Liikenneministeri Huovinen kaavailee rangaistusta kypärättä pyöräileville

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matonen
  • Aloitettu Aloitettu
tokkopaisto sanoi:
^^esim. opiskelijalla sen mukana roikottaminen voi olla aika tuskastuttavaa koska sitä rompetta mitä koulupäivän aikana tarvitsee (ja sitä ennen, jälkeen jne.) voi olla muutenkin ihan riittämiin.
Oletko koskaan kokeillut miten vähän tilavuutta tuollainen kypärä vie? Sehän on vain ohut kuori jonka sisälle menee repussa tavaroita. Jos taas on niin pieni reppu ettei sitä sinne saa, niin kypärän saa kiinni repun hihnoihin. Itse ajan töihin ja kauppaan joka päivä kypärä päässä. Samoin hoidan kaikki matkani lääkärille, kirjastoon, verottajalle ja vaikka mihin pyörällä koska autoa en hanki eikä julkinen liikenne ole mukava tapa matkustaa. Kertaakaan ei ole ollut kypärä tiellä. Haluat vain ajatella, että se on ongelma koska:
Plus näyttää kohtuu :david: :ltä).
No pitääkö ostaa sellainen david-kypärä? Modernit kypärät näyttävät tyylikkäiltä (varsinkin täysmustana/hopeana ;) ).

Edit: mitenkähän se kypärä ei yläasteella ollut mopopojille koskaan ongelma?

Edit2: linkki

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, ostan niitä kymmenen eri väreissä ja istun niihin vyöttäytyneenä aina yo:n luennoilla sekä muutenkin hinaan ympäri paikkoja.:)

Jos tulee pakolliseksi niin saisivat alkaa valmistaa sellaisia natsi-mallisia kypäriä. Ostaisin.

tokkopaisto sanoi:
istun niihin vyöttäytyneenä aina yo:n luennoilla sekä muutenkin hinaan ympäri paikkoja.:)
Moni opiskelija täällä yliopistolla tekee juuri noin, joten en kertakaikkiaan ymmärrä mikä tuossa on ongelma. Koet olevasi jotenkin tyylitön jos sinulla on pyöräkypärä mukana? Jos niin, niin sen voin kyllä ymmärtää perusteluna vaikkakin pidän sitä äärimmäisen typeränä sellaisena. "Sitä on hankala kuljettaa" perustelua en voi ymmärtää ollenkaan.

Taidan ajella fillarilla ilman kypärää niinkauan kuin kosahtaa sakot, sitten loppuu fillarilla ajo. Vituttaisi raahata mukanaan jotain kypärää mikä on kuitenkin aika iso kapistus.

Ja tosta saadaan lisää paperisotaa aikaan kun aletaan kelaan mikä on poliisin hyväksymä kypärä. Ei varmaan mikään ihan tavallinen potta kelpaakaan.

popliteus sanoi:
Ite pyöräilen viikossa keskimäärin reilu 100km eli käytännössä kakki matkat mitkä kuljen. Kypärää oon käyttäny aina enkä nää sen käytössä mitään ongelmaa. Ainaki täällä oulussa sen kypärän voi ihan hyvin jättää vaikka pyörän lukkoon roikkumaan ei oo kukaan vielä koskaan pölliny. MItä siihen laki ehotuksen tulee niin mun mielestä e on sitten täysin turha.

Joo, eipä vaikuta meikäläiseenkään mitenkään, itsekin liikun lähes matkan kuin matkan pyörällä, eli reilut 5000km vuodessa tulee ajeltua, ja viimeiset 6 vuotta on ollut kypärä päässä aina (siis pyörällä ajaessa). Onhan se joskus tiellä esim. elokuvateatterissa jaloissa pyörimässä, jos ei ulos viitsi jättää. On kuitenkin sen verran halpa henkivartija, että ei tulisi mieleenkään jättää pois.

Lakiehdotuksesta en osaa sanoa mitään erikoisemmin, mutta ehkäpä se voisi jonkun asenteisiin vaikuttaa. Siis tietenkin lasten, jotka eivät ole vielä ehtineet oppia täälläkin yleiseltä kuulostavia idioottimaisia ennakkoluuloja. Tietysti monelle pyörällä ajaminen on sitä 100m ajoa kioskille vetolappuja täyttämään, mutta yhtä hyvin vahinko siinä sattuu, ja harvoin se pyöräilijän vika edes on kun päähän sattuu. Mutta yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jokainen tekee omat valintansa.

Silti, kuinka moni ajaisi moottoripyörää kypärättä, jos se olisi sallittua?

Se ja sama tuleeko jotain lakia, oon niin tunari etten uskalla ajaa metriäkään ilman kypärää (ja on siitä ollut hyötyäkin, kuten silloin kun kaaduin himassa naulakkoon). Esim. kesällä töihin mennessä ajan junalle, jätän pyörän asemalle ja laitan kypärän kangaskassiin, jossa on eväät. Kaupat ja muut käyn kypärä päässä, mulle on yks paskan hailee kuinka spedeltä kenenkin mielestä näytän.

Kypärät pyöräilijöille, automaattiset nopeusvalvontakamerat lisääntyvät..maailma menee päin vittua! Kohta ollaan niinkuin michelin-ukot pehmustettuina ettei mitään pääse sattumaan :down:

Dippi sanoi:
Koet olevasi jotenkin tyylitön jos sinulla on pyöräkypärä mukana?

tokkopaisto sanoi:
... (Plus näyttää kohtuu :david: :ltä).

Toi deividiys nyt ei ollu mulla päällimmäisenä (vaan ihan xtrana:) ), eikä mun tyylittömyyteen taida toi kypärä juuri vaikuttaa.

Toi oli lähes puhtaasti fiktiivinen esim., en juuri käytä fillaria enkä toisaalta usko että noiden käyttöä tullaan valvomaan sen kummemmin kuin nytkään.

Keskustelu on ajautumassa hieman sivuraiteille. Olennaista tässä on se, tarvitaanko lisää tällaisia lakeja todella?
Kuinka pitkälle voidaan mennä siinä, että meidät yritetään määräyksin saada suojelemaan itseämme?
Miten olis kortsunkäyttöpakko? 20 päiväsakkoa jos vetelet paljaalla?
Susanna Huovinen, sukupuolitautien määrä nuorten keskuudessa on kasvanut huolestuttavasti viime vuodet. Kortsunkäyttöpakolle olisi tilausta, ota siitä seuraava tavoitteesi.:whip:

Tollaisen lähetin pirjo.lehtinen@eduskunta.fi osoitteeseen:

Lakiehdotuksenne pyöräilykypäräpakosta on mielestäni kammottavaa holhousta ja lisäksi haitallista. Lapsille opetetaan nykyään pienestä pitäen kypärän käyttöä, joten kaikki ketkä sitä tulisivat käyttämään käyttävät sitä jo nyt. Laki ei muuttaisi niiden ihmisten suhtautumista jotka eivät muutenkaan kypärää käytä.

Ainoa mitä tuollainen laki aiheuttaa on hyötyliikunnan vähenemistä entisestään ja moottorillisten ajoneuvojen käytön yleistymistä yksilöliikenteessä. Tämän lisäksi se ajaa entistä ahtaammalle kaikki ne joita ennestään ahdistaa yhteiskunnan jatkuva valvonta ja holhous sekä vie poliisien resursseja turhaan.

Toivon että saatte asiasta paljon palautetta, ja päteviä perusteluja, jotta ymmärtäisitte että ehdotuksennen on turha ja vajaavainen, sekä heräisitte siihen tosiseikkaan että älyttömiä ehdotuksia tekemällä saatu julkisuus, vaikkakin näkyvyyttänne edistää, ei kuvasta puolueenne ja persoonanne linjaa arvojohtajana.

T:****
E-Mail:rrkalle@netti.fi

Tosta voi kaikki ketkä ei jaksa itse kirjoittaa muokata oman versionsa ja lähettää Huovisen avustajalle.

Perkele, joku roti tässäkin hommassa. Meikäläisen pyöräilyt on lähinnä kouluun ja takaisin, pari kilsaa suuntaansa, eli mun pitäis ruveta tolla matkalla käyttämään kypärää. Bullshit. Ei siinä mitään, jos pitempiä matkoja kuljen niin saatan käyttääkin kypärää, mutta jatkossa tulen käyttämään ihan nahkakypärää normiajelussa, tuli lakia tai ei.

Ja eikös sitä nyt autoilijoidenkin pitäis ruveta käyttämään kypärää, ettei päät kolisi kolareissa?

Kyllä mä ymmärrän, että kypärän käyttö parantaa turvallisuutta, mutta siltikin sen käyttö pitäisi olla vapaaehtoista. Tästä yhteiskunnasta on taas kovaa vauhtia tulossa pahemmanlaatuinen holhousyhteiskunta. Tilanne helpottui vähäksi aikaa tuossa 80-luvun lopulla ja se kesti noin tämän eduskunnan aloittamiseen saakka. Nyt tuollaiset (nuoret) naiset (Karpela, Huovinen, Hyssälä, Taiveaho...) eduskunnassa heittävät tätimäisiä mielipiteitä liukuhihnalta ja ovat siten muka olevinaan jämäköitä päättäjiä. Huovinenhan aloitti omien ummehtuneiden mielipiteidensä laukomisen LVM:n vastauksessa Heinäluomalle koskien moottoripyörien rakentelua ja jatkaa nyt samoilla linjoilla. Seuraava askel on kieltää kategorisesti kaikki ja vain erikseen mainitut asiat on sallittuja. Onko näillä naisilla oikeasti tällaisia mielipiteitä, onko poliittisissa kokouksissa toistetut ismit ja jargoni poistanut oman tahdon ja mielipiteet vai ovatko nämä jämäkät edustajat täysin eduskunnan virkamiesten, komiteoiden ja valiokuntien vietävissä?
Tänään oli TS:ssä juttu liittyen alkoholipolitiikan rajoituksiin ja siinä kerrottiin hyvin Hyssälän taustalla pyörivistä taustajoukoista.
Homma on mennyt siihen, että ministeriöihin hakeutuu näitä yhden aatteen kannattajia ja sieltä ajavat omaa asiaansa ohi yleisen mielipiteen. Esimerkiksi tämä Sosiaali- ja terveysministeriö vetää puoleensa raittiusihmisiä, opetusministeriö Gramex ym porukkaa, liikenne- ja viestintäministeriö luultavasti vihreitä ja muita ajoneuvovastaisia ihmisiä. Miksi vitussa näistä asioista ei järjestetä niitä aina kaiken ratkaisevia kansanäänestyksiä?
Tulipa sekava kirjoitus, mutta vituttaa ja ahdistaa tällä hetkellä niin paljon tuon eduskunnan tila ettei mitään rajaa.

Naurakaa pois, olen sen ansainnut, mutta mua ahdistaisi tossa kypäränkäyttöpakossa ihan oikeasti se, että se latistaa letin aika tehokkaasti. Laitat illalla hiukset ja polkaiset kaverille aloittelemaan ennen baarireissua. Kypärä pois ja taas tuunataan tukkaa, kun menikin ihan perseelleen... Tiedän, olen turhamainen urpo, mutta minkäs teet. Varmaan on monella muullakin saman tapaisia ajatuksia kuitenkin. Mulla nyt muutenkin on tukka laitettuna joka päivä vaikka kaupassa kävisi. Jos ei ole, niin pipo on sitten päässä. Eli toi hankaloittaa elämää.

Onneksi meitä ei mitenkään holhota täällä :david: Toivottavasti saa vielä pukeutua ja syödä mitä haluaa :|

Mites muuten keskustapyöräily onnistuu Helsingissä? Onko ihan mahdotonta puuhastelua esim käydä yo:lla luennoilla fillarilla? Ei noin vieraan silmin vaikuta yhtä fillariystävälliseltä kuin esim turku

Jokapäiväiseen töihin-salille-kauppaan -pyöräilyssä en varmasti ala kypärän kanssa pelehtimään. Eri asia sitten varsinaisten pyörälenkkien ja pitempien reissujen yhteydessä, jolloin myös vauhti on kovempi ja poljetaan tosissaan.
Tätähän se tahtoo olla, että jos ei ole oikeaa tarvetta uudelle laille niin keksitään sellainen, jotta voidaan esittää ahkeraa edustajaa. Ei sinänsä mitään uutta auringon alla.

Jos tuo laki tulisi joskus voimaan, mitä en kyllä usko, niin olisi siinä se hyvä puoli että sitten saisin käyttää kesälläkin kaikkien aikojen kypärää eli vanhaa kunnon vihreää VM:ää...! kypärä kuin kypärä...:evil:

edit: Powerhousu sanoikin tossa sen mistä tässä oikeasti on kyse, itellä sama juttu:)

Kuka menee ja äänestää tomosen tyypin eduskuntaan? Ja liikenneministeri vieläpä, ei hyvää päivää. Toi hyssälä onki sit jo iha oma lukunsa. Ei näin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom