- Liittynyt
- 26.12.2002
- Viestejä
- 6 844
maailman isoin (tunnelin)porauskone Prismassa ykkösellä nyt.
"21.9. Haasteiden tunneli
Uuden-Seelannin eteläosien vaikeakulkuisessa maastossa lepää Manapouri-järvi. Järveä ympäröivät jyrkät vuoret ja alueen vuotuinen sademäärä lähes viisi metriä. Jo vuosisadan alussa insinöörit haaveilivat saavansa alueen vesivarat käyttöönsä. Maaston vaikeakulkuisuus esti kuitenkin suurisuuntaisen voimalaitoshankkeen aloittamisen.
Toisen maailman sodan jälkeen ryhdyttiin kuitenkin toimeen. Alkoi maanalaisen vesivoimalaitoksen rakentaminen. Tarkoituksena oli saada energiaa ennen kaikkea valtavien alumiinisulattamoiden tarpeisiin.
Katedraalinkokoinen voimalaitos syntyi maan alle valtavien ponnistusten myötä. Suurin koettelemus muodostui lähes kymmenen kilometrin pituisesta tunnelista. Alueen vetiset olosuhteet ja louhittavan kiven kovuus vaativat veronsa - jokainen louhittu kahden kilometrin matka vaati yhden työmiehen hengen.
Sähkölaitos ehti toimia muutaman vuosikymmenen, kun huomattiin, että täydellä teholla toimiessaan voimalaitoksen veden poisvirtaustunneli on liian pieni. Edessä on yksi vuosisadan massiivisimmista rakennusprojekteista - uuden tunnelin rakentaminen.
Nyt kaivuun hoitaa 25 henkinen miehistö – aiemmin samaan työhön tarvittiin satoja miehiä. Paikalle on tuotu Alppien tunneleiden kaivamiseen tarkoitettu massiivinen laite, joka jyrsii normaalisti parikymmentä metriä tunnelia päivässä. Ongelmia ilmenee, kun Manapourin kivilajit ovat kovempia kuin Alppien huomattavasti nuoremmat ja pehmeämmät kivet. "
http://www.yle.fi/prisma/
kuvaa en tähän hätään löytänyt
"21.9. Haasteiden tunneli
Uuden-Seelannin eteläosien vaikeakulkuisessa maastossa lepää Manapouri-järvi. Järveä ympäröivät jyrkät vuoret ja alueen vuotuinen sademäärä lähes viisi metriä. Jo vuosisadan alussa insinöörit haaveilivat saavansa alueen vesivarat käyttöönsä. Maaston vaikeakulkuisuus esti kuitenkin suurisuuntaisen voimalaitoshankkeen aloittamisen.
Toisen maailman sodan jälkeen ryhdyttiin kuitenkin toimeen. Alkoi maanalaisen vesivoimalaitoksen rakentaminen. Tarkoituksena oli saada energiaa ennen kaikkea valtavien alumiinisulattamoiden tarpeisiin.
Katedraalinkokoinen voimalaitos syntyi maan alle valtavien ponnistusten myötä. Suurin koettelemus muodostui lähes kymmenen kilometrin pituisesta tunnelista. Alueen vetiset olosuhteet ja louhittavan kiven kovuus vaativat veronsa - jokainen louhittu kahden kilometrin matka vaati yhden työmiehen hengen.
Sähkölaitos ehti toimia muutaman vuosikymmenen, kun huomattiin, että täydellä teholla toimiessaan voimalaitoksen veden poisvirtaustunneli on liian pieni. Edessä on yksi vuosisadan massiivisimmista rakennusprojekteista - uuden tunnelin rakentaminen.
Nyt kaivuun hoitaa 25 henkinen miehistö – aiemmin samaan työhön tarvittiin satoja miehiä. Paikalle on tuotu Alppien tunneleiden kaivamiseen tarkoitettu massiivinen laite, joka jyrsii normaalisti parikymmentä metriä tunnelia päivässä. Ongelmia ilmenee, kun Manapourin kivilajit ovat kovempia kuin Alppien huomattavasti nuoremmat ja pehmeämmät kivet. "
http://www.yle.fi/prisma/
kuvaa en tähän hätään löytänyt