Lisäravinteet usein turhia kuntoilijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ole kiistänyt ei. Itse vain tuolla taannoin papukaijana toistelit sitä mielikuvituksen vähyyttä...

Kukaan ei myöskään ole sanonut elävänsä pelkästään, tai edes suurelta osin, jauhoilla.

Kiinnostaisi tietää, mikä itse asiassa on motiivisi tämän koko ketjun aloittamiselle - en nimittäin tiedä itse yhtäkään sellaista nickiä Pakkiksella, joka söisi pääosin jauhoja? Ettet vain ole UKK-instituutilla tai esim. Valiolla töissä? ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gillyanne sanoi:
Ei ole kiistänyt ei. Itse vain tuolla taannoin papukaijana toistelit sitä mielikuvituksen vähyyttä...

Kukaan ei myöskään ole sanonut elävänsä pelkästään, tai edes suurelta osin, jauhoilla.

Kiinnostaisi tietää, mikä itse asiassa on motiivisi tämän koko ketjun aloittamiselle - en nimittäin tiedä itse yhtäkään sellaista nickiä Pakkiksella, joka söisi pääosin jauhoja? Ettet vain ole UKK-instituutilla tai esim. Valiolla töissä? ;)

Alunperin se mielikuvituksenvähyys-mantra ei ollut mitenkään sinuun liittyvää vaan siihen quoteen, joka löytyi edellisestä viestistäni.

Jep, promotoin täällä kotimaista maataloutta EHDOTTOMASTI. :thumbs:

Siis faktahan on se, että suurelle osalle lisäravinteet ei ole teoriassa tarpeellisia. Jos on niin neiti, ettei saa safkaa syötyä tarpeeksi, niin se on sitten ongelma erikseen. Eli niitä jauhoja ei tartte / niistä ei ole höyötyä monelle (verrattuna tavalliseen ruokaan). Helppous tai muu vastaavaa siviili meininki on sitten kunkin henkilökohtainen helvetti :D

Ladalla pääsee lähikauppaan TASAN yhtä hyvin, kuin mersulla, jotku kuitenkin ajaa sinne mieluummin mersulla...

PS: sorry provosoiva tyylini

Papukaijaviesti on tämäkin.

Mutta mutta, on todellakin maailman helpoin homma vetää tarvittavat proteiinit ja kalorit "normaalista" sapuskasta ja näin tulee tehtyä esim. viikonloppuisin ja vapaapäivisin jos olen kotona. Töissä taas ei tauolla viitsi/jaksa/ehdi kikkailla minkään eväiden kanssa, vaan se sheikkerissä oleva jauho ja vesi/maito on moninverroin kätevämpi tapa.

Ja mitä tulee turhien jauhojen ostoon, niin sitä harrastaa se kuka harrastaa, itse ostan ainakin sen minkä tarvitsen enkä mitään muuta. Onhan sitä kokeiltu yhtä ja toista turhaakin lisäravinnetta, mutta se on tehty ihan tiedostaen ja sen saman rahan olisi voinut pistää 1000 muuhunkin yhtä turhaan asiaan.

EDIT:

Sanoppa nyt Pertti onko sitten jotenkin enemmän HC ja kovajätkä jos syö aina sitä ihan perusruokaa ja jättää ne jauhot kauppaan? Vai miksi helvetissä sitä pitää tehdä vaikeamman kautta jos ei esim. duunissa nappaa jonkun ruisleipien ja tonnikalapurkin kanssa pelata?

Timba79 sanoi:
Sanoppa nyt Pertti onko sitten jotenkin enemmän HC ja kovajätkä jos syö aina sitä ihan perusruokaa ja jättää ne jauhot kauppaan? Vai miksi helvetissä sitä pitää tehdä vaikeamman kautta jos ei esim. duunissa nappaa jonkun ruisleipien ja tonnikalapurkin kanssa pelata?

Eipä kai ladailija ole sen kovempi jätkä, kuin mersuilijakaan (tai mistä minä tiedän). En mä ymmärtääkseni väittänytkään, että vain perusruokaa syövä jannu olis kovempi jätkä (vaikka viestini olikin vähän provosoiva ja saattoi ehkä antaa ymmärtää niin :D )

Gillyanne sanoi:
Ja jos nyt vielä yhden syyn mainitsen lisää, niin ruokahaluni ei ole aina paras mahdollinen, mutta proteiinijuoman saa aina juotua, vaikkei kiinteä ruoka maistuisikaan.
Nightkin sanoi:
Kun kiristellään saa olla aikamoinen fakiiri että ottaa normaaliruuasta tarpeeksi proteiinia kalorimäärällä X, jos haluaa pitää ruokavalion edes jotenkuten monipuolisena
Edellä mainitut ovat ainoat järkevät perustelut proteiinilisien puolesta. :thumbs: Lisättäköön nyt vielä se, että treenin jälkeen on hyvä saada nopeasti imeytyvää proteiinia, mihin tarkoitukseen jauhot on paikallaan.

:curs: Prkl varmaan joka aiheesta löytyy nykyään tutkimus otsikolla "ei ole tarpeellista". Ei tietenkään moni asia ole tarpeellista jos näkökulmana on aina perinteinen suomalainen "kunhan henki pihisee" mutta olisiko joskus järkeä tehdä ero tarpeellisen ja hyödyllisen välille?! Liikuntakaan ei ole tarpeellista juuri kenellekään ja henki pihisee liikkui tai ei mutta siihen elämisen laatuun liikunnalla on merkitystä. Sama asia tässä, tuskin se pystysuora seinä kaikilla tulee siinä 1,8g/painokilo kohdalla. :curs:

tamy sanoi:
Edellä mainitut ovat ainoat järkevät perustelut proteiinilisien puolesta. :thumbs: Lisättäköön nyt vielä se, että treenin jälkeen on hyvä saada nopeasti imeytyvää proteiinia, mihin tarkoitukseen jauhot on paikallaan.
en vaan ymmärrä miksi proteiinijauho on proteiinilisä ja liha ei sitten ole. lihakin voisi olla ihan hyvin jauhomuodossa. tai sitten raejuusto. herajauhossa on varmaan suurinpiirtein samat hivenaineet/vitamiinit kuin raejuustossa.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11092&lang=fi
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=649&lang=fi

Wallace sanoi:
Vielä lopuksi pakko sanoa, että voisi porukka alkaa jo ymmärtämään etten ole täällä millään ristiretkellä (sanoinhan itsekkin käyttäväni kyseisiä juomia). :lol2:

Tämä on tulenarka aihe, käsitelkää varoen. :piis:

Pertti 123 sanoi:
Eipä kai ladailija ole sen kovempi jätkä, kuin mersuilijakaan (tai mistä minä tiedän). En mä ymmärtääkseni väittänytkään, että vain perusruokaa syövä jannu olis kovempi jätkä (vaikka viestini olikin vähän provosoiva ja saattoi ehkä antaa ymmärtää niin :D )

Provolla minäkin tuon kovempi jätkä jutun heitin, kun en oikein sisältänyt edellisen viestin pointtiasi, enkä sisällä vieläkään. :D

Timba79 sanoi:
Provolla minäkin tuon kovempi jätkä jutun heitin, kun en oikein sisältänyt edellisen viestin pointtiasi, enkä sisällä vieläkään. :D

Siis et sisäistänyt pointtia?!?

No joo, eiköhän ajatuksena ollut se, että niitä lisäravinteita harva tarvitsee. Eli syy niiden käyttämiseen ei keskimäärin ole se, että kuntoilija tai vastaava sais parempia tuloksia, vaan että niillä saa helpommin tarvittavan energia, protsku ym. määrät syötyä.

Tai voihan monella syy olla jokin epätodelliseen mielikuvaan perustuva, mutta siis jos puhutaan realistisesta näkökulmasta (ainakin mun mielestä).

Itse olen kalorilaskuria käyttäen saanut tietää, että jokin päivä ei proteinit (2g/painokilo) ei täyty ja silloin pitää ottaa heraa. En tiedä tulisko kaloreita vähemmän, jos söis vaikka rasvatonta raejuustoa(mutta entä proteiinin laatu???)ja tuo saattaa vähän tökkiä...
Täss koko proteiini jutussa on sellainen ongelma, että tuntuu että kun niitä ottaa tarpeeksi niin ei saa sitten hiilihydraatteja tarpeeksi menemättä ylikaloreille.

TAVALLISILLE ihmisille kyllä suositellaan paljon vähemmän proteineja, joita esim. voimailijan kannattaa käyttää (luin tosin yhdestä urheiluvalmennuskirjasta, että tarve vähentyis kun lihakset ovat tottuneet rasitukseen... eli siis aluksi tarve olisi korkeampi lihasvaurioiden korjaamiseen...on Antero Meron kirjaoittama jyväskylän yliopistosta). Tavallisen ihmisen suositus on 10-20% ja just luennolla kuulin, että suomalainen nainen saa prot. ravinnosta 65g/päivä ja mies 85g/päivä!!! (Siis miten vähän!!) Eli aivan varmasti tuo kirjoitus (VANHA JUTTU MUUTEN...) On tarkoitettu jollekin 20 toistosarjan vitkuttajille ja lenkkeilijöille, ei puhuta tavoittellisista voimailijoista...bodareista...

Kyllä minä ainakin uskon, että niitä prot. vähän enemmän tarvitaan...liika on kuitenkin liikaa(hiilihydraatteja ei saada tarpeeksi/paljonko rasvaa tarvitaan?)

Ja miksi hera juoma= On ainakikin laaduksta proteiinia...

Aika lailla samaa huttua mitä voi lukea "Power Eating" -kirjasta. Joka muuten sisältää korvia punoittavaa juttua oikeanlaisesta syömisestä. Suosittelen kirjaa luettavaksi kaikille joiden syömistavat eivät vielä ole kaavoihin kangistuneet.

Siinä suositellaan tavalliselle tallaajalle muistaakseni 1g/painokilo, bodarille 1,6g/painokilo ja aloittelevalle bodarille 1,8g/painokilo.

Kirjassa myös todettiin ettei yhdelläkään ihmisellä ole tähän päivään mennessä (kun kirja on tehty) todettu proteiinin puutostilaa, jos parus ravinnonsaanti on kunnossa.

Ite käytän palkkaria, on siitä niin paljoa apua. Ja protua tulee päivittäin syötyä yli 2g/painokilo.

Kouluruoka on ehkä paras esimerkki nuista hiilarisafkoista.

Lihakeitto, missä liha?
kirjolohikiusaus, missä kala?

Monta kertaa jää proteiineiksi lasi maitoa + 3g lihaa. Ja jos valitat niin sanotaan että syö enemmän, monipuolista ja ravitsevaa ruokaa. Vitut :curs: !
Ilmaista ruokaahan se on ja kiitos siitä :worship: :worship: :worship: hyvä homma :) mutta voisi sitä edes myöntää ne putteee. :(

Tuo tutkimus (ekalla sivulla),mistä lainaukset oli otettu, sisälti termin tavallinen kuntoilija. Kuinkahan moni kuuluu kastiin tavallinen kuntoilija?? Itse en miellä itseäni tavalliseksi kuntoilijaksi. Mielestäni olen enemmän, kun treenit alkaa olla sen verran rankkoja... En tosin ole kilpaurheilijakaan.

Mielestäni tavallinen kuntoilija voidaan luokitella kastiin max. 2 kertaa viikossa säännöllisesti/satunnaisesti urheileva. Muilla kommentteja akateemiseen pilkun nussintaani??

Sammyt sanoi:
Mielestäni tavallinen kuntoilija voidaan luokitella kastiin max. 2 kertaa viikossa säännöllisesti/satunnaisesti urheileva. Muilla kommentteja akateemiseen pilkun nussintaani??
Olisiko yhtään pätevä määritelmä, että kuntoilija liikkuu 2-3 kertaa viikossa vähintään 45min kerrallaan. Urheilija treenaa vähintään 4 kertaa viikossa ja tämän lisäksi ottaa elämänsä muutkin osa-alueet huomioon kuntonsa kehittämisessä (ravinto, lepo).

Siinä kyllä puhutaan myös kehonrakentajista, ei edelleenkään pelkästään sunnuntaikuntoilijoista.

Monet kehonrakentajat käyttävät

Erityisesti monet kehonrakentajat ja kuntosalilla käyvät suosivat sallittuja lisäravinteita.

- Kehonrakentajat ovat selvästi suurin sallittuja lisäravinteita käyttävä ryhmä. Myös kestävyysurheilijat käyttävät niitä, mutta paljon vähemmän. Bodaajien valikoimaan kuuluvat esimerkiksi vitamiinit sekä kivennäisaineet ja joukossa on aina proteiineja sisältäviä aineita, Fogelholm kertoo.

Varsinkin proteiinin voimaan uskotaan, koska se on yksi lihastenkasvuun vaikuttava aine. Vaikka kalliita proteiinivalmisteita ahmisi suuria määriä, ei siitä tutkimusten mukaan todennäköisesti ole hyötyä. Elimistö käyttää proteiinia korkeintaan 1,8 grammaa painokiloa kohden.

- Normaalista ravinnosta saa yleensä riittävästi proteiinia. Tutkimusten mukaan ravinnon lisäksi proteiinia ottavat saavat sitä noin 3-4 grammaa painokiloa kohden. Ylimääräinen proteiini kuluu vain elimistön kalliiksi polttoaineeksi, Katri Pöllänen muistuttaa.

Suuresta lisäravinteiden kirjosta kreatiini on myös paljon käytetty aine.

- Kreatiini saattaa parantaa voimaa ja lisätä suorituskykyä lyhyissä, jaksoittaisissa suorituksissa. Näitä vaikutuksia ei tosin ole selkeästi osoitettu huippu-urheilijoilla, Fogelholm kertoo.

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/25.elokuu/lira3400.htm

Jos painat 80 kg tai vähemmän niin katso viesti numero 74 niin näät miten helposti saat proteiinitarpeesi täytettyä tavallisesta ruoasta...

Selvä siinä puhutaan kehonrakentajista ja helppo on saada ehkä tarvittavat proteiinit ruuasta, mutta tuo jutussa mainitty tarvittavan (ja mitä keho pystyy käyttämään)prot. määrä ei ole ehkä juuri se oikea. Esim. siinä Antero Meron urheiluvalmennus kirjassa(varmaan joillekin tuttu...) oli tutkimuksesta, jossa toinen voimaa harjoittelevien (mitä lie merkinnyt...varmaan aika lähelle sitä oikeeta...)ryhmä sai 1,8g/painokilo prot. ja toinen 2,4g/painokilo, niin noilla toisilla(2,4) oli prot.synteesi suurempi...eli vissiin se on parempi homma. En ala nyt kiistelemään mikä on tarpeellinen määrä, päättäkööt sen jokainen kohdallaan itse. Ja niihän se useimmiten menee :)

Mutta tollainen määrä rahkaa ja raejuustoo minkä esimerkkeihis laitoit ei mulla menis henk.koht. alas ja tiukan treenin jälkeen (vatsalihakset tiukkana) juoman saa paremmin menemään alas ja sen jopa uskaltaa juoda...hitaasti...

Wallace sanoi:
Siinä kyllä puhutaan myös kehonrakentajista, ei edelleenkään pelkästään sunnuntaikuntoilijoista.
Mitenhän tuo Fogelholm määrittelee kehonrakentajan...

:zzzz: :zzzz:

hekottaja sanoi:
Kouluruoka on ehkä paras esimerkki nuista hiilarisafkoista.

Lihakeitto, missä liha?
kirjolohikiusaus, missä kala?
Niin ja kaiken tuon lisäksi liikunnan maikat toteaa, että kouluruoka on terveellistä ja monipuolista ruokaa, ja JP! Koulu ruoka on nykyään niin epäterveellistä, että oksat pois! Nopeata hiilaria (paitsi peruna), vähän proteiinia ja suhteelisen verran tyydyttyneitä rasvahappoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom