Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Taidat olla aika vannoutunut poikamies, jos kerran vastaus rukouksiisi on se, että muija ottaa ja lähtee toisen äijän matkaan.

Sinustako olisi parempi roikkua suhteessa joka kylmyydeltään vastaa pohjoisnapaa? Itse olin liian alaspainettu lähtemään tai tekemään oikeastaan millekkään mitään.. heti kun totuus asioista selvisi minulle.. koin suuren helpotuksen. Muistin kiittää tätä tyyppiä erikseen asiasta.. et pidä sinä tuo nainen sovitte hyvin yhteen kun samanlaisia selkäänpuukottajia olette.
 
Toi rukoiluhomma on kyllä mielenkiintosta. Voi rukoilla minkä vaan aiheen tiimoilta, ja jos:
-Asia menee hyvin -> jumala pelastaa
-Asia menee paskasti -> jumala rankaisee
-Asia ei muutu mitenkään -> jumalan mielestä asian pitää ollakin näin.
 
Toi rukoiluhomma on kyllä mielenkiintosta. Voi rukoilla minkä vaan aiheen tiimoilta, ja jos:
-Asia menee hyvin -> jumala pelastaa
-Asia menee paskasti -> jumala rankaisee
-Asia ei muutu mitenkään -> jumalan mielestä asian pitää ollakin näin.

Jos jaksat/haluat/viitsit.. niin lue tuosta ihan kunnon tietoa rukouksesta.. jokusen raamatunpaikan tarkastaminen vahvistanee raamatun sanoman aiheesta.

Rukous

Kunnioittavaa puhetta tosi Jumalalle tai väärille jumalille. Pelkkä Jumalalle puhuminen ei välttämättä ole rukoilemista, kuten Eedenin tuomio ja Kainin tapaus osoittavat (1Mo 3:8–13; 4:9–14). Rukoukseen sisältyy antaumusta, luottamusta ja kunnioitusta sekä riippuvuuden tunne rukouksen kohteesta. Rukoilemiseen liittyvistä heprean ja kreikan sanoista välittyy sellaisia ajatuksia kuin kysyminen, tiedusteleminen, (harras tai nöyrä) pyytäminen tai anominen, suosion anominen sekä ylistäminen, kiittäminen ja siunaaminen.

Anomuksia ja nöyriä pyyntöjä voidaan tietysti esittää myös ihmisille, ja joskus alkukielten sanoja käytetäänkin tällaisissa yhteyksissä (1Mo 44:18; 50:17; Ap 25:11), mutta sanaa ”rukous” ei voida käyttää näissä kohdissa uskonnollisessa merkityksessä. Joku saattaisi ”pyytää hartaasti” tai ”anoa” jotakuta tekemään jotakin, mutta hän ei tällöin pitäisi tuota toista henkilöä Jumalanaan. Hän ei esimerkiksi esittäisi hänelle äänetöntä anomusta eikä anoisi häneltä mitään silloin, kun hän ei olisi näkyvissä, niin kuin tehdään rukoiltaessa Jumalaa.

”Rukouksen Kuulija”
. Raamattu osoittaa kauttaaltaan, että rukoukset tulee kohdistaa Jehovalle (Ps 5:1, 2; Mt 6:9), että hän on ”rukouksen Kuulija” (Ps 65:2; 66:19) ja että hänellä on voimaa toimia anojien puolesta (Mr 11:24; Ef 3:20). Väärien jumalien ja niiden kuvien rukoilemisen paljastetaan olevan typerää, sillä epäjumalankuvat eivät kykene kuulemaan eivätkä toimimaan, eikä niitä jumalia, joita ne edustavat, voida mitenkään verrata tosi Jumalaan (Tu 10:11–16; Ps 115:4, 6; Jes 45:20; 46:1, 2, 6, 7). Karmelinvuorella käyty Baalin ja Jehovan välinen jumaluutta koskeva kamppailu osoitti, kuinka tyhmää on rukoilla vääriä jumalia (1Ku 18:21–39; vrt. Tu 6:28–32).

Vaikka jotkut väittävät, että muidenkin, esimerkiksi Jumalan Pojan, rukoileminen on sopivaa, todisteet puhuvat selvästi sitä vastaan. Joissakin harvoissa tapauksissa sanat tosin kohdistetaan taivaassa olevalle Jeesukselle Kristukselle. Stefanos vetosi Jeesukseen juuri ennen kuolemaansa: ”Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni.” (Ap 7:59.) Tekstiyhteys kuitenkin paljastaa, miksi tuossa tilanteessa voitiin käyttää tätä poikkeuksellista ilmausta. Stefanos oli vastikään nähnyt näyssä ”Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella”, ja koska hän ilmeisesti reagoi tähän ikään kuin Jeesus itse olisi ollut paikalla, hän tunsi voivansa vapaasti esittää tämän anomuksen sille, jonka hän tunnusti kristillisen seurakunnan pääksi. (Ap 7:55, 56; Kol 1:18.) Myös apostoli Johannes sanoo Ilmestyskirjan lopussa: ”Aamen! Tule, Herra Jeesus.” (Il 22:20.) Mutta jälleen tekstiyhteys osoittaa, että Johannes oli kuullut näyssä (Il 1:10; 4:1, 2) Jeesuksen puhuvan tulemisestaan ja sen vuoksi Johannes ilmaisi edellä mainituin sanoin odottavansa hartaasti tuota tulemista (Il 22:16, 20). Sekä Stefanoksen että Johanneksen tapauksessa tilanne oli miltei samanlainen kuin siinä keskustelussa, jonka Johannes kävi Ilmestyskirjan näyssä erään taivaallisen vanhimman kanssa (Il 7:13, 14; vrt. Ap 22:6–22). Mikään ei ilmaise, että kristityt opetuslapset olisivat muissa yhteyksissä puhutelleet Jeesusta tällä tavoin hänen taivaaseennousemisensa jälkeen. Apostoli Paavali kirjoittaakin: ”Antakaa anomustenne tulla kaikessa rukouksen ja nöyrän pyynnön avulla kiitoksen ohella Jumalalle tunnetuiksi.” (Fil 4:6.)

Artikkelissa JUMALAN LÄHESTYMINEN tarkastellaan Kristuksen Jeesuksen asemaa välittäjänä, jonka kautta rukoukset tulee kohdistaa Jumalalle. Jeesuksen veren perusteella, joka esitettiin uhriksi Jumalalle, ”meillä on rohkeutta – – pyhään paikkaan vievää pääsytietä varten”, ts. rohkeutta lähestyä Jumalan läsnäoloa rukouksessa, käydä esiin ”totuudellisin sydämin täydessä uskon varmuudessa” (Hpr 10:19–22). Jeesus Kristus on sen tähden ainoa ”tie”, jonka kautta voi tulla sovitetuksi Jumalan kanssa ja lähestyä Jumalaa rukouksessa. (Joh 14:6; 15:16; 16:23, 24; 1Ko 1:2; Ef 2:18; ks. JEESUS KRISTUS: Jeesuksen tärkeä osa Jumalan tarkoituksessa.)

Keiden rukoukset Jumala kuulee? Ihmisiä ”kaikesta lihasta” voi tulla ”rukouksen Kuulijan”, Jehova Jumalan, luokse (Ps 65:2; Ap 15:17). Silloinkin kun Israel oli Jumalan ”yksityisomaisuutta”, hänen liittokansansa, vierasmaalaiset saattoivat lähestyä Jehovaa rukouksessa tunnustamalla Israelin olevan Jumalan asettama välikappale ja Jerusalemin temppelin hänen valitsemansa uhripaikka (5Mo 9:29; 2Ai 6:32, 33; vrt. Jes 19:22). Myöhemmin juutalaisten ja pakanoiden välinen ero poistettiin ikuisiksi ajoiksi Kristuksen kuoleman välityksellä (Ef 2:11–16). Italialaisen Corneliuksen luona Pietari tajusi, että ”Jumala ei ole puolueellinen, vaan jokaisessa kansakunnassa se, joka pelkää häntä ja toteuttaa vanhurskautta, on hänelle otollinen” (Ap 10:34, 35). Ratkaisevaa onkin ihmisen sydän ja se, mitä hänen sydämensä saa hänet tekemään (Ps 119:145; Va 3:41). Ne jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja tekevät ”sitä, mikä on mieluista hänen silmissään”, voivat olla varmoja siitä, että myös hänen ”korvansa” ovat avoinna heille (1Jo 3:22; Ps 10:17; San 15:8; 1Pi 3:12).

Jumala ei sitä vastoin kuuntele suosiollisesti niitä, jotka hylkäävät Jumalan sanan ja lain, vuodattavat verta ja harjoittavat muuta pahuutta; heidän rukouksensa ovat hänestä ’inhottavia’ (San 15:29; 28:9; Jes 1:15; Mi 3:4). Sellaisten ihmisten rukoukset voivat jopa ’tulla synniksi’ (Ps 109:3–7). Julkean ja kapinallisen toimintansa vuoksi kuningas Saul menetti Jumalan suosion, ja ”vaikka Saul tiedusteli Jehovalta, Jehova ei koskaan vastannut hänelle, ei unien, ei urimin eikä profeettojen välityksellä” (1Sa 28:6). Jeesus sanoi, että ulkokultaiset ihmiset, jotka yrittivät kohdistaa huomion hurskauteensa rukoilemalla, saivat ”palkkansa täysimääräisenä” ihmisiltä mutta eivät Jumalalta (Mt 6:5). Hurskastelevat fariseukset pitivät pitkiä rukouksia ja kerskuivat korkealla moraalillaan, mutta Jumala tuomitsi heidät heidän ulkokultaisen menettelynsä vuoksi (Mr 12:40; Lu 18:10–14). Vaikka he lähestyivät Jumalaa huulillaan, heidän sydämensä oli kaukana hänestä ja hänen totuuden Sanastaan (Mt 15:3–9; vrt. Jes 58:1–9).

Ihmisen täytyy uskoa Jumalaan ja siihen, että hän on ”niiden palkitsija, jotka hartaasti etsivät häntä” (Hpr 11:6), ja käydä esiin ”täydessä uskon varmuudessa” (Hpr 10:22, 38, 39). On tärkeää, että ihminen tunnustaa oman syntisen tilansa, ja jos hän on syyllistynyt vakaviin synteihin, hänen täytyy ’hellyttää Jehovan kasvoja’ (1Sa 13:12; Da 9:13) pehmentämällä ensin oma sydämensä vilpittömän katuvaksi, nöyräksi ja murtuneeksi (2Ai 34:26–28; Ps 51:16, 17; 119:58). Sitten Jumala voi ottaa anomuksen vastaan, antaa anteeksi ja kuunnella suosiollisesti (2Ku 13:4; 2Ai 7:13, 14; 33:10–13; Ja 4:8–10); sen jälkeen ihmisestä ei enää tunnu siltä, että Jumala on ’pilvimassalla estänyt pääsyn luokseen, niin ettei rukous pääse läpi’ (Va 3:40–44). Vaikkei Jumala ehkä täysin kieltäydy kuuntelemasta jotakuta, hänen rukouksensa voivat ’estyä’, jos hän ei noudata Jumalan neuvoja (1Pi 3:7). Anteeksiantoa pyytävien täytyy itse antaa anteeksi toisille (Mt 6:14, 15; Mr 11:25; Lu 11:4).

Mitä on sopivaa rukoilla?

Rukoukset sisältävät pohjimmiltaan tunnustuksia (2Ai 30:22), anomuksia tai pyyntöjä (Hpr 5:7), ylistystä ja kiitosta (Ps 34:1; 92:1) sekä juhlallisia lupauksia (1Sa 1:11; Sr 5:2–6). Rukous, jonka Jeesus opetti opetuslapsilleen, oli ilmeisesti tarkoitettu vain suuntaa antavaksi malliksi, koska Jeesuksen itsensä ja hänen opetuslastensa myöhemmin esittämät rukoukset eivät noudattaneet tiukasti hänen mallirukouksensa sanamuotoa. (Mt 6:9–13.) Alkusanoissaan tämä rukous keskittyy siihen, mikä on kaikkein tärkeintä, nimittäin Jehovan nimen pyhittämiseen – sitä on häpäisty Eedenin kapinasta lähtien – ja Jumalan tahdon toteutumiseen luvatun Valtakunnan välityksellä, jonka hallitsijana on ennustettu Siemen, Messias (1Mo 3:15; ks. JEHOVA: Suvereeniuden kunniaan saattaminen ja nimen pyhittäminen). Tällaisen rukouksen esittäjän on ehdottomasti oltava Jumalan puolella Jehovan suvereeniutta koskevassa kiistakysymyksessä.

Jeesuksen vertauksessa Luukkaan 19:11–27:ssä osoitetaan, mitä ’Valtakunnan tuleminen’ merkitsee: se tulee panemaan tuomion täytäntöön, tuhoamaan kaikki vastustajat sekä vapauttamaan ja palkitsemaan ne, jotka ovat panneet toivonsa siihen (vrt. Il 16:14–16; 19:11–21). Seuraava ilmaus, ”tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa”, ei viittaa ensisijaisesti siihen, että ihmiset tekevät Jumalan tahdon, vaan pikemminkin siihen, että Jumala itse toteuttaa tahtonsa maan ja sen asukkaiden suhteen ja osoittaa näin, että hänellä on voimaa panna julistamansa tarkoitus täytäntöön. Rukoilija ilmaisee tällä tavalla tietysti myös sen, että hän itse asettaa Jumalan tahdon etusijalle ja alistuu siihen. (Mt 6:10; vrt. Mt 26:39.) Pyynnöt, jotka koskevat jokapäiväistä leipää, anteeksiantoa, kiusauksesta varjeltumista ja vapautusta paholaisesta, liittyvät kaikki siihen anojan toivomukseen, että hän saisi elää jatkuvasti Jumalan suosiossa. Hän ei toivo tätä ainoastaan itselleen vaan kaikille samanuskoisille (vrt. Kol 4:12).

Nämä mallirukouksessa mainitut asiat ovat olennaisen tärkeitä kaikille uskoville; ne ovat heille kaikille yhteisiä tarpeita. Raamatussa osoitetaan, että toisaalta monet muutkin asiat, jotka vaikuttavat ihmisiin enemmän tai vähemmän tai jotka johtuvat joistakin tietyistä olosuhteista tai tilanteista, ovat sopivia rukouksen aiheita. Vaikkei niitä erikseen mainitakaan Jeesuksen mallirukouksessa, ne silti liittyvät siinä esitettyihin asioihin. Henkilökohtaiset rukoukset voivat näin ollen käsittää käytännössä elämän kaikki puolet. (Joh 16:23, 24; Fil 4:6; 1Pi 5:7.)

Vaikka on siis aivan oikein, että kaikki pyrkivät saamaan lisää tietoa, ymmärrystä ja viisautta (Ps 119:33, 34; Ja 1:5), jotkut saattavat tarvita niitä aivan erityisillä alueilla. He voivat pyytää Jumalalta ohjausta tehdessään oikeudellisia päätöksiä kuten Mooses (2Mo 18:19, 26; vrt. 4Mo 9:6–9; 27:1–11; 5Mo 17:8–13) tai nimittäessään joitakuita erityisiin vastuutehtäviin Jumalan kansan keskuudessa (4Mo 27:15–18; Lu 6:12, 13; Ap 1:24, 25; 6:5, 6). He saattavat pyytää voimaa ja viisautta joidenkin tiettyjen tehtävien hoitamiseen tai nimenomaisten koettelemusten tai vaarojen kohtaamiseen (1Mo 32:9–12; Lu 3:21; Mt 26:36–44). Omien kokemustensa perusteella heillä voi olla erilaisia syitä siunata ja kiittää Jumalaa (1Ko 7:7; 12:6, 7; 1Te 5:18).

Ensimmäisen Timoteuksen kirjeen 2:1, 2:ssa apostoli puhuu rukouksista, joita esitetään ”kaikenlaisten ihmisten puolesta, kuninkaiden ja kaikkien niiden puolesta, jotka ovat korkeassa asemassa”. Viimeisenä yönä, jonka Jeesus vietti opetuslastensa kanssa, hän sanoi rukouksessa, että hän ei pyytänyt maailman puolesta vaan niiden puolesta, jotka Jumala oli antanut hänelle, ja että nämä eivät olleet maailmasta vaan maailma vihasi heitä (Joh 17:9, 14). Siksi rukouksiin, joita kristityt esittävät maailman viranomaisten puolesta, näyttää liittyvän joitakin rajoituksia. Se, mitä apostoli sanoi seuraavaksi, osoittaa, että sellaiset rukoukset ovat loppujen lopuksi pyyntöjä Jumalan kansan puolesta, ”jotta saisimme edelleenkin viettää rauhallista ja hiljaista elämää täydessä jumalisessa antaumuksessa ja vakavuudessa” (1Ti 2:2). Muinaiset esimerkit valaisevat tätä: Nehemia rukoili, että Jumala ’antaisi hänen osakseen sääliä’ kuningas Artakserkseen edessä (Ne 1:11; vrt. 1Mo 43:14), ja Jehova neuvoi israelilaisia ’etsimään sen kaupungin [Babylonin] rauhaa’, johon heidät vietäisiin pakkosiirtolaisuuteen, ja rukoilemaan sen puolesta, koska ’sen rauhassa tuli olemaan rauha heillekin’ (Jer 29:7). Samalla tavalla kristityt rukoilivat oman aikansa hallitsijoiden uhkausten takia (Ap 4:23–30), ja epäilemättä heidän rukouksiinsa vangitun Pietarin puolesta sisältyivät myös ne viranomaiset, joilla oli valta vapauttaa hänet (Ap 12:5). Sopusoinnussa Kristuksen neuvon kanssa he rukoilivat niiden puolesta, jotka vainosivat heitä (Mt 5:44; vrt. Ap 26:28, 29; Ro 10:1–3).

Varhaisesta alkaen Jumalaa on kiitetty hänen huolenpitonsa osoituksista, esimerkiksi ravinnosta (5Mo 8:10–18; huom. myös Mt 14:19; Ap 27:35; 1Ko 10:30, 31). Arvostuksen Jumalan hyvyyttä kohtaan tulee kuitenkin näkyä ”kaikessa”, ei vain aineellisten siunausten yhteydessä (1Te 5:17, 18; Ef 5:19, 20).

Viime kädessä Jumalan tahdon tuntemus hallitsee rukousten sisältöä, sillä anojan täytyy tajuta, että jos hän haluaa rukoukseensa vastattavan, pyynnön täytyy miellyttää Jumalaa. Koska anoja tietää, että Jumala ei suhtaudu suosiollisesti jumalattomiin eikä niihin, jotka jättävät hänen Sanansa huomiotta, hän ei tietenkään voi pyytää mitään sellaista, mikä sotii vanhurskautta ja Jumalan paljastettua tahtoa, mm. Jumalan Pojan ja hänen henkeytettyjen opetuslastensa opetuksia, vastaan (Joh 15:7, 16). Siksi mainintaa ”minkä tahansa” pyytämisestä (Joh 16:23) ei tule irrottaa tekstiyhteydestään. ”Mitä tahansa” ei selvästikään sisällä asioita, joista ihminen tietää tai hänellä on syytä otaksua, etteivät ne miellytä Jumalaa. Johannes sanoo: ”Tämä on se luottamus, joka meillä on häneen, että mitä pyydämmekin hänen tahtonsa mukaan, hän kuulee meitä.” (1Jo 5:14; vrt. Ja 4:15.) Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Jos kaksi teistä maan päällä sopii jostakin tärkeästä, mitä he pyytäisivät, niin se tulee tapahtumaan heille taivaassa olevan Isäni ansiosta.” (Mt 18:19.) Vaikka ruokaan ym. aineelliseen liittyvät seikat ovat sopivia rukousaiheita, niin materialistiset halut ja pyrkimykset eivät ole, kuten mm. Matteuksen 6:19–34 ja 1. Johanneksen kirjeen 2:15–17 osoittavat. Ei ole myöskään oikein rukoilla niiden puolesta, jotka Jumala tuomitsee (Jer 7:16; 11:14).

Roomalaiskirjeen 8:26, 27 osoittaa, että jossakin tilanteessa kristitty ei ehkä tarkalleen tiedä, mitä hän rukoilisi, mutta Jumala ymmärtää hänen ’lausumattomat huokauksensa’. Apostoli ilmaisee, että tämä tapahtuu Jumalan hengen eli vaikuttavan voiman välityksellä. On muistettava, että Jumala henkeytti Raamatun henkensä välityksellä (2Ti 3:16, 17; 2Pi 1:21). Sen sisältämät profetiat ja tapahtumat esikuvasivat niitä olosuhteita, joihin hänen palvelijansa myöhemmin joutuisivat, ja ne osoittivat, millä tavalla Jumala ohjaisi palvelijoitaan ja tulisi tarvittaessa heidän avukseen (Ro 15:4; 1Pi 1:6–12). Ehkä vasta saatuaan tarvitsemansa avun kristitty oivaltaa, että se, mitä hän olisi voinut rukoilla (muttei tiennyt miten), oli jo esitetty Jumalan henkeytetyssä sanassa (vrt. 1Ko 2:9, 10).

Rukouksiin vastaaminen. Vaikka Jumalan ja joidenkin yksilöiden välillä oli muinoin jonkin verran kaksisuuntaista viestintää, se ei ollut tavallista, sillä useimmiten se rajoittui joihinkin erikoisedustajiin, kuten Abrahamiin ja Moosekseen (1Mo 15:1–5; 2Mo 3:11–15; vrt. 2Mo 20:19). Tällöinkin ilmeisesti enkelit välittivät Jumalan sanat, paitsi silloin kun hän puhui Pojalleen tai Pojastaan tämän ollessa maan päällä (vrt. 2Mo 3:2, 4; Ga 3:19). Myös aineellistuneiden enkeleiden henkilökohtaisesti välittämät sanomat olivat harvinaisia, mikä käy ilmi siitä, että ne synnyttivät vastaanottajissa tavallisesti levottomuutta (Tu 6:22; Lu 1:11, 12, 26–30). Rukouksiin vastattiin siis useimmiten profeettojen välityksellä tai siten, että johonkin pyyntöön joko suostuttiin tai se evättiin. Jehovan vastaukset rukouksiin voitiin usein havaita selvästi, kun hän esimerkiksi vapautti palvelijansa heidän vihollistensa käsistä (2Ai 20:1–12, 21–24) tai kun hän huolehti heidän aineellisista tarpeistaan äärimmäisen puutteen aikana (2Mo 15:22–25). Mutta epäilemättä yleisintä vastausta ei ollut kovin helppo huomata, koska se liittyi moraalisen voiman ja valistuksen antamiseen, mikä auttoi ihmistä pysymään vanhurskaalla tiellä ja suorittamaan Jumalan hänelle antaman työn (2Ti 4:17). Varsinkin kristityn rukouksiinsa saamaan vastaukseen sisältyi etupäässä hengellisiä asioita, ei mitään, mikä olisi ollut yhtä dramaattista kuin jotkin Jumalan aiemmat voimateot, mutta kylläkin aivan yhtä tärkeää (Mt 9:36–38; Kol 1:9; Hpr 13:18; Ja 5:13).

Jotta rukous tulee kuulluksi, se täytyy esittää oikealle persoonalle, Jehova Jumalalle, sen täytyy koskea oikeita asioita, jotka ovat sopusoinnussa Jumalan ilmoitettujen tarkoitusten kanssa, se täytyy esittää oikealla tavalla, Jumalan asettaman kanavan, Kristuksen Jeesuksen, kautta, ja se täytyy esittää oikeista vaikuttimista ja puhtaasta sydämestä (vrt. Ja 4:3–6). Kaiken tämän lisäksi on oltava sinnikäs. Jeesus kehotti ’pyytämään, etsimään ja kolkuttamaan jatkuvasti’, hellittämättä (Lu 11:5–10; 18:1–7). Hän herätti kysymyksen, löytäisikö hän maan päältä uskoa rukouksen voimaan ’saapuessaan’ tulevaisuudessa (Lu 18:8). Jumalan näennäinen viivyttely joihinkin rukouksiin vastaamisessa ei johdu kykenemättömyydestä eikä haluttomuudesta, kuten Raamattu selvästi osoittaa (Mt 7:9–11; Ja 1:5, 17). Joissakin tapauksissa vastauksen on odotettava Jumalan aikataulua (Lu 18:7; 1Pi 5:6; 2Pi 3:9; Il 6:9–11). On kuitenkin ilmeistä, että Jumala suo häntä rukoileville ensi sijassa tilaisuuden ilmaista huolensa syvyyden, kaipauksensa hartauden ja vaikuttimensa aitouden (Ps 55:17; 88:1, 13; Ro 1:9–11). Toisinaan heidän täytyy Jaakobin tavoin kamppailla pitkän aikaa saadakseen siunauksen (1Mo 32:24–26).

Vaikka Jehova Jumalaa ei voida suurellakaan joukolla painostaa toimimaan, hän huomaa ilmeisesti myös sen, missä määrin hänen palvelijansa ovat joukkona huolissaan jostakin asiasta, ja hän ryhtyy toimiin, kun he yhdessä ilmaisevat syvän huolensa tai kiinnostuksensa jostakin (vrt. 2Mo 2:23–25). Jos ilmenee välinpitämättömyyttä tai senkaltaista, niin voi olla, ettei Jumala ehkä puutu asioiden kulkuun. Kun Jerusalemin temppeliä rakennettiin uudelleen, oli aikoja, jolloin hanketta ei tuettu kunnolla (Esr 4:4–7, 23, 24; Hag 1:2–12) vaan oli keskeytyksiä ja viivytyksiä, kun taas myöhemmin Nehemia rakensi uudelleen kaupungin muurit vain 52 päivässä, koska työn puolesta rukoiltiin ja sitä tuettiin kiitettävästi (Ne 2:17–20; 4:4–23; 6:15). Kirjoittaessaan Korintin seurakunnalle Paavali kertoo Jumalan pelastaneen hänet kuolemanvaarasta ja sanoo: ”Myös te voitte osaltanne auttaa esittämällä rukouksenne meidän puolestamme, jotta monet kiittäisivät puolestamme siitä, mitä meille on huomaavaisesti annettu monien rukoilevien kasvojen ansiosta.” (2Ko 1:8–11; vrt. Fil 1:12–20.) Kerta toisensa jälkeen korostetaan esirukousten voimaa, esittipä niitä joku yksilö tai ryhmä. Jaakob sanoi ’toisten puolesta rukoilemisesta’: ”Vanhurskaan rukouksessa, kun se on vaikuttamassa, on paljon voimaa.” (Ja 5:14–20; vrt. 1Mo 20:7, 17; 2Te 3:1, 2; Hpr 13:18, 19.)

On myös merkille pantavaa, että usein kerrotaan jonkun ajaneen asiaansa Jehovan, Suvereenin Hallitsijan, edessä. Anoja esittää syyt, joiden perusteella hän uskoo pyyntönsä olevan aiheellinen, todisteet siitä, että hänen vaikuttimensa on oikea ja epäitsekäs, sekä perustelut sen osoittamiseksi, että muut seikat painavat vaa’assa enemmän kuin hänen omat etunsa tai mielipiteensä. Näihin saattaisi sisältyä se, että Jumalan oman nimen kunnia tai hänen kansansa hyvinvointi liittyy asiaan, tai se, millainen vaikutus Jumalan asioihin puuttumisella tai puuttumatta jättämisellä olisi toisiin. Saatetaan vedota Jumalan oikeudenmukaisuuteen, rakkaudelliseen huomaavaisuuteen tai armollisuuteen. (Vrt. 1Mo 18:22–33; 19:18–20; 2Mo 32:11–14; 2Ku 20:1–5; Esr 8:21–23.) Myös Kristus Jeesus ”puhuu” uskollisten seuraajiensa ”puolesta” (Ro 8:33, 34).
 
Ei hel...
 
Niin kun ette tuntuneet rukouksesta mitään tietävän.. niin tuon luettuasi ja raamatunpaikoilla asian todennettuasi sinäkin voit jotain tietää.. toisaalta näyttäisi siltä ettei tiedon hankkiminen ole monenkaan tarkoitusperiin sopivaa.. vaan puskista hölmöyksien huutelu sopii paremmin henkilökuvaan.
 
Itseäni ei vaan henkilökohtaisesti kiinnosta pätkääkään, mitä Raamatun paikkoja Pena sieltä lainailee minkäkin asian tueksi. Miksi se Raamattu olisi mikään ohjenuora millekään?
 
Mistä päätelmä että Luoja vaikuttaisi millään tavalla edellämainittuihin asioihin? Siksikö kun ne nimikristityt siellä tekevät jotain ristinmerkkejä ja rukoilevat ja aina matsi päättyy toisen voittoon tai jenkit "voitti" sodassa jne?

Raamattu opettaa että maapallo on saatanan vallassa, tuolle henkiolennolle luovutettu rellestyskentäksi rajatuksi ajaksi.. Jumala voi vaikuttaa ihmisten elämään henkilötasolla lähinnä niin, että hyvää tekemällä saat siunauksen.. hyvän mielen ja rauhan. Tokikin raamattu mainitsee myös, että enkelit johtavat saarnaamistyötä.. ja monet Jumalan sananpalvelijat ovat saaneet kokea elämässään yliluonnollisiakin asioita.. yksi esimerkki vain.. eräät naisihmiset olivat saarnaamistyössä afrikassa.. eräs kylän noita/poppamies mikä lie oli asettunut väijymään näitä naisia kirves kourassaan.. kun naiset olivat nurkan kohdalla ja mies valmistui lyömään.. ei kirves ollut liikahtanut senttiäkään.. naiset pääsivät jatkamaan matkaansa vahingoittumina.. myöhemmin tuo sama mies oli lähestynyt heitä ja pyytänyt saada armoa heidän Jumalaltaan joka on demoneiden yläpuolella. Tälläiset tapaukset osoittavat mielestäni, että enkelit todella ovat läsnä tuossa työssä johon Jeesus tosiseuraajiaan käski.


Tuohon Japin esimerkkiin.. Raamattu selkeäsanaisesti opettaa sivuillaan.. että ajallaan Luoja tulee poistamaan kaikki sellaiset ihmiset ja järjestelmät jotka vastustavat Hänen nimeään.. sen aika ei ole viellä, mutta raamattua opiskelemalla voit havaita, että olemme aivan maaliviivalla ja aivan meidän aikanamme alkaa tapahtua paljon ja äkkiä. Ja kun se tapahtuu.. niin ei paljon naurata.


Hieman raamatun paikkaa tähän kohti valottamaan ihmisen räikeyttä..



2.Pietarin 2:4 Varmasti jos Jumala ei pidättynyt rankaisemasta enkeleitä, jotka tekivät syntiä, vaan heittämällä heidät tartarokseen luovutti heidät sakean pimeyden kuiluihin tuomiota varten säilytettäviksi+ 5 eikä pidättynyt rankaisemasta muinaista maailmaa, mutta varjeli Nooan, vanhurskauden saarnaajan, sekä seitsemän muuta tuottaessaan vedenpaisumuksen jumalattomien maailmalle, 6 ja polttamalla Sdoman ja Gomorran kaupungit poroksi langetti niille tuomion ja asetti siten jumalattomille mallin tulevaisista 7 ja vapautti vanhurskaan Lootin, jota lakia uhmaavien ihmisten antautuminen irstauteen vaivasi suuresti – 8 sillä se, mitä tuo vanhurskas mies näki ja kuuli asuessaan heidän keskuudessaan päivästä päivään, piinasi hänen vanhurskasta sieluaan heidän laittomien tekojensa takia –, 9 niin Jehova tietää, miten vapauttaa jumalisen antaumuksen ihmiset koettelemuksesta, mutta miten säilyttää epävanhurskaat tuomion päivää varten pois karsittaviksi, 10 erityisesti kuitenkin ne, jotka kulkevat lihan perässä ja haluavat saastuttaa sen ja jotka halveksivat herrautta.

Uhkarohkeina, omapäisinä he eivät vapise kunniakkaiden edessä vaan puhuvat herjaavasti, 11 jota vastoin enkelit, vaikka ovat voimaltaan ja mahdiltaan suurempia, eivät kunnioituksesta Jehovaa kohtaan esitä heitä vastaan syytöstä herjaavin sanoin. 12 Mutta niin kuin järjettömät eläimet, jotka ovat syntyneet luonnostaan pyydystettäviksi ja tuhottaviksi, tulevat nämä siinä, mistä he ovat tietämättömiä ja puhuvat herjaavasti, myös kärsimään tuhon omaan tuhoonsa johtavalla tiellä 13 tehdessään itselleen vääryyttä väärinteon palkaksi.

Tervetuloa, väännän jumalaiselta pelleltä niskat nurin, ei oo saanut eikä yrittänyt lopettaa lasten hyväksikäyttöä, kidun mielummin iänkaikkisuuden kuin kumarran tuollaista pelleä sekuntiakaan. En ymmärrä miten joku voi tuollaista hyväksyä.. Kaikkivaltias joka antaa lasten kärsiä, suakin on tuupattu pyllyyn omien juttujesi mukaan mutta oot silti ihan et jesse on jees. Häiriintynyttä schaissea, toivottavasti ei ollu perheen pappi joka sua työnsi.

- - - Updated - - -

Onko mielesi vihainen ja levoton? Vai miksi sorrut noin ala-arvoiseen Jumalanpilkkaan sekä henkilökohtaisiin solvauksiin vailla asiallista argumentointia?

Ei ole, ei ollenkaan, enkä mielestäni solvannut henkilökohtaisesti ja mielestäni satuolentojen pilkkaaminen ei ole merkityksellistä, saat puolestani halventaa ihan mitä tahansa satuolentoa, ja voin kertoa että olen wolverine fani, anna palaa hauku ihan mennen tullen, ei tunnu missään sillä uskon että wolverine pieksee jeesuksen koska vaan, wolverinella ei menisi kolmea päivää parantua haavoista ranteissa, nilkassa ja reiästä kyljessä. Ja sen luuranko on adamantiumilla päällystetty.

- - - Updated - - -

Oon rukoillut koko päivän että lapset saisi olla rauhassa, se on varmaan jo jumalalla työn alla mutta iltalehti ei oo vielä uutisoinut. Pidätän hengitystä tässä ootellessa, onhan tämä sellainen viaton pyyntö, itselleni en pyydä mitään ja omat lapsenikin tulevat toimeen hyvin joten vilpitöntä menoa, eihän kaikkivoipa hyvis tälläistä kieltäisi.. Eihän?
 
Ja jehovan todistaja wannabe. Ei taida lääkärit auttaa hölmöyteen
 
Jeesus kertoi vuorisaarnaassaan miten rukoillaan, joten nuo Vanhan Testamentin hömpät tulee vaan unohtaa.

..........................
Almut, rukous ja paasto

1 "Varokaa tuomasta hurskaita tekojanne ihmisten katseltavaksi, muuten ette saa palkkaa taivaalliselta Isältänne.

2 "Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kujilla, jotta ihmiset kiittelisivät heitä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 3 Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee, 4 jotta hyvä tekosi pysyisi salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.

5 "Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 6 Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.

7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. 8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. 9 Rukoilkaa te siis näin:

-- Isä meidän, joka olet taivaissa!
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
10 Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä
niin kuin taivaassa.
11 Anna meille tänä päivänä
jokapäiväinen leipämme.
12 Ja anna meille velkamme anteeksi,
niin kuin mekin annamme anteeksi
niille, jotka ovat meille velassa.
13 Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.*
14 "Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi. 15 Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

16 "Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 17 Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. 18 Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
JehovanTodistajat ei oo kristinuskoa, niiden jeesus ei ole raamatun Jeesus. Se on sekava harhaoppi. Mutta raamatun ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen kyllä löytää jokainen joka täydestä sydämestään etsii. Usko on yliluonnollinen asia, Jeesuksen sisäistä tuntemista. Näkymätön todellisuus on konkreettisempaa kuin näkyvä, näkymätön on luonut kaiken näkyvän. Ei näitä Jumalan totuuksia horjuta pilkkaaminen.
 
JehovanTodistajat ei oo kristinuskoa, niiden jeesus ei ole raamatun Jeesus. Se on sekava harhaoppi. Mutta raamatun ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen kyllä löytää jokainen joka täydestä sydämestään etsii. Usko on yliluonnollinen asia, Jeesuksen sisäistä tuntemista. Näkymätön todellisuus on konkreettisempaa kuin näkyvä, näkymätön on luonut kaiken näkyvän. Ei näitä Jumalan totuuksia horjuta pilkkaaminen.

Vaihda jeesuksen tilalle keiju ja jumalan tilalle gandalf, toimii toi sun juttu paremmin. Mä oon kuullu että moni uskova on löytänyt sydämestään tutkiessaan pedofiilin, Suomessakin näitä tapauksia on useita, sopivaa viljelysmaata tollaiset hölmöläisten lahkot, siellä pääsee nää pahimmat hyväksikäyttäjät vauhtiin, ja niitä suojellaan toisien hölmöjen toimesta, eihän lapset ole tärkeitä vain se että satuhahmoleikit ja satujumpat ei keskeydy. Samaan jumalaan uskovat eri lahkot pilkkaavat toisiaan kun se on vanhemmilta opittu, onhan se huono jos se kilpaileva seurakunta rupeaisi viemään jäseniä niin pitäähän se tuomita "harhaopiksi" omassahan ei ole mitään sekavaa eikä harhaista, paitsi kaikkien muiden mielestä.

Ei tainnu kuule Kalju rukoukset toimia, ei oo meinaan uutisissa vieläkään mitään lapsista, katson tällä kokeella jälleen kerran todistetuksi että rukous ei toimi jumalaa ei ole ja uskot humpuukiin.
 
Vaihda jeesuksen tilalle keiju ja jumalan tilalle gandalf, toimii toi sun juttu paremmin. Mä oon kuullu että moni uskova on löytänyt sydämestään tutkiessaan pedofiilin, Suomessakin näitä tapauksia on useita, sopivaa viljelysmaata tollaiset hölmöläisten lahkot, siellä pääsee nää pahimmat hyväksikäyttäjät vauhtiin, ja niitä suojellaan toisien hölmöjen toimesta, eihän lapset ole tärkeitä vain se että satuhahmoleikit ja satujumpat ei keskeydy. Samaan jumalaan uskovat eri lahkot pilkkaavat toisiaan kun se on vanhemmilta opittu, onhan se huono jos se kilpaileva seurakunta rupeaisi viemään jäseniä niin pitäähän se tuomita "harhaopiksi" omassahan ei ole mitään sekavaa eikä harhaista, paitsi kaikkien muiden mielestä.

Ei tainnu kuule Kalju rukoukset toimia, ei oo meinaan uutisissa vieläkään mitään lapsista, katson tällä kokeella jälleen kerran todistetuksi että rukous ei toimi jumalaa ei ole ja uskot humpuukiin.

ei tässä voi muuta todeta sun asiattomiin juttuihis kuin että kerran sinäkin kuolet ja siirryt ajasta ikuisuuteen ja olet maailmankaikkeuden faktojen äärellä, selitä siellä sitten juttujas totiselle tuomarille ja katso millainen tuomio tulee :)
 
ei tässä voi muuta todeta sun asiattomiin juttuihis kuin että kerran sinäkin kuolet ja siirryt ajasta ikuisuuteen ja olet maailmankaikkeuden faktojen äärellä, selitä siellä sitten juttujas totiselle tuomarille ja katso millainen tuomio tulee :)

Kaikki me kuollaan, ero on siinä että minä ymmärrän että tämä on tässä, sä betsaat sun kivet johonkin jumaluuteen, ootko miettinyt et mitä jos betsaat ihan väärään jumalaan. Kumpi saa enemmän runtua, minä joka pilkkasin sinun "olematonta" jumalaasi enkä uskonut mihinkään vai sinä joka palvoit väärää jumalaa. Maailmassa on kaiketi joku 3000+ jumalaa, aika heikko prosentti et veikkasit oikeaa.

Maailmankaikkeuden faktat on aika pitkälle tiedemiesten selvittämiä jo, jumalasta on tullut sellainen piilopaikkojen jumala, ne pienet asiat mitä tiedemiehet eivät ole selvittäneet siellä se jumala piileksii, ja mitä enemmän tiedemiehet selvittää sen pienemmäksi käy jumalan piilopaikat, päivä päivältä. Kohta se on niin pieni ettei siihen usko enää kuin pari hassua ihmistä.
 
Hauskaa keskustelua. Tämän ketjun äärikristityt olisivat varmaan niitä pahamaineisia jihadisteja, mikäli olisivat syntyneet johonkin muslimimaahan. Sen verran pimeätä juttua taas...
 
JehovanTodistajat ei oo kristinuskoa, niiden jeesus ei ole raamatun Jeesus. Se on sekava harhaoppi. Mutta raamatun ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen kyllä löytää jokainen joka täydestä sydämestään etsii. Usko on yliluonnollinen asia, Jeesuksen sisäistä tuntemista. Näkymätön todellisuus on konkreettisempaa kuin näkyvä, näkymätön on luonut kaiken näkyvän. Ei näitä Jumalan totuuksia horjuta pilkkaaminen.
Tuosta ensimmäisestä väitteestä saatte varmasti Penan kanssa taistella maailman tappiin saakka. En epäile ollenkaan, etteikö ketju täyty taas kymmensivuisista Vartiotortun lainauksista, joissa vakuutellaan epämääräisillä raamatun lainauksilla, että kyllä se Jeesus nyt vain oli arkkienkeli Mikael.

Jälkimmäinen väite sen sijaan varmaan on tosi. "What you seek you shall find" eli jos epätoivoisesti uskontoa hakee, niin kyllä sen löytää. Väite ei tosin rajoitu vain kristinuskoon vaan yhtä voimakkaan "valaistumisen" ovat kyllä kokeneet muslimiksi, buddhalaisiksi, erilaisiin luonnonuskontoihin kääntyneet ja vastaavasti nekin, jotka ovat kääntyneet uskonnosta pois. Mielenkiintoisempaa kuitenkin on se, mitä tällä "Jeesuksen Kristuksen löytämisellä" sitten saavuttaa. Tuleeko ihmisestä jollain tavalla parempi, moraalisempi, onnellisempi ihminen? Minun on jotenkin vaikea uskoa sitä, koska koko kristinusko perustuu käytännössä harhaiseen, moraalittomaan ja kärsimystä ylistävään doktriiniin, jonka yksi keskeinen piirre on tämä ristiinnaulitsemismyytti ja siihen liittyvä "armolahja". En avaa tätä kuitenkaan itse sen enempää, koska kristinuskon epäeettisyydestä ja vastenmielisyydestä on pitänyt erinomaisen puheen minua huomattavasti sanavalmiimpi ja suorapuheisempi mies. Annettakoon puheenvuoro siis hänelle:

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hauskaa keskustelua. Tämän ketjun äärikristityt olisivat varmaan niitä pahamaineisia jihadisteja, mikäli olisivat syntyneet johonkin muslimimaahan. Sen verran pimeätä juttua taas...

mun mielestä täällä on paksuimmat tarinat ja rimanalitukset tullu ääriateisteilta:) Uskontohan sekin on, ja alkuräjähdys ja tyhjästä vahingossa syntymis taruihin uskominen se vasta uskoa vaatiikin :)

Totuuden etsimiseen kannattaa nähdä vaivaa, on iankaikkisuus asiat sen verran vakavia. Toki voi vaan pilkata Jumalaa ja uskovaisia ja uhota omissa voimissa niinkuin moni tekee mutta kyllä ne faktat edessä on, ei silloin auta selittää että "hei eihän sua Jumala pitänyt olla olemassa".
 
Uskontohan sekin on, ja alkuräjähdys ja tyhjästä vahingossa syntymis taruihin uskominen se vasta uskoa vaatiikin :)
Mutta helpompi on uskoa siis siihen, että ihminen luotiin tomusta, ja sille piti luoda kaveri jo luodun kylkiluusta. Miksei voinut taas käyttää tomua?

Totuuden etsimiseen kannattaa nähdä vaivaa, on iankaikkisuus asiat sen verran vakavia. Toki voi vaan pilkata Jumalaa ja uskovaisia ja uhota omissa voimissa niinkuin moni tekee mutta kyllä ne faktat edessä on, ei silloin auta selittää että "hei eihän sua Jumala pitänyt olla olemassa".
Kerro ihmeessä noista faktoista. Sä perustat uskosi yhden opuksen varaan, ja ne jotka eivät suostu purematta nielemään kaikkea heille syötettyä vaan nimenomaan näkevät vaivaa "totuuden etsimiseen" kahlaavat läpi muitakin mahdollisia todistusaineistoja.

Kalju, kerro toki meille miksi juuri sinun jumalasi ja uskontosi on se oikea eikä esimerkiksi Intiassa jokin heidän harjoittamansa uskonto tai yksi niistä heidän tuhansista jumalistaan. Näkisitkö, että et olisi esimerkiksi muslimi jos olisit syntynyt johonkin kolkkaan lähi-idässä? Tuossa kohden olisi sinun tulkinnallasi käynyt paska mäihä ja taivaspaikka olisikin arpapelin sanelemaa.
 
Totuuden etsimiseen kannattaa nähdä vaivaa, on iankaikkisuus asiat sen verran vakavia. Toki voi vaan pilkata Jumalaa ja uskovaisia ja uhota omissa voimissa niinkuin moni tekee mutta kyllä ne faktat edessä on, ei silloin auta selittää että "hei eihän sua Jumala pitänyt olla olemassa".

Tämä on taas niin tätä, jota kuulee aina kun keskustelee uskovan kanssa. Heitellään uhkauksia viimeisestä tuomiosta ja ilveillään niille, jotka eivät usko siihen omaan pyhään opukseen. Kuten Iqhmael tuossa sanoi, niin olisi kiva kuulla niitä faktoja.

Raamattu on varmasti monen kristityn uskon perusta, ja varsinkin se Uuden Testamentin osa. UT:n vanhimmat tekstit ovat Paavalin tekstejä, jotka on kirjoitettu noin 20 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. 20 vuotta. Voiko tuollaista sanoa millään tavalla luotettavaksi lähteeksi yhtään mistään? Lisäksi tiedämme, että UT:n Paavalinkirjeistä osa ei ole edes Paavalin kirjoittamia, vaikka näin vakuuttelevatkin. Joten UT:ssa on suoranaisia huijauksia uskovia kohtaan. Ja sitten tälläistä opusta tyrkytetään minulle jonakin Jumalan viisautena ja valitetaan, että "kun sinä Masterpiece et nyt usko tähän kirjaan ja Jeesukseen, niin joudut viimeiselle tuomiolle vastaamaan teoistasi". Mikä se sellainen jumala on, joka rankaisee epäilystä ja skeptisyydestä? Miksi se on niin väärin vaatia parempia todisteita, mitä uskomattomampia väitteitä esitetään? Kaikki eivät ole niin kuin ilmeisesti sinä, Kalju, että pelkkä Raamatun lukeminen ja luonnon katseleminen riittää vakuuttamaan mistään jumalallisesta. Jotkut ihmiset tarvitsevat enemmän todisteita.

Otetaan esimerkiksi Jeesuksen elämä. Kuten tuli sanottua, Paavalin kirjeet ovat varhaisimpia tekstejämme Uudessa Testamentissa. Evankeliumeista vanhin on Markuksen evankeliumi, joka on kirjoitettu noin vuonna 70, give or take. Kaikki Raamatun ulkopuoliset Paavalin kirjeet tiedämme olevan väärennettyjä, ja Uudessa Testamentissa olevista luultavasti kuuden ei ajatella olevan Paavalin kirjoittamia. Jeesuksen sanoissa on evankeliumin kesken ristiriitaisuuksia; mitkä olivat viimeiset sanat jotka Jeesus sanoi? Meillä ei ole lainkaan Jeesuksen kanssa samaanaikaan eläneiden ihmisten kirjoituksia hänestä, vaikka usein kuulee niin väitettävän. Ja ei, Josefus ei tavannut Jeesusta koskaan.

Joten anteeksi nyt vain jos vaadin parempia todisteita siitä ihmemiehestä, joka sinun mielestäsi eli 2000 vuotta sitten. Sinulle ehkä ristiriitaiset ja epäluotettavat tekstit ovat riittäviä todisteita, mutta ei minulle.
 
mun mielestä täällä on paksuimmat tarinat ja rimanalitukset tullu ääriateisteilta:) Uskontohan sekin on, ja alkuräjähdys ja tyhjästä vahingossa syntymis taruihin uskominen se vasta uskoa vaatiikin :)

Alkuräjähdys ei vaadi uskoa tippaakaan. Se on TEORIA.

Mitenkä on muuten uskovaiset. Kun raamatussa ei taideta mainita universumia(universumeita), niin loiko Jumala vain maapallon, meidän linnunradan vai koko universumin? Tähdet mainitaan kyllä, mutta planeettoja ja miljardeja galakseja ei.

Ja kun Universumi on jotain 13 miljardia vuotta vanha (fakta) ja maapallo reilu 4 miljardia (fakta), niin mitä Jumala venaili noina 9 miljardin vuoden aikana ennen kuin päätti luoda pallon?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom