Liikenne tukkoon Juhannuksena? Rekkamiehet asialla...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Jepjep, eli on hyväksyttävää tarttua mauttomiinkin tempauksiin, mikäli sitä ei ole erikseen kielletty? Yritettäisiin mieluummin elää ihmisiksi, eikä aiheuttaa turhaa haittaa. Toteutuessaan tämän tempauksen ansioista ei olisi muuta varmaa kuin että se tulee aiheuttamaan ihmisille harmia ilman takeita positiivisesta edistymisestä itse asiassa.
Käsittääkseni se on tieliikennelaissa kielletty, ja onneksi poliisi on luvannut puuttua asiaan hidastelun toteutuessa.

Kiellettyhän se on.

Tieliikennelaki 2. luku §24 sanoi:
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

Ei muutakuin ottaa jokaisen hidastelevan rekan rekisterinumeron ylös ja tekee asiasta rikosilmoituksen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veronalennus ei todellakaan ole mikään ratkaisu, mieluummin maksetaan kuitenkin ne veroeurot valitiolle kuin sheikeille koronneen öljyn hinnan takia?

Meinaat että veronalennus Suomessa vaikuttaisi ihan raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan? Eiköhän ennemminkin öljy-yhtiöt kuitenkin vetäisi välistä, sheikkejä ei paljon Suomen verot kiinnosta.

Ollaanko nyt hakemassa veroalea polttoaineelle yleensä vai ainoastaan kuljetusalalle? Mielestäni ei olisi ehkä olisi ollenkaan mahdoton ajatus laskea ammattiliikennöitsijöiden osalta polttoaineveroa tai kehitellä jonkinlaista yritysten alv-hyvityksen kaltaista systeemiä.

Täälläkin monet sanovat, että tekisivät uudet sopimukset ja niin varmaan lopulta tehdäänkin, mutta mitenkäs sitten käy? Koronneet kustannukset siirtyvät kuljetettavien tuotteiden hintoihin. Lisäksi julkinen liikenne, taksit jne. varmasti ovat kovien hinnankorotuspaineiden alla. Seuraavaksi sitten itketään kovaa ruoan hintaa, koronneita seutulippuhintoja jne. Inflaatio rocks.

Eiköhän tästä vielä lakko saada aikaiseksi ja sitten vasta potuttaakin, kun maito ja wc-paperi rupeavat loppumaan kaupan hyllyiltä. Jossain vaiheessa raakaöljyn hinta sitten laskee hieman ja tilanne rauhoittuu. Paitsi että lakossa menetetyt tulot täytyy korvata kovemmilla rahtihinnoilla seuraavissa sopimuksissa, mikä taas nostaa kulutustarvikkeiden hintoja. :D
 
Ottakaa nyt huomioon kun jaatte sakkoja ja teette rikosilmoituksia, että vain se jonon ensimmäinen hidastelee, muut ajaa hiljaa kun on pakko!

Ja itse ainakin annan kaikki tuet rahtareille. Olen niiden kanssa tekemisissä paljon ja ne ei todellakaan ole mitään kusipääsakkia. Hyvä vain, että Suomessa joskus TEHDÄÄN jotain, eikä vain itketä. Sellasia vidun lampaita me kuitenkin loppupelistä ollaan. Valtio ottaa ja suomipoika kiltisti maksaa.

Suomen valtiohan nosti juuri sopivasti ennen polttoaineiden markkinahintojen nousua noita VEROJA! Miksi noita ei nyt sitten voi laskea vastaavasti? Polttoaineen hintahan on jo noussut korkealle ja varmasti se vähentää yksityisautoilua pitkässä juoksussa, sekä pistää tekemään valintoja autokaupassa vähän eri pohjalta mitä 5 vuotta sitten tehtiin.

Se on muutenkin jotenkin ihmeellistä, että kun Suomessa joku oikeasti tekee jotain, porukka itkee. Ja sitten kun ei kukaan tee mitään, porukka itkee kun ei tehdä mitään.

Ja olen itse lähdössä torstaina juhannusliikenteeseen... Ja vielä kahden pienen lapsen kanssa.
 
On se hyvä että asioille tekee jotain, tämä vaan on täysin väärä tapa. Kyllä mun vituttas ajella 20km/h jonkun rahtarin perseessä juhannuslomille kun muutenkin stressaa ja ahdistaa. Mulla ei tollaseen riitä maltti vaan siinä lentäs ikkunasta muutakin kun valitut sanat. Toivottavasti heräävät ja unohtavat ton tempauksen, ovat kuitenkin jo saaneet asiaa vietyä eteenpäin. Tossa pääsee joku vielä hengestään kun hermot palaa ja aletaan ohittelemaan miten sattuu.
 
Suomen valtiohan nosti juuri sopivasti ennen polttoaineiden markkinahintojen nousua noita VEROJA! Miksi noita ei nyt sitten voi laskea vastaavasti?

Tuskin se kuljetusliikkeiden taloutta pelastaisi vaikka tuo korotus vedettäisiin takaisin. Se oli kuitenkin alle 4,5 senttiä/litra, eli vain noin kymmenesosa hinnannoususta johtuu tuosta.
 
Mä oon nauranu tälle ketjulle vedet silmissä. Mun mielipidehän tuli selväksi jo avauspostissa, mutta teidän läpät on ollu niii-in hauskoja!

...ne ehramit sinne kauppaan teleportaatiolla siirry...

LOL! Jatkakaa..
 
...ne ehramit sinne kauppaan teleportaatiolla siirry...
Onko joku täällä väittänyt moista? Ongelmana tuntuu pääasiassa olevan se että alalla on menty sopimaan pitkällä tähtäimellä kannattamattomaksi muodostuvia sopimuksia, ja nyt itketään hallitusta pelastamaan. Veronkevennykset eivät ole kovinkaan kauaskantoinen ratkaisu, mutta nyt ainakin hesarin uutisoinnin mukaan kuljetusalan edustajat ovatkin käyneet neuvottelemassa sopimuksien uudistamisesta.
 
Eihän tämä pelkkiä rahtareita koske, vaan myös joukkoliikennettä. Eli bussien lippujen hinnat alkaavat olemaan jo niin järkyttävät, että omalla autolla pääsee halvemmalla.

Ehkäpä rahtareitten olis pitänyt mennä lakkoon jo viime viikolla ja olis palannut juhannuksen jälkeen töihin, niin ei olis ollu kovin häävi juhannus ku ei olis ollu sapuskaa kaupassa... sais ehkä jopa valtiovallassa liikettä.
 
Minä en paljoa talua tästä maailman politiikasta, varsinkaan raakaöljyn politiikasta.. Kun sitä öljyä on nytte rajallinen määrä, niin tuleeko sitä öljyä lisää maailmaan siten että suomi nostaa polttoaineveroa.. Kun aina päätäjät vetoaa siihen että emme voi laskea verotusta koska raakaöljyn määrä on rajallinen. Minusta ainaki näin maalaisjärjellä ajateltuna, jos suomessa polttoaine vero on 7%, 15%, 80% tai v#"% vaikka 168%, ni silti sitä raakaöljyä on samanverran maailmassa!! Ni se minua mietityttää se, että jos suomi pitää polttoaineveroa korkealla ni sekä pelastaa tämän maailman ja öljyä silloin riittää enemmän. Miksi suomi ei voi laskea polttoaine verotusta. Eli onko suomen polttoaineverotus suoraan verrannolinen maailman raakaöljyn määrään?!?!?!?! :eek: Selittäkää minulle!! Taidan esittää saman kysymyksen tuonne tyhmät kysymykset threadiin... No tuo oli vähä :offtopic:

Ja sitte ku rekat jarruttaa suomen liikennettä, ni rekkakuskit vissiiin luulee että meitä tavallisia autoilijoita ei vituta yhtään tämä polttopaineen hinta.. :D
 
Minä en paljoa talua tästä maailman politiikasta, varsinkaan raakaöljyn politiikasta.. Kun sitä öljyä on nytte rajallinen määrä, niin tuleeko sitä öljyä lisää maailmaan siten että suomi nostaa polttoaineveroa.. Kun aina päätäjät vetoaa siihen että emme voi laskea verotusta koska raakaöljyn määrä on rajallinen. Minusta ainaki näin maalaisjärjellä ajateltuna, jos suomessa polttoaine vero on 7%, 15%, 80% tai v#"% vaikka 168%, ni silti sitä raakaöljyä on samanverran maailmassa!! Ni se minua mietityttää se, että jos suomi pitää polttoaineveroa korkealla ni sekä pelastaa tämän maailman ja öljyä silloin riittää enemmän. Miksi suomi ei voi laskea polttoaine verotusta. Eli onko suomen polttoaineverotus suoraan verrannolinen maailman raakaöljyn määrään?!?!?!?! :eek: Selittäkää minulle!! Taidan esittää saman kysymyksen tuonne tyhmät kysymykset threadiin... No tuo oli vähä :offtopic:

Ja sitte ku rekat jarruttaa suomen liikennettä, ni rekkakuskit vissiiin luulee että meitä tavallisia autoilijoita ei vituta yhtään tämä polttopaineen hinta.. :D

selitetty jo muutamaan otteeseen. jos suomen valtio keventää verotusta niin polttoaineen hinta laskee, ennenkuin polttoaine päätyy jalostamolta autosi tankkiin niin matkalla on lukuisia välikäsiä jotka näkevät mahdollisuuden vetää vähän enemmän välistä, koska valtio vetää vähemmän kuin ennen. helppo raha kelpaa aina ja pitkällä tähtäimellä polttoaineen hinta pysyy ylhäällä.
 
Jos polttoaineveroa laskettaisiin,niin luulisin että valtiolla olisi pääomistajana sanansa sanottavana Nesteessä, jos se yrittäisi nostaa radikaalisti hintojaan. Vai olisiko?
 
Jos polttoaineveroa laskettaisiin,niin luulisin että valtiolla olisi pääomistajana sanansa sanottavana Nesteessä, jos se yrittäisi nostaa radikaalisti hintojaan. Vai olisiko?

olisi toki mutta valtion linja tähän asti on ollut että sijoituksilla tehdään rahaa. eikä kukaan ole puhunut radikaaleista verottoman hinnan korotuksista, vaan pienistä korotuksista usean vuoden aikavälillä.
 
Jos polttoaineveroa laskettaisiin,niin luulisin että valtiolla olisi pääomistajana sanansa sanottavana Nesteessä, jos se yrittäisi nostaa radikaalisti hintojaan. Vai olisiko?

Olisi, jos tuo vain TAHDOTTAISIIN tehdä.

Ylipäätänsä saatanan typerä veto se 4,5% veron nosto. Tuon voisivat ensitöikseen vetää takasin ja sitten poistaa sen käyttövoimaveron, sillekään ei enää ole mitään perusteita.

EDIT: No eipä se valtio mitään perusteita tarttekaan, johan tuo henkilöautojenkin "väliaikanen" vero on ollut jo aika kauan voimassa...eikä ikinä poistu! Tai sitten vero siirtyy toisaalle ja kohderyhmä on ihan sama.
 
Olisi, jos tuo vain TAHDOTTAISIIN tehdä.

Ylipäätänsä saatanan typerä veto se 4,5% veron nosto. Tuon voisivat ensitöikseen vetää takasin ja sitten poistaa sen käyttövoimaveron, sillekään ei enää ole mitään perusteita.
Kun kerran olet noin tietoinen asiasta, niin kerro toki paljonko valtion verokanta pienenisi tuon veronnoston kumoamisella ja käyttövoimaveron poistamisella?
 
selitetty jo muutamaan otteeseen. jos suomen valtio keventää verotusta niin polttoaineen hinta laskee, ennenkuin polttoaine päätyy jalostamolta autosi tankkiin niin matkalla on lukuisia välikäsiä jotka näkevät mahdollisuuden vetää vähän enemmän välistä, koska valtio vetää vähemmän kuin ennen. helppo raha kelpaa aina ja pitkällä tähtäimellä polttoaineen hinta pysyy ylhäällä.

Tuo on kyllä hyvä pointti. Kiitos vastauksesta.. Mutta miksi sitte nämä päättäjät sitte ei käytä tuota syytä kun perustelevat asiaa..? :david:
 
Kun kerran olet noin tietoinen asiasta, niin kerro toki paljonko valtion verokanta pienenisi tuon veronnoston kumoamisella ja käyttövoimaveron poistamisella?

Jos ymmärsin oikein, niin:

Vanha taulukko

Dieselöljy snt/l
– rikitön 26,83 4,76 0,35

=31,94

Uusi taulukko

Dieselöljy snt/l
– rikitön 30,67 5,38 0,35

=36,4

Aika maltillinen korotus kuitenkin. Käyttövoimavero tuntuu älyttömältä jäänteeltä.
 
Eipä noilla pienillä kuljetusfirmoilla ole välttämättä ollut paljoakaan sanomista siihen, mitä sopimuksessa lukee. Varsinkin isojen yritysten kanssa toimittaessa aina löytyy jostain joku pikkufirma, joka on valmis tekemään homman ilman polttoaineen hintaan sidottua sopimusta.

Mitä itse protestiin tulee, en usko sen toteutuvan. Järkevää olisikin jättää asia tähän, ovat kuitenkin saaneet jo hyvin julkisuutta mediassa. Juhannusliikenteessä tulee raatoja muutenkin tarpeeksi, turha olla aiheuttamassa yhtään ylimääräistä mihin tuonkaltainen hidastelu helposti johtaisi. Kuskin syytähän se ei ole jos joku lähtee tekemään idioottimaisen ohituksen, mutta eipä mahdollisessa kolarissa henkeään välttämättä menetä ohittaja vaan joku ulkopuolinen.
 
Voisiko joku ystavallisesti laskea brent-oljyn todellisen hinnan euroissa kesakuussa 2000 (ota silloinen dollari/markka vaihtokurssi mittariksi ja sen jalkeen muuta hinta euroiksi) ja kesakuussa 2008?

Epailen, etta oljy ei todellakaan ole eurooppalaisille ihan niin kallista kuin mita yritetaan antaa ymmartaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom