Lisäravinteet usein turhia kuntoilijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
NGV sanoi:
Mistä saitte päähänne, että lisäravinnefirmat kiittää, pitäisi sanoa, että tavallinen ruokka kauppias siitä enemmän hyötyy, koska noin 80% proteiinista tulee bodysafkasta eli rahka, raejuusto lihat jne. Ja kuva on edelleen varmaan 5 kuukautta vanha ja paino kuvassa noin 62, nyt 68 joten kyllä siinä eroa on. Pitäisiköhän päivittää?:confused:

Eikö firman tarkoitus ole myydä ja markkinoida tuotteitaan ?

Tähän varmasti paras tapa on luoda mielikuvia omien tuotteiden tarpeellisuuksista. Tässä ei nyt oteta kantaa mihinkään vaan annetaan esimerkki markkinoinnista.

Painat 68kg, mihin tarvitset 220g proteiinia ? Toivottavasti kulutat myös kaiken, ettei painonnoususi tapahdu jonain aivan muuna kuin lihasmassana...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lassesa sanoi:
Mulla on sellanen peruste miksi vedän näitä lisäravinne firmojen "humpuukituotteita" koska jauhon saa nestemäiseksi ja se on helppo nauttia ennen/jälkeen treenin. Ja nopea imeytyminen on näissä ajankohdissa valttia.

Treeniä ei ole kiva vetää maha täynnä kiinteää ruokaa ja treenin jälkeen katabolia pysähtyy maltolla ja jauhoheralla varmasti nopeammin kuin riisillä ja kanalla tai millään muulla kiinteällä ruoalla. Treeni on todella katabolinen tapahtuma, ei tod anabolinen... Miksi siis pysäyttää katabolia hitaammin jos mahdollisuus on, että sen saa tehtyä nopeammin. Täydellisyyteen pyrkivä treenari ei mielestäni voi missata tätä. Sunnuntai salillakävijät joilla muutenkin ruoka/treeni ja lepopuoli on puolitiessään tuskin menettävät mitään vaikka olisivat syömättä 5h treenin jälkeen.

Minä luotan ja olen aina luottanut tasaisuuteen. Siihen, että kehoni saa tasaisina annoksia proteeinia päivän aikana ja täyttää tarpeeni.

Minun on pakko sanoa, että en ajattele mitään katabolioita sun muita tippaakaan ja hyvin on mennyt. Vierellä on treenannut moniakin näitä taiteilijoita (Selittävät tutkimuksista sun muista enemmän kuin treenaavat).

Minun motiivini käyttää satunnaisesti jauhoja on sen nopeus ja helppous.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Wallace sanoi:
Minun on pakko sanoa, että en ajattele mitään katabolioita sun muita tippaakaan ja hyvin on mennyt. Vierellä on treenannut moniakin näitä taiteilijoita (Selittävät tutkimuksista sun muista enemmän kuin treenaavat).

Ps. Onkos kokemuksia tästä www.xxxxxxxxxxxxxx.xxx ?

Omaa treenaamista tai kehitystä ei asiohin perehtyminen ole vielä haitannut:jahas:. Katabolian vähentäminen ja anabolian lisääminen on tässä lajissa tärkeintä heti treenaamisen jälkeen... Ja ei se ihmisen ruumis nyt niin tyhmä ole, että se joka tilanteessa koittaa vajota kataboliaan jos tulee 4h paussi syömisiin, tai ei vedä 100g prot ennen nukkumaanmenoa. Mutta kovaa vedetyssä treenissä ja sen jälkeen katabolia on kovimmillaan ja se on fiksua pysäyttää ASAP asiaankuuluvilla lisäravinteilla ennen ja jälkeen treenin. On monia muitakin asioita mitä voi tehdä yksinkertaisemmin käyttämättä päätänsä lainkaan. "Ihan hyvin on toiminut". Tätä teoriapuolta voi toteuttaa niin monella eri vaikeustasolla, tuollaisen sinun mutkat suoriksi ja rakentinsuunnittelutieteen välimaastossa on rajahyöty hifistelyllä saavutetun voiton maksimoinnissa varmaan paras...

Ps. linkki:whip:

Wallace sanoi:
Eikö firman tarkoitus ole myydä ja markkinoida tuotteitaan ?

Tähän varmasti paras tapa on luoda mielikuvia omien tuotteiden tarpeellisuuksista. Tässä ei nyt oteta kantaa mihinkään vaan annetaan esimerkki markkinoinnista.

Painat 68kg, mihin tarvitset 220g proteiinia ? Toivottavasti kulutat myös kaiken, ettei painonnoususi tapahdu jonain aivan muuna kuin lihasmassana...
No joskus tulee syötyä 220g, mutta todella harvoin yleensä 150-200g. Ja tuon perusteella luulette, että pelkästään proteiinista lihoaa?:lol2:

Siis vaikka söisin 400g proteiinia ja katsoisin, että muuten kalorit eivät mene yli kulutuksen niin en minä silloin lihoa. Kaikki johtuu kaloreista, tosin yleisin makroravinne jakauma on 30/40/30 johon yritän pyrkiä.

NGV sanoi:
Mistä saitte päähänne, että lisäravinnefirmat kiittää, pitäisi sanoa, että tavallinen ruokka kauppias siitä enemmän hyötyy, koska noin 80% proteiinista tulee bodysafkasta eli rahka, raejuusto lihat jne. Ja kuva on edelleen varmaan 5 kuukautta vanha ja paino kuvassa noin 62, nyt 68 joten kyllä siinä eroa on. Pitäisiköhän päivittää?:confused:

Millä nikillä oot galleriassa? Sitten kaikki vois kattoo sun uusimmat kuvat sieltä eikä mitään pikkuavatareja... sori :offtopic:

Ja niin, itse en ole tuohon ihme hifistelyyn sortunut. Mutta ei ole kovinkaan vaikeaa saada 200-250g proteiinia muilla kuin jauhotuotteilla. Mikroravinteiden saanti onkin sitten isompi homma, nappeja voi nakkailla, mutta ei kannata unohtaa hedelmiä ja vihanneksia. Palautusjuoma on sitten eri asia, reenin jälkeen sellainen on vaan niin pirun kätevä.

dorkempi sanoi:
Ja niin, itse en ole tuohon ihme hifistelyyn sortunut. Mutta ei ole kovinkaan vaikeaa saada 200-250g proteiinia muilla kuin jauhotuotteilla. Mikroravinteiden saanti onkin sitten isompi homma, nappeja voi nakkailla, mutta ei kannata unohtaa hedelmiä ja vihanneksia. Palautusjuoma on sitten eri asia, reenin jälkeen sellainen on vaan niin pirun kätevä.

Minä pidän henkilökohtaisesti paljon tärkeämpänä kasvisten syömistä päivän mittaan kehityksen kannalta, mitä palautusjuoman käyttöä.

Ilman jauhoja kehittyy ja jauhoilla on taas helpompi kikkailla. Mistä tässä oikein taas väitellään? Totta munassa markkinoijat hehkuttaa omia tuotteitaan välttämättömiksi ja parhaimmiksi, muttei se hehkutus kuitenkaan sitä juttua pyörrä, että prodejauho voi olla treenin jälkeen todella hyvä aine palautukseen ja lisäravinteeksi tiukkaan ruokavalioon. Mutta pakollista se ei ole. Helpompaa kyllä. Parempaa? Hyvin vähän eroa.

joku postasi tuosta heran imeytymisestä.
Siis jos olet syönyt hyvin koko päivän ja sinulla on siis "vapaita aminohappoja" ja vedät treenin, eikö nuo "vapaat" imeydy ennen sitä puolta tuntia? vai hajottaako kroppa ekaksi nuo uudetkin proteiinit ennen kuin imeytyminen alkaa? eli parasta olisi olla syömättä treenin jälkeen? mutta hiilarit "aloittavat/avaavat" elimistön aminohapoille, joten siis kannattaa ottaa pelkkää hiilaria treenin jälkeen?

ps. :)
ja itse en välitä että mitä otan treenin jälkeen, ehkä jossain välissä voisi ruveta miettimään tarkemmin.

Wallace sanoi:
Missäs ovat lisäravinnefrimojen markkinat ?

Oletko edes tutustunut millaisia lupauksia antavat esimerkiksi näille ns. tehonlisääjille jne ?

Välillä tuntuu, että koko lajista yritetään tehdä paljon "monimutkaisempaa"/hienompaa kuin on. Tai no myönnetään poikkeus näiden "näyttelyissä" käyvien tapausten kohdalle.

Niin, mutta kun lisäravinne on lisäravinne. Ja oikea ruoka on oikea ruoka.

Kyllä minä ainakin elän mielummin pelkästään tavallisella ruoalla enkä pelkillä jauhoilla...

Voisit ensi kerralla lukea koko ketjun läpi ennen kuin kommentoit, sillä olen sanonut käyttäväni myös jauhoja...

Olen tutustunut näihin ns. "tuotteella on raportoitu 6kg puhtaan lihasmassan lisäys kuukaudessa ja buustaa testosi kattoon". Oli teollisuuden haara mikä hyvänsä niin tarkoitus on myydä. Ja mikä tahansa tuote on hyvänmakuinen, kevyt, laihduttava, lisää seksuaalista halukkuutta jne. Jos tehtävä on myydä kukapa sitä mainostaa tavalla: tää ei kyllä toimi, mutta kivan värinen purkki. Samoin myös limsafirmat mainostavat enemmän tyylillä energiapitoinen kolajuoma eikä fläsäks menee mutta hyvää on.

Ja kyllä minun mielestäni kannattaa kuitenkin silloin tehdä asiat hyvin kun jotain tekee. Lajin hienoudesta ja samalla elämän hienoudesta sen verran että: mitä järkeä on tehdä asiat juosten kusten esim. enpä jaksa laskea kaloreita, vedetään nyt vähän sinnepäin ja karjalanpiirakkaa vain iltasin, niin hyvä tulee. Kyllä tuo laihduttaminen ja lihaksen kasvattaminen on aika matemaattista hommaa loppupeleissä. Eikä tällä nyt viitata sinun punttiharrastukseesi kun en siitä tiedä vaan ihan yleisesti näihin sinnepäin jätkiin.

Ja tuohon kohtaan kukas tässä on kieltänyt että lisäravinne on lisäravinne ja normaali ruoka on normaali ruoka. Minun mielestä nuo eivät kumpikaan sulje toisiaan pois. Onko mielekästä kysyä eläisinkö ennemmin jauhoilla vai tonnikalalla? Voisin kysyä myös että eläisinkö ennemmin tonnikalalla vai vehnäleseellä vai kuningatar tuutilla vai massanlisääjä X:llä? Joo jokatapauksessa ei pelkillä jauhoilla elä ja siinä jää kyllä aika suuri metabolinen hyöty saamatta jos joku oikeasti niillä elää:D .

Oon mää tätä ketjua sen verran lukenut että tiedän kyllä mitä sinä ainakin oot kirjottanut tonne. Ei voi vaan muistaa ihan kaikkea. Joo mutta hyvät vaput vaan tännekin ketjuun.

Tämä on nyt mennyt hieman turhaksi väittelyksi puolesta ja vastaan. Ruoka ajaa täysin saman asian kuin lisaravinteet, mutta imeytyminen siinä on hitaampaa. Jos henkilö A ottaa treenin jälkeen 50g/50 malto/hera drinkin ja henkilö B syö 100g riisiä ja 200g kananrintaa, niin missä vaiheessa henkilö B:n veren plasman aminohappo/glukoosi pitoisuudet saavuttavat henkilö A:n vastaavat tasot? saavuttavatko koskaan? Saako riisillä edes yhtä voimakasta insuliinipiikkiä kuin maltolla? Nouseeko kanaa syömällä aminohappo pitoisuus veressä missään vaiheessa henkilö A:n tasolle.

Molempiin vastaus: tuskin ei. Pitääkö tätä ennemmän selvittää. Legendaarinen vertaus ja käytännön esimerkki: toinen ajaa autolla jonka huippunopeus 100km/h ja toinen ajaa autolla jonka huippunopeus on 120km/h. Saman asianhan molemmat autot ajavat. Molemmilla pääsee. Vain koska aika on niukka kulutushyödyke, 100km/h autolla ei koskaan pääse yhtä pitkälle kuin vastaavalla nopeammalla autolla... tai olkoon nopeudet vaikka 100- ja 105km/h, sama lopputulos. Ainoassa tapauksessa jos bensan kulutus hinta nousee liian suureksi, niin täytyy tyytyä huonompaan malliin. Eli jos ei ole varaa ostaa herapussia niin edetään sillä rahkalla. Näin tuskin käy. Tulonsiirto toisesta hyödykkeestä joka ei ole elämiseen välttämätön on tehtävä tässä tapauksessa.

Loppuun vielä että kaikenmaailma tribulukset ja muut nox3:et on sitten IMO ihan turhia. Mutta näistä ei puhuttukkaan. Heran ja malton tärkeydestä ei silti voi olla kovin montaa mieltä jos optimaalisinta ja nopeinta kehitystä haluaa.
In My Honest Opinion:D

Piis kaikille ja hyvää vappua:kippis1:

Wallace sanoi:
Minä luotan ja olen aina luottanut tasaisuuteen. Siihen, että kehoni saa tasaisina annoksia proteeinia päivän aikana ja täyttää tarpeeni.

Mulle tuli näistä sun teksteistä eräs ravintodohtori mieleen joka kirjoitti s24:lle. :rolleyes:

Näin on!
Kirjoittanut: Ravintodohtori 24.4.2006 klo 08.38

Pitkän treeniurani aikana, sekä hieman myös valmennusta tehneenä voin sanoa ensimmäisen kirjoittajan olevan täysin oikeassa.

Jostain syystä treenaajat jotka pitävät proteiinilähteinään lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita (siis maito, raejuusto, rahka..) kehittyvät paremmin pitkällä jänteellä kuin ne jotka turvaavat jauhoihin. Tällaisen havainnon olen tehnyt usean treenaajan kohdalla, ja tämän on tehnyt moni muukin kanssani. Alussa kehityskäyrät menevät toisin, jauhojen käyttäjät ovat edellä, mutta aikaa myöten tilanne tasoittuu ja menee reilusti ei-jauhoajien puolelle.

Selitystä tälle ei olla keksitty, mutta voisiko kyseessä olla ihmisen elimistön tottuminen `helppoon` proteiiniin? Kun elimistö saa helposti käytettävää proteiinia pitkään se ei enää hyödynnä niin tehokkaasti "vaikeampia" proteiinilähteitä? Kun keho tietää saavansa helposti käytettävää jauhoa, miksi se käyttäisi vaikeasti sulavaa lihaa niin tehokkaasti? Ehkä tämän vuoksi alussa jauhojen käyttäjät ovat edellä, koska hyödynnetty proteiini on suurempi määrä, mutta aikaa myöten hyödynnettävän proteiinin osuus voi olla huomattavasti isompi?

Tällaisen havainnon olen itse tehnyt.

:D

rahkanaama sanoi:
Mulle tuli näistä sun teksteistä eräs ravintodohtori mieleen joka kirjoitti s24:lle. :rolleyes:

:D

Ihan huikeeta tuubaa. Joo mikäköhän on optimaalinen jauhon määrä ruokavaliossa ettei keho totu näihin anabolisiin nopeisiin proteiinihormooneihin ja menee sit ihan lukkoon kun ilmestyy kaseiiniklöntti sinne mahanpohjalle:D;)

dorkempi sanoi:
Millä nikillä oot galleriassa? Sitten kaikki vois kattoo sun uusimmat kuvat sieltä eikä mitään pikkuavatareja... sori :offtopic:
Galleria vai, ai se paikka missä kaiken maailman pissikset ja sun muut vetää rundia? Noh en mä sinne laita mitään, hommatkaa Pakkotoiston VIP-jäsenyys niin pääsette katsomaan uusia kuvia ja ehkä tuota avatariakin voisin päivitellä.

Eli jos ei ole varaa ostaa herapussia niin edetään sillä rahkalla. Näin tuskin käy. Tulonsiirto toisesta hyödykkeestä joka ei ole elämiseen välttämätön on tehtävä tässä tapauksessa.
Kyllä halppis herasta saatu proteiini on paljon halvempaa kuin rahkasta saatu proteiini.

NGV sanoi:
Kyllä halppis herasta saatu proteiini on paljon halvempaa kuin rahkasta saatu proteiini.

Niin onkin. Kananrinnasta tai fileestä saatu proteiinihan on absoluuttisella asteikolla todella kallista proteiinia, mutta tuskin sitä siksi kukaan jättää vetämättä. Meinaan vaan jos ei perusruokavalion lisäksi ole varaa ostaa sitä herapussia...

Lassesa sanoi:
Niin onkin. Kananrinnasta tai fileestä saatu proteiinihan on absoluuttisella asteikolla todella kallista proteiinia, mutta tuskin sitä siksi kukaan jättää vetämättä. Meinaan vaan jos ei perusruokavalion lisäksi ole varaa ostaa sitä herapussia...
Aa just en mä tajunnut. Mutta hei pitää olle Hulkki mainen asenne, mies vetää varmaan 80% proteiinista herasta. :whip:

Mitään en naudankasvatuksesta tiedä, mutta käsittääkseni syövät rehua. Rehun (kasvien) aminohappoprofiili on tämän palstan yleisen viisauden mukaan täydellisen paska (ei voi laskea proteiinilähteeksi) ja aiheuttaa lähes varmuudella lihaskatoa. Millä nauta, joka ei bodaa (anna lihaksille kasvuärsykkeitä), kasvattaa lihansa? Syötetäänkö niille sittenkin pelkkää isolaattia steroidien ohella ja makaavat 24/7 ostoskanavan sähköshokkivöissä? Vai mitä helvettiä? Miten se liha nautaan tulee, märehtimällä? Onko tämä kaikki vain osa suurta kusetusta kuten jenkkien kuussa käynti yms salaliitot? Joku naudankasvattaja voisi valistaa minua tyhmää.

Sorry offari, mutta melkein liittyy isolaatin kautta aiheeseenkin. Tehnyt vaan pidemmän aikaa mieli kysyä asiasta itseäni viisaammilta.

Eli naudalla on monta vatsaa ja se märehtii. Ruuansulatus on siis aivan erilainen, mitä esim ihmisellä ja koiralla. Lisäksi ne vetää sitä tavaraa iihan vitusti. Ja mitään kasvuhormooneja ei eurooppalaisiin nautoihin vedetä. Syö brasilialaista nautaa, jotka on saanut hormooneja ja saat ihanat estrogeeniannokset ja kivat tissit.

Lisäksi kyllä kasvien proteiinitkin on ihan kelvollisia. Mitään kataboliaa ne ei aiheuta. Ei ehkä niin helposti käytettävissä.

Täytyy heittää vähän offtopic, kuka ton 30/40/30 %-osuudet kokonaiskaloreista on oikein kehittänyt? Mikäli toi keskimmäinen on prot. määrä? Eikö tuossa ole vähän liikaa proteneita ja liian vähän hiilihydraatteja? Ainakin munuaisille tulee enemmän työtä ylimääräisestä proteinin käytöstä. Jos haluaisin 40% kokonaiskaloreista proteneista minun pitäs syödä niitä 3,5g/painokilo. Tai jos se olis 30% niin se olis 2,6g/painokilo. Tuo viimeinenkin vaihtoehto on aika paljon.. No sanokaapas kumpi se prossa teillä sitten on???

Mikkis sanoi:
Oiskohan tuo Barry Sears ja Zone. Muistaakseni 40hh, 30p ja 30r.
Nu tuohon voi riittää ymmärrystä...ainakin enemmän, ettei porukka ihan mua murhaa.. No täälläkin on monia käsityksiä asiasta, ettei ei kai se niin vakavaa ole...:rolleyes:

Artikkeli sanoi:
. Vaikka kalliita proteiinivalmisteita
Bullshit #1, tästäkinhän on aiemmin moneen kertaan puhuttu että halvat herat ovat paljon halvempia kuin esim kanat/jauhelihat ja monet muut "oikeat" ruuat. Tietysti jos katsoo vain kalleimpia hyper-uberhillomunkkisuodatettuja proteiineja niin on hinta kova.

Artikkeli sanoi:
Normaalista ravinnosta saa yleensä riittävästi proteiinia.
Tässä voisi sitten miettiä että mikä on normaali, jos puhutaan pakkotoistolaisten ruokavaliosta niin voi vastaus olla kyllä mutta taas perus Matti Meikäläisen ruokavaliossa proteiinia on todella vähän.... nakki ja soosit linjalla jos vedetään niin ei varmasti tule edes 100g / päivä

Artikkeli sanoi:
- Kreatiini saattaa parantaa voimaa ja lisätä suorituskykyä lyhyissä, jaksoittaisissa suorituksissa. Näitä vaikutuksia ei tosin ole selkeästi osoitettu huippu-urheilijoilla, Fogelholm kertoo.
Eikös tätäkin ole tutkittu niin paljon että ollaan kiistatta todettu kreatiinin hyödyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom