Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En oikein osaa ajatella noin korkealentoisia sanoja kohdalleni, mutta olisko jälkimmäinen jotenkin lähempänä todellisuutta. Uskonto kiinnostaa minua ilmiönä nimenomaan sen ihmisiä rampauttavan vaikutuksen kautta, joka vaikutus näkyy sitä selvemmin mitä fundamentalistisempi henkilön uskonnollinen kanta on. Kiinnostukseni kumpuaa puhtaasti siitä lähtökohdasta, että kotoa kiristämällä ja uhkaamalla painostettu uskonto tärveli elämääni lapsesta aina aikuisikään asti.

Eli miellät uskonnon synonyymiksi fundamentalistiselle tulkinnalle kristinuskosta? Tämä on suppein mahdollinen tulkinta termille "uskonto". Uskontoa ei ole yksimielisesti määritelty, mutta yleensä termin tulkitaan sisältävän huomattavasti laajemman kirjon ilmiöitä.
Uskotko että että ihmistä rampauttaa juuri jokin teistinen uskonto vai mahdollisesti fundamentalismi minkä tahansa maailmankatsomuksen kohdalla?

Eli miellät uskonnon synonyymiksi fundamentalistiselle tulkinnalle kristinuskosta? Tämä on suppein mahdollinen tulkinta termille "uskonto". Uskontoa ei ole yksimielisesti määritelty, mutta yleensä termin tulkitaan sisältävän huomattavasti laajemman kirjon ilmiöitä.
Uskotko että että ihmistä rampauttaa juuri jokin teistinen uskonto vai mahdollisesti fundamentalismi minkä tahansa maailmankatsomuksen kohdalla?
Ymmärtäähän sen jokainen että fundamentalismi ja ehdottomuus minkä tahansa maailmankatsomuksen suhteen ns. "rampauttaa ihmistä". Uskonto vain tuntuu aiheuttavan tätä, vaikkei näkemys niin fundamentalistinen olisikaan.

Lisäksi uskonto tuntuu olevan ainoa osa kulttuuria, joka kriittiseen ajatteluun kykenemättömien lasten päähän on sosiaalisesti hyväksyttävää takoa. Huomattavasti nuivemmin suhtaudutaan esimerkiksi ajatukseen, että vastasyntynyt lapsi julistettaisiin vain muutaman viikon ikäisenä eksistentialistiksi, keynesiläiseksi tai kommunistiksi.

Uskonto tuntuu olevan ainoa osa kulttuuria, joka kriittiseen ajatteluun kykenemättömien lasten päähän on sosiaalisesti hyväksyttävää takoa. Huomattavasti nuivemmin suhtaudutaan esimerkiksi ajatukseen, että vastasyntynyt lapsi julistettaisiin vain muutaman viikon ikäisenä eksistentialistiksi, keynesiläiseksi tai kommunistiksi.

Näinhän asia tuntuu olevan.. miksi ihmiset sitten ottavat lapsensa mukaan imeväisestä asti uskonnon harjoittamis tilaisuuksiin/tilanteisiin? Ei varmaan vähinten sen takia, että useimmissa uskonnollisissa pohjateoksissa käsketään Jumalan toimesta niin tekemään.. raamattu muunmuassa:
5.Mooseksen 6: 6 Ja näiden sanojen, jotka minä tänään annan sinulle käskyiksi, on oltava sydämelläsi, 7 ja sinun on teroitettava niitä pojillesi ja puhuttava niistä kotona istuessasi ja tietä kulkiessasi ja maata mennessäsi ja ylös noustessasi.

Miten politiikassa yms. aktiiviset ihmiset.. ottavatko he tavallisesti lapsiaan mukaan rääkymään ja säntäilemään poliittisiin tilaisuuksiin kuten uskovaiset omiinsa? Eivät.. tästä lähtee olennaisin ero uskonnon harjoittamisen ja muiden esimerkkiesi välillä.. nähdäkseni.

Pitäskö sun mennä korjaamaan virheelliset wikipedia artikkelit kun tunnut tietävän paremmin kuin wiki?
En tiedä paremmin kuin wiki, tässä asiassa tiedän tasan saman kuin wiki. Jos ja kun asia edelleen kiinnostaa sinua, niin lue wiki uudelleen ja ajatuksella. Tässä aiheessa asian ydin on siitä, ettei Belsassar ollut viimeinen uusbabylonialainen kuningas.

Eli miellät uskonnon synonyymiksi fundamentalistiselle tulkinnalle kristinuskosta?
Miellän uskonnon hallinnan välineeksi, fundamentalismi ei minulle ole ratkaisevaa, eikä kristinusko. Uskon ja uskonnon voin hyvinkin tarvittaessa erottaa sillä, että uskonto minulle tarkoittaa jonkinasteista järjestäytymistä ja yhteistä "julkilausumaa".

Heitit pahan, ei minulla ole ratkaisua "koko maailman ongelmiin", mietiskelen hyvin kapeaa osaa koko kakusta. Nähdäkseni "hallintoalamaisia" kyetään yhtä tehokkaasti rampauttamaan ilman taruolentojakin.

Lisäksi uskonto tuntuu olevan ainoa osa kulttuuria, joka kriittiseen ajatteluun kykenemättömien lasten päähän on sosiaalisesti hyväksyttävää takoa.
Jos se edes hieman helpottaa, niin aiemmin kirkon luonnontieteellisten harhojen epäily vaikutti välittömästi ääneenajattelijan vapauteen, terveyteen sekä elinajanodotteeseen. Suomessakin kirkon sakotus- ja rankaisuoikeus lakkautettiin vain noin 150 vuotta sitten. Nykyisen valistuksen tason estämättä ääriliikkeet kyllä pyrkivät edelleen keskuudessaan hoitelemaan esimerkiksi pedofiilinsä.

Miellän uskonnon hallinnan välineeksi, fundamentalismi ei minulle ole ratkaisevaa, eikä kristinusko. Uskon ja uskonnon voin hyvinkin tarvittaessa erottaa sillä, että uskonto minulle tarkoittaa jonkinasteista järjestäytymistä ja yhteistä "julkilausumaa".

Käyttämäsi määritelmä uskon ja uskonnon eroista on helppo hyväksyä. Tuo on hyvä pointti, että uskontoa käytetään hallinnan välineenä. Näetkö myös uskon ihmistä rampauttavana ilmiönä vai tuleeko tämä ongelma esiin vasta uskonnon mukana? Oletko ajatellut mistä tämä johtuu? Miksi uskonto on valjastettu tähän tarkoitukseen? Onko eri uskontojen käyttökelpoisuudessa eroja? Jos otetaan tarkasteluun vaikka kristinusko vs. hindulaisuus?

Onko eri uskontojen käyttökelpoisuudessa eroja? Jos otetaan tarkasteluun vaikka kristinusko vs. hindulaisuus?

Eiks nää hindut just tee herkkuaterioita johonkin pyhäkköihin jotka rotat sitten syö.. samalla kun itse näkevät nälkää ja jäävät ruuatta? Tekee pahaa ajatella miten uskonnon sokaisemia nuo kurjat reppanat ovat.

Näetkö myös uskon ihmistä rampauttavana ilmiönä vai tuleeko tämä ongelma esiin vasta uskonnon mukana?
Kyllä kai ongelmia voi luoda itselleen ihan ikiomilla näkemyksilläänkin, mutta yleisemmin vakavampaa haittaa aikaansaavat sekä pikaista maailmanloppua kauppaavat yhteisöt että muuten vain tiukkaa valvontaa ylläpitävät fundisporukat.

Oletko ajatellut mistä tämä johtuu?
Olisko tiedon puute sekä saatavilla olevan tiedon huomioonottamattomuus.

Miksi uskonto on valjastettu tähän tarkoitukseen?
Miksi ei, onhan uskonto osoittanut hyvin tehokkaaksi hallinnan välineeksi.

Onko eri uskontojen käyttökelpoisuudessa eroja? Jos otetaan tarkasteluun vaikka kristinusko vs. hindulaisuus?
Tunnen lähinnä Raamattuun pohjaavia liikkeitä, joten koen kaukoidän uskonnot hieman erilaisina vaikutustavoiltaan. Niissä vastuu siirretään näennäisemmin henkilölle itselleen, mutta mun tunne on se, että ryhmäpaine näivettää omalta osaltaan tuon näennäisen vapauden.

Eiks nää hindut just tee herkkuaterioita johonkin pyhäkköihin jotka rotat sitten syö.. samalla kun itse näkevät nälkää ja jäävät ruuatta? Tekee pahaa ajatella miten uskonnon sokaisemia nuo kurjat reppanat ovat.
Mulla on tunne, että nämä kurjiksi reppanoikksi nimittämäsi tuntevat tuon mekanismin ja hyväksyvät sen jumalansa tahtona. Kurjia reppanoita riittää, Vartiotorniseuraa seuraavat lahjoittavat "maailmanlaajuiseen saarnaamistyöhön", mutta heille ei kerrota, että WTBTS maksele samaan aikaan miljoonia dollareita jehovantodistajapedofiilien uhreille, tosin voihan sekin olla Jehovan suunnitelma tälle ajalle, jos sitä sokean fundamentalistisesti ajattelee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olisko tiedon puute sekä saatavilla olevan tiedon huomioonottamattomuus.

Näetkö uskon aina tiedon puutteena tai jonkinasteisena henkisenä ongelmana? Näetkö uskolla ja uskonnolla mahdollisesti mitään positiivisia vaikutuksia yksilölle tai yhteisölle?
Oletko Raamattua analysoidessasi koskaan pohtinut miksi ihmiset ovat nähneet niin suuren vaivan toimittaakseen ko. laitosta tuhansia vuosia? Tai millä motiivilla alkuperäiset kirjoittajat ovat tekstejään laatineet?

Näetkö uskon aina tiedon puutteena tai jonkinasteisena henkisenä ongelmana?
Minusta syitä on useampia ja henkilöstä sekä hänen asetelmastaan riippuen noiden syiden painotus vaihtelee. Minusta henkinen ongelma on jo silloin hyvin merkitsevä jos henkilö esimerkiksi karttaa asiallista kritiikkiä, mutta samalla katsoo olevansa oikeassa ja tyrkyttää mielipidettään ainoana oikeana totuutena ja pelastumisen ehtona. Samalla kannattaa muistuttaa esimerkiksi ryhmäpaineesta, joka voi olla sitä luokkaa, että menettää yhteyden perheeseensä ja kaikkiin ystäviinsä.

Näetkö uskolla ja uskonnolla mahdollisesti mitään positiivisia vaikutuksia yksilölle tai yhteisölle?
En hetikään keksi mitään merkittävää positiivista jos katselen asiaa hiemankaan laajemmin. Toki on hienoa jos joku pääsee eroon juopottelustaan tai huumeidenkäytöstä, mutta jos samassa yhteydessä henkilö ryhtyy saarnaamaan jonkin suunnan jumalan ainutlaatuisuutta ja olemassaoloa, niin tuo elämänmuutos vaatii myös veronsa. Näin siis yleisesti asiaa katsellessani, yksittäisten henkilöiden kohdalla asiat ovat mutkikkaampia. Esimerkkinä voisi ajatella vaikka iäkästä henkilöä, joka on elänyt koko aikuisikänsä uskonnollisen kultin mielenhallinnassa ja harhoissa. Erittäin läheltä tuollaista seuranneena katson yhteiskunnan jo nyt ylikuormitettujen mielenterveyspalvelujen kannalta paremmaksi, että homma saa henkilön kohdalla jatkua samanlaisena hautaan asti.

Oletko Raamattua analysoidessasi koskaan pohtinut miksi ihmiset ovat nähneet niin suuren vaivan toimittaakseen ko. laitosta tuhansia vuosia?
Ennen yleistä ajanlaskumme alkua suurta vaivaa näki vanhatestamentillinen papisto, joka siis oli hallitseva luokka. Yleisen ajanlaskumme alussa samaa suurta vaivaa on edellen nähnyt nimenomaan hallitseva luokka, olihan kausi, jolloin Raamattu haluttiin pitää hallintoalamaisten tavoittamattomissa.

Tai millä motiivilla alkuperäiset kirjoittajat ovat tekstejään laatineet?
Etenkin VT:n tekstit ovat valikoituneet osin paimentolaisten vanhoista näkemyksistä ja taruista, jotka myöhemmin saivat kirjallisen asunsa, esimerkiksi Mooseksenkirjat noin 3500 vuotta ihmisen luomistarun jälkeen (jonkinmoisen Raamatun ajanlaskun mukaan). Oma lukunsa ovat profeetat ja apokalytikot, joiden motiivit lienee samaa sarjaa kuin nykyisilläkin maailmanlopun ennustelijoilla, eli täysin epärealistista uskonnollista toivorikkautta. Eri aikakirjat lienee melko rehellistä yritelmää tapahtumien luettelemiseksi. Raamattumme sisältää hallitsevan luokan valitsemat kirjoitukset, joissa etenkin VT:n kohdalla on myös lainaa naapurikansoilta (esimerkiksi Salomon sananlaskuissa egyptiläisiltä).

UT taas on luonteeltaan hieman erilainen viritelmä, kertoen Jeesuksen uskonpuhdistustempauksen pohjalle rakentuneen paavalilaisen liikkeen lopunodotuksesta ajanlaskumme ensimmäisellä vuosisadalla, siis ajallisesti hyvin rajattujen tapahtumien kerrontaa.

Mielenkiintoinen tulkinta erityisesti UT:n osalta. En koskaan ole tullut ajatelleeksi, että sen keskeinen sisältö on lopunodotus. Itse olen nähnyt oleellisena sisältönä ohjeistuksen hyvään elämään. Minusta näyttää, että Jehovan todistajien autoritäärisyys ja lopunajan odotus leimaa edelleen voimakkaasti omaa tulkintaasi. Tästä päästäänkin siihen, että on lukemattomia tapoja tulkita Raamatun sanomaa. Kristityiksi itsensä mieltäviä kirkkokuntia on lukemattomia ja kaikilla on oma tulkintansa. Puhumattakaan yksilöiden henkilökohtaisista tulkinnoista. Olimme yhtä mieltä siitä, että uskontoa käytetään vallan välineenä. Nähdäkseni valta piilee siinä kuka tulkitsee uskontoa ja sen dogmeja.

Teen oletuksen, että sinä annat Jehoville vallan tulkita Raamattua itsellesi ja hyökkäät tätä valtaa vastaan perustelemalla taidokkaasti heidän fundamentalistisen Raamatun tulkintansa epäkohdat.
Oletetaan myös, että minä otan itselleni tuon vallan ja tulkitsen Raamattua niinkuin itse haluan. Uskotko että pystyn löytämään Raamatusta paljon elämääni positiivisesti vaikuttavia tarinoita?

Mielenkiintoinen tulkinta erityisesti UT:n osalta. En koskaan ole tullut ajatelleeksi, että sen keskeinen sisältö on lopunodotus.
Raamatun tekstin mukaan Jeesushan ilmoitti jo saaneensa kaiken vallan taivaissa ja maan päällä. Siis jäljellä oli ainoastaan (jumalan/taivaallisen) valtakunnan lopullinen ilmentyminen, jonka ajoitus oli niin lähellä, etteivät kaikki Jeesuksen seuraajat ehtisi kuolla ennen tuota suurta tapahtumaa.

Itse olen nähnyt oleellisena sisältönä ohjeistuksen hyvään elämään.
Toki moraaliohjeitakin UT vilisee, mutta edes tuo Jeesuksen kuuluisa kaksoiskäsky ei olluut mitään uutta vastaavaa on esitetty eri tahoilla jo aiemmin. UT:n kirjeissä on useita mainintoja siitä, että pojat katsoivat elävänsä lopun aikaa tai maailmanaikojen loppukautta ja tulevat pian kokemaan henkilökohtaisesti Jeesuksen paluun valtakunnan voimassa. Näkemykseen liittynyt antikristuksen ilmaantuminen oli pojille jo tosiasia, itse asiassa kuulema moisia oli ilmaantunut jo useampiakin. Vielä ajanlaskumme ensimmäisen vuosisadan lopuun najoitetussa Ilmestyskirjassa luvataan pikaista loppuratkaisua useammankin kerran.

Minusta näyttää, että Jehovan todistajien autoritäärisyys ja lopunajan odotus leimaa edelleen voimakkaasti omaa tulkintaasi.
Itse asiassa ainakin pyrin välttämään tulkintoja viimeiseen asti ja yritän pysyä Raamatun tekstin sisällössä. Tarkoitan tulkinnalla tässä sitä, että poiketaan Raamatun tekstistä selittelemällä tekstin merkitsevän jotain oleellisesti muuta kuin sen mitä siitä lukemalla voi päätellä.

Tästä päästäänkin siihen, että on lukemattomia tapoja tulkita Raamatun sanomaa. Kristityiksi itsensä mieltäviä kirkkokuntia on lukemattomia ja kaikilla on oma tulkintansa. Puhumattakaan yksilöiden henkilökohtaisista tulkinnoista.
Tästä pääsee myös siihen, että käytännössä kaikki kristityt liikkeet ohittavat erilaisilla tulkinnoilla Raamatun kerronnasta sen juuri mainitun, että Jeesus lupasi palata seuraajiensa elinaikana, mutta ei koskaan lunastanut lupaustaan. Tässä hyvä esimerkki siitä miten Raamatun tekstisisältö ja raamatuntulkinta eroavat toisistaan.

Olimme yhtä mieltä siitä, että uskontoa käytetään vallan välineenä. Nähdäkseni valta piilee siinä kuka tulkitsee uskontoa ja sen dogmeja.
Valtaa kanavoidaan myös uskonnon kautta ja/tai uskontoa käytetään keppihevosena, kuinka kunkin sen haluaa nähdä.

Teen oletuksen, että sinä annat Jehoville vallan tulkita Raamattua itsellesi ja hyökkäät tätä valtaa vastaan perustelemalla taidokkaasti heidän fundamentalistisen Raamatun tulkintansa epäkohdat.
Käyttämäni argumentit ovat lähtökohtaisesti samoja, on vastassa ollut vaikka helluntailainen, vaikka heidän odotteensa lepää erilaisella rakennelmalla.

Oletetaan myös, että minä otan itselleni tuon vallan ja tulkitsen Raamattua niinkuin itse haluan. Uskotko että pystyn löytämään Raamatusta paljon elämääni positiivisesti vaikuttavia tarinoita?
En hetkeäkään epäile, ettetkö tuollaisia jakeita löytäisi. Uskonnollisissa liikkeissä vaikuttavien innokkaiden uskovaisten yksi yhteinen kohdalleni usein osunut kommentti on se, että uskovainen kertoo nimenomaan hänen uskonsa olevan nimenomaan hänelle paras elämäntapa. Tämän estämättä kilpailevissa uskonnoissa elävät ovat kuitenkin väärässä ja ilman pelastustoivoa. Se kun on mennyt niin, että tämä kommentti on aivan jokaisessa tapauksessa tuotu esille siinä vaiheessa kun esittämäni kritiikki on ohitettava.

Omaan elämääni positiivisimmin vaikuttavat Raamatun lukemattomat mokat, niiden avulla minun on helppo asettaa Raamattu arvoiseensa asemaan ja pitää kaikki uskonnollinen pelottelu pois ajatuksistani.

Itse asiassa ainakin pyrin välttämään tulkintoja viimeiseen asti ja yritän pysyä Raamatun tekstin sisällössä. Tarkoitan tulkinnalla tässä sitä, että poiketaan Raamatun tekstistä selittelemällä tekstin merkitsevän jotain oleellisesti muuta kuin sen mitä siitä lukemalla voi päätellä.
Ongelmasi tuntuukin olevan siinä, että päättelet useassa kohti päin helvettiä. Eipä muuta, kaikille sitä sattuu toisinaan.

Tästä pääsee myös siihen, että käytännössä kaikki kristityt liikkeet ohittavat erilaisilla tulkinnoilla Raamatun kerronnasta sen juuri mainitun, että Jeesus lupasi palata seuraajiensa elinaikana, mutta ei koskaan lunastanut lupaustaan. Tässä hyvä esimerkki siitä miten Raamatun tekstisisältö ja raamatuntulkinta eroavat toisistaan.
Otat tässä päätelmän, että Jeesus olisi tarkoittanut kuulijoitaan.. seuraajia kun on tänäkin päivänä. Mut ihan sama.. tulkitse asia miten haluat.. teksti itsessään ei erittele kuulijaa ja seuraajia ylipäänsä.

Omaan elämääni positiivisimmin vaikuttavat Raamatun lukemattomat mokat, niiden avulla minun on helppo asettaa Raamattu arvoiseensa asemaan ja pitää kaikki uskonnollinen pelottelu pois ajatuksistani.

Toisin sanoen.. sinusta on helppo ohittaa pitkälti kaikki olennaisimmat osat, ja keskittyä lillukanvarsiin kuten jotkut sukuluettelot.. kysymys: etkö pienimmissäkään määrin pidä mahdollisena, että joku päivä tälle pahalle asiainjärjestelmälle tulisi Isän kädestä? Ai niin tämähän vaatisi sen, että uskoisi Jumalan olemassa oloon.

Uskontoja on niin monia ja mistään ei ole muita todisteita kuin uskontojen sisäiset että on ihan sama uskooko mihin tai mihinkään niin yhtä hyvin voi olla väärä arpa kädessä jos jumala sattuisi olemaankin olemassa.

Tärkein todiste minulle raamatun valheellisuudesta on että samat kansat ne nykyäänkin selittää suut ja silmät täyteen satuja joten en oikein usko että se totuus löytyisi sen enempää 2000 vuodenkaan takaa.

Lisäksi uskonto tuntuu olevan ainoa osa kulttuuria, joka kriittiseen ajatteluun kykenemättömien lasten päähän on sosiaalisesti hyväksyttävää takoa. Huomattavasti nuivemmin suhtaudutaan esimerkiksi ajatukseen, että vastasyntynyt lapsi julistettaisiin vain muutaman viikon ikäisenä eksistentialistiksi, keynesiläiseksi tai kommunistiksi.

Tai natsiksi. Itse asiassa nyt alkoi yli kaiken vituttamaan että omat lapset on kastettu. En nyt enää muista kuuluinko tämän saatanan salaseuran jäsenkuntaan vielä siinä vaiheessa vai tulinko lopullisesti järkiini jo ennen...

Olisi voinut oikeasti kutsua mummut ja papat kylään "kastajaisiin" ja palkannut jonkun stand-up koomikon hoitamaan kunnolla hämärä seremonia. :D

Joo.. suomalaiset voisivat kastaa lapsensa Ponun, Bissen ja hyvän kiljun nimeen aamen. Tulkoon sinustakin vartuttuasi yhtä viinan perso kuin meistäkin.. Olkoon elämässäsi paljon kosteita iltoja ja vähän huuto-oksu krapuloita, paljon yhden illan hoitoja ja aviottomia lapsia.
Sitten roiskastaan snapsilasillinen ponua ja skoolaillaan. Eiks tämä olis sitä suomalaisten meininkiä ennemmin kuin kirkon höpinät.. jos näitä lapsia kerran pitää kastaa? (muistutus: raamatulla ja lapsikasteella ei ole mitään tekemistä keskenään)

Ongelmasi tuntuukin olevan siinä, että päättelet useassa kohti päin helvettiä. Eipä muuta, kaikille sitä sattuu toisinaan.
"Ongelmani" ratkaisu voisi alkaa, vaikka en usko sen sinua kiinnostavan tippaakaan, pala palalta jos edes yrittäisit tuoda jonkin yksityiskohdan esille. Tuo uskiksilta tuttu "on se niin väärin" -mellastus ei minulle avaudu.

Otat tässä päätelmän, että Jeesus olisi tarkoittanut kuulijoitaan..
Perustan ajatukseni Raamattuun, jonka Jeesuksen tarkoituksista meillä kun ei ole sen tarkempaa tietoa. Esimerkiksi kirkkoraamatun jakeessa Matteus 16:28 todetaan Jeesuksen maininneen "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan." Vaatii melkoista mielikuvitusta esittää esimerkiksi, että Jeesus tarkoittikin kahta peräkkäin elävää Vartiotorniseuran (nk. voidellun jäännöksen) jehovantodistajasukupolvea, joista se kakkonen on nyt kulutuksessa (edellinen voidellun jäännöksen opillinen esiintymistiheys jehovantodissa oli 1927-1942).

seuraajia kun on tänäkin päivänä.
Ja valitettavasti jonon loppua ei ole näkyvissä.

Mut ihan sama.. tulkitse asia miten haluat.. teksti itsessään ei erittele kuulijaa ja seuraajia ylipäänsä.
Pelkästään UT:n kirjeet kertovat, että kyseinen porukka odotteli Jeesusta kieli vyön alla.

Toisin sanoen.. sinusta on helppo ohittaa pitkälti kaikki olennaisimmat osat, ja keskittyä lillukanvarsiin kuten jotkut sukuluettelot..
Meistä kahdesta minä olen se, joka lainaan Raamattua näkemysteni tueksi. Sinä olet vittuillut henkilöönikäyvää mitä olet ehtinyt. Heitä nyt se "oleellinen" peliin, mutta ohittamatta Paven lausumaa siitä, että kaikki kirjoitukset ovat hyödyksi ja sitä rataa, tunnet varmaan si-kirjan johtojakeet.

kysymys: etkö pienimmissäkään määrin pidä mahdollisena, että joku päivä tälle pahalle asiainjärjestelmälle tulisi Isän kädestä? Ai niin tämähän vaatisi sen, että uskoisi Jumalan olemassa oloon.
Pidän todennäköisenä, että aurinko sammuu semmosen noin viiden miljardin vuoden kuluttua ja silloin viimeistään tulee kusiset paikat uskiksille ja uskonnottomille.

"Ongelmani" ratkaisu voisi alkaa, vaikka en usko sen sinua kiinnostavan tippaakaan, pala palalta jos edes yrittäisit tuoda jonkin yksityiskohdan esille. Tuo uskiksilta tuttu "on se niin väärin" -mellastus ei minulle avaudu.
Ei tämäkään lausekokonaisuus avaudu pätkän vertaa tänne päätyyn.. koitat sanoa, että nämä sinun historian lähteet ovat jotenkin ylivertaisia ja raamatun näkemyksiä tukevat jotain skeidaa jolle et aseta mitään painoarvoa kuten nähtiin Danielin aikalaisuutta koskevien asioiden suhteen. Kyllä se on tullut selväksi, olet asenteellisesti valinnut "totuutesi" ja siinä pysyt, vaikka se nojaisi johonkin mahtailevien kulttuurien kirjoittamiin asioihin (joista kaikki tietää ettei mitään häpeällistä/tappioita jne. koskevia asioita kirjata sellaisinaan vaan jätetään mainitsematta jne.) mut ei se mitään kato, jokainen ammentakoon mistä haluaa.

Meistä kahdesta minä olen se, joka lainaan Raamattua näkemysteni tueksi. Sinä olet vittuillut henkilöönikäyvää mitä olet ehtinyt. Heitä nyt se "oleellinen" peliin, mutta ohittamatta Paven lausumaa siitä, että kaikki kirjoitukset ovat hyödyksi ja sitä rataa, tunnet varmaan si-kirjan johtojakeet.

Noh noh.. eipäs heittäydytä martyyriksi. Olen mäkin perustellut raamatulla asioita jotka siihen liittyy. Ei susta ole muodostunut mitään "henkilöäkään" viellä, niin että voisi edes vittuilla jne. Paven lausumaa.. kaikki kirjoitukset ovat hyödyksi.. harmi ettet ole +50 vuodessa hyötynyt niistä missään määrin noin hengellisyyden kehittämisessä.. siihenhän raamattu ensisijaisesti tähtää. Joku voisi sanoa, että olet lukenut kirjaa "kuin piru raamattua" jne.

Suositut

Back
Ylös Bottom