Maailman suurimpia koneita!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ironchef
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tää on hauska aihepiiri, toimii..

Tuossa jokusen kerran on ollut juttua aatun gustav -tykeistä. Itse asiassa nuo 800mm tykit vaativat yhteensä yli 2000 henkeä. Nimittäin laitos oli niin leveä että se vaati tuplaraiteen ja missään ei ollut valmiina kyseistä viritystä. Näin ollen vaadittiin ammunta-asemiin siirtyäkseen toisen raiteen nikkaroimisen rinnalle. En muista mikä oli koko hässäkän liikkumisnopeus asemiin, mutta se oli jotain järkyttävää..tyyliin:kuukaudessa liikuttiin 200metria/tjsp.
Tykkejä kerittiin tekemään 2kpl, joista toinen Dora oli ryssiä vastaan toiminnassa. Sillä ammuttiin muistaakseni yhteensä "elävää kranaattia/ammusta 48lks. Kaiken-kaikkiaan 300 laukausta sisältäen koestukset ja harjoituslaukaukset,jne. Toisen tykin liittoutuma tuhosi, ennen aikojaan.

KUVA

Laitoksen laskennallinen/teoreettinen tulinopeus oli laukaus 15minuutissa, mutta käytännössä laukaus 45 minuutissa. Tosi tilanteessa tykillä ammuttiin n.14 laukausta päivässä. Tykille syötettiin sirpale- sekä panssaril.granaatteja, painot olivat "vaatimattomat" 4.8tonnia (sirpale) ja 7.1tonnia (panssari). Kantamat taas sirpaleella 48km ja panssarilla 38km.

KUVA

Tykin täydelliseen ampumakuntoon saattaminen vei kuusi viikkoa ja 25 täyttä junakuormallista tarvikkeita ja romua/tarpeita.
Muita mittoja:
- paino:1350 tonnia
- pituus:47.3 metriä
- leveys:7.1 metriä
- korkeus:11.6 metriä

KUVA

KUVA

Tykille laskennallinen elinikä taisteluissa oli 13 päivää, melkosta tuhlausta kun ajattelee paljonko työvoimaa ja materiaalia moiseen tarvitaan. Eipä ihme että ilmateitse siirtyvät pommit löivät itsensä nopeasti läpi.

Tykki oli niin suuri että sen suojaamiseksi vihollisilta tuotti vaikeuksia. Tämän vuoksi oli suunnitelmia joiden mukaan sille rakennettaisiin tunneleita, esim.Ranskaan. Alla luonnos tarvittavan tunnelin mittakaavoista.

GUSTAV - TUNNELI
____________________________

Samoin oli aikaisemmin hieman juttua muista aatun "vaatimattomista" virityksistä. Tuli juttuja SU-600sta, eli 600mm "Karl Morser" telakanuunasta.

pav6-14.jpg


Se liene edelleen väljyydeltään suurin koskaan valmistettu teloilla kulkeva, panssaroitu sotakapine. Kaiken lisäksi sitä todellakin on käytetty, eli ei ole jäänyt vain prototyypiksi. Aikaisemmin mainittuun putken kestoon pieni korjaus, putken teoreettinen kesto oli sata laukausta ja laitoksella kerittiin ampumaan 60laukausta ja tosiaan putki syynättiin tarkkaa joka laukauksen jälkeen.

On nähtävillä Kubingan panssarimuseossa.

____________________________

Sitten, muuta mielenkiintoista samaisesta aiheesta. Tuo naapuri viritteli 50 luvulla (1957) mielenkiintoista panssarivaunua nimelta object 279, epävirallisesti nimeltään "Troyanov" suunnittelijan mukaan. Erikoiseksi virityksen rakenteen tekee se että siinä on neljä telaa..muutenkin runko on suunniteltu ballistisesti mahdollisimman edulliseksi, ts. HEAT-ammukset eivät kykenisi pureutumaan helposti.

troyanov.jpg


Painon/koon puolesta se ei ole mikään erikoinen, 60+ tonnia. Yksi ainut prototyyppi on moista tehty. On nähtävillä Kubingan museossa.

KUVA

____________________________

Mutta sitten takaisin aatun virityksiin, nimittäin "Maus" (hiiri) vaunuun. Painoa moisella on 188tonnia..ja edustaa sitten vihoviimeisiä todellisia raskaansarjan panssarivaunuja jotka on nähnyt päivänvalon.

maus_1.jpg

maus_2.jpg


Mitat:
- pituus:10.09metriö
- korkeus:3.66metriä
- leveys:3.67metriä
Aseistukseen kuului yksi 128mm tykki, yksi 75mm haupitsi ja yksi 7.92mm MG34

Kaksi toimintakuntoista vaunua on keritty tekemään. Joista yksi ainoa on jäänyt. Sen ryssä otti sotasaaliina ja se löytyy entisöitynä Kubingan museosta.

KUVA

____________________________

Ja sitten mennään pelkästään piirustuspöydälle, eli aatulla oli 1942 myös työn alla vaunuprojekti nimeltaan P1000. Nimi tulee vaatimattomasti panssarin painosta. Vaunulla oli myös toinen nimi joka "Ratte", eli rotta..loogisesti Mausin jälkeen.
Kyseisellä virityksella oli seuraavat mitat:
- leveys:14metriä
- korkeus:11metriä
- pituus:39metriä

p1000top.jpg


Tykkitorni oli tarkoitus varustaa kahdella 280mm kanuunalla, joihin syötettiin joko 330kg panssarilävistysammsuta tai 315 sirpalekranaattia. Kantamaksi arveltiin 42.5km. Vaunussa olisi tullut olla tuplatelat, jokainen 1.2metrin levyiset. Voimaa viritykseen olisi otettu kahdeksasta U-veneen moottorista, yhteensä 16000Hp.
Painoa moiselle oli suunniteltu sen 1000tonnia, käytännössä aseet, ammukset jne. olisivat nostaneet painon 2000tonnin paikkeille. Alkaa maastokelpoisuus olemaan kortilla, todennäköisesti olisi moinen uponnut johonkin hiukankin heikompaan maastoon. Mutta ajatus pienen kerrostalon kokoisesta taisteluvaunusta on hulppea, harmi kun ei minkäänlaista prototyyppia ja siitä kuvamateriaalia syntynyt, voisi olla mielenkiintoisen näköinen viritys luonnossa...

p1000front.jpg

(huomaa mittasuhde, ihminen sivulla)

Hanke ehti edistyä jonkin verran, kunnes se jäädytettiin Albert Speerin toimesta järjettömänä. Yksi suhteellisen valmis tykkitorni lopulta sijoitettiin muistaakseni jonnekin silloin Saksan miehittämään norjaan rannikkotykiksi.

____________________________

Ja sokerina pohjalla P1500...eli tuo gustav -tykki teloilla. Nimen sille A.Speer siunasi: "monster". Tuon rautatietykin yksi suurimpia ongelmia oli liikkuvuus. Siihen pyrittiin hakemaan erinlaisia ratkaisuja joista yksi oli virittää siitä vaunu.

p1500.gif


Hanke ei elänyt kovinkaan pitkään. Sen suhteen tehtiin paljon laskelmia ja suunnitelmia mutta mitään konkreettista missään muodossa ei syntynyt. Telojen tarvittavaksi leveydeksi laskettiin 6 metriä ja jotta laitos olisi pysynyt maanpäällä uppoamatta, laskettiin että noin 80% tankin pinta-alasta olisi tullut telaa. Tästä taas tuli suuria ongelmia kääntymisen/liikuteltavuuden suhteen ja lopulta hankeesta luovuttiin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Mitähän tosta ihan oikeessa laidassa olevasta katkaisijasta tapahtuu kun siinä päällä on tollanen suoja? Se pitäis ensimmäisenä kokeilla. :hyper: Toi punanen nappi on varmaan hätä seis, jos joku meinaa jäädä alle.
 
ironchef sanoi:
Mitähän tosta ihan oikeessa laidassa olevasta katkaisijasta tapahtuu kun siinä päällä on tollanen suoja?

Sillä tietysti anmutaan raketti kuuhun. Voi sitten vaikka työssäoppijanulikalle näyttää "Katsopas kuinka lähetetään raketti neptunukseen, painas vain tätä nappia".
 
ironchef sanoi:
Mitähän tosta ihan oikeessa laidassa olevasta katkaisijasta tapahtuu kun siinä päällä on tollanen suoja? Se pitäis ensimmäisenä kokeilla. :hyper: Toi punanen nappi on varmaan hätä seis, jos joku meinaa jäädä alle.
Siel suojan alla on ton koneen kaikki sulakkeet :D
 
KEPA: Tiedätkö enemmänkin noista rautalaveteista?
Nuo postaamasi vehkeet ovat kuin jostain Red Alertin käsikirjasta.
Oli muuten tämän viestiketjun paras posti vähään aikaan! :rock:

Onko tuo Gustav-tykki sama millä ammuttiin se legendaarinen taktinen ydinkärki, taisi olla 1950-luvulla? Ainakin kovin on näköinen.

Tiedätkö, miten tuota "Troyanovia" ohjattiin? Siinä kun oli nuo neljä telaa?
Oliko joka telalle oma vipu?

Entä monenko hengen miehistö oli tuossa "Maus"issa?

Harmi ettei "Ratte"a koskaan tehty, olisi ollut aivan valtava laitos...

:hyper:






Maskotti sanoi:

:wanha: edellisen sivun linkissä sama kuva...

http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/
 
lepex sanoi:
--
Onko tuo Gustav-tykki sama millä ammuttiin se legendaarinen taktinen ydinkärki, taisi olla 1950-luvulla? Ainakin kovin on näköinen.
--

Atomic Annie :kuola:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Puna-armeija ei päästänyt Adolfin Panzer-hirviöitä ihan helpolla.
Varhainen iso romu oli T-35 .

Saksalaisten Tiger-vaunujen vuoksi venäläiset uhkasivat jäädä alakynteen panssariaseen kehittelyssä. KV-tankin pohjalle suunniteltiin monenlaisiaisia teräshirviöitä: KV-variaatiot .

Tuolta sivustolta löytyy muitakin bolsevismin ihmeitä.
 
En tiedä teistä, mutta kyllä tuo niksmammin tyylitaju uppoaa muhun paremmin kuin suoihmisten. Tyyli se on tankissakin oltava.


Netissä myytiin Tiger vaunun suurta pienoismallia, joka oli tehty krominvärisestä metallista. Tykki oli tehty sorvaamalla ja sitä rataa muutenkin käsityönä. Aivan helvetin komea.
 
lepex sanoi:
KEPA: Tiedätkö enemmänkin noista rautalaveteista?

Jotain tiedonjyväsiä aiheesta on, tosin enemmän tuolta jalkaväen aseistuksesta on karttunut tietoa mutta isot ja ahneet viritykset kiinnostaa miestä aina..ikuisia pikkupoikia kun ollaan. Ja tottakai aatun aikaiset yltiömäiset viritykset on jänniä. Munchenin museossa muistaakseni taitaa muuten olla joitakin todella harvinaisia aatun lentokonevirityksiä/prototyyppejä, en ole vain päässyt käymään. Toinen aiheeseen liittyvä mielenkiintoinen paikka olisi juuri tuo Kubingan museo, ehkä joskus...

lepex sanoi:
Onko tuo Gustav-tykki sama millä ammuttiin se legendaarinen taktinen ydinkärki, taisi olla 1950-luvulla? Ainakin kovin on näköinen.
Vastaus taisi jo tulla, eli ei ole sama, se on Annie. Suuria rautatietykkejä on muuten valmistettu suhteellisen paljon, ei nämä Gustavit ainoita ole. Ne on niittänyt vain tiedollista kunniaa väljyytensä puolesta.

lepex sanoi:
Tiedätkö, miten tuota "Troyanovia" ohjattiin? Siinä kun oli nuo neljä telaa?
Oliko joka telalle oma vipu?
Ei, käsittääkseni telat toimivat pareina kuten jenkkien harvinaisessa T28M1 vaunussa. Eli viritys/ohjaus toimii kuten normaali vaunu, vierekkäiset telat toimivat vain pareina, niillä on samat akselit ja voimansiirto.

lepex sanoi:
Entä monenko hengen miehistö oli tuossa "Maus"issa?
Kuusi (6) oli miehistömäärä

Joo ruskivaunuista löytyy myös mielenkiintoisia tekeleitä. Noissa KV suunnitelmissa löytyy mielenkiintoisia virityksiä, sieltähän on muuten on peräisin monta nerokasta ratkaisua jotka on periytynyt uudempiin venäläisiin vaunuihin.
 
ironchef sanoi:
Onkohan noi nostokurjet ihan sellasia perinteisiä, joita ohjataan tuolta ylhäältä, vois meinaan vituttaa kavuta joka aamu tikkaita pitkin ylös duuniin, reidet saattas olla vähän hapoilla jossain vaiheessa. Kahvitunnit saattas myös jäädä väliin, kun pitäs kääntyä jo puolessavälissä kiipeämistä takaisin päin. :eek:
 
K E P A sanoi:
Tuossa jokusen kerran on ollut juttua aatun gustav -tykeistä. Itse asiassa nuo 800mm tykit vaativat yhteensä yli 2000 henkeä
Heinz Guderianin "Panzer Leader"-kirjassa on hauska anekdootti tuosta otuksesta:

"The 'Gustav' was a powerful 800 mm railway gun which required a double-track line to move along. It had nothing to do with me and after the demonstration of loading and firing the weapon I was about to leave when Hitler suddenly called out to me: 'Listen to this! Dr. Müller (of Krupp's) has just told me that Gustav could also be fired at tanks. What do you think of that?' For a moment I was dumbfounded as I envisaged the mass production of Gustavs, but I soon pulled myself together and replied: 'It could be fired at them, I dare say, but it could certainly never hit one.' Dr. Müller protested violently. But how would it be possible to fight tanks with a gun which required forty-five minutes to reload between shots?"
 
D.Yates sanoi:
Kun tuo Aviator on ollut esillä, niin otetaanpa puheeksi Spruce Goose. Taitaa olla edelleen suurin lentokone ever. Ainakin siipivälissä päihittää niin Antonovin kuin Airbus 380:n
http://www.sprucegoose.org/aircraft_artifacts/Aircraft/PostWarYears/HK-1.htm
No siipivälissä toki päihittää An-225:sen, mutta Antonov on ainakin pidempi ja suurin lentoonlähtömassa taitaa olla hieman eri luokkaa (600.000Kg!)
:worship:

http://members.lycos.co.uk/aerospace21/antonov/an-225.html
 
Mainio postaus KEPALTA! Oletko kuullut muista natsisaksan suunnitelmista? 'Lentävät' lautaset ja niihin liittyvät kaikenlaiset tarinat tuntuvat ainakin netissä elävän. Valokuviakin löytyy, esim. googlella image hakuun 'nazi ufo'. Onkohan nuo natsien propagandakoneiston tuottamia, vai onko seassa ripaus tottakin? Eikös jonkun palstalaisen pappa ollut myös ihan rintamalla nähnyt moisia? Threadi varmaan löytyis sopivalla haulla.

Sori, meni hieman :offtopic: jos ei sitten paperilla ollut jotain ISOJA ufoja :D
 
apophis sanoi:
Mainio postaus KEPALTA! Oletko kuullut muista natsisaksan suunnitelmista? 'Lentävät' lautaset ja niihin liittyvät kaikenlaiset tarinat tuntuvat ainakin netissä elävän. Valokuviakin löytyy, esim. googlella image hakuun 'nazi ufo'. Onkohan nuo natsien propagandakoneiston tuottamia, vai onko seassa ripaus tottakin? Eikös jonkun palstalaisen pappa ollut myös ihan rintamalla nähnyt moisia? Threadi varmaan löytyis sopivalla haulla.

Sori, meni hieman :offtopic: jos ei sitten paperilla ollut jotain ISOJA ufoja :D

Joo nyt menee aiheen sivusta eli :offtopic: ,mutta jos suodaan niin mielellänihän minä vastaan mitä aiheesta tiedän.

Eli joo, natsisaksalla oli todella paljon suunnitelmissa erinlaisia lentäviä hässäköitä. Oli kolme ahnetta erikoissuunnittelusuuntaa:suihkumoottorilliset koneet, koneet jotka eivät tarvitse lentokenttää toimiakseen (VTOL) ja aerodynaamisesti ideaalit suuret koneet joilla pyrittiin saatuvamaan pitkiä operointimatkoja. Näiden lisäksi syntyi lukemattomia virityksiä. Tehtaita innovoimassa oli yli 14. Villeipiä ovat mm. olleet:

Focke-Wulf VTOL Project, joka taitanee olla juuri apophisin tarkoittama "lentävän lautanen"

mrvto-4.jpg

http://www.luft46.com/mrart/mrvto-1.jpg

Focke-Wulf Triebflugel fighter/interceptor, joka oli toinen VTOL (Vertical Take Off and Landing) projekti. Siinä oli ~keskellä runkoa kolmisakareinen pyörivä kehä jonka päissä oli suihkumoottorit. Moottorit saivat kehän pyörimään vimmatusti ja näin synnyttäen nosteen koneelle.

triebg.jpg

http://www.luft46.com/fw/3bftrieb.jpg

Horten Ho XVIII A oli yksi monista natsien näkemykistä rakentaa ns.Amerika Bomber. Näitä lentäviä siipiä on tuolloin suunniteltu paljon. Jos nyt jollekkin tulee mieleen jenkkien B2 pommittaja niin ehkä yllätyksesksi voin sanoa että täällä sen juuret ovat. Toisen "maailman kapinan" jälkeen jenkit nappasivat ison osan natsisaksan suunnitelijoista itselleen.

ho18adm.jpg


Sänger oli toinen suhteellisen pitkälle kehitetty Amerika Bomber versio
Siinä yhdistyi aika paljon aikaansa moderneja ratkaisuja jotka ovat periytyneet tuleviin koneisiin.

sangerch.jpg

http://www.luft46.com/misc/sang2.jpg

This Heinkel VTOL Lerche II oli taas yksi VTOL villi viritys, muistaakseni mm. tämän jokin esiaste/prototyyppi on nähtävillä siellä Munchenissä.

mmlerc1.jpg

flghtpln.jpg


..onhan näitä virityksiä. Jos aihe kiinnostaa niin http://www.luft46.com/ on loistavat sivut aiheeseen. Siellä voi mennä paiva jos toinenkin ihmetellessä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom