Lisäravinteet usein turhia kuntoilijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
Sillähän on jonkin verran merkitystä, että kuinka paljon on tottunut syömään omaan painoonsa nähden. Tässä on mielestäni jonkin verran eroja yksilöiden välillä. Jotkut vain kykenevät syömään enemmän ja tosille taas ei ruoka maistu. Itse kun aloin laskemaan proteiinimääriä mitä saan normaalista ruoasta, niin se oli noin 1g tai hieman allekin sen. Ja kuvittelin syöväni ihan hyvin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perusruoka-aineet ovat usein varsin hiilaripitoisia. Siksi tuo jauhopussi on niin tärkeä. Tosin itse en koskaan ole uskonut mihinkään "proteiinin maagiseen voimaan", mutta varmistamalla riittävä saanti ei ainakaan voi tehdä virhettä sen suhteen. Minulla on koko ajan ollut sellainen tuntuma, että proteiinin nauttimisen ajoituksella on suurempi rooli kuin määrällä, mutta enpä tuota levittele minään absoluuttisena totuutena.
Helppous on tämänpäivän kiireisessä elämänrytmissä tärkeää. Sheikkeriä on helppo kuskata ja napata sieltä välipalat. Kreatiinia on sen verran tutkittu, että luulisi jo näillä "asiantuntijoillakin" olevan luonnetta myöntää sen teho. Itse en siitä koskaan mitään ihmehyötyjä ole irti saanut, pieniä sellaisia kylläkin, mutta en turhaksi tavaraksi luokittelisi. Sama on arginiinin kanssa. Todisteet tehosta ovat niin ja näin, mutta uneen kyseinen aine ainakin vaikuttaa ja olen kokenut saavani siitä hyötyä, vaikkakin kymmenkertaisilla annoksilla ohjearvoihin nähden. :rolleyes:

Empiirinen kokemus on parasta lajissaan. Jos kasvaa niin hyvä juttu, johtui se sitten placebosta tai biologisesta vaikutusmekanismista. :)

Nightkin sanoi:
Empiirinen kokemus on parasta lajissaan. Jos kasvaa niin hyvä juttu, johtui se sitten placebosta tai biologisesta vaikutusmekanismista. :)

AMEN!!!

Näin olen itsekin huomannut. Penkkitulos nousee, käyttäisin sitten mustikoita. Se nousee vaikka käyttäisin kreatiinia ja protskua. Eli aina se nousee. Kunhan muistaa niitä perunoita nappailla.
Dieetit ovatkin sitten asia erikseen.:) Silloin voi jauheesta ollakin arvattavaa hyötyä :)

Minun ehdoton mielipide on kyllä, että lisäravinteita pidetään aivan liian suuressa arvossa... siis niiden kuntoilijoiden keskuudessa keneltä noita jauhopurkkeja kaapeista löytyy. Luullaan että jos se pari mittalusikkaa heraa jää salin jälkeen ottamatta niin treeni on mennyt hukkaan. Kaapista löytyy lysiinit ja leusiinit, kaikki aminohapot eri purkeista sekotellaan siinä uskossa että niillä olisi vitunkaan merkitystä siihen nouseeko se 150 penkistä vai ei.

Olen minäkin kokeillut varmaan kaikki lisäravinteet mitä markkinoilla on ja nykyään käytän niitä koko ajan vain vähemmän. Konkreettista hyötyä en ole saanut kuin herasta, glutaminiista ja kreatiinista, joista jälkimmäistäkin käytän ainoastaan muutaman kuukauden vuodessa. Tällä hetkellä on itse asiassa menossa pieni kokeilu eli en ole käyttänyt pariin viikkoon lisäravinteita muuta kuin palkkarissa ja treenit kulkee paremmin kuin koskaan.

Mitä tulee noiden ravintoaineiden saamiseen normiruuasta niin minä ainakin syön kuusi kertaa päivässä, joista joka ateriassa saan vähintään 30g proteiinia ja parista ateriasta 50g, kaloreita tulee tarpeeksi laskemattakin. Painoa siis minulla 100kg ja ei siis mitään välttämätöntä tarvetta lisäravinteille.

tamy sanoi:
Minun ehdoton mielipide on kyllä, että lisäravinteita pidetään aivan liian suuressa arvossa... siis niiden kuntoilijoiden keskuudessa keneltä noita jauhopurkkeja kaapeista löytyy. Luullaan että jos se pari mittalusikkaa heraa jää salin jälkeen ottamatta niin treeni on mennyt hukkaan. Kaapista löytyy lysiinit ja leusiinit, kaikki aminohapot eri purkeista sekotellaan siinä uskossa että niillä olisi vitunkaan merkitystä siihen nouseeko se 150 penkistä vai ei.

Olen minäkin kokeillut varmaan kaikki lisäravinteet mitä markkinoilla on ja nykyään käytän niitä koko ajan vain vähemmän. Konkreettista hyötyä en ole saanut kuin herasta, glutaminiista ja kreatiinista, joista jälkimmäistäkin käytän ainoastaan muutaman kuukauden vuodessa. Tällä hetkellä on itse asiassa menossa pieni kokeilu eli en ole käyttänyt pariin viikkoon lisäravinteita muuta kuin palkkarissa ja treenit kulkee paremmin kuin koskaan.

Mitä tulee noiden ravintoaineiden saamiseen normiruuasta niin minä ainakin syön kuusi kertaa päivässä, joista joka ateriassa saan vähintään 30g proteiinia ja parista ateriasta 50g, kaloreita tulee tarpeeksi laskemattakin. Painoa siis minulla 100kg ja ei siis mitään välttämätöntä tarvetta lisäravinteille.

Jep. Näinhän se usein onkin. Lisäravinteista vain harvoin mainitaan se puoli, että ne ovat nimenomaan LISÄravinteita. Eli tarkoitettu tukemaan hyvää perusravintoa, tai vaihtoehtoisesti paikkailemaan sen puutteita.

NATO sanoi:
Mitä saatanaa sä oikeen syöt.:eek:

Ihan pakkikselta opittua peruskamaa. Enimmäkseen lihaa, tonnikalaa, raejuustoa, fetajuustoa, riisiä, pastaa jne...

Ennen tuli stressattua että tuleeko sitä proteiinia tarpeeksi kunnes maksoin sen kalorilaskurin rekisteröinnin ja laskin muutamien päivien syömiset. Proteiinin runsaus suorastaan yllätti. Tarkistin äsken ja karkeasti arvioiden proteiinin määrä omissa pöperöissä on 80-110g/1000kcal.

Tällä hetkellä on helppoa kun painaa vain 80kg, mutta tulevaisuudessa protujauhojen tärkeys korostuu. En nimittäin aio jäädä tähän painoluokkaan. :whip:

En tiedä onko käsitykset lisäravinteista muuttuneet kun katsoo arkittelin kirjoitusaikaa, joka oli elokuussa 2000 eli melkein 6 vuotta sitte. Varmaan artikkelin kirjoittamisen jälkeen on tullut paljon uusia tutkimuksia lisäravinteiden hyödystä.

Mutta asiaan itekin tulee otettua usein mahdollisemman paljon proteiinia ruuasta ja sitten paikattua proteiinin tarvetta juomalla proteiini drinkkejä.

space sanoi:
En tiedä onko käsitykset lisäravinteista muuttuneet kun katsoo arkittelin kirjoitusaikaa, joka oli elokuussa 2000 eli melkein 6 vuotta sitte. Varmaan artikkelin kirjoittamisen jälkeen on tullut paljon uusia tutkimuksia lisäravinteiden hyödystä.

Mutta asiaan itekin tulee otettua usein mahdollisemman paljon proteiinia ruuasta ja sitten paikattua proteiinin tarvetta juomalla proteiini drinkkejä.

Enpä tiedä ovatko ne asenteet muuttuneet... Kansa sekoittaa edelleen, ja varsinkin Lahden doping-skandaalin jälkeen proteiinihormonit ja epon :rolleyes:
Tuskinpa "ravintotutkijoidenkaan" ennakkoluulot ovat muuttuneet... Eivät ainakaan sen mukaan, mitä on tullut erilaisista julkaisuista seurattua...

Saa hutkia, kunhan tutkii ensin...

Sitä tiede on...;)

edit. Ja jotta joku aloittelija nyt ei saa väärää käsitystä, proteiinivalmisteet eivät sisällä hormoneja, vaan kyseessä oli sarkasmi.

Ei :david:+:arvi: =:kuola: Kyllä ainakin palautusjuomassa kannattaa käyttää lisäravinteita, jos uskoo aina jotakin jumppa tutkimusta niin kohtaa vetää vain jotain hiilariruokaa.

Sehän on selvää ettei nämä mitään ihmeaineita ole. Se on kuitenkin tosiasia, että tietty määrä proteiinia täytyy päivittäin saada ja miksi en silloin käyttäisi jauhoja, kun ne tulee halvemmaksi kuin proteiinipitoiset ruuat? :rolleyes:

PS: Nyt unohdetaan se lidilin perseen makuinen hiutaletonnari, joka ei kelpaa edes koiralle. :D

Proteiinit eivät kasvata lihaksia

Urheilun yhteydessä puhutaan usein proteiineista. Runsaan liikunnan takia lisääntynyt energiantarve kannattaa kuitenkin tyydyttää pääasiassa lisäämällä hiilihydraattien saantia.

Tavalliselle kuntoliikkujalle riittää mainiosti yksi gramma proteiinia painokiloa kohti. Kovaa harjoitteleva urheilija tai kasvava, urheileva nuori tarvitsee proteiinia hieman enemmän eli 1,2–1,7 grammaa painokiloa kohti. Koska urheilijat joka tapauksessa syövät tavallista enemmän, proteiinin tarve tulee tyydytetyksi normaalin ruuan avulla, eikä erillisiä proteiini- tai aminohappolisiä tarvita.

Lihakset kasvavat vain harjoittelemalla, eivät ylimääräisillä proteiinilisillä.

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=225

Eli minun tarkoitukseni ei ollut dissata proteiinijuomien kätevyyttä jne jne, mutta kritisoin sitä, että jotkut pitävät niitä jonain aivan muuna kuin LISÄRAVINTEENA.

Eli jokainen vähänkin kokenut kehonrakentaja ymmärtää kyllä lisäravinteen tarkoituksen, eli tarkoitus on TUKEA ruokavaliota ei suinkaan korvata monipuolista ruokavaliota.

Itsekkin käytän proteiinijuomia, mutta väitän, että on mielikuvituksen köyhyyttä, jos ei pysty täyttämään päivittäistä tarvettaan ilman jauhoja...

Hiilihydraatti- ja proteiinilisät
http://www.noc.fi/valmennus/urheiluravitsemus/ravintolisat/hiilihydraatti-ja_proteiinilisa/

Wallace sanoi:
Eli minun tarkoitukseni ei ollut dissata proteiinijuomien kätevyyttä jne jne, mutta kritisoin sitä, että jotkut pitävät niitä jonain aivan muuna kuin LISÄRAVINTEENA.

Eli jokainen vähänkin kokenut kehonrakentaja ymmärtää kyllä lisäravinteen tarkoituksen, eli tarkoitus on TUKEA ruokavaliota ei suinkaan korvata monipuolista ruokavaliota.

Itsekkin käytän proteiinijuomia, mutta väitän, että on mielikuvituksen köyhyyttä, jos ei pysty täyttämään päivittäistä tarvettaan ilman jauhoja...

Hiilihydraatti- ja proteiinilisät
http://www.noc.fi/valmennus/urheiluravitsemus/ravintolisat/hiilihydraatti-ja_proteiinilisa/

Heitähän yksikin esimerkki tältä palstalta, joka kuvittelee tuollaisia?
Ja lihakset eivät kasva vain harjoittelemalla, jos ruokailu on vitullaan.

Doggoned sanoi:

Aivan.

Jos lihaskasvu olisi vain harjoittelua, meillä kaikilla olisi mahdollisuus nousta Mr. Olympiaksi.

Eiköhän kyseessä ole kuitenkin aika monen tekijän summa...

Ravintolisät eivät kylläkään ole mikään oikotie onneen. Kun muut osa-alueet ovat suurin piirtein kunnossa, voi kyseisistä tuotteista saada jotain lisäpotkua. :)

Wallace sanoi:

Tuskinpa kyse mistään mielikuvituksen puutteesta on, vaan siitä, että proteiinijauhe on tosiaankin ylivoimaisen helppo ja kätevä ratkaisu (not to mention halvempi kuin moni kiinteä proteiinilähde).

en ymmärrä tuollaista sanan "lisäravinne" painottamista. proteiinia se on siinä missä muistakin elintarvikkeista saatu proteiini. on vaan kätevässä muodossa. ihankuin olisi jotain "oikeaa" ruokaa erotuksena "lisäravinteista".

onhan oikeata ruokaa, lisäravinne (puhun nyt herasta ja kaseiinista) ei ole elimistölle tärkeitä hivenaineita ja vitamiineja.
painotus on sanalla LISÄ, koska se on vaan lisäravinne, pelkillä lisäravinteilla et selviä kauhean hyvin, mutta pelkällä ruoalla selviät vallan mainiosti. helppoa?

Doggoned sanoi:

Niin mitäs siinä lukikaan, LUETUNYMMÄRTÄMINEN!

Tuossahan ei puhuta siitä etteikö perusruokavaliolla olisi merkitystä....

quiz sanoi:
en ymmärrä tuollaista sanan "lisäravinne" painottamista. proteiinia se on siinä missä muistakin elintarvikkeista saatu proteiini. on vaan kätevässä muodossa. ihankuin olisi jotain "oikeaa" ruokaa erotuksena "lisäravinteista".

Oletko tosissasi ?

Gillyanne sanoi:
Tuskinpa kyse mistään mielikuvituksen puutteesta on, vaan siitä, että proteiinijauhe on tosiaankin ylivoimaisen helppo ja kätevä ratkaisu (not to mention halvempi kuin moni kiinteä proteiinilähde).

Tuohan on todettu jo moneen otteeseen.

Pointti oli siinä, että proteiinitarpeen pystyy täyttämään myös vallanmainiosti ilman jauhoja. Jos et pysty, sinulta puuttuu tietoa tai mielikuvitusta.

No tämä nyt menee aivan turhaksi saivarteluksi...:rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom