten kantanut ihmisten keskuudessa tähän päivään saakka, tosin muuntautuneessa muodossa, kun valtauskonnot ovat lokeroineet uskomuksia tietyiltä osin. Nykyään pystytään valtaosa siitä, mikä aikanaan on tuntunut yliluonnolliselta ja henkiolentojen aikaansaamilta, selittämään puhtaasti tieteen keinoin. Ja en näe syytä miksei pystyttäisi jatkossakin ja näin ollen yliluonnollisuuden ja jumaluuden olemassaolo käy enenevässä määrin vain melko turhaksi. Ja tähän liittyen esimerkiksi väitteitä moraalin syntymisestä nimenomaan uskontojen aikaansaamina ei pystytä perustellusti todentamaan.
Itseäni noissa uskonnoissa kiinnostaa edelleen lähinnä se, että varmaan 99,9% kaikista jumaluskonnoista väittää sen oman uskonnon ja jumalan olevan "the one and only". Mikä siis saa uskovaisen ajattelemaan niin itsekeskeisesti tässä kohden? Kristinuskon lahkoissakin väitellään rivien välissä olevista asioista, koska se heidän fanittamansa opus tarjoaa siihen niin oivan mahdollisuuden. Ja tästä on todisteena esimerkiksi tämä yli 10000 viestin ketju täällä Pakkotoistolla. Että näin.
No, en nyt näkisi ihan näinkään. Voin helposti väittää, että pöydälläni ei ole kahvikuppia, jos siinä ei kerran ole kahvikuppia. Joku näsäviisas voi toki väittää, että siinä on näkymätön kahvikuppi, jota ei voi käsin kosketella tai mitenkään havaita, mutta agnostismi lähinnä tarkoittaa sitä, ettei tällaisten metafyysisten asioiden olemassaolosta voida tehdä pitäviä päätelmiä. Argumentoida voidaan toki yrittää. Kristittyjen Jumalahan on esimerkiksi kaikkivoipa. Tätä vastaan voi argumentoida, koska kaikkivoipaisuus johtaa paradokseihin. Esim. tämä kuuluisa "voiko Jumala luoda niin ison kiven, ettei jaksa sitä itsekään nostaa". Sitten siihen kaiketi yleensä vastataan, että kaikkivoipa voi rikkoa logiikan lakeja ja siten luoda sellaisen kiven. Tämmöistä peliähän tämä on.Negaatiota (esim. Kristillistä jumalaa ei ole olemassa) ei voi muutenkaan todistaa, oli sitten ateisti, agnostikko tai uskovainen. Tämä ei ole mikään uskomus vaan looginen fakta.
mun mielestä täällä on paksuimmat tarinat ja rimanalitukset tullu ääriateisteilta Uskontohan sekin on, ja alkuräjähdys ja tyhjästä vahingossa syntymis taruihin uskominen se vasta uskoa vaatiikin
.
Muista että mitä ihminen kylvää sitä hän myös niittää. Toivotaan että Jumala siunaa sua vielä pelastuksen armolla, kaikesta ala-arvoisesta herjastasi ja pilkasta huolimatta. Muussa tapauksessa tuollaisen kylvön lopputulos tulee olemaan karmaiseva. Jokainen on Jumalan edessä kerran, et pääse sitä tosiasiaa pakoon vaikka herjaisit ja pilkkaisit kuinka paljon.
En kutsuisi tuota näsäviisaaksi. Jos et näe kuppia se ei todista, etteikö joku toinen voisi sen nähdä. Voit toki väittää, ettei pöydällä ole kuppia, koska et sitä itse pysty havaitsemaan, mutta on silti suuri joukko nollasta poikkeavan todennäköisyyden omaavia perusteluita, joiden perusteella kuppi voisi silti pöydällä olla. Osa toki hassuja, mutta osan voi perustella tieteellisesti neurologian tai fysiikan teorioiden perusteella. Toki on todennäköisempää, ettei pöydällä ole kuppia jos et sitä havaitse, mutta tämä on kaikkea muuta kuin kriittistä tarkastelua kestävä todistus.No, en nyt näkisi ihan näinkään. Voin helposti väittää, että pöydälläni ei ole kahvikuppia, jos siinä ei kerran ole kahvikuppia. Joku näsäviisas voi toki väittää, että siinä on näkymätön kahvikuppi, jota ei voi käsin kosketella tai mitenkään havaita, mutta agnostismi lähinnä tarkoittaa sitä, ettei tällaisten metafyysisten asioiden olemassaolosta voida tehdä pitäviä päätelmiä.
Tämä ei kuitenkaan mitenkään rajoitu vain negaatioihin. Aivan yhtä hyvin pöydällä voisi olla kuppi ja sen voisi väittää olevan aistiharhaa. Muut eivät välttämättä havaitse, mitä minä havaitsen. Tunnustan, ettei minulla ole tohtorintutkintoa epistemologiasta, mutta oikein tiukan tulkinnan mukaan voimme epäillä kaiken olemassaoloa paitsi omaa olemassaoloamme. Viittaan tällä Descartesin "Cogito ergo sum"-päätelmään eli koska voin kyseenalaistaa oman olemassaoloni, niin minun on väistämättä oltava olemassa. Kaiken muun havaitsen kuitenkin aisteillani enkä voi olla täysin varma ovatko ne tosia.En kutsuisi tuota näsäviisaaksi. Jos et näe kuppia se ei todista, etteikö joku toinen voisi sen nähdä. Voit toki väittää, ettei pöydällä ole kuppia, koska et sitä itse pysty havaitsemaan, mutta on silti suuri joukko nollasta poikkeavan todennäköisyyden omaavia perusteluita, joiden perusteella kuppi voisi silti pöydällä olla. Osa toki hassuja, mutta osan voi perustella tieteellisesti neurologian tai fysiikan teorioiden perusteella. Toki on todennäköisempää, ettei pöydällä ole kuppia jos et sitä havaitse, mutta tämä on kaikkea muuta kuin kriittistä tarkastelua kestävä todistus.
Toinen Gettier-kaltainen esimerkki, joka kertoo tiedon klassisen määritelmän heikkoudesta, on ns. "lammas laitumella" -esimerkki, joka kuuluu seuraavasti: Henkilö näkee laitumella lampaan, joka todellisuudessa onkin lammaskoira. Näköesteen (esim. kivi tai kukkula) takana on samalla laitumella kuitenkin oikea lammas. Eli jos henkilö väittää tietävänsä, että "laitumella on lammas" hän on oikeassa, vaikka ei näekään oikeaa lammasta vaan koiran. Filosofinen ongelma siis kuuluu: Onko henkilöllä tietoa lampaasta?
Tietoteoria ? Wikipedia