Liikenne tukkoon Juhannuksena? Rekkamiehet asialla...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Juu, tsemppiä rekkakuskeille vaan. Itse pistän paremmaksi ja laitan auton parkkiin torstaina... sillä ajot suoritan keskiviikkona.

Varmaan ihan tyhmä ajatus, mutta miksi ei tehtäisi sellaista lakipykälää joka sallisi sopimusten tarkistamisen, jos kustannukset oleellisesti nousee?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siinä mielessä tuo rekkakuskien puuhaama protesti todellakin osuu/näkyy myös hintojen nousuun vaikuttaneelle tasolle. Kaiken lisäksi kansahan on edustajansa valinneet äänestämällä joten on todellakin 100% oikein että protesti kohdistuu äänestäjiin jotka tämän nykyisen politiikan ovat äänestyskäyttäytymisellään valinneet... Ehkä sitten seuraavissa vaaleissa joku muistaa mitä tietty porukka sai aikaan......

...ja toivottavasti kostaa kovalla kädellä.
 
Öljy on loppumassa eikä ne hinnat siitä enää alas tule.

Ei se öljy mihinkään ole vielä loppumassa... lukaises vaikka tuolta sivun 2 alalaidasta ja 3 sivun alusta: http://www.tat.fi/fi/aineistot/ok/material/19-21.pdf

"useilla öljyntuottajamailla, esimerkiksi Saudi-Arabialla ja Kuwaitilla, on kuitenkin todettuja reservejä jopa satojen vuosien nykytasoista tuotantoa varten"


Ja mikäli öljynkulutusta vähennetään nykyisestään, noi varathan riittävät silloin paljon pidempään. Eli ei se öljy mihinkään lopu. Taas on vaan kehitetty samanlainen "öljykriisi" kuin 70-luvulla. Eiköhän tämäkin taas jossain välissä paljastu totaaliseksi flopiksi.....
 
Ei se öljy mihinkään ole vielä loppumassa... lukaises vaikka tuolta sivun 2 alalaidasta ja 3 sivun alusta: http://www.tat.fi/fi/aineistot/ok/material/19-21.pdf

"useilla öljyntuottajamailla, esimerkiksi Saudi-Arabialla ja Kuwaitilla, on kuitenkin todettuja reservejä jopa satojen vuosien nykytasoista tuotantoa varten"


Ja mikäli öljynkulutusta vähennetään nykyisestään, noi varathan riittävät silloin paljon pidempään. Eli ei se öljy mihinkään lopu. Taas on vaan kehitetty samanlainen "öljykriisi" kuin 70-luvulla. Eiköhän tämäkin taas jossain välissä paljastu totaaliseksi flopiksi.....

Saudi Arabian öljyntuotannon odotetaan saavuttavan huippunsa muutaman vuoden sisällä (ellei se ole jo sitä saavuttanut). Toisekseen kaikki öljyntuottajamaat liioittelee öljyvarojensa kokoa. Kuwait ja Saudi Arabia mukaanlukien.

Eikä se öljynkulutus ole vähentymässä. Päinvastoin, Intia ja Kiina lisää kulutustaan jättimäisellä vauhdilla.

Sitten pitää vielä muistaa se että sillä öljyn määrällä ei tässä nyt ole mitään väliä. Kyse on siitä että millä hinnalla ja kuinka energiatehokkaasti se sieltä saadaan ylös.

Voit rauhassa odotella sitä "flopiksi paljastumista" mutta sitä ei ole tulossa. Halvan öljyn aika on ohi.

Ja siitä pohjoisnapa jutusta en osaa sanoa mutta jos näin on niin hyvä, mutta ei sitä silti ole riittävästi. (Tarvitaan nimittäin uusi Saudia Arabia joka neljäs vuosi jos nykyistä kasvua halutaan jatkaa)


edit: tarkennan nyt vielä ettei jää epäselväksi. Öljy ei ole loppumassa, halpa öljy on.
 
Öljyn kulutuksen verotusta ei pidä laskea, sanoivat rekkamiehet mitä tahansa. Osmo Soininvaaran blogista tältä vuodelta perustelut:

Öljyn kulutusta pitäisi verottaa ankarasti

Teollisuusmaiden pitäisi sopia, että ne nostavat öljytuotteiden kulutusveroja tuntuvasti. Tämä voi kuulostaa äkkiseltään hölmöltä, kun hinta on muutenkin nopeassa nousussa. Veron tarkoitus ei olisi nostaa kuluttajahintoja, vaan ohjata hinnannoususta koituvat voitot kuluttajamaiden hallituksille.

Yllä oleva voi kuulostaa vähän yllättävältä. Väitän ihan tosissani, että kansainvälinen, harmonisoitu öljyn kulutusvero ei vaikuttaisi juuri mitään öljyn hintaan. Tämä lähtee oletuksesta, että öljyn tarjonnan hintajousto on liki olematonta ja että öljyn kulutus on nousemassa tarjontaa suuremmaksi. Näissä oloissa öljyn hinta nousee tasolle, joka riittää leikkaamaan kulutuksen tuotannon tasolle. Tuo tasapainottava hinta on lähes riippumaton siitä, kuinka suuri osa tuloista menee öljyntuottajamaille ja kuinka suuri osa verotetaan kuluttajamaiden valtioiden käyttöön.

Öljyn hinta on nyt noin 100 dollaria tynnyriltä ja se menee kaikki öljyntuottajamaille. Jos kuluttajamaat verottaisivat yhteisellä sopimuksella vaikkapa 30 dollarilla tynnyriltä, hinta olisi edelleen 100 dollaria,mutta siitä hinnasta meni tuottajamaille 70 dollaria ja kulutusmaiden hallituksille 30 dollaria. Näin saataisiin aikaan 2,5 miljardin dollarin tulonsiirto öljysheikeiltä julkisen sektorin hyväksi päivässä.

Ei se tietysti ihan noin yksinkertaista ole. Jos tuollainen kulutusvero saataisiin aikaan tänään, öljyn maailmanmarkkinahinta ei huomenna laskisi 70 dollariin tynnyriltä, mutta pienen sopeutumisen jälkeen päädyttäisiin lähdes samoihin hintoihin. Nykyisten öljyesiintymien hyödyntäminen oli erittäin kannattavaa silloinkin, kun öljyn hinta oli 20 dollaria tynnyriltä. Muistissani on varmentamaton tieto, että Venäjän valtio antaa raakaöljystä öljyä pumppaaville energiayhtiöille 20 diollaria tynnyriltä ja verottaa itselleen loput, siis noin 80 dollaria tynnyriltä.

Kriittistä tässä on väite, että öljyn tarjonta on joustamatonta. Kokemukset tältä vuosikymmeneltä osoittavat asian olevan näin. Tietysti öljyn korkea hinta kannustaa etsimään sitä vaikka pohjoisnavalta jään alta, mutta asiaan vaikuttaa myös toinen tekijä, joka voi tehdä tarjonnan hintajoustosta jopa negatiivisen.

Öljy on loppumassa tai ainakin monen öljyntuottajamaan öljy on loppumassa. Jos hallussasi on öljyä vastaamaan 20 vuoden hyödyntämistä, öljyn tasaisesti nouseva hinta ei kannusta sinua pumppamaan sitä ulos nopeammin saadaksesi sen loppumaan 15 vuodessa. Pikemminkin moni ajattelee, että öljyä kannattaa pumpata hitaammin, koska myöhemmin se on vielä kalliimpaa. Jos kuluttajamaat antavat signaalin, että ne tulevat verottamaan kuluttajahintojen nousun itselleen, houkutus hidastaa öljyn pumppaamista heikkenee.

Sitä pohjoisnavan öljyä ei ehkä saada hyödynnetyksi, ellei siitä makseta enempää, mutta ilmastoa ajatellen, mikä kiire meillä on siirtää kaikki fossiilinen hiili ilmakehään?

Selvää tietysti on, että yllä oleva toimii vain, jos öljyn verottamisesta päätetään ylikansallisesti. Jos Suomi nostaa yksin öljyn verotusta, se ei laske raakaöljyn hintaa New Yorkin pörssissä.

Toinen samasta aiheesta:

http://www.soininvaara.fi/wordpress/2008/01/26/oljyn-kulutusta-on-verotettava
 
Itse lähtisin reissuun jo huomenna, mutta en voi kun koira pitää viedä leikattavaksi ja lähtö siirtyy tietenkin tuolle Torstaille. Herää vaan kysymys että jos nuo rekat meinaa rueta hidastelemaan ja niiden ansiosta tulee vaikka joku kuolonkolari, niin kelle siirtyy vastuu? valtiolle, joka nosti polttoaineiden hintoja, vai tälle hidastelevalle kuskille? On siinä sitten mukava fiilis kuskilla, kun on tempauksellaan aiheuttanut hieman isomman vahingon, kuin hidastanut ryyppäämään pääsyä.

Toivottavasti pääsisin lähtemään jo heti aamusta...

Perseestä koko homma!
 
Tutkijat kehittivät bakteerin, joka muuttaa jätteen öljyksi

edit: tarkennan nyt vielä ettei jää epäselväksi. Öljy ei ole loppumassa, halpa öljy on.

Huoli maailman öljyvarojen loppumisesta saattaa osoittautua turhaksi. The Timesin mukaan ryhmä amerikkalaisia tutkijoita on luonut Piilaaksossa geneettisesti manipuloituja bakteereja, jotka syövät jätettä ja tuottavat raakaöljyä.

Tiedemiehet kutsuvat luomustaan uusiutuvaksi bensiiniksi. He vakuuttavat bakteereilla tuotettavan öljyn olevan ympäristöystävällistä. Öljyn käytöstä aiheutuvat hiilipäästöt ovat pienemmät kuin mitä bakteerit imevät ympäristöstä tuottaakseen polttoainetta.

Bakteerit tarvitsevat öljyä tuottaakseen raaka-ainetta, jonka voi hajottaa sokeriksi. Se tarkoittaa melkein mitä tahansa maatalousjätettä.

Tutkijat aikovat ajaa autoa bakteerien tuottamalla polttoaineella kuukauden sisällä.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1545601

Tietenkään tuon "jätebensan" hinnasta ei ole mitään tietoa, vielä :)
 
Paremmin tietävät kertokoot lisää.

Samaa itsekin odotan :)

attachment.php


Lähde: http://www.writingshop.ws/assets/images/JS-Peak-Oil.gif
 
Onhan näitä ihmeparannuksia vaikka mitä lupailitu mutta jostain syystä ne aina paljastuu susiksi. Voin kyllä melko suurella varmuudella sanoa että ei tämä ongelmaa ratkaise. Paremmin tietävät kertokoot lisää.

Ei tämäkään homma välttämättä ole susi, mutta kysymyshän on siitä missä määrin tuolla voidaan kakkua sitten tuottaa. Vähän sama juttu kuin näissä "uusissa" polttoaineissa mitä kehitellään. Periaatteessa ihan toimivia, muttakun sitä energiaa pitää tuottaa niin saatanallisia määriä, että tuollaiset on yleensä ihan pienen mittakaavan puuhastelua. Näissä joissain projekteissa ihmetyttää se realismin puute. Ei oikein ymmärretä millaisesta mittakaavasta tässä on kyse.
 
Eli kärjistäen valtiolla on sun mielestä sitä fyrkkaa niin saatanasti, että veroja voi tosta vaan laskea ilman että se vaikuttaisi mihinkään muuhun.

Toisen kappaleen kohta on itsestäänselvyys, enkä tietääkseni tuota ole kyseenalaistanut missään vaiheessa.

Vajavaisilla tiedoilla on aina hyvä huudella, sen takia mä en mene tekemään ehdotuksia verojen muutoksesta suuntaan tahi toiseen, veikkaan että VM:ssä osataan tehdä vähän tarkempia laskelmia.

Sanoinko mä jossain, että valtiolla on fyrkkaa saatanasti?

Mä sanoin, että valtio ei rahapulassaan polttoaineveroa nostanut ja että KOHONNEET HINNAT LISÄÄ VALTION VEROTULOJA! Tässä kohtaa voisi verotusta vähän tarkistaa ja silti saada samat verotulot mitä esim. vuosi takaperin. Ja onko valtion intressien mukaista, että kuluttajahinnat nousee väkisinkin kallistuvan kuljettamisen takia? No joo, jos ihmiet kuluttaa kuitenkin samanverran, saa valtio taas lisää verotuloja. :eek:

Ja kun sulla näköjää on niin hyviä laskelmia esittää, niin esitä. Mistä helvetistä mä osaisin laskea paljonko polttoaineveron nosto tai lasku vaikuttaa valtion budjettiin, ehkä sä ostaat?

Ja eikö sitä enää voi mitään esittää jos ei ole alan 100% asiantuntija?
 
Ja eikö sitä enää voi mitään esittää jos ei ole alan 100% asiantuntija?
Voihan sitä fiilispohjalta heitellä millaisia väitteitä vaan. En nyt viittaa sinuun nimenomaisesti, joten älä turhia hermostu. Mutta tosiaan, itse en viitsi liikaa kommentoida sellaisia aiheita, joista en osaa oikein mitään sanoa. Uskoisin tosiaan että puikoissa olevilla päättäjillä on rautaista tietotaitoa erilaisten laskelmien tekemisestä, samoin kuin verotuksen kokonaiskuvasta.

Jos alkaisin väittää että valtio ei tee verojen korotuksia rahapulan vuoksi tai että verojen nosto on jonkin tietyn veron osalta järjetöntä toimintaa, pyrkisin myös tukemaan väittämääni jollain tosiasioilla. Argumentti ilman perusteluita on yhtä tyhjän kanssa. Tai jopa tyhjää huonompi.

Järkevää keskustelua mutuilulla ei saa aikaiseksi, mutta ei kai keskustelun aina järkevää tai tosiperäistä tarvitse ollakaan. Voihan sitä aina lätistä mitä sylki suuhun tuo. Ja ei, minullakaan ei ole aiheesta mitään hajua. Mutta enpä siitä siis näkemyksiäni huutelekaan.
 
Sehän tässä on perseestä että me pienet ihmiset tässä taas kärsii, koska koko ajan jää vähemmän käteen palkasta: auto kun on monille välttämättömyys niin sitä bensaa on pakko ostaa jos meinaa elää. Ja kuljetusfirmojen nostettua hintojaan, nousee kaupasta saatavien tuotteiden hinnat, jolloin käteen jää entistä vähemmän.

Kertokaapa joku että mikä vaihtoehto olisi parempi kuin valtion puuttuminen hintaan, koska vaihtoehtoa ei nykyisille polttoaineille (liikkumiselle) ole. Nyt ei ole tarjottu muuta vaihtoehtoa kuin köyhtyminen.
 
Ei tämäkään homma välttämättä ole susi, mutta kysymyshän on siitä missä määrin tuolla voidaan kakkua sitten tuottaa. Vähän sama juttu kuin näissä "uusissa" polttoaineissa mitä kehitellään. Periaatteessa ihan toimivia, muttakun sitä energiaa pitää tuottaa niin saatanallisia määriä, että tuollaiset on yleensä ihan pienen mittakaavan puuhastelua. Näissä joissain projekteissa ihmetyttää se realismin puute. Ei oikein ymmärretä millaisesta mittakaavasta tässä on kyse.

Niin no sitä tarkotin.


Ja pakkohan tän nyt oli joskus tulla. Ei sitä voida kasvaa loputtomasti rajallisessa maailmassa. Ja ehkä se on parempi että se stoppi kasvulle tulee nyt eikä 20 vuoden päästä kun maailman väkiluku on jotain 8 miljardia ja luononvarat kulutettu täysin loppuun. Jokatapauksessa jossain vaiheessa sen kasvun pitää loppua.
 
here we go again. Rekkakuskien tempaushuhusta päästiin maailmanloppuun: me kaikki kuolemme!




Ja ei, mulla ei ole lähdettä eikä perusteluja eikä alan tutkintoa.
 
Kertokaapa joku että mikä vaihtoehto olisi parempi kuin valtion puuttuminen hintaan, koska vaihtoehtoa ei nykyisille polttoaineille (liikkumiselle) ole. Nyt ei ole tarjottu muuta vaihtoehtoa kuin köyhtyminen.
öljypohjaisten tuotteiden verojen nosto teollisuusmaissa. rahaa öljysheikeiltä julkiselle sektorille.Osmo Soininvaaran blogista tältä vuodelta perustelut:

Öljyn kulutusta pitäisi verottaa ankarasti

Teollisuusmaiden pitäisi sopia, että ne nostavat öljytuotteiden kulutusveroja tuntuvasti. Tämä voi kuulostaa äkkiseltään hölmöltä, kun hinta on muutenkin nopeassa nousussa. Veron tarkoitus ei olisi nostaa kuluttajahintoja, vaan ohjata hinnannoususta koituvat voitot kuluttajamaiden hallituksille.

Yllä oleva voi kuulostaa vähän yllättävältä. Väitän ihan tosissani, että kansainvälinen, harmonisoitu öljyn kulutusvero ei vaikuttaisi juuri mitään öljyn hintaan. Tämä lähtee oletuksesta, että öljyn tarjonnan hintajousto on liki olematonta ja että öljyn kulutus on nousemassa tarjontaa suuremmaksi. Näissä oloissa öljyn hinta nousee tasolle, joka riittää leikkaamaan kulutuksen tuotannon tasolle. Tuo tasapainottava hinta on lähes riippumaton siitä, kuinka suuri osa tuloista menee öljyntuottajamaille ja kuinka suuri osa verotetaan kuluttajamaiden valtioiden käyttöön.

Öljyn hinta on nyt noin 100 dollaria tynnyriltä ja se menee kaikki öljyntuottajamaille. Jos kuluttajamaat verottaisivat yhteisellä sopimuksella vaikkapa 30 dollarilla tynnyriltä, hinta olisi edelleen 100 dollaria,mutta siitä hinnasta meni tuottajamaille 70 dollaria ja kulutusmaiden hallituksille 30 dollaria. Näin saataisiin aikaan 2,5 miljardin dollarin tulonsiirto öljysheikeiltä julkisen sektorin hyväksi päivässä.

Ei se tietysti ihan noin yksinkertaista ole. Jos tuollainen kulutusvero saataisiin aikaan tänään, öljyn maailmanmarkkinahinta ei huomenna laskisi 70 dollariin tynnyriltä, mutta pienen sopeutumisen jälkeen päädyttäisiin lähdes samoihin hintoihin. Nykyisten öljyesiintymien hyödyntäminen oli erittäin kannattavaa silloinkin, kun öljyn hinta oli 20 dollaria tynnyriltä. Muistissani on varmentamaton tieto, että Venäjän valtio antaa raakaöljystä öljyä pumppaaville energiayhtiöille 20 diollaria tynnyriltä ja verottaa itselleen loput, siis noin 80 dollaria tynnyriltä.

Kriittistä tässä on väite, että öljyn tarjonta on joustamatonta. Kokemukset tältä vuosikymmeneltä osoittavat asian olevan näin. Tietysti öljyn korkea hinta kannustaa etsimään sitä vaikka pohjoisnavalta jään alta, mutta asiaan vaikuttaa myös toinen tekijä, joka voi tehdä tarjonnan hintajoustosta jopa negatiivisen.

Öljy on loppumassa tai ainakin monen öljyntuottajamaan öljy on loppumassa. Jos hallussasi on öljyä vastaamaan 20 vuoden hyödyntämistä, öljyn tasaisesti nouseva hinta ei kannusta sinua pumppamaan sitä ulos nopeammin saadaksesi sen loppumaan 15 vuodessa. Pikemminkin moni ajattelee, että öljyä kannattaa pumpata hitaammin, koska myöhemmin se on vielä kalliimpaa. Jos kuluttajamaat antavat signaalin, että ne tulevat verottamaan kuluttajahintojen nousun itselleen, houkutus hidastaa öljyn pumppaamista heikkenee.

Sitä pohjoisnavan öljyä ei ehkä saada hyödynnetyksi, ellei siitä makseta enempää, mutta ilmastoa ajatellen, mikä kiire meillä on siirtää kaikki fossiilinen hiili ilmakehään?

Selvää tietysti on, että yllä oleva toimii vain, jos öljyn verottamisesta päätetään ylikansallisesti. Jos Suomi nostaa yksin öljyn verotusta, se ei laske raakaöljyn hintaa New Yorkin pörssissä.

Toinen samasta aiheesta:

http://www.soininvaara.fi/wordpress/...on-verotettava
 
No torstaina sen sit näkee. Oisko kenelläkään mielessä mitään pikku jäynää mitä voisi tuollaiselle kuskille tehdä. Renkaita tuskin viitsii alkaa puhkomaan.

Itse olen varannut mukaan spraymaalia, joilla voi koristella rekannuppeja. Niissä on usein sellaisia maalauksia, joita olisi kiva vähän tuunata.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom