Lopullinen totuus: oliiviöljy vs rypsiöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Jason82 sanoi:
Mainittu mahdollinen tulehduksia ehkäisevä vaikutus tosin löytynee myös rypsiöljyltä. Oliivistakin löytyviä ibuprofeiinin kaltaisia, tulehduksia ehkäiseviä yhdisteitä eristetään ja tutkitaan parhaillaan myös rypsifraktioista.

Moi Jason! Niin, kyllähän oliiviöljy ja rypsiöljy ovat pääpiirteissään kuin kaksi marjaa. Molemmista löytyy myös kylmäpuristetut, mahdollisimman luonnolliset vaihtoehdot. Pidän itse henkilökohtaisesti kummankin mausta, oliiviöljyn kohdalla vain tökkii sen korkea litrahinta.

Sinäkin mainitset noista kasviöljyn terveysvaikutuksista sen, että saattaa olla tulehduksia ehkäisevä ainesosa. Ja nyt tutkitaan myös rypsiä.

Nyt kun päästiin noihin terveysvaikutuksiin, niin otetaanpa esille yksi asia jota ei ole vielä mainittu tässä tredissä, nimittäin sterolit:

steroli
"kasveissa esiintyviä, molekyylirakenteeltaan läheisesti kolesterolia muistuttavia steroleja, jotka eivät imeydy ihmisen suolistosta ja jotka myös estävät kolesterolia imeytymästä; ks. steroli, sitosteroli" Lähde: Duodecim

Kylmäpuristetussa rypsiöljyssä on oliiviöljyyn verrattuna yli kolminkertainen määrä sterolia.

Minä ymmärrän tämän niin, että rypsiöljyn terveysvaikutuksiin kuuluu aikaisemmissa viesteissä esiin tulleen 20-kertaisen alfalinoleenihapon lisäksi 3-kertainen steroli-pitoisuus, joka suojaa jossain määrin veren kokonaiskolesterolin nousulta. Ja tulehduksia ehkäisevästä vaikutuksesta olikin jo puhetta.

Tämä aihe on mitä suurimmassa määrin ajankohtainen, koska uutta tutkimustietoa tulee koko ajan lisää, ja mm. Valio markkinoi Benecol-margariinia kolesterolia alentavilla terveysvaikutuksilla. Steroli- ja stanolitehtaat saattavat olla tulevaisuudessa miljardibisnes.

Tässä pari aiheeseen liittyvää linkkiä:

1.Talouselämä: Terveydeksi! Steroli- ja stanolitehtaat nousevat

http://www.fchem.com/en/news/archive/91.html

2.Duodecim terveyskirjasto: kasvisteroli

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt01510

Sitten vielä kalaöljystä sen verran, että vaikka käyttäisikin päivittäin kalaöljyä/kalaöljykapseleita, niin alfalinoleenihappoa silti tarvitaan. Kokonaisuus ratkaisee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Siksi, että:

Miksi pitäisi maksaa oliiviöljystä 12 euroa litra, kun se vääristää ruokavalion omegasuhdetta 19-kertaisesti väärään suuntaan?

Olen itsekin käyttänyt oliiviöljyä, ja voihan sitä käyttää maun takia, mutta alfalinoleenihapon lähteenä se on täysin surkea.

Tajusin pointtisi, enkä kiistäkään sitä. Ihmisen terveys ei kuitenkaan ole 100 % kiinni siitä mitä öljyä hän käyttää. Itse syön em. öljyjen lisäksi paljon kalaa ja uskon että en koe ennenaikaista kuolemaa sen takia että käytän oliiviöljyä pienen määrän päivää kohti.

Oliiviöljyssä pääasiallinen rasvahappo on öljyhappo, joka lienee terveydelle vain hyödyllistä. Rypsiöljyssä sensijaan on runsaasti erusiidi(?)happoa, jolla on jossain päin maailmaa kyseenalainen maine. Jos kaloreita pitää lisätä, valitsisin oliiviöljyn. Se soveltuu myös paistamiseen paremmin vähäisen monityydyttämättömien määrän takia.

Omskakas sanoi:
Oliiviöljyssä pääasiallinen rasvahappo on öljyhappo, joka lienee terveydelle vain hyödyllistä. Rypsiöljyssä sensijaan on runsaasti erusiidi(?)happoa, jolla on jossain päin maailmaa kyseenalainen maine. Jos kaloreita pitää lisätä, valitsisin oliiviöljyn. Se soveltuu myös paistamiseen paremmin vähäisen monityydyttämättömien määrän takia.

Ei sitä sitä Erucic acidia ole ollenkaan suomalaisissa lajikkeissa. Löytyy googlella, jos vain muistaisi sen oikean nimen.

Kuten jossain toisessa threadissä jo "laskin" niin mulla ainakin rypsiöljy on käytänössä katsoen ainoa PUFAn lähde. Sitten kun vetelee muuta rasvaa (kananmunat, jauheliha yms.) niin prosentuaalinen osuus ei ainakaan nouse omituisen korkeaksi. Absoluuttiset määrät voi tosin olla korkeat jos syö todella paljon rasvaa/kaloreita.

Jason82 sanoi:
Eiköhän tämä ole kokonaisuutenaan, aiheena aika :wanha:.
On, mutta yhä siitä näyttää aiheutuvan keskustelua. Jotain siinä siis on vielä käsittelemisen arvoista. :rolleyes: :)

Prode, täytyy myöntää, että olet kyllä melkoisen tunteella tutkaillut asiaa. Minusta ainakin hyvä ketju, kiinnostava lukea.

Toi Välimeren maiden ruokamyytti johtunee niistä kaikista havainnoista, joita esim. tehtiin jo 1950 -luvun lopulla suoritetun Seitsemän maan tutkimuksessa. Siinä tutkittiin nimeomaan ruokavalion, veren kolesterolin ja sydäntautikuolleisuuden välisiä yhteyksiä eri maissa asuvilla keski-ikäisillä henkilöillä (miehillä itseasiassa). Keskeinen tutkimushavainto oli kovan rasvan käytön, veren kolesterolin ja sepalvaltimotaudin välinen selkeä yhteys. Esim. suomalaiset ja Kreetalaiset miehet söivät yhtä paljon rasvaa, mutta eroja oli rasvan laadussa (suomalaiset: voi, rasvainen maito ja läski, kreetalaiset: lähinnä oliiviöljy). Tämä lienee johtanut siihen, että juuri oliiviöljyn puolesta heijataan niin maan perkuleesti. Mutta kuten threadin alussa jo todettiin, on Välimeren maiden ruokavaliossa muitakin erottelevia tekijöitä. Ja noin muutenkin esimerkiksi lihan syöminen (joka ei runsaina määrinä ole ravitsemuksellisesti tärkeää) on näissä maissa hyvin vähäistä, ja kalaan panostetaan enemmän. Liha on satunnaisempaa juhlapyhäruokaa, usein lammasta.

Suomessa esimerkiksi taloudelliset seikat ja tutkitut terveysvaikutukset puhuvat rypsärin puolesta (jonka Prodekin jo totesi, että rypsäri käy halvemmaksi), myös ruoanlaitossa. Tosin muistaa pitää kuitenkin se, että monityydyttymättömät rasvahapot hapettuvat ja muuttuvat kuumennettaessa herkemmin,kuin kertatyydyttymättömät ja tyydyttyneet rasvahapot.

(Kertauksena vielä, että rypsärissä, joka rasvahappokoostumukseltaan on edullisin ja monipuolisin kasviöljy, on tyydyttyneitä rasvahappoja n. 5-6%, kertatyydyttymättömiä öljyhappoja lähes 2/3 ja sen monityydyttymättömät rasvahapot sisältävät omega-6:sta noin 20% sekä omega-3:sta noin 10%.)

Itse en mitenkään pyri nyt puoltamaan rypsäriä, vaan kunhan tulin ketjuun läträämään öljyä rattaisiin (tekemisen puutetta) kiinnostuksen vuoksi. Syy, miksi olen loppujen lopuksi valinnut rypsärin (ja käytän oliiviöljyä lähinnä salaatin kastikkeissa tai paistamiseen), on ollut E-vitamiini, jota ei oliiviöljystä saa. :D

Pääasia lienee kuitenkin se, että ruokavaliossaan ja ruoanlaitossa suosii kasviöljyjen käyttöä kasvirasvojen ja eläinrasvojen, sijaan ja välttää mahdollisuuksien mukaan piilorasvaa sisältäviä "epäterveysruokia".

Pikkupapu sanoi:
Itse en mitenkään pyri nyt puoltamaan rypsäriä, vaan kunhan tulin ketjuun läträämään öljyä rattaisiin (tekemisen puutetta) kiinnostuksen vuoksi. Syy, miksi olen loppujen lopuksi valinnut rypsärin (ja käytän oliiviöljyä lähinnä salaatin kastikkeissa tai paistamiseen), on ollut E-vitamiini, jota ei oliiviöljystä saa. :D

Kiitokset kaikille mielenkiintoisesta threadista.

Ei muuta sanottavaa, kuin että itse en paista juuri koskaan öljyillä, varsinkaan extraneitsyillä, koska ne kestävät paljon huonommin paistamista kuin vaikka voi. Jos on vaikka joku vähän paksumpi kanafile paistettavana, niin öljyn kanssa pinta on jo kärvähtänyt ja kämppä katkuinen, vaikka fileen sisältä olis vielä raakaa ja paistolämpötila suht alhainen. Voilla tulee kaunis, ruskea pinta eikä hiilly.

pufa, peroksidifikaatio ja triglyjen transportti

Minua on askarruttanut tässä keskustelussa se, että miksi ihmeessä viitataan noihin kolestroliarvoihin, koska niiden oletetut vaikutukset pitkän ajan sydänterveyden osalta eivät ole tilastollisesti merkittäviä - eli aihe on suurimmalta osin pelkkää spekulointia minimaalisilla pitkän aikavälin todennäköisyyksillä. Ja homma menee monimutkaisemmaksi kun verrataan vain ns. luonnollisia rasvoja.

Taasen tässä viitatussa (Lylen jutuissa muistaakseni) "safa lihottaa" -tutkimuksessa erot olivat ensinnäkin erittäin pieniä ja ei kiinnitetty huomiota ketjun pituuteen, eli käytetty rasva oli muistaakseni tuossa mielessä huonoa.

Eli siis, miksi käyttää pufaa niin paljon kuin suositellaan, kun kerran:
- peroksidifikaatio lisääntyy: vaikutusta palautumisen nopeuteen
- kortisolitasot nousevat enemmän pufaisessa ruokavaliossa
- lyhytketjuisten rasvahappojen transportti on helppoa veressä (ei sitoutumista proteiiniin ollenkaan - esim. voihappo) ja energian tuotto tehokasta (pystyvät kulkeutumaan solukalvon läpi mitokondrioon ja tuottamaan välittömästi energiaa)
- MCT:n käytöstä sinänsä on vähän ristiriitaisia tutkimustuloksia, mutta silti sitäkään ei ole osoitettu yksinomaan pahaksi, vaikka esim. safan osalta "yleinen viisaus" menee
- Mitä Volek sanoikaan testosteronitasoista ja rasvahappoprofiilista?

Eli, olen yrittänyt kaivaa tuota tietoa siltä kantilta, että miten lyhyellä tähtäimellä rasvojaan kannattaisi muokata urheilijan kannalta edulliseksi. Itse olen nylkkylajin harrastaja, mut kun tää lienee ainoa paikka, jossa tämmöistä viilausta harrastetaan. Mielipiteitä?

Clive sanoi:

Onko sulla lähteitä kaikille ranskalaisten viivojen väitteille? Kiinnostaisi lukea enemmän.

Ja noin muutenkin esimerkiksi lihan syöminen (joka ei runsaina määrinä ole ravitsemuksellisesti tärkeää) on näissä maissa hyvin vähäistä, ja kalaan panostetaan enemmän. Liha on satunnaisempaa juhlapyhäruokaa, usein lammasta.

Ja tämähän on suomalaisten puritaanisten terveysvalistajien :anssi: .

Ole hyvä ja etsi minulle malliksi muutama välimeren maa, jossa lihan kulutus per capita on alhaisempi, kuin Suomessa. Tässä vähän lähteitä:

http://earthtrends.wri.org/text/agriculture-food/variable-193.html

Kaupallisempaa lähdettä:

http://www.finfood.fi/finfood/liha.nsf/ws/4125CF55BEFDA5A8C2256CDB004F078C

Liha, kala ja kasvikset ovat ihmisapinan perusravintoa.

Edelliseen vielä lisäys, että noilla välimeren mailla tyypillisesti kai tarkoitetaan Turkkia ja Välimeren etelärannikon maita... Vai tarkoitetaanko sittenkään :jahas: .

Ja tämähän on suomalaisten puritaanisten terveysvalistajien :anssi: .
Yep, täts mii; puritaaninen terveysvalistaja. :rolleyes:

...

Ole hyvä ja etsi minulle malliksi muutama välimeren maa, jossa lihan kulutus per capita on alhaisempi, kuin Suomessa.
En jaksa. Yhtään ylimääräistä ei liikuta. Hyötyliikunta on ylimainostettua. :lol2:

:piis:

mä olen näitä miettinyt niin että en mistään enää ymmärrä mitään.
siispä olen päättänyt ostaa kotimaista rypsäriä ja sitä käytän, onpahan omega 3:sta 20x enemmän!

rypsiöljyä sen olla pitää!

Semmosta oon kuullu että ne etelänpojat yrittää kaupata tota oliiviöljyä meille pohjosessa ku sitä ylituotetaan. Markkinoidaan meille hyväuskosille sitten mielikuvaa terveistä ja terhakoista äijistä etelässä.. Oliiviöljyähän käytetään monissa kokkiohjelmissa vaan sen takia ku ne sponssaa. Kaiken ymmästämäni perusteella rypsiöljy on paras - oliiviöljyn paremmuus vain markkinointikikka..
:rock:

Markkinavoimat ne jyllää rypsärinkin taustalla.

No, itse pyrin ottamaan kasvirasvat ehjistä kasvilähteistä, pääasiassa. Kasvien solurakenteet säilövät herkästi hapettuvia monityydyttymättömiä kohtuullisen hyvin. Rypsiä ei tosin lautasella pahemmin näy, muita öljykasveja kylläkin... Kasviperäistä omegakolmosta tärkeämpää on ehdottomasti kalaperäinen omegakolmonen, sillä elimistön valmistusliukuhihnat toimivat hieman huonosti, jos sekä kolmosta, että kuutosta on yhtä aikaa saatavilla (ja näinhän se kasviöljyjen tapauksessa on yleensä).

Öljyt ja muut ravintorasvat ovat itselleni lähinnä ruoanvalmistustekninen tekijä. Kuumakäsittelyyn kuumassakin kohtuullisen stabiilit voi, kp oliiviöljy (myös seoksena) ja kp kookosöljy. Kylmäkäyttöön myös kp rypsäri ja joskus jotain pähkinä / siemenöljyjä (salaatinkastikkeet ja kotitekoinen majoneesi).

Kiinnostavaa luettavaa ravintorascvoista ja kestävyysurheilusta: http://intl.jacn.org/cgi/content/full/20/5/529

Jotain ylenmääräisen PUFA:n vaaroista:
http://www.fasebj.org/cgi/content/full/13/15/2138
http://carcin.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/carcin;20/12/2209

Volekin testoartikkeli:
http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/82/1/49

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom