Voi voi, kylläpä täällä on paljon ihmisiä joita katalat liikunnanopettajat ovat kaltoin kohdelleet koko lapsuuden ja nuoruuden ajan. On pistetty tekemään niinkin vastenmielisiä liikuntasuorituksia kuten hiihto, suunnistus, voimistelu ja vielä joukkuepelejäkin on täytynyt pelata. Onhan se nyt selvä että liikunnan ilohan siinä menee kun joutuu tekemään jotain, mikä ei ole itselle mieluisinta liikkumista...
Tämä threadi on mennyt ihan offtopiciksi, mutta mitäpä siitä, sillä offtopic on elämän suola.
Minusta koululiikunnassa vastenmielisintä oli se, että lapsia laitettiin tekemään liikuntasuorituksia, jotka selvästi pelottivat heitä. Meidän liikkaryhmässä oli yksi tyttö, joka alkoi aina itkeä kun piti tehdä kuperkeikka. Silti opettaja pakotti hänet tekemään kuperkeikan aina. Monet pelkäsivät telinevoikkaa (jota ei opetettu kunnolla, vaikka loukkaantumisen vaara oli olemassa) ja osa mukuloista pelkäsi selvästi uintia. Uskon myös, että pelot olisivat varmasti olleet pienemmät, jos "hurjimmat" telinevoikkatemput olisivat olleet vapaaehtoisia ja yleensäkin olisi voinut valita välillä tekeekö jotakin vai ei ilman pelkoa kiusaamisesta tai numeron huononemisesta.
Myös puutteellinen tekniikan opetus harmitti. Minua olisi ainakin kiinnostanut oppia esim. telinevoikkaliikkeet kunnolla eikä "sinnepäin ja itseä vähän kolhien".
Eniten kuitenkin harmitti open natsimainen suhtautuminen itsensä telomiseen. Terkalle pääsi, kun tunti oli loppu eikä yhtään aiemmin. Tästä periaatteesta johtuen kärsin vieläkin ala-asteen liikuntatunnilla hankkimastani polvivammasta. Vamma oli ihan oma moka, mutta hoidon viivästyminen parilla tunnilla oli opettajan vika. :(
Mielestäni koululiikunnassa tulisi juuri opettaa näiden perinteisten lajien perusteet kaikille tasapuolisesti. Ymmärrään kyllä että monella ei ole varaa/halua ostaa suksia/luistimia muutamaa kertaa vuodessa tapahtuvaa koululiikuntaa varten, mutta tällaisissa tapauksissa olisi koulun velvollisuus ne välineet lainata sen tunnin ajaksi. Pääasia että tämäkin laji on tullut testatuksi ja lajin perusteet ymmärretyksi.
Olet tässä ihan oikeassa. Kyllä hiihtoa etc voidaan kokeilla ja harrastaa, mutta hiihto ei saisi olla "ainoaa oikeaa urheilua". Opettaja ei saisi myöskään kiljua naama punaisena oppilaalle, jolla ei ole luistimia tai suksia omana.
Kilpailuttaminen on myös ongelma: se, että on surkea hiihtäjä ei tarkoita sitä, että on surkea urheilija. Minulla on aina ollut huono liikuntanumero, koska lajit joita tyttöjen oletetaan harrastavan ovat olleet sellaisia, joissa olen huono. Sen sijaan lihaskuntotesteissä, venymistesteissä, jalkapallossa ja uinnissa olen ollut hyvä, mutta opettaja ei ikinä laittanut merkillä näitä suorituksia. Olinhan koreografisesti muita tyttöjä kömpelömpi ja halukkaampi tekemään vähän hurjempia temppuja ja rankempia lajeja. :(
Ja mitä tulee voimisteluun... suurin osa täällä hehkutta sen olevan saatanasta. Miksi näin? Ennenhän voimistelu on ollut liikunnan ohella yksi kouluaineista, ei osa sitä. Näin pitäisi olla mielestäni vieläkin. Nykyisin näkee liiaksi nuoria henkilöitä, joilla kehonhallinta, koordinaatio ym. on aivan perseestä, johtuen juuri kehonkäytön harjoittelemattomuudesta.
Mikäli tekniikkaa todella opetettaisiin, voimistelusta olisi hyötyä. Harva kouluikäinen kuitenkaan tuntee vartaloaan vielä niin hyvin, että oppisi voimistelua ilman kunnon opetusta.
Mitä muistaa kouluajoiltaan, niin joissain liikuntalajeissa vaan oli hyvä ja joissain ei. Mutta en minä ainakaan kiinnittänyt huomiota mitenkään siihen,
miten tein jotakin. Kunhan tein vain.