- Ikä
- 46
Menee off-topiciksi, kun kyseessä ei ole enää painonnosto, mutta suomalainen urheilujärjestelmä on tavallaan sitä, että rahat kiertää paljolti olympiakomitean kautta lajiliitoille, jotka järjestää touhunsa ihan miten itse haluaa. Käytännössä siis kaikella rahalla rahoitetaan ensin kahta järjestöä ja vasta sen jälkeen seuroja, valmentajia ja urheilijoita.Taitaa Suomella olla yksi paskimmista urheilujärjestelmistä koko pallolla?
Lontoon kisoja varten järjestelmätukea jaettiin ammunnalle, painille, judolle, purjehdukselle ja yleisurheilulle. Muistivaraisesti neljän vuoden aikana näille liitoille jaettiin noin miljoona kullekin. Tämän päälle sitten huippuyksilöille jaettiin vuotuista rahaa, ja kai sitäkin noin miltsi yhteensä vuodessa. Summanmutikassa voisi siis sanoa, että näihin olympialaisiin pistettiin siis noin 10 miljoonaa (kohteliasta ois kai kaivaa näitä lukuja olympiakomitean sivuilta, mutta ei nyt kerkeä). Mun mielestä se on rahana ihan riittävästi ja vastuu siirtyy "järjestelmästä" tonne lajiliittoihin ja seuroihin ja valmentajiin yms. Toki selvää on, että noilla rahoilla tosi harva urheilija pystyy treenaamaan ammattimaisesti, mutta lähes jokainen noiden viiden lajin huippuyksilöistä kyllä siihen yltää. Parhaimmat mitalitoivot myös tienaavat urheilulla jonkun verran.
Mutta tosiaan. Olympiakomitea on tietysti itsessään kallis instanssi, mutta suomessa on oikeastaan ihan samat systeemit kuin muissakin maissa. Valtion tukea tippuu mun mielestä riittävästi lajiliitoille, ja (jälleen mun mielestä) siitä ne ongelmat sitten vasta alkaakin.