Liikenneministeri Huovinen kaavailee rangaistusta kypärättä pyöräileville

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matonen
  • Aloitettu Aloitettu
Säädeltiinpä kypäränkäyttöä lailla tai ei, sitä tulevat käyttämään laista riippumatta aina ne yksilöt, joiden mielestä oma pääkoppa sisältää jotain suojaamisen arvoista.
Valinnanvapautta kannatan minäkin. Holhota toki voidaan yhteisen varainkäytön nimissä, mutta yksilön olisi kyettävä vapautumaan holhouksen asettamista velvoitteista niin halutessaan - samalla hän toki luopuu tietyistä oikeuksistaan. Pyöräilykypärän käyttö vähentää kuolleisuutta ja vakavia aivovammoja pyörä noin kahdella kolmanneksella, joten kypärättä pyöräilevät voitaisiin sakkojen sijasta velvoittaa maksamaan 2/3 hoitokustannuksistaan mahdollisissa onnettomuustapauksissa. Luonnollisesti riskiä tulisi voida siirtää myös vakuutusyhtiön harteille.

DayOne sanoi:
Eikö olisi järkevämpää kansantaloudellisesti pakottaa rannesuojat sekä tsyndit? Nämä on varmaan niitä yleisimpiä vammoja... ja jos halutaan estää vakavat loukkaantumiset, niin kielletään pyörät kokonaan sitten.

Pyöräilyonnettomuuksien kansantaloudelle aiheuttamista kustannuksista suurin osa syntyy juuri vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavista aivovammoista(ei ihQ-daa). Vaikka ranne ja nilkkavammoja esiintyykin määrällisesti huomattavasti enemmän, ovat niiden hoitokustannukset myös tuntuvasti pienemmät.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pecman sanoi:
Tätä ei voi enää mitenkään muuten selittää, kuin että Huovisella on Karpelan kanssa vedonlyönti menossa siitä, kumpi pystyy tekemään enemmän älyttömiä ehdotuksia ministerikaudellaan. :zzzz:

No niinpä. Luulisi noilla olevan hieman parempaakin tekemistä tuolla hallituksessa.

edit: siis onhan se kypärä kiva asia, mutta on täysin älytöntä tehdä kypärättä pyöräilystä rangaistava teko.

Kuinkahan moni teistä ei käytä kypärää kun se ei näytä vittu makeelta
ja käsi nousee sieltä luokan perältä.ehec:kkö se siellä viittailee :D

ehec sanoi:
Miksi sinä et pidä kypärää vaikka autoillessa? Rallikuskitki pitää, ja varmasti lisää turvallisuutta... pelkäätkö että ei näytä vittu makeelta? ...tai mistä mää tiedän, voithan sää pitääkki kypärää vaikka joka tilanteessa.
Edit: ai, sulle ei kypärä mahdukkaan...

Käyttäisin jos ajaisin kahtasataa pikkusilla hiekkateillä.

D sanoi:
Kuinkahan moni teistä ei käytä kypärää kun se ei näytä vittu makeelta

Ihan hyviltä ne näyttää nykyään, siinä vaan katoo pyöräilyn vaivattomuus jos joka paikkaam pitää kypärää kanniskella.
Jos ajelis pitkiä matkoja vois käyttääkin kypärää, mutta ei sitä parin minuutin kioskilla käynneillä viitsi päähän pistää.

wouu mikä ehdotus. Mun pyöräilyt on kyllä niin vähissä eipä tuo liiemmin haittaa. Koskeekohan myös kuntopyöriä, sitten voisin jo valittaa. Eiköhän sitä seuraavaks pistetä polkupyörät rekisteriin ja joka fillarille pakollinen liikennevakuutus ja kypäränkäyttäjät saa enemmän bonuksia. Tai emt, aika heikkolta vaikuttaa silti.

Joo kieltäkää vielä julkisilla paikoilla humalassa olo ja pistäkää kävelykadulle 10km/h nopeusrajoitus :david: Kaljaakaan ei saa ku sitä eniten tarvis. Ketä tommonen oikeesti hyödyttää?

Eikö tälle holhoamiselle tuu loppua? Hands-free paskaa en ymmärrä myöskään ja ite sain kortin vasta lain tulon jälkeen. Ihan vaivattomasti oon lörpötelly..
Pikavalinta 4 ja luuri korvalle. Joku biisin vaihtaminen nykyajan 6cd vaihtajamankasta on aivan eri luokkaa. Radiota ei vaan kovin äkkiä autosta voi kieltää :david:

Oikeesti miks ihmisten ei voi antaa ajatella itse? Itse tiedostan vaarat ja esmes merellä veneillessäni käytän pelastusliivejä. Järvellä soudellessa en varmasti :D Onko se joku oikea linjaus, että terve järki korvataan määräyksillä ja säädöksillä? Vittuperkeleen saatana. SDP haisee.

Jos joku on niin tauno, ettei osaa ajaa autolla ja pitää kättä korvalla nii saa sitä hands-freetä käyttää. Jos joku päättää ajaa pyörällä 40km/h kaupungissa ja mäjähtää kuula edellä katuun niin aivan oma häpeänsä ettei ollu kypärää päässä. Saa sitäkin käyttää. Ei se oo multa pois, että joku ottaa välineet avuksi, mutta se, että ne välineet tehdään pakollisiksi ja itse asian vaivattomuus katoaa nii siitä on haittaa. Eli näppärä liikkumiskeino ja pottaa pitää raahata kädessä joka nurkkaan ja langaton puhelin, josta roikkuu langat.

Seuraavat asiat myös laittomiksi:

-tupakka
-viina
-masturbointi ilman kypärää
-marjastaminen ilman kumisaappaita
-yksin penkkiennätyksen kokeilu

Äläs ny suuret suomalaiset tavat, eli mökkisaunominen ja ruuanlaitto vie vuosittain monta ihmistä hautaan ja lekurille. Näille suosittelen vähintään panssaria.

Måpå sanoi:
Hands-free paskaa en ymmärrä myöskään ja ite sain kortin vasta lain tulon jälkeen. Ihan vaivattomasti oon lörpötelly..

Joo,mutta joku toinen ei sitten taas ole niin ammattilainen.Ei varmaan kyllä kiinosta halkaisetko itsesi tolppaan,mutta vittu sähän et mun ladaa naarmuta,saatana.:D

Onko se niin iso vaiva hankkia ja käyttää sitä hand-freetä?

En ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeeta? Omaa harkintaa saa käyttää. En vetele juttua puhelimeen pahimmassa ruuhkassa, vaan lähinnä maanteillä ja syrjemmässä. Ei se hands-free auta yhtään keskittymisen herpaantumisessa, korkeintaan helpottaa vaihteiden vaihtoa, jos pujottelee johdot paidan alle.

Onhan tämä kaunis ajatus paperilla ja varmaan vakuutusyhtiötkin tästä pitävät. Ongelma nyt vain on että poliiseilla ei ole varaa valvoa moista. Kypärän käyttö on yhtä suotavaa kuin järjen käyttö. Ihmiset nyt ovat välinpitämättömiä. Siinä mielessä handsfree-pakko on järkevämpi kuin kypärä-, sillä autoillessa voi aiheuttaa vaaraa moninkertaisesti vrt. urpo joka kyntää maata fiugellaan, oli tällä kypärä päässä tai ei. Valintojen maailma, eiks je?

Måpå sanoi:
En ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeeta? Omaa harkintaa saa käyttää. En vetele juttua puhelimeen pahimmassa ruuhkassa, vaan lähinnä maanteillä ja syrjemmässä. Ei se hands-free auta yhtään keskittymisen herpaantumisessa, korkeintaan helpottaa vaihteiden vaihtoa, jos pujottelee johdot paidan alle.

Kaikki eivät ole yhtä taitavia tai ajattelevia kuin sinä.Kun liikenteessä sattuu,niin hyvällä tödennäköisyydellä sattuu myös vierellä olevaan autoon ja nyt puhutaan vakavista kolareista ja ihmishengistä.Sitä paitsi free hand on vitun makee

Olen (yllättäen) sitä handsfree-pakkoakin vastaan. Eikös siitäkin ole jopa jotai tutkimusta tehty ettei niiden käyttö ole parantanut tilannetta millään tavalla. Ja ainaki ittelläni se handsfreen kaa säätäminen herpaannuttaa keskittymisen ihan siinä missä suoraan kännyynki puhuminen....

Joku turvavyöpakko onkin sitten jo vähän eriasia, se kun on niin ilmeisen hyödyllinen ja säästää julmetun paljon henkiä jatkuvasti.

rocky6 sanoi:
Mites muuten keskustapyöräily onnistuu Helsingissä? Onko ihan mahdotonta puuhastelua esim käydä yo:lla luennoilla fillarilla? Ei noin vieraan silmin vaikuta yhtä fillariystävälliseltä kuin esim turku

Hyvin tuo pyöräily minusta keskustassakin onnistuu, mukaan lukien yliopistokampuksen alue, mutta vertailukohtia muihin kaupunkeihin minulla ei juuri ole. Itse en nykyään käytä julkisia talvellakaan muuten kuin silloin, jos on enemmän tavaraa kuljetettavana tai yksinkertaisesti liian märkä keli. Toki fillaroijan kannalta huonosti suunniteltuja paikkoja on, mutta pelkkiä pyöräteitä käyttämälläkin pääsee silti yllättävän hyvin paikasta toiseen. Vaikkei jollain kadulla pyörätietä olisikaan, ovat autojen vauhdit yleensä sen verran hiljaisia, ettei niiden seassa sotkemistakaan ole tarvinnut juuri pelätä.

Harvoinpa tuota kypärää loppujen lopuksi tulee käytettyä. Kauppa- ja koulumatkalla ei oikeastaan ikinä, vähän pidemmillä reissuilla <2km (varsinainen lenkki, tai pitempi kauppareissu) useimmiten sen jopa muistan. Vähän siitä riippuen mihin pyöräni jätän, harkitsen kyllä pari kertaa, että laitanko kypärän vain pyörään kiinni, vai otanko mukaan. Reppuun tuo harvemmin millään reissulla mahtuu, repun ulkopuolelle on helpompi vetää kiinni, mutta täytyy vähän varoa minne sillä sen jälkeen sohii.

Siinä mielessä ihan hyvä laki, että mulle on aivan se ja sama, että onko se kypärä päässä vai ei. Ehkäpä tämän jälkeen se kypärä on useammin suojaamassa päätä kuin hyllyä. Toi oma on "parempi" kypärä, kevyt ja sopii päähän ihan saatanan hyvin. Melko ruma kyllä, mut paskanko väliä. Voishan tuon kyllä vaihtaakin, kun ikää on jo kolme vuotta.

Minusta pyöräilykypärän käyttöpakko on ihan jees. Itse pistän aina potan päähäni kun fillarin satulaan hyppään. Kypärä on siistin näköinen :-)

Lähinnä kypäräpakko lisää teinien kypäränkäyttöä, mikä on yksinomaan hyvä juttu. Nykyisin ei nuori kehtaa kypärää käyttää kavereitten pilkan takia, mutta jos kaikkien on pakko käyttää, niin se on sitten helpompaa kaikille.

Itse en näe tässä asiassa mitään eroa autojen turvavöiden käyttöpakkoon. Sehän on ollut jo pitkään, eikä kukaan siitä valita.

Hyvähän noitten ministerien/kansanedustajien on noita autoilua/pyöräilyä rajoittavia/haittaavia lakeja säädellä, kun ne itse ajelee ilmaiseksi taksilla tai sit niillä on oma kuljettaja... Jos heiltä otettaisiin luontaiset edut pois, niin että ne olisi samalla viivalla meidän kanssa, täällä ois ajettu biopolttoaineella jo vuosia

Pyörällä tulee kuljettua lähes päivittäin ja aina ilman kypärää. Pakko kait se on sitten ostaa jos tää laki joskus voimaan tulee.
Hads-free:tä en osta ikinä, mielummin vedän sen D:n Ladan kylkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom