Maailmankaikkeus (Ei voi käsittää)

Kai Nalo sanoi:
Vielä tarkennan. Minua ahdistaa se, että asiat ovat niin vaikeita käsittää.,.,

Höpö. Sää oot vaan tyhmä. :)

Intergalagtisten matkojen pitkät ajat voitetaan syväjäädytyksellä, poimunopeudella, aliavaruudella jne. Täten lomamatkailu Perseuksen tähdistöön Tsirkplöts planeetalle helpottuu ja ihmisten avaruuskäsitys arkipäiväistyy.

Entisaikoina merimiehiä pelotti se, että maapannukakun reunalta voi pudota tai merihirviö syö pään. Tulevaisuuudessa meitä huvittaa kun ei olla päästy käymään edes Alfa Centaurin ilmoitustaululla lukemassa Twxiiis-uutisia. :lol2:

Avaruusmatkailu tulee olemaan yhtä triviaalia kuin kakilla käyminen ilman ummetusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuo matkat alkavat olla jo sitä luokkaa että esimerkiksi jos sinä liikut lähimpään tähteen l. aurinkokuntaan valonopeudella. Kestää matka todennäköisesti muutaman vuoden, kaukaisiin galakseihin jopa tuhansia vuosia. Toki on yritetty keksiä keinoja tuohon, voisiko ihmisen ruumis säilyä
tuhansia vuosia esimerkiksi jäädytettynä.

Asiasta kuudenteen:
Vaikka kaikki tuntuu ihmeelliseltä, ajatelkaa sielua miksi sinä olet juuri sinä
miksi hän on juuri hän. Vaikka olemme vain rakenneosia molekyylejä jotka koostuvat atomeista.

Teoreettinen näkökulma:
Kokoan atomeista ihmisen, todennäköisesti hänelle syntyy myös sielu.
Mikä se on ?
Missä muisti on ja miten se varastoituu.

Kokoaisin täsmälleen samanlaisista rakenneosista itseni kaltaisen olennon
joka on atomilta sama kuin minä, onko hänellä samat muistot ?

Matsku sanoi:
Nuo matkat alkavat olla jo sitä luokkaa että esimerkiksi jos sinä liikut lähimpään tähteen l. aurinkokuntaan valonopeudella. Kestää matka todennäköisesti muutaman vuoden, kaukaisiin galakseihin jopa tuhansia vuosia. Toki on yritetty keksiä keinoja tuohon, voisiko ihmisen ruumis säilyä
tuhansia vuosia esimerkiksi jäädytettynä.

Itseasiassa aika monta miljoonaakin vuotta. Pelkkä linnuratakin taisi olla jotain 100 000 valovuotta halkaisijaltaan. Tuskin tarvitsee koskaan miettiä matkustamista muille tähdille. Mitä se muuttaisi? Mulle ainakin ihan sama koska ihmiskunta ja vaikka koko maapallon eliömaailma kuolee pois sillä ovat aika mitättömiä koko maailmankaikkeutta tarkastellessa.

Matsku sanoi:
jos sinä liikut lähimpään tähteen l. aurinkokuntaan valonopeudella. Kestää matka todennäköisesti muutaman vuoden, kaukaisiin galakseihin jopa tuhansia vuosia. .

Alpha Centauri on lähin. Etäisyys hieman yli 4 valovuotta. Aurinkoon on matkaa 8 valominuuttia eli näemme Auringon aina sellaisena kuin se oli 8 minuuttia sitten.

ringside sanoi:
Joo joo, mutta kun mulle tää lauselogiikka tällaisenaa ei anna minkäänlaista tieteenfilosofista tai ontologista lisäarvoa. Mä haluaisin ton saman modus ponens ketjun selkeästi lauseloogisena premissiketjuna.

Nyt mä vuorostani putosin kärryiltä. Siis haluatko vain symbolien taakse selkokielisiä lauseita? Eihän se tuo yhtään mitään uutta yleiseen tarkasteluun.

Tietysti siitä voidaan aina keskustella, miten päättelymekanismi valitaan. Malliteoria ja logiikka harrastavat tätä sektoria matematiikassa.

Jos vaikeutetaan asiaa vielä vähän niin miten avaruus voi olla ääretön. Miten voi olla jotain olemassa niin paljon ettei se lopu koskaan. Kun tullaan maailmankaikkeuden rajalle niin mitä sen jälkeen on, loputtomasti tyhjää vai. Ja mitä jos onkin toisia maailmakaikkeuksia niin silloin niitäkin pitää olla ääretön määrä. :hyper:

Tai mitä oli ennen alkuräjähdystä? Miten voi olla olematta mitään. Oli juuri uusimmassa Tekniikan Maailmassa tälläistä juttua, ja siinä oli vissiin jonkin teorian mukaan, että ennen alkuräjähdystä ei ollut edes aikaa.

Jos ei ollut aikaa niin miten se tiesi koska pamahtaa? Ja mitä tarkoittaa, ettei ole aikaa? Mikään ei liiku missään?

Matsku sanoi:
Kokoaisin täsmälleen samanlaisista rakenneosista itseni kaltaisen olennon
joka on atomilta sama kuin minä, onko hänellä samat muistot ?
Toi saadaan tietää, kun keksitään teleportti. Entä jos testi henkilön muisti häviäisikin? Pahempi huolen aihe saattaa kuitenkin olla, haihtuuko vaan ilmaan.

Toi avaruusmatkailu ei tule muodostumaan kauheen rutiiniksi ilman näitä oletettavasti olemassa olevia madonreikiä. Vaikka joku pistettäisiin syväjäädytykseen ja pistettäisiin 1000.000 vuoden matkalle ja sieltä takas, niin ei ole enään ketään kelle kertoa.

Onko toisia ulottuvuuksia olemassa? Minne menee henkilö joka lykätään aikakoneeseen, toiseen aikaan, onko aika toinen ulottuvuus? Voiko menneisyydestä muuttaa nykypäivää, vai ovatko ne toisistaan riippumattomia? Kun aika vaihtuu, vaihdammeko kokoajan ulottuvuutta? Niiin paljon kysymyksiä, aika on niin monimutkainen, kun sitä ajattelee.

lej sanoi:
Jos vaikeutetaan asiaa vielä vähän niin miten avaruus voi olla ääretön. Miten voi olla jotain olemassa niin paljon ettei se lopu koskaan. Kun tullaan maailmankaikkeuden rajalle niin mitä sen jälkeen on, loputtomasti tyhjää vai. Ja mitä jos onkin toisia maailmakaikkeuksia niin silloin niitäkin pitää olla ääretön määrä. :hyper:

Maailmankaikkeus ei ole ääretön. Aika-avaruus on kaareutunut. Jos kuljet pallon pinnalla, ei pallon pintakaan lopu koskaan.

Jos nämä asiat kiinnostavat, niin kannattaa todellakin lukea Stephen Hawkingin Ajan lyhyt historia. On suhteellisen selkokielisesti selvitetty juuri näitä asioita ja erilaisia teorioita.

Sukulaku sanoi:
Jos ei ollut aikaa niin miten se tiesi koska pamahtaa? Ja mitä tarkoittaa, ettei ole aikaa? Mikään ei liiku missään?

Mitä itse tajuaisin niin aikaa ei ole, vain pelkkä nykyhetki jossa on liikettä. eli jos ei olisi liikettä niin meidän ei tarvitsisi muodostaa käsitettä "aika" koska kaikki olisi samanlaista kokoajan jolloin et tarvitsisi muistaa minkälaista oli hetki sitten. :)

skeema sanoi:
Maailmankaikkeus ei ole ääretön. Aika-avaruus on kaareutunut. Jos kuljet pallon pinnalla, ei pallon pintakaan lopu koskaan.
Joo, mutta mitä sitten on sen kaaren ylä tai alapuolella? :D

lej sanoi:
Joo, mutta mitä sitten on sen kaaren ylä tai alapuolella? :D

Ei mitään, kun ei ole kaaren ylä- tai alapuolta. Ei pidä olla arkikokemustensa vanki.

Eräs teoria siitä, miten alkuräjähdys sai alkunsa on ns. säieteoria.

Miksi ei voisi kulkea valoa nopeampaa? Tell me about it...

Kai Nalo sanoi:
Lisää mikä ahdistaa. Mustat Aukot. Ajattele, että mustaaukko on pimeää ainetta jonka massa, ja vetovoima ovat niin suuret, että se imee itseensä tähtiä. Se imee itseensä valon. Ymmärrätkö nyt idean, ei minua ahdista oma asemani täällä, vaan juuri em. kaltaiset absurdit ajatukset. Olen liian tyhmä tajutakseni kaiken tuon.

Niin, ja ajattele nyt vielä sitäkin, että mustat aukot saattavat juuri olla elämämme perusta. Galaksimme, joita tähtemme monien lukemattomien muiden kanssa kiertävät, ovat ehkä muodostuneet kaasun painautuessa lähemmäs tuota supermassiivista mustaa aukkoa, tämän vetovoiman aiheuttamassa paineessa.

Ja sitten jos vielä leikitään matematiikalla;
suurin nimetty luku on kait googol (10^100). Luvun kokoluokasta saa kai jotain käsitystä, jos miettii sitä että koko tunnetun maailmankaikkeuden (ne loputtomat määrät galakseja loputtomine määrine tähtiä, mustat aukot ja kaikki muukin) atomien määrän on arvioitu olevan 10^97.
Tuhat kertaa vähemmän siis.

itsekin tullut liian usein näitä asioita mietittyä..lopputulos on aina sama..pääkipu ja äkäinen mieli :wall: .sen verran olen viisastunut että jätän tämän maailmankaikkeus-ajattelun niille joille siitä maksetaan ja keskityn itse omiin asioihini..jotka pysyvät ihan oman maapallomme rajoissa :rolleyes:

Pentele sanoi:
Miksi ei voisi kulkea valoa nopeampaa? Tell me about it...

Jos massa on nollasta poikkeava, tarvitaan ääretön määrä energiaa valonnopeudella kulkemiseksi. Toisaalta massa on suoraan verrannollinen energiaan. Massasi on ääretön, jos viipotat valonnopeudella.

WTF- jos valoa nopeammin kuljettaisiin ei atomit pysyisi kasassa.
Eikös elektronit kierrä atomin ydintä valonnopeudella.
Miten mikään voisi liikkua edes sillä nopeudella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom