- Liittynyt
- 18.10.2005
- Viestejä
- 396
:D elä ole tosissasi. Osasin kyllä odottaa jotakin tällaista mutta en ikinä arvannut että vedät noin pohjat. Eli mitä tämä sinun tekninen älykkyysosamääräsi nyt sitten kertoo. Opitun tuloksia kaikkein eniten. Kehitä kulttuurista ja tilanteesta vapaa älykkyystesti joka mittaa koko älykkyyden kirjon. Guilfordin faktoreilla saattaisi vierähtää työpäivä nopeasti. :D... nyt edessäni monistenippu, jonka kansilehti on otsikoitu
"International Society for Intelligence Research 2005, Program, Sixth Annual Conference, Hyatt Regency, Albuquerque, NM"
Erilaisten julkaisujen esittämisen lisäksi ohjelmassa on ollut symposiumi, jonka ohjelman vaivaudun tiivistäen kopioimaan:
Brain Imaging Studies of Intelligence: Closing in on the Neuroanatomy of Individual Differences
-Correlated vectors, g, and gray matter: A frontal-parietal network and the Einstein (ei fyysikko) hypothesis.
-Investigating the cortical temporal dynamics of the speed-intelligence relationship using magnetoencephalography.
-Sex differences in associations of brain anatomical and functional connectivity with IQ in children.
-Biochemical markers of individual differences in cognitive functioning.
-Magnetic resonance imaging related to differences in personality, IQ and emotional intelligence.
-Brain cortical electrical activity associated with emotional intelligence.
-The creating brain: The neuroscience of genius.
Vuosi 2005 näkyy siis keskittyneen kuvantamistutkimusten käyttöön älykkyyden tutkimuksessa. Lienee aika selvää, millä suunnalla tämän alan tiedettä tehdään, ja minkä alan julkaisuihin tartutaan, kun halutaan todellisia vastauksia kysymyksiin.
Sävysi kertoo selvästä hermostumisesta, mikä on sinänsä ymmärrettävää. Minä lopetin tämän alan aktiivisen seuraamisen jo joku aika sitten, koska en enää viitsinyt luetteloida yhä uusia ja uusia tapoja maapallon pyöreyden osoittamiseksi. Viime töikseni vaivauduin kuitenkin tekemään kirjallisuuskatsauksen, joka tällä hetkellä on tietenkin jo vanhentunut, mutta koitan löytää sen ja linkittää tänne.
Rorschachin testi on muuten vaarallinen kenen hyvänsä käsissä, ja siksi sitä ei missään vakavassa tarkoituksessa käytetäkään, koska sillä ei -muiden projektiivisten testien tapaan- ole mitään erityisempää validiteettia. Siksipä sitä ei missään vakavassa juurikaan käytetä.
IQ han on jenkeissä yleinen älykkyyden mitta. Itse käytän siitä mielummin nimitystä testiälykkyys, koska monet ovat pystyneet jopa 60 pistettä parempiin tuloksiin vain parien viikkojen sisällä.
Tuon amerikassa olevan tutkimuksen poliittiset tilivelvollisuudet ovat kyllä aika selvät. David olsonilla osuvaa kritiikkiä kyseistä suuntausta kohtaan mutta tuskimpa sinua kiinnostaa muu kuin oman geneettisen ylivoiman selittäminen verrattuna sitten näihin huonompiin. Ethän sinä ole edes lukenut mitään vaikka sinulla on tuossa aika kattava älykkyysteoriakin. Dan keatingin kanssa yhdistettynä selittää muistijärjestelmän ja älyllisen toiminnan täydellisesti. Mutta ei se sinua kiinnosta vaan tuo oman illuusion vahvistaminen( varmaan tiedät P.C Wasonin klassisen 2-4-6 kokeen?) Nuo jenkkitestit eivät ole onnistuneen muussa kun faktoreiden määrittelyssä ja ihmiselämän rajoittamisessa(epäonnistunut älykkyystesti katkaisee ihmisen tien yliopistoon jo varhain. Tämän takia älykkyystestejen ennustearvo selittyy pitkälle tuolla).
Noiden testien institutionaalinen tausta taas selittää pitkälle noiden faktoreiden muodostamisen. Normaalijakauman takia on myös kyse osaamisen suhteellisesta arviosta(eli 10% hyvässä tai pahassa epänormaaleja). Tällä tieteellä yritetään esim. kanavoida yhteiskunnallisia resursseja jonkun hypoteettisen ryhmän käyttöön tai selittää uskottavasti miksi joku ei opi. Esim.uusimmassa pisassa oli aika hyvin se, että sosioekonomisen taustan omaavilla menestyminen matematiikassa parasta. Bourdieaun mukaan tämä yhteiskunnallinen eliitti on oppinut tietyn toimijuuden ja ns. kielipelit uusintaessaan asemaansa yhteiskunnallisessa eliitissä.
Pistetääs vähän tutkimuskritiikkiäkin tähän loppuun koska oli niin heikko noteeraus:D (jenkeissä tehdään myös oikeata psykologiaa esimerkki sternberg äsköisessä postissa on yalen yliopiston proffa.)
Eli älykkyysmittarin ja koulutuksen välillä on korrelaatio.
Amerikassa rotujen vaihtelu suurta mutta tietyillä on käytäntöyhteisöistä ja kasvatuksesta johtuen hieman erilainen arvomaailma eli he eivät ole koulussa älykkäitä mutta kadulla sitäkin enemmän(koetulokset paljastavat että tummemmat ja syrjäytyneemmät selvisivät kongreettisesta matematiikassa paremmin). Geenien aktivaatio on kiinni ympäristöstä ja jako ympäristö-älykkyys tai geenit-älykkyys on typerää olemassaolevan vuorovaikutussuhteen takia. Myös älykkyystestejen tulokset muuttuvat erilaisten asiayhteyksien vuoksi. Tehtäväkohtaisilla tietorakenteilla ja älykkyystestin tuloksella on korrelaatio. Voin kyllä kritisoida enemmänkin.
Ja kun haluat kumota vallitsevan eli tässä tapauksessa dynaamisen älykkyysteorian tee se nyt. Ja kerro oma älykkyysteoriasi koska sitä ei ole. Et pysty osoittamaan edes älykkyyden välittynyttä luonnetta eli mitä kautta sitä muodostuu. Alle 10% suomalaisista psykologeista on valmiita kirjoittamaan älykkyystestistä lausuntoa pyydettäessä(muistaakseni vielä pienempi osa mutta ettei vaan tulisi liioteltua). Ja koita nyt kumota nuo vallitsevat teoriat(se oikea psykologiyhteisö ajattelee asioista noin).
Ja asenteen muutos kannattaa tehdä. Et sinäkään älykkääksi ilman työtä ja ajattelua tule.:thumbs:
Todellisia vastauksia kysymyksiin:D . Jännä juttu mutta oletko ikinä kyseenalaistanut mitään? Onko usassa esim. aborttilait, uskonto jne. hirveän tieteellistä. Ei mutta niistä väännetään sitä.
Ps. kannattaa tuo rorschach, wartegg, tat jne. kuitenkin opetella. Joissain soveltuvuuskokeissa käyttävät niitä ja juuri tuon alhaisen validiteetin takia varmistaa ns. oikeat vastaukset. Myös konsulttifirmoille aika hyvää rahantuloa tuottavat.