Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Et vastannut mun kysymyksiin keijuista ja joulupukista, oletko niidenkin suhteen agnostikko, samaa logiikkaasi voi käyttää niihinkin. En pysty ymmärtämään tieteellisyyttäsi jostain mistä ei ole todisteita, miksi siis edes pitää mahdollisuutena että sellaista on olemassa tai ottaa sitä lukuun millään muotoa. En perusta mitään ymmärrystä jumalalle eikä se ole mitään uskoa, ateismi on uskonpuute, se mitä sinä väität on vähänkuin se että jos ei pelaa jalkapalloa on siis ei-jalkapalloilija, niin sinun mielestä se on urheilulaji.

Mutta tosissaan herra tieteellisagnostikko, kerroppas miltä tuntuu pitää mahdollisena että joulupukki ja keijut ovat todellisia?
No mistä löytyy konkreettiset todisteet että avaruus ei pääty jonnekkin? Käsittääkseni tähän mennessä tämä selitetään ihmisen tekemillä laskutoimituksilla, mutta missä on konkreettiset todisteet?

Voit miettiä miksi uskonnot ovat alueellisia, suomessa on eniten kristittyjä ja irakissa muslimeita, se ei ole sattumaa.
Jännä muuten että sekä raamatussa että koraanissa on miltei samat asiat ja tapahtumat mutta eri nimillä.. sattumaako?
 
No mistä löytyy konkreettiset todisteet että avaruus ei pääty jonnekkin? Käsittääkseni tähän mennessä tämä selitetään ihmisen tekemillä laskutoimituksilla, mutta missä on konkreettiset todisteet?


Jännä muuten että sekä raamatussa että koraanissa on miltei samat asiat ja tapahtumat mutta eri nimillä.. sattumaako?

Voit vapaasti todistaa että se loppuu, ei muuta kuin tutkit asiaa muutaman vuosikymmenen ja kumoat nykyiset vallalla olevat teoriat.

Jännä juttu on myös että jutut jotka ovat raamatussa ja koraanissa ovat olemassa jo vanhemmissa uskonnoissa lähes identtisinä, eri nimillä tosin.
 
ateismi ei ole mikään sortin politikointiin vaikuttava tekijä

No niin taisimme saavuttaa konsensuken. Ateismi eli uskonnon puute ei vaikuta politiikkaan. Kääntäen siis uskonnolla ei ole vaikutusta politiikkaan.
Tätä taustaa vasten en ymmärrä miksi sotket uskonnon jatkuvasti verotukseen ja homojen oikeuksiin?
 
No niin taisimme saavuttaa konsensuken. Ateismi eli uskonnon puute ei vaikuta politiikkaan. Kääntäen siis uskonnolla ei ole vaikutusta politiikkaan.
Tätä taustaa vasten en ymmärrä miksi sotket uskonnon jatkuvasti verotukseen ja homojen oikeuksiin?

Meillähän on politiikassa ihan oma puoluekkin eräällä uskonnolla. Kannattaisiko vähän seurata mitä navan ympärillä tapahtuu?
 
Meillähän on politiikassa ihan oma puoluekkin eräällä uskonnolla. Kannattaisiko vähän seurata mitä navan ympärillä tapahtuu?

Ja tämä puolue päättää kaikesta, koska ateistit eivät ole minkään sortin politikointiin vaikuttavia tekijöitä?
 
Lainsäädännöllisessäkin mielessä ateismi voittaa uskonnot.

Parempi rangaista niitä rikollisia nyt sen sijaan että odotettais että jumala/karma rankaisee niitä kuoleman jälkeen.
 
Parempi rangaista niitä rikollisia nyt sen sijaan että odotettais että jumala/karma rankaisee niitä kuoleman jälkeen.

Tässä suhteessa kommunismi voittaa ateismin. Parempi rankaista ennenkuin edes tekevät rikoksia. Makuasioitahan nämä tietysti ovat.
 
"Veljet, sisaret YHTYKÄÄ vuoksi totuuden!" :wtf:



Ööh... kun kerran sekstausosiossa ollaan, ja uskonto vedettiin mukaan vähän niinku sivustaseuraamaan ilman pääsyä osille, niin naitetaan kautta rantain alati pitenevään junaamme meditaatio, joka on osa joitain uskonnon kaltaisia tsydeemejä:

Meditointi vai seksi? Kummallakin sama vaikutus aivoihin!


Nykyajan kiireisessä oravanpyörässä kehotetaan usein rauhoittumaan meditoinnin avulla. Meditaatio ja mietiskely rauhoittavat ja rentouttavat, laskevat sykettä sekä auttavat hallitsemaan verenpainetta. Meditaatio on helppo keino lisätä rentoutusta päivään.

Tuore tutkimus esittää kuitenkin, että saman hyödyn saa muustakin asiasta, nimittäin seksistä. Amerikkalaistutkimus on ottanut kohteekseen aivot, ja vertailee aivotoimintaa meditaation ja seksin aikana. Tulokset ovat hämmentäviä – molemmat vaikuttavat aivoihin samalla tavalla. Asiasta uutisoi Scientificamerican.com -sivusto.

Tutkimuksen mukaan aivojen oikea puoli säkenöi seksin aikana, ja vasen puoli taas aktivoituu iloisista muistoista, mielikuvista sekä meditoinnista. Vasen puoli aivoista pysyttelee tutkijoiden mukaan hämmentävän hiljaa seksin ja orgasmin aikana. Mistä moinen johtuu?

Tutkija Gemma O'Brien kertoo, että sekä seksi että meditaatio vähentävät itsetietoisuuden tunnetta ihmisessä. Meditointi sekä orgasmi vaikuttivat aivoihin samalla tavalla, eli ihmisen havainnointikykyä omasta kehostaan.

Meditoinnin avulla pyritään yleensä eroon arkisista ajatuksista ja ympäristöstä tyhjentämällä mieli ympäristön ärsykkeistä. Nyt kuitenkin on tieteellisesti todistettu, että orgasmi tekee aivoissa saman asian. Seksi vaikuttaa aivojen eri osassa, mutta lopulta vaikutus ihmisessä on sama.


Meditointi vai seksi? Kummallakin sama vaikutus aivoihin! | Terve.fi

Itse "vetelen" pääsääntöisesti tunnin verran päivässä, ja tekee nannaa! Kyllikille tuosta ei parane mainita, kun se tekee vähemmän kireeks.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voit vapaasti todistaa että se loppuu, ei muuta kuin tutkit asiaa muutaman vuosikymmenen ja kumoat nykyiset vallalla olevat teoriat.

Jännä juttu on myös että jutut jotka ovat raamatussa ja koraanissa ovat olemassa jo vanhemmissa uskonnoissa lähes identtisinä, eri nimillä tosin.
No mutta eikös se ole sun ateistina sun tehtävä todistaa että asia on tosiaan niin, kun se kerran ei ole mikään uskon asia.
Ja nimenomaan kun kerran eri mantereilla jo vuosituhansia sitten on ihmiset uskoneet samankaltaisiin asioihin, niin eikö sekin jo tavallaan mahdollista että niissä asioissa saattaa olla jotain perää. Ennenmuinoin kun ei ollut internettiä josta olisi voinut asioista lukea ja ihmisten matkustelukin oli vähän niin ja näin, maailma kun oli litteä ja silleen....
 
Yleensä ihminen valitsee jossain vaiheessa maailmankuvansa eikä muuta sitä koskaan riippumatta siitä mitä näyttöä tarjotaan.

Meinaatko että uskonto on jotain sisäsyntyistä? Olis jännä tietää mihin ihminen alkaisi uskomaan ellei olisi kuullut yhdestäkään uskonnosta yhtään mitään. Uskonnothan on suuria meemejä, jos painettaisiin resettiä niin alkaisko ihmiset uskoa spoderminiin tai the most intresting man of the worldiin?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täällä näyttää menevän uskonnot ja henkilökohtainen usko Jumalaan aivan sekaisin. Itse koen uskovani Jumalaan, mutten koe olevani niinkään uskovainen. You know what i mean? Ja ääriateistit ovat vitun vaarallisia siinä missä ääriuskovaiset, kuten muslimit nyt esimerkiksi. Aina niillä heittää yli kun luullaan fanaattisesti jotain eikä tiedetä. Maanataina tuli juuri dokumentti näistä syyrian kapinallisista, jotka on siis ääriuskovaisia muslimeja. Aivan järkyttävän brutaaleja ja sivistymättömiä alkuasukkaita, jotka huusi kuin hullut allahuakbaaria.

Mielestäni kaien pahan alku on tosiaankin, että luullaan eikä tiedetä ja sitten käyttäydytään itsevarmasti ja itsekkäästi tämän luulon pohjalta. Tämä epäkohta tulee ilmi kaikissa ääriliikkeissä ja myös muissa elämän pienemmissäkin asioissa.
 
Meinaatko että uskonto on jotain sisäsyntyistä?

En keksinyt tähän lyhyttä vastausta. :D

Usko ja järki

Moderni ihminen vannoo järjen nimeen. Usko koetaan primitiivisenä ja lapsellisena keinona hahmottaa maailmaa. Usko ja järki koetaan myös toisensa poissulkevina elementteinä ihmisen elämässä. Länsimainen ihminen pärjää maalaisjärjellään, eikä usko mitään ellei näe omin silmin. Tarkastelen tässä kristillisen dogmatiikan näkökulmasta kuinka uskon ja järjen vastakkainasettelu on syntynyt ja onko se perusteltua.

Järjen synty

Valistuksen ajalle (1700) asti uskonto ja tiede olivat yksi ja sama asia. Kirkko vastasi sekä ihmisen maailmankuvan, että maailmankatsomuksen synnystä. Valistus ajalla syntynyt deismi alkoi suhtautua kristinuskooon kriittisesti. Deisdit esittivät, että uskon yhteen Jumalaan tuli perustua järkeen, eikä silkkaan uskoon yliluonnollisesta. David Hume (1711-1776) meni niin pitkälle, että pyrki osoittamaan uskonnollisten kokemusten olevan selitettävissä puhtaasti ihmismielen rakenteilla.

Uskontokritiikin ohella geologian kehittyminen 1700-1800 luvuilla horjutti Raamattuun pohjautuvaa maailmankuvaa. Maailma ei ollutkaan syntynyt 4004 eKr, kuten James Usher oli teologisiin lähteisiin pohjautuen laskenut. Charles Darwinin Lajien synty 1859 kyseenalaisti luomiskertomuksen uskottavuutta entisestään. Ihminen näyttikin syntyneen evoluution tuotteena huomattavan pitkän ajan kuluessa, eikä yhdessä päivässä Jumalan sanan luomana.

Modernin tieteen kehitys oli ristiriidassa Raamatun välittämän maailmankuvan kanssa. Näin myös Raamatun välittämä maailmankatsomus näytti vanhanaikaiselta. Kirkko pyrki taistelemaan tiedettä vastaan ja pitämään kiinni Raamatun fundamentalistisesta tulkinnasta. Ajauduttiin vastakkainasetteluun, jossa kirkko edusti puhdasta uskoa ja tiede puhdasta järkeä. Tieteellisessä maailmankatsomuksessa ainoastaan luonnontieteellisin metodein todennetut faktat saatettiin hyväksyä järjellä. Vahvan evidentialismin jyrkintä näkemystä edusti W.K Clifford (1845-1879), joka esitti uskon olevan älyllinen virhe. Näin usko ja järki olivat eriytyneet toisensa poissulkeviksi elementeiksi.

Moderni rationalisti

Moni nykyajan ihminen kokee sekularisaation myötä olevansa puhtaan järjen edustaja. Mikäli tieteellinen maailmankatsomus hyväksytään ainoaksi totuudeksi, joka järjellä voidaan hyväksyä, uskolle ei ole lainkaan sijaa ihmisen elämässä. Usko tuntuu irrationaaliselta, koska transendenttista ulottuvuutta ei voi ihmisen aistein havaita. Tiede ei voi myöskään metodeillaan sen paremmin todistaa, kuin kumotakaan Jumalan olemassaoloa. Rationaalinen ihminen ei myöskään pidä ajatuksesta, että hänen eettinen itsemääräämisoikeutensa olisi uhattuna uskon tuoman yliluonnollisen auktoriteetin myötä. Rationaalinen ihminen kokee osaavansa toimia autonomisesti oikein omista järkevistä lähtökohdistaan.

Tiede hyväksyy faktoiksi ainoastaan asiat, jotka voidaan todentaa tieteellisellä metodilla. Metodin mukaisesti etenevä tutkija luo ensin hypoteesin kiinnostuksensa kohteena olevasta asiasta. Sitten hän laati suunnitelman, jonka mukaan tutkii hypoteesinsa todenmukaisuutta. Tutkimus perustuu aineiston keräämiseen ja analysointiin. Tutkimuksen lopputulos joko verifioi tai falsifoi hypoteesin. Lopuksi tutkija kirjoittaa raportin, jossa kuvaa hypoteesin, menetelmän ja lopputuloksen. Tieteellisen faktan edellytyksenä on, että kuka tahansa pystyy toistamaan tutkimuksen ja päätymään samanlaiseen lopputulokseen. Uskonnollisten kysymysten kohdalla tällainen menettely ei ole mahdollista, joten uskonnosta on mahdotonta saavuttaa lopullisia totuuksia tieteen keinoin. Tiede pyrkii jatkuvasti laajentamaan ihmisen tietämystä. Tieteellisen maailmankatsomuksen valossa ei ole tarpeen uskoa. Kaikkea emme vielä tiedä, mutta tieteen kehittymisen myötä kaikki selviää aikanaan. Jumala on hypoteesina tieteelle tarpeeton.

Postmoderni postrationalisti

Viimeisimmän käsityksen mukaan uskonnollisen ja tieteellisen maailmankuvan ei tarvitse olla ristiriidassa keskenään. Raamattua ei ole tarkoitus tulkita kirjaimellisesti niiltä osin, jotka näyttävät olevan ristiriidassa tieteellisen tiedon kanssa. Tiede tarkentaa ihmisen käsitystä universumista, mutta Jumala voidaan edelleen nähdä kaiken taustalla. Raamatun tärkein sanoma on ihmisen ja Jumalan dialogissa. Raamattu välittää kristillistä maailmankatsomusta. Se ottaa kantaa myös maailmankuvaan, mutta ei pyrikään johdonmukaisuuteen tältä osin. Usko ei edellytä järjen ja tieteen saavutusten kieltämistä.

Järjen ja uskon välistä ristiriitaa voidaan selittää myös kieliopillisella väärinymmärryksellä. Ludwig Wittgenstein (1889-1951) esitti, etteivät uskonnolliset kokemukset ole ilmaistavissa. Siksi uskonnollinen kielipeli käyttää metaforia välittääkseen uskonnollisia elämyksiä. Mikäli metaforat tulkitaan tieteelisen kirjaimellisesti, näyttää siltä, ettei uskoa voi rationaalisesti hyväksyä. Vastakkainasettelussa olisi näin kysymys ainoastaan inhimillisestä väärinymmärryksestä, joka johtuu uskonnollisen ja tieteellisen kielen kielioppi erosta.

Suuret kysymykset

Kysymys 1

Voiko ihminen havaita transendenssin?

Vastaus 1

Ihminen on tavoitellut transendenssia koko dokumentoidun historian ajan. Näin ei olisi, mikäli ihmisellä ei olisi empiirisiä kokemuksia siitä. Ihminen on osannut erottaa nämä kokemukset hyvin selkeästi muista arkielämän tuomista kokemuksista. Kokemuksille on annettu suuri arvo ja ne ovat muokanneet ihmisten asennetta elämään konkreettisesti.

Vastaväite 1.1

Mystiset kokemukset ovat sairaan mielen tuottamia harhoja.

Puolustus 1.1

Kokemuksille yhteistä on, että kokija tuntee positiivisia tunteita. Iloa, rakkautta ja merkityksellisyyttä. Kokemus on siis yksilölle eheyttävä ja tervehdyttävä. Kyseessä ei siis ole mielen patologinen järkkyminen.

Vastaväite 1.2

Ihminen valehtelee transendenttiset kokemukset saavuttaakseen rationaalista hyötyä.

Puolustus 1.2

Epäilemättä näinkin on historian saatossa tapahtunut. Suuri osa ihmisen kosketuksesta tuonpuoleisiin on kuitenkin johtanut altruistiseen käytökseen. Monet kokijat ovat myös halunneet päinvastoin salata kokemuksensa, koska ovat pelänneet sosiaalista stigmaa.

Vastaväite 1.3

Ihminen keksii mystiset kokemukset, koska ei kestä elämän kovuutta ja eksistentiaalista tyhjyyttä.

Puolustus 1.3

Usein kokemukset tulevat ihmiselle aivan yllättäen. Toisinaan kilvoittelun kautta. Aina kokija kuitenkin mieltää saavansa kokemuksen itsestään riippumatta. Eksistentiaalinen ahdistus voidaan nähdä kaipauksena transendenssiin. Siis itsessään havaintona, joka puoltaa transendenssin olemassaoloa. Analogiaksi voitaisiin ottaa nälän tunne. Nälkäinen ihminen kaipaa ruoan luo, vaikkei saa ruoasta aistihavaintoja. Puutteen tunne kertoo siis siitä, että on olemassa jokin mikä puuttuu. Pelkkä aistihavaintomaailma ei näytä tuovan ihmiselle riittävää täyttymyksen tunnetta koko elämänkatsomuksen osalta.

Kysymys 2

Voiko rationaalinen ihminen uskoa?

Vastaus 2

Jokainen ihminen perustaa maailmankuvansa ja maailmankatsomuksensa lopulta aina uskon varaan. Nykyään nähdään usein järkevänä uskoa luonnontieteisiin. Ne eivät kuitenkaan edusta ehdotonta totuutta tarjoamiinsa hypoteeseihin. Tiede ei myöskään kata ihmiselämän tarpeita kokonaisvaltaisesti. Tiede ei osaa sanoa yksilölle kuinka tämän tulisi elää ja millaisia tavoitteita asettaa elämälleen. Kun ihminen kokee käyttäytyvänsä rationaalisesti, kyse on lopulta siitä, että ihminen uskoo olevansa rationaalinen. Usko laajassa merkityksessä on välttämätöntä mielekkäälle elämälle. On ainoastaan aste-ero uskoa transendessin olemassaoloon ja Etelämantereen olemassaoloon.

Vastaväite 2.1

Etelänavasta on konkreettisia todisteita. Rationaalinen ihminen on nähnyt TV:ssä dokumentteja, lukenut lehtiä ja opiskellut maantietoa. Näin ihminen on hankkinut faktoja, joiden pohjalta on itsestään selvää, että Etelämanner on olemassa.

Puolustus 2.1

Todisteet ovat yksilön kannalta aivan yhtä vakuuttavat sekä Etelämantereen, että transendenssin suhteen. Ellei yksilöllä ole omakohtaista kokemusta kummastakaan, hän on muiden ihmisten välittämän tiedon armoilla. Uskonnollista kirjallisuutta on tuotettu kauemmin ja sitä on runsaammin, kuin Etelämannerta kuvaavaa materiaalia. Lähdekriittinen ja looginen johtopäätös näiden todisteiden valossa on, että transendessi on todennäköisemmin olemassa, kuin Etelämanner.

Vastaväite 2.2

Rationaalinen ihminen perustaa toimintansa järkeen ei uskoon. Hän punnitsee aina vaihtoehtoja sen mukaan, mikä on järkevintä ja valitsee rationaalisen vaihtoehdon.

Puolustus 2.2

Ihminen tekee valintoja tunnepohjalta ja perustelee ne myöhemmin järjellä. Tästä hyvänä esimerkkinä on aikamme markkinointiviestintä. Se pyrkii manipuloimaan ihmisen tunteita luomalla mielikuvia, jotka vaikuttavat ihmisen ostopäätökseen. Täysin järjen ohjaamalla ihmisellä ei myöskään olisi vaikeaa syödä terveellisesti ja välttää lihomista. Hän ei joisi viinaa tai polttaisi tupakkaa. Kaikki nämä ovat kuitenkin suuria ongelmia länsimaisessa rationaalisuuden nimeen vannovassa yhteiskunnassa. Ihminen ainoastaan uskoo olevansa rationaalinen.

Vastaväite 2.3

Tiede on kumonnut pyhien kirjoitusten esittämät väitteet. Usko perustuu pyhiin kirjoituksiin ja on käynyt rationaaliselle ihmiselle sietämättömäksi hyväksyä tieteellisen evidenssin edessä.

Puolustus 2.3

Tiede on ainoastaan täydentänyt Raamatussa esitettyä maailmankuvaa. Raamatun kieltä ei myöskään pidä ymmärtää kirjaimellisesti vaan sitä tulee tulkita symbolisesti. Tiede ottaa kantaa lähinnä maailmankuvaan, joka ei ole Raamatun ja uskon ydintarkoitus. Raamatun tarjoama maailmankatsomus on edelleen validi, vaikka ymmärryksemme unversumista on lisääntynyt tieteen ansiosta.

Kysymys 3

Viekö usko ihmisen eettisen itsemääräämisoikeuden?

Vastaus 3

Ihminen on aina itse vastuussa tekemistään valinnoista. Usko ei vie tätä oikeutta ihmiseltä. Raamatussa on kokoelma eettisiä ohjeita, joiden rikkominen tulkitaan synniksi. Nykyisin vallalla olevan käsityksen mukaan synti on rakennettu ihmisen geeniperimään. Toisin sanoen moraali on ihmiselle luonnollinen ominaisuus. Raamatun välittämän etiikan tarkoitus ei ole välittää yliluonnollisen olennon mielivaltaisia käskyjä, vaan ohjeistaa ihmistä elämään tavalla, joka on hänelle itselleen eduksi. Ihminen tekee kuitenkin lopulta aina itse moraaliset valintansa. Riippumatta siitä mieltääkö hän moraalinsa kumpuavan uskosta, maallisesta aatesuunnasta tai puhtaasta maalaisjärjestä.

Vastaväite 3.1

Raamatussa on hyvin konkreettisesti esitetty säännöt, joita pitää noudattaa. Mikäli säännöt tulkitaan Jumalan ilmoitukseksi, yksilön valinnanvapaus on mennyttä jos hän alistuu Jumalan alaisuuteen.

Puolustus 3.1

Kultainen sääntö on Raamatun tärkein eettinen ohjenuora. "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille" - Jeesus totesi vuorisaarnassa. Sama kehoitus löytyy useimmista valtauskonnoista jossain muodossa. Kultainen sääntö eettisenä ohjenuorana suorastaan kannustaa ihmistä etsimään oikeita valintoja ja tulkitsemaan etiikkaa omista lähtökohdistaan.

Vastaväite 3.2

Raamatun ilmoitus uhkaa syntisiä rangaistuksella. Jos ihminen ottaa Jumalan auktoriteetikseen, hän altistuu rangaistuskäytännölle.

Puolustus 3.2

Jos ihminen toimii vastoin eettisiä periaatteita, hän kärsii siitä itse. Uskonto pyrkii ohjaamaan ihmisen elämää hyveen tielle, jotta ihminen välttäisi turhaa kärsimystä tekemällä oikeita valintoja elämässään. Synnin seurauksena lankeava rangaistus on ymmärrettävissä omaehtoiseksi kärsimykseksi. Jumala ei langeta rangaistuksia auktoriteettinsa turvaksi. Uskova Ihminen on vapaa tekemään omat valintansa ja kantamaan niiden seuraukset. Rangaistusta ei pidä tulkita uhkaukseksi vaan varoitukseksi väärien valintojen aiheuttamista seurauksista.

Vastaväite 3.3

Rationaalinen ihminen ajaa omaa etuaan. Uskonnon tarjoama etiikka pitää sisällään voimakkaan altruistisia pyrkimyksiä. Tätä ristiriitaa on mahdoton hyväksyä.

Puolustus 3.3

Menestyksekäs vuorovaikuttaminen muiden ihmisten kanssa edellyyttä aina jonkinlaista strategiaa. Yksilölle mielekkään strategian valinta riippuu siitä, mitä menestyksellä ymmärretään.
Mikäli rationaalinen ihminen asettaa tavoitteekseen poliittisen vallan tai omaisuuden haalimisen, altruistinen strategia sopii huonosti hänen tarkoitusperiinsä. Tällöin kristillinen etiikka on ristiriidassa rationaalisen ihmisen pyrkimysten kanssa.
Mikäli ihminen taas asettaa tavoitteekseen onnellisuuden, ei ristiriitaa kristillisen etiikan ja yksilön pyrkimysten välillä esiinny. Raamatussa esiintyy usein käsitys siitä, että ihmisen tulisi pyrkiä Jumalan yhteyteen ts. onnellisuuteen maallisten tavoitteiden sijaan. Oppijärjestelmänä kapitalismi painottaa maallisen ulottuvuuden merkitystä. Kapitalismilla on taas omat eettiset periaatteensa, jotka eroavat uskontojen välittämästä etiikasta. Lopulta kysymys on yksilön omista tavoitteista ja uskosta siihen, kuinka tavoitteisiin päästään.
 
No mistä löytyy konkreettiset todisteet että avaruus ei pääty jonnekkin? Käsittääkseni tähän mennessä tämä selitetään ihmisen tekemillä laskutoimituksilla, mutta missä on konkreettiset todisteet?


Jännä muuten että sekä raamatussa että koraanissa on miltei samat asiat ja tapahtumat mutta eri nimillä.. sattumaako?

Avaruuden äärettömyys ei ole fakta eikä siihen uskota. Avaruuden pitäminen äärettömänä perustuu siihen, että asiaa tutkineet pitävät sitä loogisimpana selityksenä. Sitä ei ole kuitenkaan julistettu faktaksi, KOSKA siitä ei ole riittävästi todisteita. Ei myöskään ole riittävästi todisteita siitä, että avarus päätyisi johonkin.

Jumalan olemassaolosta puolestaan taas ei ole yhtään tieteellistä todistetta, vaikka siihen on tuhansia vuosia uskottu. Sen puuttumisesta ja varsinkin raamatun kertomuksista taas on läjäpäin todisteita, etteivät voi pitää paikkaansa.

Jostain muistan lukeneeni, että jumalat olisi keksitty tiedon puutteen takia antamaan turvaa ja selittämään asioita, esim luonnonilmiöitä, koska ei ollut riittävää ymmärrystä selittää niitä tieteellisesti, mutta joku selitys näille oli keksittävä.

Itse olen myös sitä mieltä, että ateisti ei ole uskovainen ja ateismi ei ole uskonto. Ateisti ei yritä selittää asiaa uskolla vaan riittävillä todisteilla. Ateisti on myös valmis muuttamaan käsitystään vaikkapa maailmankaikkeudesta uusien todisteiden valossa. Uskovainen sen sijaan pitäytyy uskossaan vaikka olisi mitkä vaan todisteet tätä uskoa vastaan. Uskovainen ei myöskään osaa perustella uskoaan millään muulla kuin uskolla.
 
Jumalan olemassaolosta puolestaan taas ei ole yhtään tieteellistä todistetta, vaikka siihen on tuhansia vuosia uskottu. Sen puuttumisesta ja varsinkin raamatun kertomuksista taas on läjäpäin todisteita, etteivät voi pitää paikkaansa.

Near death experience ?

Jos jaksatte lukea tämän artikkelin niin se käytännössä todistaa kuolemanjälkeisen elämän ja jonkinkaltaisen jumaluuden olemassaolon. Tieteellinen tutkimus.

http://edition.cnn.com/2013/04/09/health/belgium-near-death-experiences
 
Lol :D Varmaan moni hc ateisti, joka ei ole perehtynyt aiheeseen, kyrpiintyneenä ajattelee, että miten tuon "paskaviestin" voisi ignoorata. :D Mutta kun sitä ei voi. Tämä artikkeli, jonka postasin on shakki/matti ja voitto jumaluuden olemassaolosta. Psykologinen testi, joka tehtiin oli 100% tieteellinen ja se kertoi, että täydellä varmuudella kliinisesti kuolleet olivat kokeneet todellisemman tuntuista elämää kuin elämä täällä maapallolla. Vertailukohteina oli siis oikean elämän muistot, unet ja nde kokemus. Nde kokemus vei selvän voiton "selvimpänä kokemuksena". Ja selvennettäköön laiskoille ja tietämättömille, nde tilassa ihminen on kliinisesti kuollut eli ei aivotoimintaa eikä pulssia - Kone näyttää viivaa..
 
En todellakaan lukenut, mutta näyttää vahvasti ettet myöskään vastannut kysymykseen.

Ja noi väittelyjutut oli aika kakkendaalia. :D

Tämä onkin juuri ongelma aihetta käsitellessä. Pitkiä vastauksia ei lueta ja lyhyet on silkkaa paskaa. :D
 
Aijaa? Montako terrori-iskua ateismin nimessä on tehty? Jotain rajaa näihin höpöjuttuihin.

Stalin oli ääriateisti ja toteutti seuraavankaltaista politiikkaa. Oli antanut neuvostoliittolaisille kommunisti kaupunginjohdolle listan, että paljon kaupungissa tulisi olla asukkaita. Tämän jälkeen suoritettiin laskenta, jonka jälkeen ihan randomisti haettiin naisia, lapsia, vanhuksia ja melkein ketä tahansa (vain kommunistit säästyivät) ja politrukit kylmäverisesti teloittivat rivissä olleet "liikaväestön". Ne oli Stalinin, ääriateistin" mielestä tilastollisesti haitallista, koska ruokaa ei ollut riittävästi. Ei kukaan muu kuin täysin toisen hengestä piittaamaton hengetön ja brutaali ateisti voi tehdä jotain tämänkaltaista. Ai niin.. Joo no voihan kyllä äärimuslimit näköjään, kuten nähtiin 911 iskuissa.

Mikset vastaa mielummin uusimpaan postiini. Vähän haastetta. :D

Ja puhuttaessa ateismin nimissä tehdyistä terrori iskuista, niitä on liikaa. Ateismi ja kommunismi liittyvät erittäin tiukasti yhteen, koska kommunismin eräs pääteeseistä on jumaluskon puute. Tämä sen vuoksi, että uskonnot ovat "oopiumia kansalle" ja jumala kristillisen porvariston "kätyri". Eli voidaan sanoa, että hyvin suuri osa kommunisteistä on myös ateisteja. Niin jos puhutaan ateismin/kommunismin nimeen tehdyistä terrori iskuista niin tutustuppas baader-meinhof ryhmään. Brutaalimpaa ja ateistisempaa ryhmittymää saa etsiä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom