- Liittynyt
- 25.10.2004
- Viestejä
- 81
Tää on hauska aihepiiri, toimii..
Tuossa jokusen kerran on ollut juttua aatun gustav -tykeistä. Itse asiassa nuo 800mm tykit vaativat yhteensä yli 2000 henkeä. Nimittäin laitos oli niin leveä että se vaati tuplaraiteen ja missään ei ollut valmiina kyseistä viritystä. Näin ollen vaadittiin ammunta-asemiin siirtyäkseen toisen raiteen nikkaroimisen rinnalle. En muista mikä oli koko hässäkän liikkumisnopeus asemiin, mutta se oli jotain järkyttävää..tyyliin:kuukaudessa liikuttiin 200metria/tjsp.
Tykkejä kerittiin tekemään 2kpl, joista toinen Dora oli ryssiä vastaan toiminnassa. Sillä ammuttiin muistaakseni yhteensä "elävää kranaattia/ammusta 48lks. Kaiken-kaikkiaan 300 laukausta sisältäen koestukset ja harjoituslaukaukset,jne. Toisen tykin liittoutuma tuhosi, ennen aikojaan.
KUVA
Laitoksen laskennallinen/teoreettinen tulinopeus oli laukaus 15minuutissa, mutta käytännössä laukaus 45 minuutissa. Tosi tilanteessa tykillä ammuttiin n.14 laukausta päivässä. Tykille syötettiin sirpale- sekä panssaril.granaatteja, painot olivat "vaatimattomat" 4.8tonnia (sirpale) ja 7.1tonnia (panssari). Kantamat taas sirpaleella 48km ja panssarilla 38km.
KUVA
Tykin täydelliseen ampumakuntoon saattaminen vei kuusi viikkoa ja 25 täyttä junakuormallista tarvikkeita ja romua/tarpeita.
Muita mittoja:
- paino:1350 tonnia
- pituus:47.3 metriä
- leveys:7.1 metriä
- korkeus:11.6 metriä
KUVA
KUVA
Tykille laskennallinen elinikä taisteluissa oli 13 päivää, melkosta tuhlausta kun ajattelee paljonko työvoimaa ja materiaalia moiseen tarvitaan. Eipä ihme että ilmateitse siirtyvät pommit löivät itsensä nopeasti läpi.
Tykki oli niin suuri että sen suojaamiseksi vihollisilta tuotti vaikeuksia. Tämän vuoksi oli suunnitelmia joiden mukaan sille rakennettaisiin tunneleita, esim.Ranskaan. Alla luonnos tarvittavan tunnelin mittakaavoista.
GUSTAV - TUNNELI
____________________________
Samoin oli aikaisemmin hieman juttua muista aatun "vaatimattomista" virityksistä. Tuli juttuja SU-600sta, eli 600mm "Karl Morser" telakanuunasta.
Se liene edelleen väljyydeltään suurin koskaan valmistettu teloilla kulkeva, panssaroitu sotakapine. Kaiken lisäksi sitä todellakin on käytetty, eli ei ole jäänyt vain prototyypiksi. Aikaisemmin mainittuun putken kestoon pieni korjaus, putken teoreettinen kesto oli sata laukausta ja laitoksella kerittiin ampumaan 60laukausta ja tosiaan putki syynättiin tarkkaa joka laukauksen jälkeen.
On nähtävillä Kubingan panssarimuseossa.
____________________________
Sitten, muuta mielenkiintoista samaisesta aiheesta. Tuo naapuri viritteli 50 luvulla (1957) mielenkiintoista panssarivaunua nimelta object 279, epävirallisesti nimeltään "Troyanov" suunnittelijan mukaan. Erikoiseksi virityksen rakenteen tekee se että siinä on neljä telaa..muutenkin runko on suunniteltu ballistisesti mahdollisimman edulliseksi, ts. HEAT-ammukset eivät kykenisi pureutumaan helposti.
Painon/koon puolesta se ei ole mikään erikoinen, 60+ tonnia. Yksi ainut prototyyppi on moista tehty. On nähtävillä Kubingan museossa.
KUVA
____________________________
Mutta sitten takaisin aatun virityksiin, nimittäin "Maus" (hiiri) vaunuun. Painoa moisella on 188tonnia..ja edustaa sitten vihoviimeisiä todellisia raskaansarjan panssarivaunuja jotka on nähnyt päivänvalon.
Mitat:
- pituus:10.09metriö
- korkeus:3.66metriä
- leveys:3.67metriä
Aseistukseen kuului yksi 128mm tykki, yksi 75mm haupitsi ja yksi 7.92mm MG34
Kaksi toimintakuntoista vaunua on keritty tekemään. Joista yksi ainoa on jäänyt. Sen ryssä otti sotasaaliina ja se löytyy entisöitynä Kubingan museosta.
KUVA
____________________________
Ja sitten mennään pelkästään piirustuspöydälle, eli aatulla oli 1942 myös työn alla vaunuprojekti nimeltaan P1000. Nimi tulee vaatimattomasti panssarin painosta. Vaunulla oli myös toinen nimi joka "Ratte", eli rotta..loogisesti Mausin jälkeen.
Kyseisellä virityksella oli seuraavat mitat:
- leveys:14metriä
- korkeus:11metriä
- pituus:39metriä
Tykkitorni oli tarkoitus varustaa kahdella 280mm kanuunalla, joihin syötettiin joko 330kg panssarilävistysammsuta tai 315 sirpalekranaattia. Kantamaksi arveltiin 42.5km. Vaunussa olisi tullut olla tuplatelat, jokainen 1.2metrin levyiset. Voimaa viritykseen olisi otettu kahdeksasta U-veneen moottorista, yhteensä 16000Hp.
Painoa moiselle oli suunniteltu sen 1000tonnia, käytännössä aseet, ammukset jne. olisivat nostaneet painon 2000tonnin paikkeille. Alkaa maastokelpoisuus olemaan kortilla, todennäköisesti olisi moinen uponnut johonkin hiukankin heikompaan maastoon. Mutta ajatus pienen kerrostalon kokoisesta taisteluvaunusta on hulppea, harmi kun ei minkäänlaista prototyyppia ja siitä kuvamateriaalia syntynyt, voisi olla mielenkiintoisen näköinen viritys luonnossa...
(huomaa mittasuhde, ihminen sivulla)
Hanke ehti edistyä jonkin verran, kunnes se jäädytettiin Albert Speerin toimesta järjettömänä. Yksi suhteellisen valmis tykkitorni lopulta sijoitettiin muistaakseni jonnekin silloin Saksan miehittämään norjaan rannikkotykiksi.
____________________________
Ja sokerina pohjalla P1500...eli tuo gustav -tykki teloilla. Nimen sille A.Speer siunasi: "monster". Tuon rautatietykin yksi suurimpia ongelmia oli liikkuvuus. Siihen pyrittiin hakemaan erinlaisia ratkaisuja joista yksi oli virittää siitä vaunu.
Hanke ei elänyt kovinkaan pitkään. Sen suhteen tehtiin paljon laskelmia ja suunnitelmia mutta mitään konkreettista missään muodossa ei syntynyt. Telojen tarvittavaksi leveydeksi laskettiin 6 metriä ja jotta laitos olisi pysynyt maanpäällä uppoamatta, laskettiin että noin 80% tankin pinta-alasta olisi tullut telaa. Tästä taas tuli suuria ongelmia kääntymisen/liikuteltavuuden suhteen ja lopulta hankeesta luovuttiin.
Tuossa jokusen kerran on ollut juttua aatun gustav -tykeistä. Itse asiassa nuo 800mm tykit vaativat yhteensä yli 2000 henkeä. Nimittäin laitos oli niin leveä että se vaati tuplaraiteen ja missään ei ollut valmiina kyseistä viritystä. Näin ollen vaadittiin ammunta-asemiin siirtyäkseen toisen raiteen nikkaroimisen rinnalle. En muista mikä oli koko hässäkän liikkumisnopeus asemiin, mutta se oli jotain järkyttävää..tyyliin:kuukaudessa liikuttiin 200metria/tjsp.
Tykkejä kerittiin tekemään 2kpl, joista toinen Dora oli ryssiä vastaan toiminnassa. Sillä ammuttiin muistaakseni yhteensä "elävää kranaattia/ammusta 48lks. Kaiken-kaikkiaan 300 laukausta sisältäen koestukset ja harjoituslaukaukset,jne. Toisen tykin liittoutuma tuhosi, ennen aikojaan.
KUVA
Laitoksen laskennallinen/teoreettinen tulinopeus oli laukaus 15minuutissa, mutta käytännössä laukaus 45 minuutissa. Tosi tilanteessa tykillä ammuttiin n.14 laukausta päivässä. Tykille syötettiin sirpale- sekä panssaril.granaatteja, painot olivat "vaatimattomat" 4.8tonnia (sirpale) ja 7.1tonnia (panssari). Kantamat taas sirpaleella 48km ja panssarilla 38km.
KUVA
Tykin täydelliseen ampumakuntoon saattaminen vei kuusi viikkoa ja 25 täyttä junakuormallista tarvikkeita ja romua/tarpeita.
Muita mittoja:
- paino:1350 tonnia
- pituus:47.3 metriä
- leveys:7.1 metriä
- korkeus:11.6 metriä
KUVA
KUVA
Tykille laskennallinen elinikä taisteluissa oli 13 päivää, melkosta tuhlausta kun ajattelee paljonko työvoimaa ja materiaalia moiseen tarvitaan. Eipä ihme että ilmateitse siirtyvät pommit löivät itsensä nopeasti läpi.
Tykki oli niin suuri että sen suojaamiseksi vihollisilta tuotti vaikeuksia. Tämän vuoksi oli suunnitelmia joiden mukaan sille rakennettaisiin tunneleita, esim.Ranskaan. Alla luonnos tarvittavan tunnelin mittakaavoista.
GUSTAV - TUNNELI
____________________________
Samoin oli aikaisemmin hieman juttua muista aatun "vaatimattomista" virityksistä. Tuli juttuja SU-600sta, eli 600mm "Karl Morser" telakanuunasta.
Se liene edelleen väljyydeltään suurin koskaan valmistettu teloilla kulkeva, panssaroitu sotakapine. Kaiken lisäksi sitä todellakin on käytetty, eli ei ole jäänyt vain prototyypiksi. Aikaisemmin mainittuun putken kestoon pieni korjaus, putken teoreettinen kesto oli sata laukausta ja laitoksella kerittiin ampumaan 60laukausta ja tosiaan putki syynättiin tarkkaa joka laukauksen jälkeen.
On nähtävillä Kubingan panssarimuseossa.
____________________________
Sitten, muuta mielenkiintoista samaisesta aiheesta. Tuo naapuri viritteli 50 luvulla (1957) mielenkiintoista panssarivaunua nimelta object 279, epävirallisesti nimeltään "Troyanov" suunnittelijan mukaan. Erikoiseksi virityksen rakenteen tekee se että siinä on neljä telaa..muutenkin runko on suunniteltu ballistisesti mahdollisimman edulliseksi, ts. HEAT-ammukset eivät kykenisi pureutumaan helposti.
Painon/koon puolesta se ei ole mikään erikoinen, 60+ tonnia. Yksi ainut prototyyppi on moista tehty. On nähtävillä Kubingan museossa.
KUVA
____________________________
Mutta sitten takaisin aatun virityksiin, nimittäin "Maus" (hiiri) vaunuun. Painoa moisella on 188tonnia..ja edustaa sitten vihoviimeisiä todellisia raskaansarjan panssarivaunuja jotka on nähnyt päivänvalon.
Mitat:
- pituus:10.09metriö
- korkeus:3.66metriä
- leveys:3.67metriä
Aseistukseen kuului yksi 128mm tykki, yksi 75mm haupitsi ja yksi 7.92mm MG34
Kaksi toimintakuntoista vaunua on keritty tekemään. Joista yksi ainoa on jäänyt. Sen ryssä otti sotasaaliina ja se löytyy entisöitynä Kubingan museosta.
KUVA
____________________________
Ja sitten mennään pelkästään piirustuspöydälle, eli aatulla oli 1942 myös työn alla vaunuprojekti nimeltaan P1000. Nimi tulee vaatimattomasti panssarin painosta. Vaunulla oli myös toinen nimi joka "Ratte", eli rotta..loogisesti Mausin jälkeen.
Kyseisellä virityksella oli seuraavat mitat:
- leveys:14metriä
- korkeus:11metriä
- pituus:39metriä
Tykkitorni oli tarkoitus varustaa kahdella 280mm kanuunalla, joihin syötettiin joko 330kg panssarilävistysammsuta tai 315 sirpalekranaattia. Kantamaksi arveltiin 42.5km. Vaunussa olisi tullut olla tuplatelat, jokainen 1.2metrin levyiset. Voimaa viritykseen olisi otettu kahdeksasta U-veneen moottorista, yhteensä 16000Hp.
Painoa moiselle oli suunniteltu sen 1000tonnia, käytännössä aseet, ammukset jne. olisivat nostaneet painon 2000tonnin paikkeille. Alkaa maastokelpoisuus olemaan kortilla, todennäköisesti olisi moinen uponnut johonkin hiukankin heikompaan maastoon. Mutta ajatus pienen kerrostalon kokoisesta taisteluvaunusta on hulppea, harmi kun ei minkäänlaista prototyyppia ja siitä kuvamateriaalia syntynyt, voisi olla mielenkiintoisen näköinen viritys luonnossa...
(huomaa mittasuhde, ihminen sivulla)
Hanke ehti edistyä jonkin verran, kunnes se jäädytettiin Albert Speerin toimesta järjettömänä. Yksi suhteellisen valmis tykkitorni lopulta sijoitettiin muistaakseni jonnekin silloin Saksan miehittämään norjaan rannikkotykiksi.
____________________________
Ja sokerina pohjalla P1500...eli tuo gustav -tykki teloilla. Nimen sille A.Speer siunasi: "monster". Tuon rautatietykin yksi suurimpia ongelmia oli liikkuvuus. Siihen pyrittiin hakemaan erinlaisia ratkaisuja joista yksi oli virittää siitä vaunu.
Hanke ei elänyt kovinkaan pitkään. Sen suhteen tehtiin paljon laskelmia ja suunnitelmia mutta mitään konkreettista missään muodossa ei syntynyt. Telojen tarvittavaksi leveydeksi laskettiin 6 metriä ja jotta laitos olisi pysynyt maanpäällä uppoamatta, laskettiin että noin 80% tankin pinta-alasta olisi tullut telaa. Tästä taas tuli suuria ongelmia kääntymisen/liikuteltavuuden suhteen ja lopulta hankeesta luovuttiin.