Liikuntatieteellisen kävijöitä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spidey
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siellä ei siis itse "urheilla" ihan älyttömästi vaan keskitytään siihen miten sitä liikuntaa muille voidaan opettaa.

:offtopic: Mutta tuli tuosta lauseesta niin mieleen sanonta "ne jotka osaa, tekee. Ja ne jotka eivät osaa, opettavat" Lähinnä tämä heitto siksi, että kyllä maikkoina on tullut niin monenlaista epäpätevää torveloa nähtyä.. Mutta onneksi pätevät ovat olleet meikäläisen koulutiellä enemmistönä :thumbs:
 
mihinkäs sitä sitten tuommonen liikuntahallinnon tyyppi useimmiten työllistyy? tai liikuntasosiologiasta valmistunut? entäs mikä on liikunnan aineenopettajan about kuukausipalkka? onko eroja opettaako yläasteella vaiko lukiossa? oon tässä itsekkin miettinyt että laittaisko sitä ensi keväänä hakupaperit liikunnalle...:rolleyes:
 
Mua ainakin kiinnostaa kaikista jatko opiskelu paikoista juuri Jyväskylän yliopiston liikuntatiede linja: opettajaksi tai mieluummin fysioterapeutiksi, työtä ainakin tulevaisuudessa viimeksi mainituilla luultavaksi riittää

t: eläkepommi
 
:offtopic: Mutta tuli tuosta lauseesta niin mieleen sanonta "ne jotka osaa, tekee. Ja ne jotka eivät osaa, opettavat" Lähinnä tämä heitto siksi, että kyllä maikkoina on tullut niin monenlaista epäpätevää torveloa nähtyä.. Mutta onneksi pätevät ovat olleet meikäläisen koulutiellä enemmistönä :thumbs:

...ja totahan vois vielä jatkaa...ne jotka ei osaa edes opettaa voi opettaa liikuntaa.:thumbs: (Itsekin tuleva opettaja vaikka hallinnon tutkinto jo pohjalla)
 
Voi voi, tämä olisi ehdottomasti miun unelma-ala ja todellinen kiinnostuksen kohde. Yo-papereihin tulee yleisarvosanaksi todennäköisesti E, ja pitkä matikka on plus pitkä kieli. Kiinnostus liikuntaan ja terveyteen lähes rajaton. Mutta taito ei riitä, ei millään.
 
valmennuskurssille

Noo, emmä heittäis pyyhettä kehään ihan tosta vaan. Mäki oon tuol valmennuskurssilla, siel saadaan kyl ihmeitä aikaan etenki tuol taitopuolella. Lajivalmennusta on kuitenki 60 tuntia ja päälle omat treeniohjelmat ja lisäks sit kirjalliset jutut. Mut nii, eihän sinne nykyää pääsykokeisii huonoilla papereilla pääsekää et pitääki melkee olla M-E:m paperit et pääsee ylipäätää kokeisii.
Tsekkaa ny toi viel: http://www.allin-valmennus.palvelee.fi
 
Mut nii, eihän sinne nykyää pääsykokeisii huonoilla papereilla pääsekää et pitääki melkee olla M-E:m paperit et pääsee ylipäätää kokeisii.
Huonot ja huonot. :) Itse pääsin pääsykokeisiin heittämällä onettomilla C - M papereillani, vaikka liikuntadiplomistakin sai vain yhden lisäpisteen tänävuonna. Tytöillä on vähän korkeammat rajat, mutta ei mitenkään merkitävästi. Jos löytyy kuusi liikunnan kurssia suoritettuna, kolme terveystietoa ja C:n paperit on ihan hyvät mahikset päästä pääsykokeisiin. Edellyttäen, että ne C:t on suurelta osin pitkistä aineista siis äikkä, enkku, kemia, fysiikka, pitkämatikka.
 
Nostetaanpa tredi kuolleista: oon tässä jokusen viikon suhtkoht ahkerasti googlettanu tietoa eri korkeamman asteen opiskelupaikoista ja aloista, mutta joitain asioita on jäänyt epäselväksi:

Mihin eri ammatteihin liikuntafysiologian/biomekaniikan puolelta työllistytään? Millaiset työllisyysnäkymät aloilla on? Entä palkkataso suhteessa opintojen pituuteen? Millaista opiskeluaika on?
 
Nostetaanpa tredi kuolleista: oon tässä jokusen viikon suhtkoht ahkerasti googlettanu tietoa eri korkeamman asteen opiskelupaikoista ja aloista, mutta joitain asioita on jäänyt epäselväksi:

Mihin eri ammatteihin liikuntafysiologian/biomekaniikan puolelta työllistytään? Millaiset työllisyysnäkymät aloilla on? Entä palkkataso suhteessa opintojen pituuteen? Millaista opiskeluaika on?


Se, mitä minä olen oppiaineita seurannut samassa tiedekunnassa, niin liikuntabilsan puolelta voi päästä töihin tutkijoiksi eri projekteihin, testaajiksi (urheiluopistot, eri jäjestöt) ja alaan liittyviin koulutus- ja johtotehtäviin. Ihan tarkkoja ammattinimikkeitä en tiedä eli varmaan joku oppiainetta opiskeleva osaisi antaa paremman vastauksen. Aika ympäripyöreitähän nuo vastaukset on myös tiedekunnan nettisivuilla eli ei mitään tarkkoja ammattinimikkeitä ole antaa.
 
Itekään en löytäny muuta, kuin kovin ympäripyöreää tekstiä, ja sen takia toivoisinkin, että joku voisi ammattikysymystä hieman selventää.
 
Nostetaanpa tredi kuolleista: oon tässä jokusen viikon suhtkoht ahkerasti googlettanu tietoa eri korkeamman asteen opiskelupaikoista ja aloista, mutta joitain asioita on jäänyt epäselväksi:

Mihin eri ammatteihin liikuntafysiologian/biomekaniikan puolelta työllistytään? Millaiset työllisyysnäkymät aloilla on? Entä palkkataso suhteessa opintojen pituuteen? Millaista opiskeluaika on?



Tämä sivu on ollut joskus esillä:

http://www.jyu.fi/sport/laitokset/liikuntabiologia/

mm. opiskelusta:

http://www.jyu.fi/sport/laitokset/liikuntabiologia/opiskelu

Mä olen lehtorina ja tutkijana tuolla, joten olen hieman jäävi henkilö kehumaan laitostamme, varsinkin henkilökuntaa (joka on kyllä hyvähenkistä ;)). Meillä pitää tehdä melko paljon töitä opintojen eteen ja opinnot on melko teoreettisiakin, mutta itse tykkäsin maisteri- ja tohtoriopinnoista kovasti koska oppimishalu oli suuri.

Maistereiksi valmistuneilla työllisyys on tutkimusten mukaan meillä ollut lähes 100 %. Testausasemat, valmentajat, valmennuksen johtajat ym. muut liikunta-alan johtotyöt, tutkijat, opettajat taitavat olla ne tärkeimmät alat joihin meiltä lopulta päätyy yleisimmin ihan kuten HeatN sanoi.
 
Kova olisi halu päästä opiskelemaan liikuntatieteelliseen. Joitain kysymyksiä kuitenkin on mielessä.

Kuinka biomekaniikan ja fysiologian osastot eroavat toisistaan opiskelun suhteen? Minkälaisiin työtoimiin näistä kahdesta linjasta valmistuu ja miten työt eroavat toisistaan? Entä palkkaus? Onko liikunta-alan tutkijan työ samanlaista kuin muillakin aloilla eli työaika verrattuna palkkaan on todella pitkä? Kilpailu kovaa tutkijoilla? Entä kuinka sovittaa perheellisen elämä tutkijantyöhön? Ehtiikö siinä itse elää?

Yleisesti ottaenhan yliopistot eivät valmista ammattiin, kuinkas liikuntatieteellisessä on? Eikös pedan puoli ole ainoa, josta tulee suoraan opettajaksi (?). Jos lähtee biomekaniikan tai fysiologian puolelle, jääkö opintojen lopussa helposti tyhjän päälle? Jos jollain olisi kokemuksia tai tietoa, olisi mahtavaa kuulla tarkemmin.

Enemmän olisin kiinnostunut biomekaniikasta tai fysiologiasta, en niinkään pedasta, sillä haluaisin päästä opiskelemaan terveys- ja liikuntatieteitä teoreettisesti. Kuitenkin opinto-ohjaaja suositteli, että hakisin joka tapauksessa pedan puolelle ja ottaisin sieltä pätevyyden toimia myös opettajana. Lisäksi opiskelisin joko biomekaniikan tai fysiologian. Onko tässä mitään järkeä? Tavoitteena olisi ikään kuin saada opettajan pätevyys siinä sivussa, mutta suuntautuminen olisi sitten enemmän tuonne teoriapuolelle. Pidentääkö tällainen suunnitelma opiskeluajan kohtuuttomaksi? Opettajapätevyys olisi hyödyllinen, sillä ainakin työmahdollisuudet olisivat sitten monipuolisemmat ja ei jäisi tyhjän päälle.

Tiedonjano on ääretön ja olisin kiitollinen, jos joku pystyisi valaisemaan edes osaa näistä kysymyksistä. Tietää sitten paremmin, että mitä odottaa, eikä tule pettymyksiä. Ois ikävää, jos haluttu opiskelupaikka ei sitten lopulta vastaisikaan omia päämääriä ollenkaan. Ja ennen kaikkea haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia opiskelusta ja kaikesta siihen liittyvästä.
 
Voit myös tehdä opettajan pätevyyden sivussa muualla kuten minä tein, ei ole pakko tehdä pedalla.

Suositus: hae molempiin, ainahan sitä voi sit vaihtaa myöhemmin. Kun kerran on yliopistossa sisällä, niin opinnot on aika vapaita. Biomekaniikkaan on ollut aina helpompi päästä kuin fysiologiaan. Noissakin osa joskus vaihtaa pääainetta. Meidän laitoksella saattaa tulla opintouudistus, jonka jälkeen ei ole niin merkitystä minkä pääaineen valitsee pääsykokeissa...no, nykyäänkin samat pääsykokeet käytännössä minne sitten liikunnalla hakeekin...

Tässä liikunnan ainejärjestön kotisivut:

http://www.sporticus.fi/


Kova olisi halu päästä opiskelemaan liikuntatieteelliseen. Joitain kysymyksiä kuitenkin on mielessä.

Kuinka biomekaniikan ja fysiologian osastot eroavat toisistaan opiskelun suhteen? Minkälaisiin työtoimiin näistä kahdesta linjasta valmistuu ja miten työt eroavat toisistaan? Entä palkkaus? Onko liikunta-alan tutkijan työ samanlaista kuin muillakin aloilla eli työaika verrattuna palkkaan on todella pitkä? Kilpailu kovaa tutkijoilla? Entä kuinka sovittaa perheellisen elämä tutkijantyöhön? Ehtiikö siinä itse elää?

Yleisesti ottaenhan yliopistot eivät valmista ammattiin, kuinkas liikuntatieteellisessä on? Eikös pedan puoli ole ainoa, josta tulee suoraan opettajaksi (?). Jos lähtee biomekaniikan tai fysiologian puolelle, jääkö opintojen lopussa helposti tyhjän päälle? Jos jollain olisi kokemuksia tai tietoa, olisi mahtavaa kuulla tarkemmin.

Enemmän olisin kiinnostunut biomekaniikasta tai fysiologiasta, en niinkään pedasta, sillä haluaisin päästä opiskelemaan terveys- ja liikuntatieteitä teoreettisesti. Kuitenkin opinto-ohjaaja suositteli, että hakisin joka tapauksessa pedan puolelle ja ottaisin sieltä pätevyyden toimia myös opettajana. Lisäksi opiskelisin joko biomekaniikan tai fysiologian. Onko tässä mitään järkeä? Tavoitteena olisi ikään kuin saada opettajan pätevyys siinä sivussa, mutta suuntautuminen olisi sitten enemmän tuonne teoriapuolelle. Pidentääkö tällainen suunnitelma opiskeluajan kohtuuttomaksi? Opettajapätevyys olisi hyödyllinen, sillä ainakin työmahdollisuudet olisivat sitten monipuolisemmat ja ei jäisi tyhjän päälle.

Tiedonjano on ääretön ja olisin kiitollinen, jos joku pystyisi valaisemaan edes osaa näistä kysymyksistä. Tietää sitten paremmin, että mitä odottaa, eikä tule pettymyksiä. Ois ikävää, jos haluttu opiskelupaikka ei sitten lopulta vastaisikaan omia päämääriä ollenkaan. Ja ennen kaikkea haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia opiskelusta ja kaikesta siihen liittyvästä.
 
Suositus: hae molempiin, ainahan sitä voi sit vaihtaa myöhemmin. Kun kerran on yliopistossa sisällä, niin opinnot on aika vapaita. Biomekaniikkaan on ollut aina helpompi päästä kuin fysiologiaan. Noissakin osa joskus vaihtaa pääainetta. Meidän laitoksella saattaa tulla opintouudistus, jonka jälkeen ei ole niin merkitystä minkä pääaineen valitsee pääsykokeissa...no, nykyäänkin samat pääsykokeet käytännössä minne sitten liikunnalla hakeekin...

Tässä liikunnan ainejärjestön kotisivut:

Tästähän tosin on poikkeuksena liikunnan yhteiskuntatieteiden koulutus, jossa toisen vaiheet valintakokeet poikkeavat liikuntapedagogiikan tai liikuntabiologian aineryhmän vastaavista. Liikunnan yhteiskuntatieteissä toisessa vaiheessa ei ole lainkaan liikuntakokeita, vaan ainoastaan kirjallinen koe, johon luettava kirjallisuuskin poikkeaa noiden kahden muun valintakohteen valintakoekirjallisuudesta.

Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnan opiskelijalla on aineopintotasoinen sivuaineoikeus kaikkiin tiedekunnan oppiaineisiin liikuntapedagogiikkaa lukuunottamatta. Liikunnan yhteiskuntatieteisiin valittu voi siis halutessaan opiskella aineopinnot myös liikuntabiologisessa aineessa.

Pääaineesta riippumatta voi suorittaa yleisen pedagogisen kelpoisuuden tuottavat opinnot (= kasvatustiedettä, 60 op). Liikunnan opettajaksi haluavien kannattaa kuitenkin muistaa, että aineenopettajan kelpoisuus edellyttää myös opetettavan aineen opintoja (yleensä vähintään aineopinnot). Liikunnan opettajaksi ei siis voi pätevöityä ilman opinto-oikeutta liikuntapedagogiikkaan (tai erityiseen liikunnan sivuainekokonaisuuteen).
 
Ei nyt enää oikeen tälle vuodelle kerkeekkään,lähinnä aattelin tulevien hakujen varalle.Pääsis vähä hajulle mistä on kyse.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom