Liikenne tukkoon Juhannuksena? Rekkamiehet asialla...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Voisiko joku ystavallisesti laskea brent-oljyn todellisen hinnan euroissa kesakuussa 2000 (ota silloinen dollari/markka vaihtokurssi mittariksi ja sen jalkeen muuta hinta euroiksi) ja kesakuussa 2008?

Epailen, etta oljy ei todellakaan ole eurooppalaisille ihan niin kallista kuin mita yritetaan antaa ymmartaa.

Europe Brent Spot Price FOB (Dollars per Barrel)

2000-Jun 06/02 29.10
2008-Jun 06/06 125.47

----

Six Ways to Compute the Relative Value of a U.S. Dollar Amount, 1774 to Present

Current data is only available till 2007. In 2007, $29.00 from 2000 is worth:

$34.92 using the Consumer Price Index
$34.70 using the GDP deflator
$38.42 using the value of consumer bundle *
$34.87 using the unskilled wage *
$38.23 using the nominal GDP per capita
$40.89 using the relative share of GDP
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä noilla pienillä kuljetusfirmoilla ole välttämättä ollut paljoakaan sanomista siihen, mitä sopimuksessa lukee. Varsinkin isojen yritysten kanssa toimittaessa aina löytyy jostain joku pikkufirma, joka on valmis tekemään homman ilman polttoaineen hintaan sidottua sopimusta.

Mitä itse protestiin tulee, en usko sen toteutuvan. Järkevää olisikin jättää asia tähän, ovat kuitenkin saaneet jo hyvin julkisuutta mediassa. Juhannusliikenteessä tulee raatoja muutenkin tarpeeksi, turha olla aiheuttamassa yhtään ylimääräistä mihin tuonkaltainen hidastelu helposti johtaisi. Kuskin syytähän se ei ole jos joku lähtee tekemään idioottimaisen ohituksen, mutta eipä mahdollisessa kolarissa henkeään välttämättä menetä ohittaja vaan joku ulkopuolinen.

Aika kovassa puristuksessa on esim. Transpointin yrittäjäalihankkijat. Itse yhtiöthän on tehneet hyvää tulosta, mutta valittettavasti sitä maksumiestä ei tartte hakea kaukaa. Ja kun katteet on muutenkin ohuet, on polttoaineen hinnannousu syönyt nekin vähäset kokonaan. Ei taida enää auttaa edes ylipitkät päivät...

Juu, mutta tuon vaikutus verokantaan on taas kokonaan eri asia.

Vastaus edelliseen kysymykseesi on, että en osaa sanoa montako miljoonaa euroa tuon vaikutus on, mutta ei se valtio sitä edellistä korotusta rahapulan takia tehnyt.

Ja fakta nyt on myös se, että kun polttoaineen hinta nousee, nousee myös valtion verotulot. Vai onko sun mielestä 22% ALV sama eurosta kuin puolestatoista eurosta?

Ilmastotekosyin sitä veroa viimeksi nostettiin. No nyt on saatu hinta ylös maailmanmarkkinoiden ansiosta, eikö kuljetusyrittäjien ja autoilijoiden ahdinkoa yleensäkin voi verohelpotuksella auttaa? Meneekö valtiolla tuon veronalentamisen jälkeen huonosti.

Ja rekkamiehet on vähän väärällä asenteella liikenteessä. Niiden pitäisi juhannusruuhkan sijaan saartaa vaikkapa sairaalat, poliisilaitokset, palolaitokset yms. ja kirjottaa rekan kylkeen että "veroale tai henki". Saatas vähän rattaisiin vauhtia malliiin sairaanhoitajat. ;) Ja tämä oli sitten huumoria jos joku tosikko ei ymmärtänyt...
 
Europe Brent Spot Price FOB (Dollars per Barrel)

2000-Jun 06/02 29.10
2008-Jun 06/06 125.47

----

Six Ways to Compute the Relative Value of a U.S. Dollar Amount, 1774 to Present

Current data is only available till 2007. In 2007, $29.00 from 2000 is worth:

$34.92 using the Consumer Price Index
$34.70 using the GDP deflator
$38.42 using the value of consumer bundle *
$34.87 using the unskilled wage *
$38.23 using the nominal GDP per capita
$40.89 using the relative share of GDP

Nayttaa pahemmalta kuin arvelin. Tsekkasin nuo hinnat nyt itsekin. Nayttaa nousu alkaneen vasta 2004-2005... Edes dollarin heikkeneminen ei auta kovin paljoa.
 
Vastaus edelliseen kysymykseesi on, että en osaa sanoa montako miljoonaa euroa tuon vaikutus on, mutta ei se valtio sitä edellistä korotusta rahapulan takia tehnyt.

Ja fakta nyt on myös se, että kun polttoaineen hinta nousee, nousee myös valtion verotulot. Vai onko sun mielestä 22% ALV sama eurosta kuin puolestatoista eurosta?

Ilmastotekosyin sitä veroa viimeksi nostettiin. No nyt on saatu hinta ylös maailmanmarkkinoiden ansiosta, eikö kuljetusyrittäjien ja autoilijoiden ahdinkoa yleensäkin voi verohelpotuksella auttaa? Meneekö valtiolla tuon veronalentamisen jälkeen huonosti.
Eli kärjistäen valtiolla on sun mielestä sitä fyrkkaa niin saatanasti, että veroja voi tosta vaan laskea ilman että se vaikuttaisi mihinkään muuhun.

Toisen kappaleen kohta on itsestäänselvyys, enkä tietääkseni tuota ole kyseenalaistanut missään vaiheessa.

Vajavaisilla tiedoilla on aina hyvä huudella, sen takia mä en mene tekemään ehdotuksia verojen muutoksesta suuntaan tahi toiseen, veikkaan että VM:ssä osataan tehdä vähän tarkempia laskelmia.
 
No tällainen maltillnenkin veronnosto voi aiheuttaa ketjureaktion:

-> löbö kallistuu
-> kuljetusten ja liikkumisen hinta nousee
-> elintarvikkeiden ja tavaroiden hinnat nousee
-> ihmiset tarvitsee lisää rahaa
-> palkat nousee (ei suomessa)

Osaatko kertoa miksi tätä ilmiötä kutsutaan?

En nyt tiedä onko tuo veronnosto pahin inflaation aiheuttaja, mutta kun sen öljybarrellinkin hinta vielä kaikenlisäksi nousee kokoajan, niin eipä tuo veron nosto välttämättä ainakaan sitä inflaatiota hidasta. Lisäksi vielä EKP "taistelee inflaatiota vastaan" vihjaimella ohjauskoron nostamisesta ja nämä vihjailutkin siirtyivät nyt suoraan korkoihin, jolloin ihmisillä on taas vähemmän rahaa käytettävissään.

En ole mikään talouden ammattilainen, mutta ihan kuin tässä tietoisesti rakennettaisiin jotain lamakuviota. En osaa sanoa miten inflaatiota voi hallita, tai voiko sitä, mutta jos joku minulle tästä kertoisi niin olisin tänäänkin kovin onnellinen.
 
Eli kärjistäen valtiolla on sun mielestä sitä fyrkkaa niin saatanasti, että veroja voi tosta vaan laskea ilman että se vaikuttaisi mihinkään muuhun.

Toisen kappaleen kohta on itsestäänselvyys, enkä tietääkseni tuota ole kyseenalaistanut missään vaiheessa.

Vajavaisilla tiedoilla on aina hyvä huudella, sen takia mä en mene tekemään ehdotuksia verojen muutoksesta suuntaan tahi toiseen, veikkaan että VM:ssä osataan tehdä vähän tarkempia laskelmia.

Kyllä valtiolla on fyrkkaa ihan saatanasti! Ainakin puliukkojen elättämiseen ja hyysäämiseen. Ja Halosen Tarellekki ostettiin nyt pikku vene.. On varaa rakentaa kaiken helvetin miljoonien arvoisia kulttuuritaloja. No onneksi terveydenhuollosta ei voi enää riistää. Meillä on nimittäin euroopan huonoin ja kallein terveydenhuolto.. Ja kansanedustajien ja ministereiden palkkaakin voisi jättää joka kuukausi nostamatta, vaikka onhan se selvä ei ne pärjää miljoonan euron vuosiansiolla mitenkään. Ja kansanedustajat voi hakea aamukahvinsa vaikka fillarilla tai kimppakyydillä, eikä taksilla. Niin mekin joudumme tekemään.. Esimerkkejä on miljoona ku jaksaisi luetella.
 
No tällainen maltillnenkin veronnosto voi aiheuttaa ketjureaktion:

En ole mikään talouden ammattilainen, mutta ihan kuin tässä tietoisesti rakennettaisiin jotain lamakuviota. En osaa sanoa miten inflaatiota voi hallita, tai voiko sitä, mutta jos joku minulle tästä kertoisi niin olisin tänäänkin kovin onnellinen.

Juuri esim. ohjauskorkoa muuttelemallahan tuota inflaatiota pyritään Euroopassa hallitsemaan. Ja kuten sanoit, et ole talouden ammattilainen(en minäkään, ettei joku vääräleuka ala vittuilemaan), ja näitä asioita on aika pirun hankala ennustaa mutu-pohjalta. Joku kansantaloustieteeseen tarkemmin perehtynyt voinee tarkemmin valaista meitä asioista.
 
Merkutio. Jos valtiolla on niin pirusti rahaa, niin miksi Suomen valtiolla on velkaa? Ja miksi pitää säästää?
 
Merkutio. Jos valtiolla on niin pirusti rahaa, niin miksi Suomen valtiolla on velkaa? Ja miksi pitää säästää?
Koska ne rahat menevät niille upporikkaille kansanedustajille ja kulttuuritaloihin :anssi:. Niin, ja Tarjallekin ostettiin joku vene.

Edit: Hidaskin vielä.
 
En ole kansantanhujen tms. asiantuntija, mutta selväähän on, että jos verot muodostavat suurimman osan polttoaineen hinnasta, ei kauppiaalle jää mahdollisuutta laskea hintaa.

Jos taas verotus olisi keveämpää, voisi myyjä kilpailla hieman kilpailijoitaan edullisemmalla hintatasolla, kuten kunnon markkinataloudessa kuuluukin.

Rekkamiehet voisivat enemminkin suunnata Helsingin keskustaan ns. "traktorimarssille", jossa ei edes kovin montaa rekkaa tarvittaisi tukkimaan koko Mannerheimintien liikenne. Ajankohta tähän voisi olla ihan normaali arkipäivä, eikä mikään "kokokansanjuhla". Hienoa silti, että joku täällä Suomessakin joskus tekee jotain muuta kuin kiroaa korkeita bensanhintoja yksin kossupullonsa kanssa keskustellen.
 
Tosi näppärä idea kyllä rekkamiehiltä. Kyllä nyt kansalaiset oppii mistä puusta on rekkikset veistetty. Mullakaan ei ole kuin vajaa 800 kilsaa tossa taitettavana niin jos siitä matkasta vähän pidemmän vielä rekkamiesten takia saa aikaiseksi niin taidan sitten maanantaina ihan ensitöikseni poistaa koko veron. Kyllä sen verran nokkela näpäytys on nyt keksitty.
 
naama nyt jo kiinni pliis. Jos sun juhannus menee pilalle siitä kun joudut pari tuntia kauemmin viettää auton ratissa niin mitä meinaa rekkamies kun ei leipää ookkaan ensi vuonna pöytään.
 
Ei nyt ihmiset vaan suostu tajuamaan ongelman syvyyttä. Öljy on loppumassa eikä ne hinnat siitä enää alas tule. Mitä nopeammin ne nousee liian korkeiksi niin sitä nopeammin aletaan kehitellä muita keinoja niiden tavaroiden liikuttamiseksi. Tää rekkasysteemi nimittäin kuluttaa liikaa bensaa.

Paras olis että ne hinnat pidetään nyt keinotekoisesti sietokyvyn rajoilla jotta ne vaihtoehtoset tavat saa kannatusta ja sitten laskeskella sitä veroa sitä mukaa kun öljyn hinnat nousee.
 
Käsittääkseni se on tieliikennelaissa kielletty, ja onneksi poliisi on luvannut puuttua asiaan hidastelun toteutuessa. Veronalennus ei todellakaan ole mikään ratkaisu, mieluummin maksetaan kuitenkin ne veroeurot valitiolle kuin sheikeille koronneen öljyn hinnan takia?

Tiedätkö muuten mitä raakaöljy maksaa euroissa/barreli? Alle 90€.... Suurin syy polttoaineiden hintojen nousuun täällä Suomessa on Nesteellä ja myös 50.10% omistusosuudella valtiolla, tarkemmin omistajaksi merkitty valtioneuvoston kanslia. Raakaöljy on siis Suomessa saman hintaista euroissa mitattuna( ja eurojahan me käytämme) kuin 1.5-2 vuotta sitten. Eli pelkästään öljysheikkien hinnannoistoilla ei tätä korkeaa polttoaineiden hintatasoa ole tehty vaan nesteoilin raakalla rosvouksella jossa myös valtio enemmistöomistajana on mukana.

Siinä mielessä tuo rekkakuskien puuhaama protesti todellakin osuu/näkyy myös hintojen nousuun vaikuttaneelle tasolle. Kaiken lisäksi kansahan on edustajansa valinneet äänestämällä joten on todellakin 100% oikein että protesti kohdistuu äänestäjiin jotka tämän nykyisen politiikan ovat äänestyskäyttäytymisellään valinneet... Ehkä sitten seuraavissa vaaleissa joku muistaa mitä tietty porukka sai aikaan......
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom