Liikenneministeri Huovinen kaavailee rangaistusta kypärättä pyöräileville

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matonen
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic: Voisi olla mielenkiintoisen näköstä kun jannut lähtee baarikierroksilta kotia kohti ajelemaan pyörällä kypärä päässä, ja muutenkin varsinkin kesäisin aika moni käyttää pyörää kun menee istumaan iltaa terasseille sun muihin paikkoihin niin mahtaa olla kätevä kuletella sitä kypärää mukana
 
Handsfreehän on hyvin helppo, en ymmärrä mitä säätämistä siihen liittyy. Toki on käyttäjäkohtaista ja mallista riippuvaista.

Yli puolet kuljettajista luulevat olevansa keskivertoa parempia, sanottiin autokoulussa. Pätee ilmeisesti polkupyöriinkin. Ei minulle satu koskaan mitään, ne ovat muita jotka törppöilevät ja kuolevat ja tappavat jne.
 
Jos tuollainen laki menee läpi niin kai sitä sitten on noudatettava ja käytettävä kypärää. Ei tosta nyt kannata pelihousujaan repiä. Kyllähän se varmaan alussa vituttaa mutta se menee ohi 2-7 vuodessa, siis vitutus.
 
onhan toi hands free pakko ihan yhtälailla naurettava ku tämä kypärä pakkokin..
lähdet autolla käymään kaupassa niin eikun hands free korvaan ja johtoja piiloon , JOS vaikka sattuis et joku soittais.. todella typerää!
ymmärrän että paljon ajavilla voi olla hyödyllinen mutta että pakolliseks seki piti tehdä niin... huh huh :curs:

sama kypärä pakossa että pyöräily on ollu lapsesta asti sellasta vaivatonta ja nopeeta paikasta a paikkaan b kulkemista.. nyt pitäis alkaa raahaamaan kypärää mukana.. seuraavaks tulee varmaan valjaat ja jarruvarjo.. !?!? :evil:
ja jeesustelijat :david: jotka sanoo et tietysti kaikilla pitää olla kypärä päässä niin vittu yhtälailla sitä kaatuu kävellessä.. ja ainaki suojatietä ylittäessä pitäis olla kypärä..on sit kävellen tai pyöräillessä..!!
harvoin sillä pyörällä kuitenkaan itse kaatuu ja pään satuttaa..vaan jos auto ajaa päälle.. eli ihan sama ku kävellessä!! ja kai te jeesustelijat käytätte kypärää nukkuessa???? sängystäki voi tippua...

kyllä tuntuu olevan suomen maassa asiat hyvin kun on aikaa tällasia lakeja tehdä.. :wall:
 
jarmot sanoi:
Itse en näe tässä asiassa mitään eroa autojen turvavöiden käyttöpakkoon. Sehän on ollut jo pitkään, eikä kukaan siitä valita.
Etkö tosiaan näe? Ainakin omalla kohdallani on niin että en tiedä ketään kuka olisi polkupyörällä ittensä kolhinut sillai että kypärästä olisi ollut hyötyä, enkä suoraansanoen ole kuullut edes puhuttavan moisesta tapauksesta. Turvavyön hyödyllisyydestä kun taas voin puhua jo omalla ja jokusen kaverinikin kohdalla...
 
Lisää ot: Luin kalevasta, että hands-freepakko on aiheuttanut lieveilmiöitä ja esmes naiset puhuvat autossa entistä enemmän :D 25% ei noudata hands-freepakkoa. Jotenki tuntuu että turpiin tuli. lol apua

Ite pyöräilen tosi vähän ja sitten ku pyöräilen, en todellakaan oo raahaamassa reppua mukana, johon saa jemmata kypärän. Jotain rajaa halloo. Pyörässä olevassa valossa on sentään jotain tolkkua. Meinas nimittäin 1 hullu ajaa alle ku en nähny silmäkulmasta pyörää (pimeällä), jossa ei ollu valoa eikä edes heijastimia. Ei kuiteskaan jääny mutta säikäytti aika pirusti. On aivan eri asia halkaista oma kallo ja ajaa pimeänä vaikkaa vastaan tulevaan pyöräiliään ja halkaista kummankin kallot. Kypärän käyttämättä jättö OMASSA PÄÄSSÄ ei ole vastuutonta, mutta vaikka jarrujen tai valon puuttuminen on.

Ainakin omassa kaveripiirissä apaut puolet pyöristä on IMO vaarallisia. Jarruja saa puristää rystyset vihreinä, että pyörä jarruttais (ajettu palat liian loppuun) ja nyt jeesustellaan kypärästä.
 
Jos nyt lähdetään siitä, että ensin laitetaan eläkeläisille pakolliseksi lonkkaturvatyyny. Niitä lonkkia paukkuu varmaan enemmän kuin pyöräilijöiden nuppeja. Sen jälkeen voitaisiin kieltää kodit. Kotiinsa on moni kuollut. Taitaa olla niitä suosituimpia kuolemispaikkoja.

Ja miettikää sitä, kun Keijo 20v lähtee kävellen baarista kotiin 5km päähän, mutta kesken matkan tuleekin väsy. Keijo päättääkin sitten rehellisesti varastaa polkupyörän, mutta mitenkäs sitten suu pannaan kun ei olekaan kypärää? Poliisit vielä pysäyttää kypärättömyyden takia, ja samalla tarkastaa polkupyörän rekisterinumeron ja huomaa ettei pyörä ole Keijon. Keijo saa 20 raipaniskua kypärättä ajosta ja polkupyörän varastamisesta yhden lisää. Samalla pyörän oikea omistaja saa sakot, koska polkupyörä on katsastamaton. Jos Keijolla olisi ollut kypärä, ei keijoa olisi pysäytetty, ja kaikki olisi hyvin.
 
Jåå ja saldona on 10 raipaniskua jos luovuttaa pyöränsä kypärättä ajavalle.
 
ehec sanoi:
Etkö tosiaan näe? Ainakin omalla kohdallani on niin että en tiedä ketään kuka olisi polkupyörällä ittensä kolhinut sillai että kypärästä olisi ollut hyötyä, enkä suoraansanoen ole kuullut edes puhuttavan moisesta tapauksesta. Turvavyön hyödyllisyydestä kun taas voin puhua jo omalla ja jokusen kaverinikin kohdalla...

Entinen naapurini kuoli kaaduttuaan kypärättömänä fillaroijana. Kaipaamaan jäivät vaimo ja vähän alle kaksivuotias tytär.


Pelles sanoi:
ja jeesustelijat jotka sanoo et tietysti kaikilla pitää olla kypärä päässä niin vittu yhtälailla sitä kaatuu kävellessä.. ja ainaki suojatietä ylittäessä pitäis olla kypärä..on sit kävellen tai pyöräillessä..!!
harvoin sillä pyörällä kuitenkaan itse kaatuu ja pään satuttaa..vaan jos auto ajaa päälle.. eli ihan sama ku kävellessä!!

Niin, siinähän ovat aivan yhtä suuret voimat kyseessä, kun a) 40km/h vauhdista vetäisee turpa edellä asvalttiin/autonkylkeen/tolppaan/aavikkodingoon ja b) kaatuu kävellessään.

Harvoin sitä kuitenkaan polkupyörässä jarrutusmatkat riittävät tuollaisissa nopeuksissa, mikäli äkkijarrutuksen paikka tulee. Kävellessä on melkoisen helppo muuttaa suuntaa tai vaikka hypätä alta pois.
 
Kuminaama sanoi:
Alkaa vituttaa tämmöne hyysääminen, eikö ne voi hoitaa niitä todellisia ongelmia.
Ei ne on liian vaikeita tyhmille politiikoille ratkaistaviksi.
Hyssälä hyysää ja Huovila huopaa.
Vieläköhän moni äänestää naisia eduskuntaan ensi vuonna?
Voihan vanhemmat ostaa edelleen pyöräilykypärän lapsilleen mikä tässä on ongelma?Taas vakuutusyhtiöt hyötyy henkivakuutuksissa,koska hinnat pysyy samoina ja ei tarvitse korvauksia maksaa.
Vanha muistelee,kun mopolla tuli ajeltua ilman kypärää (laillisesti) ja onneksi ei mitään sattunu.Nyt on pelit isompia ja kypärä ilman muuta päässä.
Seuraavana tulee kypäräpakko kävelijöille ja jääkiekkovarusteet päälle.
Ollaan kuin keskiajan ritarit turnauksessa...:D
Suomi on palaamassa keskiajalle kohta ei selviä enään pelkillä sakoilla.
Yksilövapaudet kunniaan:piis:
 
ehec sanoi:
Etkö tosiaan näe? Ainakin omalla kohdallani on niin että en tiedä ketään kuka olisi polkupyörällä ittensä kolhinut sillai että kypärästä olisi ollut hyötyä, enkä suoraansanoen ole kuullut edes puhuttavan moisesta tapauksesta. Turvavyön hyödyllisyydestä kun taas voin puhua jo omalla ja jokusen kaverinikin kohdalla...

Jaa, tässä on yksi päänsä kolhija, joka kahden sairaalareissun jälkeen alkoi käyttää kypärää pyöräilessä. Itselle ei käyny pahasti, mutta kypärä olisi auttanut joka tapauksessa. Toinen tapaus taas on tuttavani, jonka päälle auto ajoi. Hän pyöräili tien sivussa ihan liikennesääntöjen mukaisesti. Tässä tapauksessa kypärä pelasti tän tyypin hengen, mutta tie vei teho-osastolle silti. Turha kapistus vai ei, sen jokainen päättää itse, mutta itse en pyöräile ilman kypärää. Eikä sen kuljettaminenkaan ole hankalaa.. kauppareissuilla se on päässä ja luentosalien väliä ravatessa kiinnitettynä reppuun... Jos reppua jaksaa raahata niin kyllä siinä yksi kypäräkin menee.... Mutta varsinaiseen aiheeseen. En minäkään kannata kypärättä pyöräilystä rangaistavaa, kyllä jokainen yksilö voi harkita itse kuinka paljon omaa elämäänsä arvostaa. Lapset ovat sitten asia erikseen, niillä pitäisi olla kypäräpakko ja vanhemmille rapsut jos ei kypärä ole päässä. Lasten ei voi olettaa käyttävän omaa harkintaa tässä asiassa...

edit:kirjoitusvirhettä....
 
wippe sanoi:
Jaa, tässä on yksi päänsä kolhija, joka kahden sairaalareissun jälkeen alkoi käyttää kypärää pyöräilessä. Itselle ei käyny pahasti, mutta kypärä olisi auttanut joka tapauksessa. Toinen tapaus taas on tuttavani, jonka päälle auto ajoi. Hän pyöräili tien sivussa ihan liikensääntöjen mukaisesti. Tässä tapauksessa kypärä pelasti tän tyypin hengen, mutta tie vei teho-osastolle silti....
No vissiin sitten jotkin sitä kuuppaansa kolhii, enkä uskonutkaan ettei kolhisi, mutta oma käsitys (ei pakosti vastaa oikee tilannetta) on sellainen että ihan tuskaisen harvinaista se on siihen kypäränpidosta aiheutuvaan ahdistukseen nähden.

Toho sun tuttavatapaukseen... kyllähän se auto voi ajaa päälle iha yhtä hyvin vaikka kävelisit tien sivussa. Mun mielestä vaan se potan pito fillaroidessa on ylivarovaista nysväilyä, mut se on vain mun mielipide, jokainen sitä pitäkööt jos siltä tuntuu. Ja kyllä itsekin omille lapsilleni tulevaisuudessa aion opettaa että potta päähän, sit siinä iässä kun osaavat ajatella omilla aivoilla ni saavat jättää kypärän pois jos siltä tuntuu.

Olkoot tämä viimonen postini thän trediin, mielipiteeni varmaan esille tuli jo. tsup.
 
ehec sanoi:
Toho sun tuttavatapaukseen... kyllähän se auto voi ajaa päälle iha yhtä hyvin vaikka kävelisit tien sivussa.

Se on aivan totta, mutta siitähän tässä ei ole kyse. Mielestäni pyöräilijä ja jalankulkija eivät ole aivan täysin verrattavissa liikenteessä aiheutuvien vammojen perusteella. Pyöräilijöillä yleisin kuolinsyy on päävamma, joka olisi hyvinkin usein estettävissä kypärällä (olen kuullut lukuina 9/10 kuolemasta olisi estettävissä kypärän käytöllä). Jos nyt terveellä järjellä ajatellaan (ja minä nojaan kahteen kolariini) niin pyöräilijä kolhii sen päänsä joko autoon tai maahan jonkinlaisen ilmalennon jälkeen. Ja itsellä ainakin pää oli se ainut kohta minkä loukkasin. Autohan osuu siihen pyörään eikä varsinaisesti pyöräilijään, kun jalankulkijan tapauksessa auto luultavasti osuu siihen jalankulkijaan... Jalankulkijoiden yleisimmistä vammatyypeistä ei ole tietoa, mutta joka tapauksessa pyöräilijä ajaa paljon nopeammin kuin jalankulkija jolloin törmäyskin ihan mihin tahansa on rajumpi. Luulen, että tämä on se ajatusmalli miksi kypäröitä suositellaan...
 
Siitähän ei ole kenellekkään muulle haittaa/vaaraa kuin itselle jos ajaa ilman kypärää. Kai nyt ihminen saa tehdä mitä lystää jos siitä ei koidu harmia muille ihmisille. Olisi hienoa jos yksilön omaa järkeä ja itsesuojeluvaistoa kunnioitettaisiin, eikä ehdotusta hyväksyttäisi.
 
Asuin kerrostalossa Pirkkalassa. Talon takaa pyöräkellarista polkupyörä, ha sateenjälkeistä jyrkkää hiekkamäkeä alaspäin epäkuntoisella polkupyörällä. Sellainen kolmivaihteinen jalkajarrullinen vehje, jossa sileät renkaat. Sanomattakin selvää että paska kombo. Ilman kypärää. Mäkeen pari polkaisua.. Mäessä kasvaa lehtipuuta niin että juurelle ei näe ylhäältä.

Siellä tienpäässä oli punainen Nissan, nainen ratissa veivaamassa. Oli hakemassa kakaroitaan ja nyt autollaan paikassa jossa en ole ennen nähnyt autoja.. 10m jarrutusmatka vauhdin juurikaan hidastumatta takaoveen. Pyörä teki pienen lommon kylkeen, sarvi rikkoi ikkunan ja minä menin katon kautta ylitse toiselle puolelle.

Fiuge oli rullalla ja auton korjaus meni kotivakuutuksen piikkiin. Se ei ollut naisen vika, sillä taloyhtiön mukaan kyseisessä paikassa sai veivata autoa, vaikka se estikin tilapäisesti kävelytien käytön. Minulle ei käynyt mitään muuta kuin aristavia paikkoja.

Toki, siinä 10m olisi ehtinyt vaikka mitä esim. kaatumaan hallitusti tai hyppäämään, mutta minulla oli liian kova vauhti etten kerennyt oikein edes tajuamaan mitä oli tapahtumassa. Varsinkin kun reitti oli ennestään tuttu ja ns turvallinen, niin mitäs siinä kyttäämään akkojen nissaneita. Nainen oli muutenkin hauska täti. Oli tosi kiinnostunut voinnistani alkuun, mutta sitten kun näki auton ja isännöitsijä vielä sanoi minun olevan syypää, niin jo vaihtui ääni kellossa :D

Se oli kuitenkin avartava kokemus. Nyt minulla on kiva hybridi ja potta. Ehkä kyse on siitä että sattuuko itselle koskaan mitään.
 
tomimies sanoi:
Siitähän ei ole kenellekkään muulle haittaa/vaaraa kuin itselle jos ajaa ilman kypärää. Kai nyt ihminen saa tehdä mitä lystää jos siitä ei koidu harmia muille ihmisille. Olisi hienoa jos yksilön omaa järkeä ja itsesuojeluvaistoa kunnioitettaisiin, eikä ehdotusta hyväksyttäisi.
Totta. En nyt tällä postilla yritä sanoa, että jokaisen pitäisi käyttää kypärää, jos se ei miellytä, mutta kypärää käyttävän ihmisen päälle on huomattavasti miellyttävämpi ajaa autolla, kuin kypärättömän. Kypärällinen ei välttämättä kuole, joten ei jää niin paha mieli. Noin kärjistetysti sanottuna.
 
ehec sanoi:
No vissiin sitten jotkin sitä kuuppaansa kolhii, enkä uskonutkaan ettei kolhisi, mutta oma käsitys (ei pakosti vastaa oikee tilannetta) on sellainen että ihan tuskaisen harvinaista se on siihen kypäränpidosta aiheutuvaan ahdistukseen nähden.

Suomessa kuolee vuosittain n.60-70 polkupyöräilijää liikenneonnettomuuksissa. Polkupyöräkypärän käytön on todettu vähentävän näitä kuolemantapauksia keskimäärin 2/3:lla. Vakavien aivovammojen syntyä kypärä ehkäisee mitä luultavasti samalla todennäköisyydellä, joskaan tästä minulla ei ole tietoa.
 
No se kypärä on helppo jättää siihen pyörään kiinni, kun pujottaa kypärän hihnan lukon väliin, jos sitä ei jaksa kantaa. Siinähän se pysyy, jos lukko vaan pysyy kiinni.

En ole vielä hankkinut kypärää mutta aikeissa on hankkia sellainen.
Joskus kersana oli kypärä mutta se kävi pieneksi.

Ajan kumminkin pyörällä kesät talvet niin parempihan se olisi olla kypärä päässä.
 
Itse sellainen kymmenisen vuotta sitten vietin mukavan kesäisen iltapäivän toisessa kaupunginosassa terassilla ja huonojen liikenneyhteyksien vuoksi tietysti fillarilla olin liikkeellä. Reippaasti kännissä lähdin ajelemaan takaisin ja eipä pitkälle päästy kun jo oltiin turvallaan. Onneksi olin niin idiootti, että pidin kypärää päässä. Huonolla hapella olisi kallo ollut ilman kypärää...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom