Liikenneministeri Huovinen kaavailee rangaistusta kypärättä pyöräileville

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matonen
  • Aloitettu Aloitettu
Nuo ministerit ja kansanedustajat sais kyllä viedä saunan taakse :curs:

Ei jumalauta mitä noi spedet viä keksii. Tossa jotain:

- tekijänoikeuslaki
- lisää susia Suomeen
- kypär'pakko pyöräilijöille
- oluen mainostus kielletään urheilu tapahtumissa(kohta varmaan anniskelu)
- tupakointi kielto baareissa
- 70km/h nopeusrajoitus

Kai täs saa alkaa vähitteleln miettimään ulkomaille muuttoa. Kuka vittu tämmöstä saatanan holhousta viittii kattella.

:wall:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
RidAH sanoi:
Saisikohan näihin monesti ilmoitettuihin tilastoihin (esim. Willie) jotain lähdettä?

Ainoat itselleni vastaantulleet tilastot ovat kertoneet että nuo kypäräpakkoa puoltavat luvut on :anssi:

Kertovat tilastot sitten mitä tahansa, mielestäni yksikin kypärän käyttämättä jättämisestä johtuva kuolemantapaus on liikaa. Oli sitten tilastopoikkeama tai ei.
Näin siis vaikka itse kuulun tyhmiin paljain päin pyöräileviin..
:nolo:
 
Misanthrop sanoi:
Kertovat tilastot sitten mitä tahansa, mielestäni yksikin kypärän käyttämättä jättämisestä johtuva kuolemantapaus on liikaa. Oli sitten tilastopoikkeama tai ei.

Silti se on jokaisen oma valinta. Kypärän käyttö on järkevää, siitä ei pääse mihinkään, mutta haluatko sinä elää täyskontrollissa? Eikö poliisin ennestään rajallisia resursseja voitaisi käyttää paremminkin?

En kyllä usko millään, että täällä olisi kypärän käytön vastaisia mielipiteitä. Mun mielestä tää kuvastaa enemmän sitä, että ihmiset tykkää, kun he saavat päättää omista asioistaan. Varsinkin, kun kyseessä on asia, josta on haittaa vain itselleen. Tämän "periaatepäätöksen" perusteellahan voitaisiin rangaistuksen uhalla kieltää viinan juonti ja tupakointikin. IMO tätäkin tullaan vielä jossain vaiheessa ehdottamaan...
 
Iron_Joe sanoi:
Kai täs saa alkaa vähitteleln miettimään ulkomaille muuttoa. Kuka vittu tämmöstä saatanan holhousta viittii kattella.
Koko ajan, koko ajan. En minä ainakaan tänne jää asumaan.
 
Misanthrop sanoi:
Kertovat tilastot sitten mitä tahansa, mielestäni yksikin kypärän käyttämättä jättämisestä johtuva kuolemantapaus on liikaa. Oli sitten tilastopoikkeama tai ei.

Ja kun tilastot taitavat kertoa, että jalankulkijoita kuolee ihan helvetisti enemmän päähän tulleiden osumien takia niin eikös tolla logiikalla päästä vain perustelemaan kypärää ensin jalankulkijoille?

Toinen vastaantullut mielenkiintoinen pointti on myös se, että jos oletetaan kypäräpakon vähentävän pyöräilyä, niin aivan varmasti kasvavat liikunnanpuutteesta aiheutuvat taudit ja kuolemat.

Kaikkihan muistaa ala-asteelta mitä se yksi tyyppi, jonka kaikki tiesivät olevan totaalinen anti-urheilija, sanoi kun kysyttiin harrastuksia...







"Pyöräily" :rolleyes:

Niinpä. Paikasta A paikkaan B. Joillekin se ainoa muoto liikuntaa ikinä.
 
RidAH sanoi:
Ja kun tilastot taitavat kertoa, että jalankulkijoita kuolee ihan helvetisti enemmän päähän tulleiden osumien takia niin eikös tolla logiikalla päästä vain perustelemaan kypärää ensin jalankulkijoille?

Kuoleeko jalankulkijoita enemmän PÄÄHÄN tulleiden osumien takia? Niitä kuolee vuositasolla enemmän kuin pyöräilijöitä, mutta onko kuolinsyy todellakin päähän osunut isku? Nyt niitä tilastoja sitten kehiin...

http://www.edilex.fi/content/virallistieto/he/20020103/

Hallituksen esitys sanoi:
Poliisin tietoon tulleissa tieliikenneonnettomuuksissa kuoli Suomessa 1990-luvun loppupuolella keskimäärin 55 pyöräilijää vuosittain ja loukkaantui noin 1100 pyöräilijää vuosittain. Pyöräilijöiden kuolemista noin 80 % johtuu päähän kohdistuneen iskun aiheuttamasta aivovammasta. Suurin osa pyöräilijöiden onnettomuuksista on kaatumisia. Törmäykset, joista kaksi kolmasosaa tapahtuu henkilöauton kanssa, ovat lähes aina seurauksiltaan vakavia.

Liikenneonnettomuustilastojen ulkopuolelle jää huomattava osa pyöräilyvahingoista. Tutkimusten mukaan pyöräilijöille sattuu lääkärinhoitoa vaativia loukkaantumisia noin 30 000 vuosittain. Näistä vammoista kymmenesosa vaatii sairaalahoitoa.

Pyöräilijöiden pään vammat aiheutuvat joko tiehen tai autoon iskeytymisestä. Onnettomuuksissa kypärä suojaa tehokkaasti pyöräilijää pää- ja aivovammoilta, mikä on osoitettu useilla eri maissa tehdyllä tutkimuksilla. Suomessa tehdyssä tutkimuksessa on arvioitu, että noin puolet pyöräilijöiden kuolemista voitaisiin estää, jos kaikki pyöräilijät käyttäisivät kypärää (Olkkonen 1993).
 
Myth sanoi:
Silti se on jokaisen oma valinta. Kypärän käyttö on järkevää, siitä ei pääse mihinkään, mutta haluatko sinä elää täyskontrollissa? Eikö poliisin ennestään rajallisia resursseja voitaisi käyttää paremminkin?

En koe, että täyskontrolli toteutuisi siinä vaiheessa kun polkupyöräkypärän käyttö tehtäisiin pakolliseksi.
Omasta valinnasta on toki kysymys, mutta niinhän on jo nyt monen muunkin lakiin säädetyn asian osalta: turvavyön ja handsfreen käyttö tai punaisen valon ja nopeusrajoitusten noudattaminen.
En usko satunnaisten "pyöräratsioiden" suuresti poliisin voimavaroja vähentävän. Harvemmin virkavalta nykyiselläänkään NIMENOMAAN kännykän käyttöä liikenteessä valvoo.

Jalankulkijoita varmasti kuolee päähän kohdistuneiden iskujen johdosta enemmän kuin pyöräilijöitä. Jalankulkijoita kuolee myös muista syistä enemmän kuin pyöräilijöitä, koska jalankulkijoita on enemmän kuin pyöräilijöitä... ;)

Edit: Hyvä Wippe!
 
wippe sanoi:
Kuoleeko jalankulkijoita enemmän PÄÄHÄN tulleiden osumien takia? Niitä kuolee vuositasolla enemmän kuin pyöräilijöitä, mutta onko kuolinsyy todellakin päähän osunut isku? Nyt niitä tilastoja sitten kehiin...

http://www.edilex.fi/content/virallistieto/he/20020103/

http://www.ucolick.org/~de/AltTrans/helmbite.html

Kohtaa Fatalities due to head injury according to road user group, England and Wales, 1987 to 1991

Jos datan periodit tai maat on jonkin mielestä jostain syystä epäkelpoa niin sille en voi mitään.

Muutenkin mielenkiintoista infoa ko. sivulla.

Voisin hyvin kuvitella että tässä on aihe, jossa on mahdollisuuksia tilastolliselle vääristelylle vaikka kuinka paljon. Esim. tuo 80% on sen verran korkea muualla esitettyihin lukuihin verrattuna, jotta mieleen tulee, että siinä on saatettu luokitella aivovamman saaneet siihen myös kuolleiksi riippumatta muista kuolettavista vammoista riippumatta. Kyllähän se aivovamma siitä osumasta tulee, mutta vitut sillä kypärän tuoman turvallisuuden kanssa on mitään tekemistä jos heti osuman jälkeen on niskat nurin.

Tuo kuolemien ehkäisyprosentti taas on sellaista mutua, että prosentteja saa varmaan inssattua välillä 5-85.

Uskottavampaa IMO on:

A twenty-three year plot of bike and ped fatalities in Canada shows no sudden dip in cyclist fatalities during the years when bike helmets were becoming popular, nor when they were mandated. The cyclist fatality rate shows the same slowly declining trend as the ped fatality rate, probably due to "programs aimed at motorist behavior" as the OCBC suggests. A similar graph for the US shows the same pattern.

http://www.ucolick.org/~de/AltTrans/helmeffect.html
 
RidAH sanoi:
http://www.ucolick.org/~de/AltTrans/helmbite.html

Kohtaa Fatalities due to head injury according to road user group, England and Wales, 1987 to 1991

Jos datan periodit tai maat on jonkin mielestä jostain syystä epäkelpoa niin sille en voi mitään.

Muutenkin mielenkiintoista infoa ko. sivulla.

Voisin hyvin kuvitella että tässä on aihe, jossa on mahdollisuuksia tilastolliselle vääristelylle vaikka kuinka paljon. Esim. tuo 80% on sen verran korkea muualla esitettyihin lukuihin verrattuna, jotta mieleen tulee, että siinä on saatettu luokitella aivovamman saaneet siihen myös kuolleiksi riippumatta muista kuolettavista vammoista riippumatta. Kyllähän se aivovamma siitä osumasta tulee, mutta vitut sillä kypärän tuoman turvallisuuden kanssa on mitään tekemistä jos heti osuman jälkeen on niskat nurin.

No, tuolla sivustolla todettiin että 71,2 % pyöräilijöiden kuolemista johtui päähän osuneesta iskusta... Data on aika vanhaa, en osaa sanoa minkä verran Briteissä on pyöräilty tuolloin, mikä olisi hyvä tietää jos vertaa tuota lukua esim. aikaisemmin esillä olleeseen 80%:iin. Minkähän takia muuten motoristeilla on kypärät kun tuon taulukon mukaan päävammoista johtuvia kuolemia on vain 44,8%???

edit:tuon sivuston pitäjällä taitaa olla "oma lehmä ojassa" :)
 
Misanthrop sanoi:
En koe, että täyskontrolli toteutuisi siinä vaiheessa kun polkupyöräkypärän käyttö tehtäisiin pakolliseksi.
Omasta valinnasta on toki kysymys, mutta niinhän on jo nyt monen muunkin lakiin säädetyn asian osalta: turvavyön ja handsfreen käyttö tai punaisen valon ja nopeusrajoitusten noudattaminen.
En usko satunnaisten "pyöräratsioiden" suuresti poliisin voimavaroja vähentävän. Harvemmin virkavalta nykyiselläänkään NIMENOMAAN kännykän käyttöä liikenteessä valvoo.

Mutta mihin tässä loppujen lopuksi päädytään. Kuten sanoit, monien asioiden kohdalla tätä samaa kaavaa on jo käytetty. Mihin vedetään se raja mitä kontrolloidaan ja mitä ei. Joka vuosi tulee pari uutta juttua, jota aletaan sakon uhalla valvomaan. Miten tämäkin yhteiskunta onkaan selvinnyt nämä vuodet ilman polkupyöräkypärän käyttöpakkoa?

Muista minun sanat täyskontrollista, kun vuonna 2054 on Minority Reportin kaltainen maailma valloillaan :D
 
wippe sanoi:
No, tuolla sivustolla todettiin että 71,2 % pyöräilijöiden kuolemista johtui päähän osuneesta iskusta... Data on aika vanhaa, en osaa sanoa minkä verran Briteissä on pyöräilty tuolloin, mikä olisi hyvä tietää jos vertaa tuota lukua esim. aikaisemmin esillä olleeseen 80%:iin. Minkähän takia muuten motoristeilla on kypärät kun tuon taulukon mukaan päävammoista johtuvia kuolemia on vain 44,8%???

edit:tuon sivuston pitäjällä taitaa olla "oma lehmä ojassa" :)

Jätit sitten kommentoimatta tilastollisesti kaikken vakuuttavimman osuuden... Vuosikohtaiset tilastothan on usein mitä on. Aikasarjat taas oikeasti paljastavat todellisuuden. Jos kypärien määrän lisääntyminen ei ole muuttanut 23 vuoden aikana kuolleisuutta jalankulkijoihin suhteutettuna niin tuosta voi kaikki vetää omat johtopäätöksensä. Se mikä tuon kuolleisuuden niin jalankulkijoilla kuin pyöräilijöilläkin aiheuttaa on aika itsestäänselvää.

Miksi siis säädetään taas täysin perseestä olevaa lakia, joka puuttuu seurauksiin, eikä syihin? Pyöräilyä pitäisi kannustaa ja autoilua rajoittaa. Nyt autoille ei tehdä juuri mitään ja pyöräilyä, noh, ei ainakaan millään tapaa kannusteta. Tässä mennään taas niin päin persettä, että ei mitään rajaa.

Motoristien kypärät on varmaan hyödyllisimpiä siinä, että jos mällistä hengissä selivtään, niin elämänlaatu on hieman korkeampi kuin ilman kypärää naama pitkin asfalttia kyntäneillä... No en tiedä. Jäänyt rotten.comista vaan "mukavia" kuvia mieleen :urjo:

Prätkällä nopeudet on kuitenkin yleensä sellaisia, että pään lisäksi osuman yhteydessä periksi antavien ruumiinosien lista kasvaa aika nätisti. Paksumman kypärän kanssa tuo tietysti tarkoittaa, että kuolettavien vammojen tilastollinen jakauma kropassa on paljon laajempi.

Jos kyseenalaistaa saitin tietoja, niin voisi kyllä hieman perustella. Tuolla on aika hyvin ilmotettu ja linkitetty lähdemateriaalia, joten tyhjät kommentit saitin tekijöiden motiiveista on turhia. Vaikka olis smiley perässä... :)
 
Myth sanoi:
Mutta mihin tässä loppujen lopuksi päädytään. Kuten sanoit, monien asioiden kohdalla tätä samaa kaavaa on jo käytetty. Mihin vedetään se raja mitä kontrolloidaan ja mitä ei. Joka vuosi tulee pari uutta juttua, jota aletaan sakon uhalla valvomaan. Miten tämäkin yhteiskunta onkaan selvinnyt nämä vuodet ilman polkupyöräkypärän käyttöpakkoa?
Muista minun sanat täyskontrollista, kun vuonna 2054 on Minority Reportin kaltainen maailma valloillaan :D
Näin sinä tulee käymään,kun valtaapitävät alkavat terrorismipelossaan
kontrolloimaan kaikkea mikä liikkuu.
Onneks 2054 ollaan 88v joten tuskin jaksan liikkua rullatuolista mihinkään,mutta silti päätä koristaa komea punainen kypärä.:D
 
Misanthrop sanoi:
Mielestäni sinun tilastoillasi kannattaisi jo harkita kypärän hankkimista. Tai sitten kannattaisi opetella käyttämään mainitsemiasi liikennevälineitä! Useita kymmeniä kertoja kuulostaa jo huolestuttavalta...


niinpä, mutta se pitää suhteuttaa siihen kuinka paljon ajaa, olen koko elämäni ajanut pyörällä kouluun/töihin kylmimpiä talvipäiviä lukuun ottamatta ja matka on ollut yleensä useampia kilometrejä. Rullaluistimilla/luistimilla tulee kaaduttua JOKA kerta kun yleensä kun olen ne jalassa niin silloin pelataan jotain. En siis toki pyörällä ole kaatunut 50:tä kertaa... Joitakin pieniä naarmuja ja ruhjeita lukuun ottamatta en ole koskaan myöskään loukannut itseäni millään tavalla. Pitää osata kaatua oikein.

Siis summa summaarun en yleensä kaadu omasta virheestä vaan jostain muusta syystä, esim viimeksi auto meinasi ajaa päälle oli pakko heittäytyä muualle ja virhe ei ollut minun vaan autoilijan joka ajoi liikennesääntöjä vastaan.
 
Teksti-tv:n uutisissa sanotaan, että kypäräpakkoa ei tule.
Myöskään nopeusrajoitus ei laske seitsämäänkymppiin, ja promillerajat pysyvät entisessä.
Oikeusministeri Luhtanen oli vastustanut liikenneministeri Huovisen hankkeita.

Minua ainakin helpottaa henkisesti tämä päätös.
 
Joo, akuutti ahdistus helpottaa mutta selvästi on yhteiskunta menossa kieltojen ja holhousten suuntaan. Päättäjillä ei tunnu olevan homma hanskassa ja kaikki on menossa päin persettä ja Arkadianmäellä vaan näperrellään kaiken typerän kimpussa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom