Liikenneministeri Huovinen kaavailee rangaistusta kypärättä pyöräileville

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matonen
  • Aloitettu Aloitettu
Willie sanoi:
Suomessa kuolee vuosittain n.60-70 polkupyöräilijää liikenneonnettomuuksissa. Polkupyöräkypärän käytön on todettu vähentävän näitä kuolemantapauksia keskimäärin 2/3:lla. Vakavien aivovammojen syntyä kypärä ehkäisee mitä luultavasti samalla todennäköisyydellä, joskaan tästä minulla ei ole tietoa.
Oho, no täytyy tunnustaa että en ois osannu kuvitella tota lukua noin suureks läheskään... ehkä se potta ois sit hyvä olla päässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän siitä ole kauaakaan, kun joku pikkutyttö hirttäyty johonkin leikkitelineeseen pyöräilykypärästään. Voitaisiin tehdä sellainen laki, että lapset eivät saisi käyttää kypärää leikkitelineiden läheisyydessä. Valvonta suoritettaisiin ratsioilla. Lain rikkomisesta lapsen vanhemmat saisivat sakkoja.

Toinen vaihtoehto olisi työllistää työttömät pitämään pyöräparkkeja pitkin kaupunkia. Näihin käteviin parkkeihin voisivat kunnon ihmiset sitten jättää pyöränsä ja tavaransa vahdittaviksi.

Joku vertasi pyräilyn vaarallisuutta kävelyn vaarallisuuteen. Kuka hullu nyt pitäisi kävelyä yhtä vaarallisen kuin pyöräilyä, saatikka sitten pyöräilyä yhtä vaarallisena kuin moottoripyöräilyä.

edit. Lisäksi kannatan isommilleen vittuilemisen muuttamista laittomaksi! Siinä on moni saanut nenäänsä.

Toi pyöräilykypäräpakko on kyllä hyvä asia. Sitten kun tietää, että ihmiset käyttävät kypärää, voin autoilijana päästellä vähän huolettomammin risteyksissä.

NaruJackson sanoi:
Toi pyöräilykypäräpakko on kyllä hyvä asia. Sitten kun tietää, että ihmiset käyttävät kypärää, voin autoilijana päästellä vähän huolettomammin risteyksissä.
Jos kaikki ajattelis noin, olis lakimuutoksen seuraukset just päinvastaset, mitä oli tarkotus :D

Mutta todellisuudessahan tuo pakko vähentäisi pyöräilyä merkittävästi. Pyöräilykypärien hinta on yksi syy. On aika turhauttavaa ostaa kypärää, jos sitä ei käyttäisi kuin pari kertaa kesässä. Toisekseen, jos menee esim. kauppareissulle, muodostuu ongelmaksi se, että joudut kantelemaan kypärää toisessa kädessä koko helvetin reissun ajan :jahas:

TommyGun sanoi:
Kiitti vitusti Holhous ja Liikenneministeri Huovinen:curs: Toivottavasti ensi vuoden vaaleissa tuo Huovinen tippuu eduskunnasta.
You wish. Jotkut torspot äänestää juuri noita sosiaalitanttoja sinne sähläämään, tuskin viisastuvat ensi vaaleihin mennessäkään.

Vai että rangaistus kypärättä pyöräileville?

Mitähän tähän asiaan nyt sanoisi? Jotain sopivaa? :wall:

ENSI VUONNA ON EDUSKUNTAVAALIT.

MUISTAKAA ÄÄNESTÄÄ.
:whip:

NaruJackson sanoi:
Eihän siitä ole kauaakaan, kun joku pikkutyttö hirttäyty johonkin leikkitelineeseen pyöräilykypärästään. Voitaisiin tehdä sellainen laki, että lapset eivät saisi käyttää kypärää leikkitelineiden läheisyydessä. Valvonta suoritettaisiin ratsioilla. Lain rikkomisesta lapsen vanhemmat saisivat sakkoja.

Mä tiedän muutaman leikkipuiston jossa on semmonen kyltti että "kypärä päässä leikkiminen kielletty". Varmaan tuosta tapauksesta lähtöisin? Nää on siis semmosia oikeita kylttejä, ei mitään itse pahville kirjotettuja.

toi tyyppi on varmaa ostanut jonkun pottatehtaan osakkeita. voi ei siis.
kohta ei saa mennä saunaan jos siellä on yli 50 astetta.

ihan sama silti mulle, käytän kännykkää autoilessa, en käytä turvavyötä läheskään aina enkä tosiaan pistä aromipesää päähäni.

jarmot sanoi:
Lähinnä kypäräpakko lisää teinien kypäränkäyttöä, mikä on yksinomaan hyvä juttu. Nykyisin ei nuori kehtaa kypärää käyttää kavereitten pilkan takia, mutta jos kaikkien on pakko käyttää, niin se on sitten helpompaa kaikille.

Tai sitten juuri toisin päin. Luultavasti molempia.

Kaikki on hauskaa niin kauan kuin siitä tulee pakollista. Mua ainakin vituttais käydä salilla jos laissa ois määrätty vähintään kolme salikertaa viikossa. Nyt sen kolme taas käy mieluusti, kun se on vapaaehtoista.

Mites sit stadissa ne pyörät jotka saa kahen € panttia vastaan. Tuleeks niihin kypärä sit messiin.. :rolleyes:

Tässä kypäräpakkoasiassa vedotaan Kanadan kypäräpakkoon vaikka Kanadassa kypärä on pakollinen "vain" Nova Scotiassa, Ontariossa ja Brittiläisessä Kolumbiassa. Kun tässä vedotaan Kanadan provinssien lainsäädäntöön, niin eikö pitäisi ottaa esille myös Kanadassa tehdyt tutkimustulokset joiden mukaan kypäräpakon jälkeen pyöräilijöiden määrä on pudonnut ~60% ja vammautumisiin sekä kuolemiin johtavien onnettomuuksien määrä pysynyt ennallaan tai joissain tapauksissa jopa noussut? Jos Suomessa tapahtuisi sama kuin Kanadassa, niin pyöräilijöiden määrä tippuisi nykyisestä reilusta kolmesta miljoonasta noin 1,2-1,3 miljoonaan ja silti kuolemaan johtavia onnettomuuksia sattuisi yli 50 vuodessa. Olisiko moisessa mitään järkeä?

Seurauksiin puuttumisen sijaan voisi puuttua syihin, eli liikennekulttuuriin ja saada autoilijat katsomaan tuleeko sieltä pyörätieltä ketään.

Ajetaan tulevaisuudessa kaikki autoilla, prätkillä ja mopolla sitä samaa 20 km/h vauhtia. Kaikilla kypärät päässä (mukaanlukien jalankulkijat), ja lisäksi isoveli valvoo kameravalvonta-autoilla, ettei kukaan vahingossakaan edes pyöräile ylinopeutta.

Vittu mitä hyysäämistä, ei jumalauta...

565.jpg

susanna.huovinen@eduskunta.fi

Varmasti kuolemantapaukset vähenisivät jos kaikki pyöräilijät käyttäisivät kypärää.
Varmasti kuolemantapaukset vähenisivät jos kaikki autoilijat käyttäisivät kypärää.

Kumpaakaan ei silti tarvitse pistää pakolliseksi.

itse olen kaatunut pyörällä/mopolla/rullaluistimilla/skeittilaudalla useampia kymmeniä kertoja kovassakin vauhdissa, enkä ole koskaan lyönyt päätäni tai edes meinannut lyödä päätäni mihinkään. Muutaman kerran olen jopa lentänyt tangon yli kovassa vauhdissa. Kypärää en ole koskaan pitänyt. En ylipäätään tykkää pitää hattuja päässä... vanne kiristää. Joku tietty sanoo että kerta se on ensimmäinenkin, mutta so not, voihan se vaikka lentokone pudota sun päälle kun ajat pyörällä...

edit.
tuohon hands free juttuun. Ruotsalais tutkimuksen mukaan handsfree laite ei paranna juuri ollenkaan keskittymistä ajon aikana. eli se on ihan sama puhuuko suoraan kännyyn vai handsfreehin, pitäis olla puhumatta ollenkaan. ja kuinka paljon se häiritsee keskittymistä että takapenkillä istuu 1-5 kännistä kaveria säätämässä?

Laffer sanoi:
Varmasti kuolemantapaukset vähenisivät jos kaikki pyöräilijät käyttäisivät kypärää.
Varmasti kuolemantapaukset vähenisivät jos kaikki autoilijat käyttäisivät kypärää.

Juuri näin. Pätee moneen muuhunkin "fiksuun" lakiin. Asiat on sinällään fiksuja (mm. käytä pyöräilykypärää), mutta helvetti aletaan rangaistuksen uhalla aikuisten ihmisten omia ratkaisuja määräämään tämän kaltaisessa asiassa, jossa on haittaa PELKÄSTÄÄN itselle. Fiksut tietysti käyttää kypärää, mutta mun mielestä tää herättää närää tän TAAS esiin tulevan holhouksen muodossa...

Tää mun skenaario täyskontrollista lähenee päivä päivältä. Mitähän seuraavaksi?

kaverin kanssa kerran juteltiin tosta hands freen käytöstä,että kun se kännykkä on kädessä niin sen puhelun koittaa lopettaa mahollisemman äkkiä,että sen puhelimen saa taas pois kädestä.mutta kun juttelee hands freehin niin sitähän höpöttää vaikka puoli tuntia,ja keskittyminen sitten on mitä on.

jaa pointti vai?no en mie tiiä oliks sitä...

Laffer sanoi:

Kävely tien yli tulisi kieltää myös. On erittäin vaarallista myös mennä jäälle, pilkkiminen ja hiihtäminen tulisi kieltää? Humalatilassa sattuu suurin osa onnettomuuksista, viina pitäisi kieltää lailla. Tai eihän tässä mitään kielletä, käytöstä tai käyttämättä jättämisestä vain sakotetaan. Sama siis edellisiin.

Onhan noita ratkaisuja. Omani on:

Lopetan pyöräilyn. Yksinkertaista. Vältyn ainakin sakoilta.

Sininenporkkana sanoi:
itse olen kaatunut pyörällä/mopolla/rullaluistimilla/skeittilaudalla useampia kymmeniä kertoja kovassakin vauhdissa, enkä ole koskaan lyönyt päätäni tai edes meinannut lyödä päätäni mihinkään. Muutaman kerran olen jopa lentänyt tangon yli kovassa vauhdissa. Kypärää en ole koskaan pitänyt.

Mielestäni sinun tilastoillasi kannattaisi jo harkita kypärän hankkimista. Tai sitten kannattaisi opetella käyttämään mainitsemiasi liikennevälineitä! Useita kymmeniä kertoja kuulostaa jo huolestuttavalta...

Yllättävän kypärävastaisia kommentteja muutenkin kautta linjan. Itsekin pyöräilen kuivan kauden duunimatkat (ennen vuoden ympäri) enkä koskaan ole myöskään kypärää käyttänyt (huolella rakennettu fleda menee sekaisin :D ), en tosin myöskään koskaan ole kaatunut.
En silti suhtaudu täysin negatiivisesti esitykseen. Jos laki tulee, ostan sen kypärän. Useille sunnuntaipyöräilijöille kypärän käyttäminen olisi kokemukseni mukaan enemmän kuin suositeltavaa.

Saisikohan näihin monesti ilmoitettuihin tilastoihin (esim. Willie) jotain lähdettä?

Ainoat itselleni vastaantulleet tilastot ovat kertoneet että nuo kypäräpakkoa puoltavat luvut on :anssi:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom