Puuttuu asiaan
Esitän kolme eri kysymystä sinulle:
1. Määrittele älykkyys tai tuo yleisälykkyys?
-älykkyystesti? Mitä mittaa?
Yksittäinen älykkyystesti voi mitata joko kykyä abstraktiin ajatteluun tai sitten tietynlaista kombinaatiota erilaisista "kykytekijöistä".
Älykkyyttä pidetään yleensä kykynä sopeutua ja selviytyä vallitsevassa yhteiskunnassa sekä kykynä abstraktiin ajatteluun. Molemmat ovat mitattavissa olevia asioita.
Eri asia on, milloin ja keneltä ja miksi niitä on järkevä mitata. Psykologit käyttävät testejä työssään perinteisesti selvittämään esim. tiettyjä oppimisvaikeuksia, keskittymishäiriöitä, alentunutta työkykyä, vamman aiheuttamaa kognitiivisen tason laskua... Tässä tarkoituksessa testit toimivat.
2. Tiedätkö ihmisen älykkään toiminnan rajoituksista mitään?
-Ihmisen muistissa ei ole kiinteää määrää etukäteen määrättyjä rakenteita(roger schank)
En ymmärrä kysymystä.
Jos tarkoitat tuolla hermoverkkovaurioiden vaikutusta älykkyyteen, niin tästä on paljonkin tietoa.
Jos tahdot tietää, mihin kaikkeen ihmismieli voisi potentiaalisesti pystyä, vastaan, että tätä lienee nykytieteen avulla mahdotonta tutkia.
3. Millä tavalla tuo g vaikuttaa älykkyyteen?
-kongreettinen esimerkki miten g auttaa sinut laskemaan laskun?
- ja onko tulevaisuuden tietoyhteiskunnassa mahdollisesti jo niin vaikeita tehtäviä että niitä ei pysty suorittamaan esim. 160 äollakaan.
(kaikki väitteet ihmisen älykkyyden pysyvyydestä ovatkin väitteitä ihmisen koulutettavuudesta)
Jos g tarkoittaa nyt yleisälykkyyttä, en voi vastata tähän kuin että g korreloi voimakkaasti testien osatekijöiden kanssa. Tällä tarkoitan sitä, että jos joku suoriutuu testin verbaalisessa osassa hyvin, hän suoriutuu todennäköisesti hyvin myös muissa tehtävissä.
Meillä on jo nyt niin mutkikkaita laskutehtäviä, joita eivät taitavimmat ja älykkäimmätkään ihmiset kykene laskemaan ilman tietokoneen avustusta. Tämä vastannee riittävän hyvin kysymykseesi. Mutta eihän tämä sulje pois älykkyyden pysyvyyttä? On vaikea ellei jopa mahdoton selvittää, mikä on geeniperimän ja ympäristön / koulutuksen rooli älykkyyden selvittämiseen (tai ainakaan tästä ei ole yksimielisyyttä alan tutkijoiden joukossa). Toisaalta yhtä mahdotonta on selvittää, kuinka hyvin 6000 vuotta sitten elänyt lukutaitoinen ihminen selviytyisi nykypäivän ÄO-testeistä. Itse uskon, että älykkyys on kombinaatio ympäristötekijöitä ja genetiikkaa. Molemmilla on vaikutusta. Tämä on myös useimpien älykkyyden asiantuntijoiden kanta asiaan.
EDIT: yksinkertaistan nyt asioita huomattavasti, sillä en halua / jaksa puuttua tarkemmin keskusteluun ympäristön ja genetiikan vaikutuksesta älykkyyteen. Puutun asiaan tasan yhdeltä kannalta ja se riittäkööt tältä päivältä. Näitä asioita on jauhettu netissä maallikkojen tasolta vuodesta kivi ja keppi ja onko ihme, kun edes alan johtavat asiantuntijat eivät löydä yksimielisyyttä aiheesta.
Kaksi asiaa on kuitenkin varmaa:
1. Ihmiset eroavat toisistaan kyvyltään ratkaista erilaisia ongelmia ja ajatella abstraktisti
2. Tätä asiaa kutsutaan usein nimellä älykkyys ja on olemassa tapoja mitata tätä asiaa.